صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۱۰۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 17 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مهم‌ترین درس زندگی آن شخصیت بی‌نظیرِ تاریخ بشر، امام علی(ع)، برای امروز دنیای اسلام و جامعه، بصیرت‌بخشی، روشن کردن فضا و عمق دادن به ایمان و اندیشه کسانی است که نیازمند بصیرت هستند. امیرالمؤمنین(ع) در آن دوران فتنه به یاران خود نهیب می‌زدند که این راه حق و صادقانه‌ای را که در پیش گرفتید، رها نکنید. (1389/4/5) *** فرارسیدن میلاد مولد کعبه، امیرمؤمنان، علی(ع) مبارک باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

درد تازه!

این روزهای دنیای اسلام متوجه مظلومیت مردم مسلمان هند شده است. با تصویب قانون جدید تابعیت در هند که برای مسلمانان محدودیت‌هایی جدی را اجرا می‌کند، مسلمانان این کشور اعتراضات خود را علیه آن شروع کرده‌اند. اعتراضاتی که تاکنون جان ده‌ها نفر را گرفته و صدها مجروح داشته است. قانون شهروندی هند موج درگیری‌های قومیتی و مذهبی را در هند بسیار تشدید کرده و گسل قدیمی و خطرناک خشونت جمعی را در هند عمیق‌تر کرده است. این حوادث سبب شد رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به این رخداد ابراز نگرانی نمایند. در این زمینه رسانه‌های بزرگ و معتبر هند در صفحات نخست خود به بیانیه کوتاه و مهم رهبر معظم انقلاب در حمایت از مسلمانان هند اشاره کردند و آن را بازتاب دادند. رسانه بزرگ «دِ هندو» با انتشار تصویری از رهبر معظم انقلاب نوشت: «هند باید کشتار مسلمانان را پایان دهد تا در دنیای اسلام منزوی نشود و جایگاه کنونی خود را از دست ندهد.» «تایمز آو ایندیا» دیگر رسانه بزرگ هندی است که به پیام رهبر معظم انقلاب در قبال مسلمانان هندی توجه کرده است. «دِ پرینت» دیگر رسانه هندی است که با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب نوشته است: «آیت‌الله خامنه‌ای ضمن دفاع از حقوق مسلمانان هند، دولت دهلی‌نو را تهدید کرده است که اگر به وظایف خود عمل نکند در جهان اسلام منزوی خواهد شد.» «سیاست» دیگر رسانه بزرگ هندی است که پیام رهبر معظم انقلاب را پوشش داده و نوشته است: «هند اگر می‌خواهد در دنیای اسلام منزوی نشود، باید حقوق مسلمانان را محترم بداند.»
قانون شهروندی جدید در هند موجب می‌شود مهاجران که معمولاً از آسیای جنوبی هستند، به جز مسلمانان، شهروند هند شوند. نکته اصلی این قانون که بیشتر به آن اعتراض شده این است که قانون مزبور اعطای شهروندی به شش اجتماع مذهبی‌ـ قومی (هندو، سیک، بودایی، آیین جین، پارسی‌ها و مسیحیانی) را تضمین می‌کند. صدها مسلمان هندی، از جمله دانشجویان، دانشگاهیان، فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی به این قانون تبعیض‌آمیز اعتراض کردند، اعتراضاتی که با خشونت پلیس، به خون‌ریزی و کشته شدن بسیاری از مردم منجر شده است.
در تحلیل و ارزیابی این حوادث خونین نباید نقش رسانه‌های آمریکایی را برای پنهان نگه داشتن اشغالگری صهیونیست‌‌ها، تجاوزپیشگی سعودی‌‌ها و انحراف افکار عمومی جهانی به ویژه مسلمانان از تمرکز بر کشتار وحشیانه مسلمانان در فلسطین و یمن نادیده گرفت.

 

▼ گزارش روز

اروپا اراده‌ای ندارد!

«این واقعیت که محتوای گزارش محرمانه آژانس در برخی رسانه‌های گروهی درز پیدا کرده، با این هدف بوده است که از این طریق ضربه دیگری به توافق هسته‌ای با ایران وارد شود. ما شاهد هستیم تلاش مصرانه‌ای برای از بین بردن این توافق‌نامه مهم بین‌المللی در حال انجام است و برای این منظور از تمام امکانات استفاده می‌شود. آخرین نمونه این تلاش‌ها، گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران است که فقط چند دقیقه پس از توزیع آن بین اعضای شورای حکام آژانس، در برخی خبرگزاری‌ها منتشر و بلافاصله موضوع تحریف‌های منفی در این باره مطرح شد.» این اظهارات نماینده روسیه در آژانس بین‌الملل هسته‌ای است! مواضعی که در اظهارات دولت چین هم تکرار شده است و نشان از بازی جدید علیه جمهوری اسلامی ایران دارد! آمریکا و رژیم صهیونیستی که با تلاش ویژه برای کنار گذاشتن «آمانو» و به ریاست رسیدن «گروسی» نقش‌آفرینی کردند تا آژانس را به کارزاری تمام و کمال علیه ایران بدل کنند، حالا میوه تلاش‌های خود را پس از مرگ مشکوک آمانو در بیانیه جدید آژانس چیده‌اند و آژانس ایران را به نقض برجام و ایجاد محدودیت‌ در بازرسی‌ها متهم کرده‌اند؛ اما واقعیت این است که بر اساس آخرین آمارها در سال ٢٠١٨، از ١١٢۴ بازرسی انجام‌شده در بین دولت‌های دارای موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و بدون جمع‌بندی گسترده (۵٩ کشور)، ٩٨٩ مورد از آنها (حدود ٨٨ درصد) صرفاً در ایران انجام شده است و همانطور که در بیانیه‌های متعدد خود آژانس در سال‌های اخیر آمده است، ایران همکاری کامل و فراتر از همه پادمان‌ها و قوانین بین‌المللی داشته است! اما آنچه در این میان جلب توجه می‌کند، سکوت و انفعال اروپایی‌هاست! در حالی که چین و روسیه به عنوان دو عضو برجام رسماً بیانیه جدید آژانس را خلاف واقع و تحت فشار آمریکا دانسته‌اند، اما اروپایی‌ها که مدعی حفظ برجام و تأمین منافع ایران هستند و هر روز بر تحقق وعده‌های خود تأکید می‌کنند در برابر این اقدام کاملاً سیاسی آژانس برای فروپاشاندن برجام سکوت در پیش گرفتند تا بار دیگر مشخص شود عزم سیاسی اروپا برای اجرای برجام و انجام تعهداتش تا چه اندازه است!

 

▼ خبر ویژه

راهبرد «نام ببرـ رسوا کن» برای مقابله با سلامت

با وجود بحران گسترده‌ سلامت عمومی ناشی از ویروس کرونا، یک گروه فشار ضد ایرانی دارای روابط نزدیک با دولت ترامپ، شرکت‌های داروسازی مهم را وادار می‌کند تا «به تجارت‌شان با ایران پایان بدهند» و در این مسیر بر شرکت‌هایی تمرکز کرده‌ است که برای تجارت با ایران دارای مجوزهای ویژه و اغلب تحت «معافیت‌های بشردوستانه» هستند. تجارت پزشکی و بشردوستانه از تحریم‌های ایران معاف است، اما شرکت‌ها باید پیش از انجام این‌گونه تعاملات با ایران ابتدا درخواست صدور مجوز به وزارت خزانه‌داری آمریکا را بدهند سپس اقدام به تجارت کنند؛ اما گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای (UANI) به دنبال از میان برداشتن این تجارت است. اتحاد علیه ایران هسته‌ای یک «رجیستری کسب‌وکار ایران» راه‌اندازی کرده است که پایگاه داده‌های آنلاینی از شرکت‌هایی ارائه می‌دهد که به باور این گروه با ایران تجارت دارند؛ یک راهبرد «نام ببرـ رسوا کن» برای افزایش انزوای اقتصادی ایران. این کارزار فشار، شرکت‌های پزشکی متعددی را هدف قرار داده است که برای تجارت با ایران، مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا را دارند. دقیقاً 9 شرکت داروسازی، بیوتکنولوژی و کالاهای پزشکی که همگی مجوز ویژه دارند، در فهرست رجیستری تجاری این گروه قرار دارند.

 

▼ اخبار

1ـ مردم آمریکا در چه وضعیتی هستند؟

اصطلاح «ورشکستگی پزشکی» در آمریکا بسیار متداول است و به شرایطی گفته می‌شود که فرد برای درمان، تمام دارایی خود را از دست می‌دهد. بر اساس آمارها، بیش از 60 درصد ورشکستگی در این کشور فقط به دلیل هزینه‌های درمانی است. در این زمینه «برنی سندرز» نامزد ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها می‌گوید: «مردم آمریکا از صورت‌حساب‌های بیمارستان بیشتر از ویروس کرونا می‌ترسند. دولت ایالات متحده خانواده‌ها را در انزوای اجباری قرار داده است. اکنون آنها با صورت‌حساب ۳۹۰۰ دلاری بیمارستان غافلگیر شده‌اند. سود بردن در زمان شیوع نه تنها بی‌رحمانه است، بلکه سلامت عمومی را نیز تهدید می‌کند. تمام آزمایش‌ها، معالجه و واکسن‌های مورد نیاز باید برای همه رایگان باشد.» در همین حال یک نشریه پزشکی آمریکایی درباره ‎ويروس كرونا می‌نویسد: «چون در ‎آمریکا 32 میلیون کارمند و کارگر امکان استفاده از مرخصی با حقوق را ندارند و اگر سر کار حاضر نشوند آن روز حقوق نمی‌گیرند، بسیاری حتی هنگام بیماری سر کار می‌روند و این موجب شیوع بیشتر ‎کرونا خواهد شد.»

2ـ دیپلمات انقلابی که هیچ‌گاه دروغ نگفت

«حسن قشقاوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در مطلبی به مناسبت درگذشت «حسین شیخ‌الاسلام» نوشت: «در شش سال سفیری در سوریه، تقریباً هر روز صبح نماز را در حرم حضرت رقیه(س)، اقامه می‌نمود، همه روزها در همه فصول. در قرائت ادعیه و اذکار وارده اهتمام عجیبی داشت، هر روز صبح دعای پرمضمون «صباح» و هر عصر جمعه، دعای ملکوتی «سمات» را قرائت می‌نمود (در سفر یا حضر). حداقل بنده هیچ دروغی اعم از به اصطلاح مصلحتی یا غیر مصلحتی در این مدت از ایشان نشنیدم. او سمبل صداقت، پاکی، تقوی، بردباری و تحمل بود. او هر چند که همواره عاشق مشی و مرام شهید عزیز، سلیمانی بود و بی‌تاب شهادتش، ولی خود نیز حاج قاسم وزارت خارجه بود. مرحوم حسین شیخ‌الاسلام در آخرین مصاحبه خود گفته بود: اردوغان اعلام کرده بود که می‌خواهم در مسجد اموی دمشق نماز بخوانم، اما این‌گونه نشد و سردار حاج قاسم او را وارد مذاکرات کرد. اردوغان به حاج قاسم می‌گفت تو روی اسب بازنده شرط بسته‌ای و بعد دید که عملاً این‌طور نیست.»

3ـ نقش آمریکا در بحران کرونا

دانشمند و زیست‌شناس روس که قبلاً در کمیته سلاح بیولوژیک روسیه فعالیت کرده است، در مصاحبه با «روسیا الیوم» گفت: «ویروس کرونا سلاح بیولوژیک آمریکاست که از آن برای کنار زدن دشمنان خود از جمله چین و ایران استفاده می‎کند. در شهرهای چین مانند همه شهرهای بزرگ جهان بازاری وجود دارد که در آن حیواناتی فروخته می‎شود و چینی‎ها هزاران سال است که این غذاها را می‎خورند، اما ویروس کرونا در طول همه آن سال‌ها به انسان منتقل نشد و در 20 سال اخیر این چهارمین شیوع ویروس در چین است.» «ایگور نیکولین» افزود: «این مسئله تصادفی نیست، بلکه یک طرح است. در اطراف مرزهای چین 25 آزمایشگاه بیولوژیک آمریکایی فعال هستند. آمریکایی‎ها برای جلوگیری از وقوع فجایع در کشورشان این آزمایشگاه‌ها را به خارج از آمریکا منتقل کردند. این تصادفی نیست، بلکه این ویروس به صورت انتخابی به کشورهایی که دشمن آمریکا به شمار می‎روند منتقل می‎شود است.»

4ـ جنگ قدرت در دربار سعودی

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» گزارش داد مقامات سعودی شاهزاده «احمدبن‌عبدالعزیز» برادر پادشاه سعودی و «محمدبن‌نایف» ولی‌عهد سابق را بازداشت کرده‌اند. بر اساس گزارش این روزنامه، اتهام این دو مقام سعودی خیانت عنوان شده است. روزنامه «نیویورک تایمز» نیز گزارش داد «نواف‌بن‌نایف» برادر کوچک‌تر محمدبن‌نایف نیز در میان بازداشتی‌ها قرار دارد. احمدبن‌عبدالعزیز و محمدبن‌نایف از مهم‌ترین رقیبان «محمد‌بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی برای رسیدن به قدرت به شمار می‌آیند. «بلومبرگ» نیز گزارش داد: احمدبن‌عبدالعزیز و محمدبن‌نایف به «خیانت بزرگ» متهم شده‌اند و در یک اردوگاه نظامی صحرایی در بازداشت هستند. داستان درگیری شاهزاده‌های عربستانی، ما را یاد سریال داستانی جواهری در قصر می‌اندازد که اعضای خانواده سلطنتی مدام علیه همدیگر توطئه می‌کردند.

 

▼ اخبار کوتاه

سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی «نُجَباء» عراق ضمن تأکید بر نزدیک بودن ساعت صفر انتقام، اعلام کرد که این جنبش تحرکات نیروهای آمریکایی از پایگاه «1ـK» در كركوك به‌سمت «زاب» و «حويجه» را دقیق رصد کرده است. مهندس «نصر الشمری» گفته است: «آنها به خیال اینکه در امان هستند، مسیرهای حرکتی خود را تغییر داده و از کوره‌راه‌ها تردد می‌کنند، ولی بدانند که تحت‌نظر هستند.» وی در ادامه خطاب به نیروهای اشغالگر کشور عراق هشدار داده است: «اینجا زمین ماست و ما از آنچه تصور می‌کنید به شما نزدیک‌تر هستیم.»

«امید دانا» فعال اپوزیسیون، در واکنش به افشای روابط مخفی سلبریتی‌ها با یکی از عوامل تلویزیون لندنی «من‌وتو» در حساب توئیتر خود نوشت: «صفحه اینستا سالومه هک شده و دارند عکس چت‌هایش با سلیبریتی‌ها را منتشر می‌کنند، عکس چت‌ها به خوبی به ما نشان می‌دهد نباید برای دیدگاه‌ها و اظهارات سلبریتی‌ها ارزشی قائل باشیم. انقدر این جماعت سطحی هستند که با سالومه بی‌سواد دردودل سیاسی می‌کنند! می‌فهمی؟ با سالومه دردودل سیاسی!»

«محمدجواد ظریف» در کتاب «آقای سفیر» می‌نویسد: «پس از پیروزی انقلاب، روزی آقای شیخ‌الاسلام با بنده صحبت کردند و گفتند که همه می‌توانند متخصص کامپیوتر شوند، اما هرکسی نمی‌تواند برای جمهوری اسلامی یک سیاستمدار خوب باشد. تغییر رشته و در نتیجه تغییر مسیر زندگی و تقدیر بنده به خاطر فرمایشات و اصرار ایشان بر این امر اتفاق افتاد.»

گروهی از خوانندگان لس‌آنجلسی در اقدامی عجیب در جشن پادشاه سعودی برنامه اجرا کردند؛ پادشاهی که رقابت و دشمنی تاریخی‌اش با ایران حتی به سال‌ها پیش از انقلاب بازمی‌گردد و در سال‌های اخیر نیز از هرگونه اقدام علیه ایران از حمایت از گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب تا هدف قرار دادن متحدان منطقه‌ای ایران دریغ نکرده است.

رژیم دیکتاتوری سعودی به طرح ادعای عجیب و مضحک علیه جمهوری اسلامی ایران درباره ویروس کرونا روی آورده است. خبرگزاری رسمی سعودی بیانیه‌ای فوری منتشر کرد که طی آن در موضعی غافلگیرکننده و تعجب‌برانگیز برای همه، جمهوری اسلامی ایران را مسئول شیوع ویروس کرونا در جهان معرفی کرد!

«بی‌بی‌سی» گزارش داد قفسه‌های سوپرمارکت‌ها در بریتانیا در بحبوحه ترس و نگرانی‌ها از شیوع گسترده ویروس کرونا خالی شده است. بسته‌های بزرگ آب آشامیدنی، پاستا، نان و ژل‌های ضد عفونی‌کننده از جمله اقلامی است که مردم برای خرید آنها به فروشگاه‌ها هجوم آورده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات