صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۲۱۱۰۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 19 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): قلب مسلمانان جهان از کشتار مسلمانان در هند جریحه‌دار است. دولت هند باید در مقابل هندوهای افراطی و احزاب طرفدار آنها بایستد و با توقف کشتار مسلمانان، از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری کند.(1398/12/15)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

این بار پدر هدیه می‌دهد

روز پدر بود و در این روز که به مناسب میلاد مولای متقیان چنین نام‌گذاری شده بود، فرصتی پیش آمد که ببینم پدر امت برای این روزهای ما چه سفارشی فرموده‌اند؛ روزهایی که ترس از کرونا جامعه را گرفته و غم بیمار شدن عزیزان‌مان ما را مضطرب کرده است. به یکی از حکمت‌های بی‌نظیر برخوردم که اگر همین امروز به آن عمل کنیم، وظیفه دینی و ملی خود را برای مقابله با این بحران جهانی انجام داده‌ایم و خداوند نیز ما را از مأجورین قرار می‌دهد. امیر‌المؤمنین(ع) می‌فرمایند: «مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ، إِغَاثَه الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ» امام علی(ع) در این سخن نورانى‌ به بعضى از کفارات گناهان بزرگ که مى‌تواند آن گناه را جبران نماید، اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «از جمله کفاره‌هاى گناهان بزرگ، به فریاد بیچاره و مظلوم رسیدن و تسلّى دادن به افراد غمگین است.» در یک جمله، کمک‌هاى مردمى در اسلام به هر شکل و به هر صورت اهمیت فوق‌العاده‌اى دارد؛ هم موجب برکت در زندگى و هم سبب برطرف شدن بلاها می‌شود و هم کفاره گناهان است. در چنین شرایطی مشاهده می‌کنیم با وجود اینکه جبهه ضد ایرانی در یک صف به هم فشرده تلاش می‌کند مردم ایران را در مقابل این ویروس منحوس شکست دهد، جهادگران بسیجی شبانه‌روز مشغول خدمت به مردم ایران هستند. در نیمه‌های شب جوانان بسیجی را می‌بینیم که در خیابان‌ها، پارک‌ها و مقابل منازل مردم مشغول خدمت هستند و نه تنها در این مسیر احساس خستگی نمی‌کنند، بلکه به علت کمبود وسایل بهداشتی، مانند ماسک و تلمبه سم‌پاش در حال رایزنی با خیران هستند که بتوانند برای خدمت بهتر به مردم، امکانات بیشتری را گرد هم آورند. در همین حال برخی جوانان به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند و در حال خدمت هستند. دیروز یکی از همین جهادگران که اتفاقاً پیش از این در جمع مدافعان حرم در عراق و سوریه بوده است، پیامی فرستاده بود که برای عمل به همین سفارش امام علی(ع) در اینجا ذکر می‌کنیم: «من امروز وارد گروه امداد بیماران کرونا در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران شدم. برای امداد بیماران جدید در تهران و استان‌های شمالی به مبالغی زیادی پول و نیرو نیاز است. اگر خیر میلیونی سراغ دارید، حتماً خبر کنید. خدا خیرتان دهد.» خوانندگان عزیز، در این عرصه نبرد بیولوژیک که بسیاری از کشورهای پیشرفته هم با آن درگیر شده‌اند، ما انگیزه بیشتری برای مقاومت داریم و ان‌شاالله آن را سرافرازانه شکست می‌دهیم.

 

▼ گزارش روز

شمشیرکشی علیه مجلس آینده

جریان اصلاح‌طلب در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با شکست سنگینی مواجه شد. اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس به کارنامه خود باختند. این طیف قریب به هفت سال است که دولت را در اختیار دارد. مردم این طیف سیاسی پرادعا، پرسروصدا و البته بی‌عمل را نپذیرفتند. در تصویری که به «سلفی حقارت» مشهور شده بود، حدود ۱۰ نماینده حضور داشتند؛ نمایندگانی که اکثریت مطلق آنها عضو فراکسیون امید مجلس بودند. شورای نگهبان از میان این ۱۴ نماینده، تنها دو نفر را رد صلاحیت کرد؛ اما نکته قابل توجه اینجاست که هر ۱۲ نفر باقی‌مانده در روز انتخابات از سوی مردم رد شدند و درنهایت هیچ‌کدام از حاضران در تصویر «سلفی حقارت» نتوانستند به مجلس یازدهم راه یابند. حالا طیف اصلاح‌طلب پس از شکست سنگین در انتخابات مجلس در پی انتقام‌گیری از مردم است. این طیف دو پروژه ویژه را به صورت موازی دنبال می‌کند: «ناامیدسازی مردم» و «تفرقه‌افکنی در مجلس». «عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات نیز در روزهای گذشته گفته بود: با ترکیبی که پیش‌بینی می‌شود، مجلس جدیدی شکل خواهد گرفت و بخش قابل توجه آن نیروهای کم‌تجربه و تندرو هستند. «اشرف بروجردی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «آقای ‌روحانی ۲۴‌ میلیون رأی همراه خود داشته و اینها کسانی بودند که بعضاً تعداد آرای‌شان به ۵۰۰، ۶۰۰‌ هزار رأی هم نمی‌رسیده است. حال اینکه بخواهند خود را مدعی بدانند و رئیس‌جمهور را زیر سؤال ببرند نوعی تعارض و تقابل با جامعه و مردم است.» «علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در روزهای گذشته گفته بود: «اگر اصلاح‌طلبان کنار گذاشته نمی‌شدند، شاید می‌توانستند اوضاع را تا حدی تعدیل کنند و صدای مردم باشند؛ اما با حذف اصلاح‌طلبان دیگر مردم امیدی به بهبود وضع خود ندارند.»

 

▼ خبر ویژه

آیا ایران کمک‌های آمریکا را قبول نکرد؟

«برایان هوک» مسئول یهودی‌تبار و صهیونیست امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهارنظر، شیوع ویروس کرونا در ایران را نتیجه سوء‌مدیریت جمهوری اسلامی خواند و در کمال وقاحات مدعی شد: «ایران کمک‌های پیشنهادی آمریکا برای مقابله با کرونا را قبول نکرده است.» این ادعاهای دروغین در حالی است که آمریکا در کمال بی‌شرافتی، همه واردات اقلام پزشکی و دارو را از ماه‌ها قبل به ایران تحریم کرده است و البته «دولت ترامپ» به سبب بی‌کفایتی، سوء‌مدیریت و جدی‌نگرفتن شیوع این بیماری زیر انتقادات شدید رسانه‌ها و مقامات سیاسی این کشور قرار دارد. شایان ذکر است، در رسانه‌های ژاپنی گزارشی منتشر شده که نوشته است: مبدأ کوروناویروس به احتمال قوی خود ایالات متحده است و بخش زیادی از مبتلایان به آنفولانزا که در سال ۲۰۱۹ جان خود را در آمریکا از دست دادند، احتمالاً به کرونا مبتلا بوده‌اند. در عین حال، وب‌سایت نشریه آمریکایی «تایم» در گزارشی تازه از استراتژی دولت ترامپ برای مبارزه با ویروس کرونا انتقاد کرد و نوشت: دولت در این زمینه هیچ اقدامی انجام نداده است. «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد: در این کشور به اندازه کافی کیت تست کرونا وجود ندارد. وزیر بهداشت کابینه نیز در جلسه استماع سنا گفت: اگر هم واکسن کرونا در آمریکا ساخته شود، اصلاً ارزان و دردسترس همه نخواهد بود. حال سؤال این است در شرایطی که آمریکا فاقد امکانات اولیه برای مقابله با کروناست، چگونه به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد ارسال کمک کرده است؟

 

▼ اخبار

1ـ از رفتار شما تعجب نمی‌کنیم!

«سایت رجا» نوشت: اینکه برخی خوانندگان و هنرپیشه‌های ضد انقلاب، سر از دربار دیکتاتورهای سعودی درمی‌آورند، چیز تازه‌ای نیست. اینکه تقریباً همه هنرمندان ضد انقلاب که عمری است دارند به عرب و اسلام به اسم بربریت و خشونت فحش می‌دهند، رفته‌اند عربستان سعودی کنسرت اجرا کنند به کنار، وقتی «شادمهر» روی سن داشت آهنگ مشترکش با «ابی»، یعنی «رؤیای ما» را که تولید سال 1392 است، می‌خواند و از دنیای بدون جنگ و همراه با آزادی می‌گفت و فریاد می‌زد: «دنیایی که بمب و موشک نمی‌سازه، موشک روی خواب کودک نمی‌اندازه، دنیایی که تو اون زندونا تعطیلن، آدم‌ها به جرم پرسش نمی‌میرن» یاد مرضیه، آن خواننده ضد انقلابی افتادم؛ مرضیه هم با کلی تبلیغات رفت عراق زیر سایه صدام و آنجا هم روی تانک منافقینی که کلی از مردم ایران را کشته‌اند، از ایران، مردم ایران و آزادی خواند! «اکبر گنجی» نیز در مطلبی با اشاره به اینکه برخی روشنفکران برنامه‌های ضد ایرانی عربستان و آمریکا را پیش می‌برند، نوشته است: «من کارمند رسمی بخش پروپاگاندای دولت عربستان سعودی هستم. من کارمند رسمی بخش پروپاگاندای محمد‌بن‌سلمان هستم. من به عنوان کارمند حقوق می‌گیرم تا پروپاگاندای این دولت‌ها علیه ایران را پیش برم. اینک وظیفه ما هراس و وحشت‌افکنی پیرامون شیوع ویروس کرونا در ایران است تا با فروپاشاندن سازمان اجتماعی، مردم را به خشونت جمعی بکشانیم.» وی در پایان می‌نویسد: «ما تشنه مرگ و خون مردم ایران هستیم. کرونا برای ما نعمت است. اگر وزارت بهداشت اعلام کند ۱۰۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۰ هزار نفر جان باخته‌اند. ما خواهیم گفت این دروغ است و ۱۰ میلیون نفر مبتلا شده و یک میلیون نفر جان باخته‌اند.»

2ـ تفرقه‌افکنان این‌گونه‌اند

در حالی که مجلس یازدهم در دست نیروهای انقلاب و دغدغه‌مند نسبت به خدمت مردم شکل گرفته است، برخی افراد و جریان‌های سیاسی می‌کوشند با انواع سخنان، نمایندگان انقلابی را از خدمت به مردم به مسیرهای انحرافی و ایجاد اختلاف سوق دهند. «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در روزهای گذشته گفته بود: «زمام امور مجلس یازدهم در اختیار جبهه پایداری و احمدی‌نژادی‌ها خواهد بود. حکایت آقای قالیباف و هواداران ایشان در مجلس یازدهم مانند فراکسیون امید در مجلس دهم خواهد بود و به همین دلیل از تأثیرگذاری بالایی برخوردار نخواهند بود. واقعیت این است که جبهه پایداری و طرفدران آقای احمدی‌نژاد علاقه‌ای به حامیان آقای قالیباف ندارند.» «غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی» کاندیدای رد صلاحیت شده مجلس نیز پیش از این گفته بود: «اجماع اصولگرایان در مجلس آینده سخت به ‌نظر می‌رسد. هر سه گروه (قالیبافی‌ها، احمدی‌نژادی‌ها، پایداری‌ها) دارای غرور کاذبی هستند که این غرور اجازه نمی‌دهد بین آنها اجماع صورت بگیرد... نکته دیگر اینکه قاطبه اصلی کسانی که وارد مجلس شده‌اند، نظامی هستند و سابقه اجرایی ندارند. این افراد به رویکرد قانون‌گذاری و آیین‌نامه‌های مجلس و سیاست‌های ابلاغی اشرافیت دقیقی ندارند.» این در حالی است که وی پیش از این در اظهارنظری تأمل‌برانگیز با اعتراض به حقوق و دستمزد نمایندگان در مجلس گفته بود: «زمانی در دانشگاه فقط می‌خوابیدم و ۸ میلیون می‌گرفتم، اما الان صبح تا شب و دور از خانواده مشغول کار هستم و این حقوق مجلس فاجعه است. بعداً نگویند چرا نماینده دزد شد.»

3ـ آمریکا: مسئولان ایران بی‌کلاس هستند!

در روزهای گذشته تست کرونای بیش از 20 نفر از نمایندگان مجلس مثبت اعلام شده است و برخی نیز بستری شدند، حتی دو نفر از منتخبان مجلس یازدهم فوت کرده‌اند؛ همین موضوع باعث شک و شبهه برای «صدای آمریکا» شده است. شبکه VOA که نمی‌تواند مردمی بودن مسئولان جمهوری اسلامی ایران را (به‌ویژه در مقایسه با مقامات غربی) انکار کند، می‌کوشد همراهی آنان با عموم اقشار جامعه را ناشی از بی‌کلاسی و ناآشنایی با استانداردهای حاکمیتی جلوه دهد. «فاطمه رهبر» منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم و از اعضای شاخص حزب مؤتلفه بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. پیش از این نیز منتخب مردم آستانه‌ اشرفیه، «محمدعلی رمضانی‌دستک» به علت ابتلا به آنفولانزا فوت کرده بود.

 

▼ اخبار کوتاه

«محمد کشاورززاده» سفیر ایران در چین درباره قدرشناسی چینی‌ها از مردم ایران توئیتی منتشر کرد. متن این پیام به شرح زیر است: سینا کرمی، آن جوان دلاور بختیاری را به خاطر دارید که در ووهان ماند؟ اکنون به کافی‌شاپ واکاندا ۳۴ هزار ماسک اهدا و روی آن نوشته شده: «سینا، وقتی ما در شرایط سخت بودیم، ما را رها نکردی و ایستادی کمک کردی؛ اکنون سرزمین مادری تو «ایران» در شرایط سخت است. ما تو و کشور تو را رها نخواهیم کرد.»

بر اساس بند الحاقی ۹ لایحه بودجه سال 1399 که به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس رسیده و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است، بانک مرکزی موظف است تدبیری اتخاذ کند که اطلاعات همه تراکنش‌های بانکی به همراه همه اطلاعات خوداظهاری‌شده، به صورت فصلی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. اطلاعات ارائه‌شده از سوی اشخاص در ارتباط با اطلاعات اظهارشده قابل استناد است.

پس از اینکه روسیه از پذیرش پیشنهاد کاهش بیشتر تولید برای تقویت قیمت نفت امتناع کرد و «اوپک» نیز تمام محدودیت‌های تولید خود را برداشت، قیمت نفت برنت در آخرین روز کاری بازار‌های جهانی، بیشترین کاهش قیمت در بیش از 11 سال گذشته را ثبت کرد. هر بشکه نفت برنت با 4/72 دلار کاهش، 45/27 دلار فروخته شد که بیشترین کاهش روزانه در 12 سال گذشته به شمار می‌رود.

«شقایق فراهانی» در گفت‌وگو با یک برنامه اینترنتی گفت: «از نظر من در سینمای ایران یک اتاق فکر بسیار بزرگی هست که تصمیم می‌گیرند چه کسی بزرگ شود، چه کسی برجسته شود، چه کسی جایزه بگیرد، چه کسی جشنواره‌های خارجی برود و... هر زمان هم که بخواهند سریع می‌توانند یک شخصیت را از آن بالا به پایین بیاورند.»

تعدادی از شهروندان اهوازی به دنبال شایعه در فضای مجازی درباره مؤثر بودن خوردن الکل برای دفع ویروس کرونا اقدام به خرید الکل غیرخوراکی کرده‌اند و به مصرف آن روی آورده‌اند که این موضوع موجب مرگ ۹ نفر شد.

مدافع حرم حضرت زینب(س) «فرهاد دبیریان» در زینبیه سوریه به شهادت رسید و به یاران شهیدش پیوست. این شهید مدافع حرم، مسئول بلدیه زینبیه و فرمانده قبلی شهر «تدمر» بود.

 

آخرین شماره صبح صادق در سال 1398 منتشر شد

همراه با پرونده ویژه «شاخص نگاهی به کم و کیف تحقق شعار سال»

در شماره 938 صبح صادق می‌خوانید:

هشدار ولی امر مسلمین نسبت به جنایت هندوهای افراطی، کشتار را متوقف کنید/ بیم و امیدهای 98/ ویروس منحوس زیر ذره‌بین شریعت/ هبوط سیاست به ورطه جنگ روانی/ ترس هالیوودی/ گفت‌وگوهایی با حمیدرضا آصفی، محمد خوش‌چهره، بهروز کمال‌وندی و...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات