صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۲۱۱۹۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 21 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): هرکس به وعده‌ الهی باور ندارد، به این ۴۰ سال نگاه کند که دشمنان هرکار توانستند کردند. بعد از ۴۰ سال آنها ضعیف‌تر و ما قوی‌تریم.(1397/12/7)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

مديريت بحران

داستان شيوع بيماري کرونا در کشور به مراحل حساس و پرخطري رسيده است. دست کم گرفتن بيماري، تصميمات باتأخير و ديرهنگام براي مقابله با آن و عوامل متعدد خارج از کنترل موجب شيوع روزافزون آن شده است به نحوي که پيش‌بيني اوليه که اوج بيماري را 5 فروردين‌ماه اعلام کرده بود، اکنون در خوشبينانه‌ترين حالت، 20 فروردين‌ماه را روز پيک اعلام کرده است که اگر امور کار مطابق پيش‌بيني‌ها پيش رود، دو ماه پس از آن همچنان کشور درگير اين بيماري خواهد بود. کاملاً معلوم است چنین اوضاعی متفاوت از شیوع برخی بیماری‌های فصلی همچون سرماخوردگی، آنفولانزا و... است و ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی حتی فرهنگی‌ و اجتماعی آن، موضوع را در سطح یک چالش ملی ارتقا داده است. نگاهی گذرا به تأثیر کرونا بر عرصه اقتصاد حکایت از آن دارد که بدون شک تداوم چنین وضعیتی یک بحران جدی برای اقتصاد کشور به حساب می‌آید که باید برای آن تدبیر کرد. در این شرایط، طبیعی است وزیر محترم و مجاهد وزارت بهداشت آن فردی نیست که از اختیارات، توانمندی‌ها و تخصص لازم برای مدیریت چنین بحرانی برخوردار باشد و بتواند از پس کار برآید. کافی است به نامه چند روز گذشته وزیر بهداشت به رئیس‌جمهور مراجعه کنیم تا مشخص شود مافیای قاچاق ماسک چگونه کار را برای تیم درمانی و پزشکی کشور دشوار کرده است. معلوم است مدیریت این موضوع خارج از وظایف و توان وزارت بهداشت است. طبیعی بود از همان ابتدای شیوع این بیماری شخص رئیس‌جمهور یا معاون اول ایشان مسئولیت مقابله با کرونا را بر عهده بگیرد، اما متأسفانه چنین نشد و این امر خسارات فراوانی را برای کشور در این روزها به همراه داشته است. باید توجه کرد سهل‌انگاری در این امور و کوچک گرفتن معضل نه تنها راه‌ حل عبور از مشکلات نیست، بلکه خطای محاسباتی راهبردی است که امکان جبران آن وجود نخواهد داشت. این عرصه، عرصه عمل و به میدان آمدن است. توان دولتمردان را باید در زمان بحران سنجيد، وگرنه در حالت عادی و طبیعی، امور از طریق ساختارها پیش می‌رود که امکانی دقیق برای ارزیابی کارآمدی به حساب نمی‌آید. حال که به گفته نائب‌رئیس مجلس، رهبر انقلاب خواهان پذیرش مسئولیت از سوی شخص رئیس‌جمهور شده‌اند، دیگر حجت بر آقای روحانی تمام شده است و باید هر چه زودتر وارد میدان مقابله با کرونا شود. سخن آخر اینکه هرچند این روزها پیوسته از مردم خواسته می‌شود در خانهها بمانند، اما مسئولان کشور باید بیش از گذشته در میدان باشند تا با تدبیر و تصمیمات هوشمندانه که با سرعت و قاطعیت همراه است، امور را تحت کنترل خود قرار دهند تا کشتی نظام اسلامی با کمترین خسارت از این آزمایش سخت نیز همچون گذشته سربلند بیرون آید.

 

▼ گزارش روز

نکات مثبت بودجه سال 1399

سرانجام پس از فراز و نشیب‌های فراوان لایحه بودجه سال 1399 در تاریخ ۱۳ اسفندماه سال جاری، پس از اتمام بررسی‌ها در کمیسیون تلفیق به صورت مستقیم به شورای نگهبان ارسال شد. این بودجه ویژگی‌های متعددی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌شود: 1ـ بودجه‌ای با کمترین میزان وابستگی به نفت؛ بیشترین میزان وابستگی بودجه به نفت در سال‌های اخیر، مربوط به سال ۱۳۹۲ بوده که در این سال میزان وابستگی 48/5 درصد اعلام شده است؛ اما میزان وابستگی بودجه سال آینده به نفت ۱۰ درصد خواهد بود. ۲ـ اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه؛ بعد از گذشت چهار سال از زمان تصویب مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی از سکنه، سرانجام این موضوع در لایحه بودجه سال آینده گنجانده شد. در بخشی از تبصره ۶ لایحه بودجه سال 1399 آمده است: «سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با همکاری شهرداری‌های سراسر کشور واحد‌های مسکونی خالی از سکنه واقع در شهر‌های با جمعیت بیش از 100 هزار نفر جمعیت در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را شناسایی و مالیات متعلقه را از مالکان آنها اخذ کند.» ۳ـ مالیات بر خودروهایی با ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون تومان؛ نکته مثبت دیگر در لایحه بودجه سال 1399، مالیات‌ستانی از خودرو‌های لوکس است. در این لایحه ذکر شده است، انواع خودرو‌های سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی، با ارزش ۷۰۰ میلیون تومان و بیشتر، بر اساس ارزش روز خودرو مشمول مالیات هستند که نرخ مالیات 0/2 درصد در نظر گرفته شده است. ۴ـ حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران؛ با توجه به اطلاعات خوبی که دولت در اختیار دارد، سرانجام اقدام به حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی جامعه خواهد کرد. ۵ـ افزایش عوارض گمرکی بر واردات وسایل آرایشی و سیگار؛ در سال ۱۳۹۹ به عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی مجموعاً پانزده (۱۵) درصد اضافه و به ازای هر نخ سیگار وارداتی ده (۱۰) ریال اخذ می‌شود و منابع حاصل از آن به صورت ۱۰۰ درصد به هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران اختصاص می‌یابد. ۶‌ـ افزایش ۲ درصدی جرائم رانندگی؛ در لایحه بودجه سال آینده میزان جرائم رانندگی ۲ درصد افزایش یافته و قرار است درآمد حاصل از آن صرف معلولان شدید، خیلی شدید و ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات رانندگی و پیشگیری از معلولیت شود.

 

▼ خبر ویژه

وزارتخانه برجام!

رویکرد منفعلانه و ضعیف وزارت خارجه در واکنش به کشتار مسلمانان در هند در حالی است که شخصیت و هویت جمهوری اسلامی ایران در حمایت صریح از مسلمانان مظلوم در سایر کشورهاست. متأسفانه در روزهای اخیر، در واکنش وزارت امور خارجه به کشتار مسلمانان در هند، استمرار واکنش‌ها و تعدد واکنش‌ها در سطوح مختلف به هیچ عنوان مشاهده نشد. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه فقط به یک توئیت بسنده کرد. متأسفانه این واکنش ضعیف و منفعلانه، مسبوق به سابقه است؛ برای نمونه واکنش وزارت امور خارجه به اقدامات جنایتکارانه دولت نیجریه علیه شیعیان در این کشور و همچنین اقدامات وحشیانه دولت نیجریه علیه «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه کاملاً منفعلانه و حداقلی بود. در مسئله نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا به دست ارتش و افراطیون بودایی میانمار نیز شاهد انفعال و بی‌عملی وزارت امور خارجه بوده‌ایم. روهینگیایی‌ها اقلیتی مسلمان در کشور عمدتاً بودایی میانمار هستند که میانمار آنها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آنها را میانماری می‌داند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در موارد فوق واکنش فعال داشته است و چنین تحرکاتی را به شدت محکوم کرده است. رفتارهای وزارت خارجه نشان می‌دهد این وزارتخانه متأسفانه به وزارت امور برجام خلاصه شده است؛ البته در این زمینه هم میزان موفقیتش برای همگان روشن است.

 

▼ اخبار

1ـ رژیم صهیونیستی در جریان عملیات ترور فرودگاه بغداد بود؟!

«رون بن یشای» تحلیلگر روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» اعتراف کرد، رژیم صهیونیستی پس از ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران پیش‌بینی کرده بود ایرانی‌ها در فعالیت‌های‌شان در سوریه بازنگری کنند، اما اکنون مشخص شده است فعالیت‌های نیروی قدس با همان شدت در زمان حیات سپهبد سلیمانی ادامه دارد. وی مدعی شد: «ایرانی‌ها کار در میدان شمالی (مرز سوریه و لبنان با اسرائیل) را به شکل روتین در سه زمینه ادامه می‌دهند: اول ایجاد قابلیت‌هایی که به نیروهای ارتش اسرائیل در مرز با جولان آسیب می‌زند و آماده کردن محل عبورهایی با هدف گذاشتن بمب یا نفوذ به شهرک‌ها و اردوگاه‌های ارتش اسرائیل، دوم انتقال وسایل جنگی پیشرفته و منحصر به فرد به متحدانش در سوریه و سوم تولید موشک‌های نقطه‌زن برای استفاده در نبرد علیه اسرائیل.» بن ‌یشای سپس اذعان کرد: «عملیات ایران با همکاری نظام سوریه منجر به از بین رفتن آرزوهایی شده است که در اسرائیل در پی ترور سلیمانی حدود دو ماه پیش به ‌وجود آمده بود.

2ـ اصلاح‌طلبان نتوانستند نسبت روشنی با محرومان برقرار کنند

«محسن آرمین» فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88، در بخشی از مصاحبه خود با ویژه‌نامه نوروزی روزنامه «شرق» گفته است: «جنبش اصلاحات نتوانست نسبت روشنی با محرومان و اقشار پیرامونی جامعه برقرار کند و نتوانست مفهوم توسعه سیاسی را برای آن قسمت جامعه تبیین کند؛ البته ناگفته نماند که در عین حال این هم قابل انکار نیست که جنبش اصلاحات باعث افزایش سطح آگاه‌های عمومی شد، اما این آگاهی‌بخشی عمدتاً به جوامع شهری محدود ماند.» او سپس مدعی شد: «با محدودیت‌هایی که بر اصلاح‌طلبان تحمیل می‌شد، قطع ارتباط جریان اصلاحات با بدنه اجتماعی در دستور کار جریان ضد اصلاحات قرار داشت. در عموم موارد، وقتی ما می‌خواستیم در شهرهای مختلف سخنرانی کنیم، مانع سخنرانی ما می‌شدند؛ زیرا نمی‌خواستند گفتمان اصلاحات برای همه طبقات در همه شهرها فراگیر شود.»

3ـ کنسرت تجزیه‌طلبی

«شهرام همایون» مدیر و مجری یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای، با اشاره به برگزاری کنسرت تعدادی از خوانندگان لس‌آنجلسی در عربستان، این برنامه را در جهت تجزیه و جدایی اهواز از ایران دانست و گفت: «شکل توطئه‌های سیاسی تغییر کرده است. یک موقعی لشکرکشی و زمانی بمب‌گذاری می‌کردند، اما الان این کار‌ها را نمی‌کنند؛ الان شبکه تلویزیونی راه می‌اندازند، کنسرت برگزار می‌کنند. وی تصریح کرد: «من قبول نمی‌کنم که این خوانندگان متوجه نشدند. باید از آنها پرسید چرا ابزار [تجزیه ایران] شدید؟ عربستان برای اهواز نقشه کشیده است.» گفتنی است، همایون خود یکی از افراد سلطنت‌طلبی است که از جدایی بحرین از ایران دفاع می‌کند، اما ظاهراً آش تجزیه‌طلبی به حدی شور شده است که معاندان حاضر نیستند ننگ تحرکات تجزیه‌طلبانه خیلی واضح به نام‌شان زده شود.

4ـ رئیس‌جمهور باید فرمانده سلامت شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «آقای رئیس‌جمهور باید شخصاً مانند شرایط جنگی در قرارگاه فرماندهی سلامت مستقر شود.» «محسن رضایی» در یادداشتی نوشت: «در شرایط کنونی که مردم عزیزمان با یک ویروس و بیماری جهانی مواجهند، حضور و ظهور مسئولان دولتی در میادین بحران می‌تواند مایه آرامش مردم و سرعت در حل مشکلات گردد. به بیان ساده‌تر، مردم اگر مسئولان را در قله‌های نگرانی در ملازمت خود نبینند، دچار بی‌اعتمادی می‌شوند؛ بنابراین میدان‌داری مسئولان ارشد اجرائی فراتر از یک وزارت بهداشت می‌تواند از آلام روحی به نفع روان‌سازی تدبیر امور و امیدافزایی برای عبور از این دوره بکاهد و تجربه‌ای بالنده را به بار بنشاند. آقای رئیس‌جمهور باید شخصاً مانند شرایط جنگی در قرارگاه فرماندهی سلامت مستقر شود.»

 

▼ اخبار کوتاه

«مهدی چمران» از اعضای شورای ائتلاف اصولگرایان در پاسخ به این سؤال که آیا این احتمال وجود دارد این شورا بعد از آغاز مجلس رابطه خود را با نمایندگان لیست حفظ کند و به اصطلاح نظارتی بر آنها داشته باشد؟ گفت: قطعاً نمایندگان را کنترل نمی‌کند، اما ارتباط میان مردم و نماینده را برقرار خواهد کرد و کارکرد نماینده را رصد خواهد کرد. در این راستا، در زمینه علمی رابطه شورای ائتلاف با دخیل کردن دانشگاهیان حفظ خواهد شد و از این طریق به نمایندگان مجلس خوراک اطلاعاتی جهت بهبود و پیشرفت وضعیت داده خواهد شد.

«محمدعلی طاهری» سرکرده فرقه انحرافی موسوم به «عرفان حلقه» از ایران خارج شده و خود را به کانادا رسانده است. گفتنی است طاهری با اتهاماتی نظیر توهین به مقدسات، مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان بیماران، ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع، استفاده غیرمجاز از عناوین علمی (دکتر و مهندس)، ضالّه بودن کتب و آثار، به پنج سال حبس، پرداخت 900 میلیون تومان جزای نقدی و 74 ضربه شلاق محکوم شده بود. وی چندی قبل خواستار سلب تابعیت ایرانی خود شد که در رسانه‌های بیگانه بازتابی گسترده یافت.

پدر پرستارِ شهید «نرجس خانعلی‌زاده» با اشاره به موافقت رهبر انقلاب مبنی بر شهید محسوب شدن مجاهدان خدمت اظهار کرد: «رهبر انقلاب، امام و ولی ماست که شهادت این عزیزان را که جان‌شان را در راه ولایت دادند، مورد تأیید ایشان به ‌عنوان شهید قرار گرفت.» خانعلی‌زاده به روحیات و آرزوی شهادت فرزند شهید خود اشاره کرد و گفت: «دخترم آرزوی شهادت داشت و به آن رسید و تمام حرکات و سکناتش شهادت گونه بود و این مورد، هم در رفتار و هم در صفحه مجازی منتسب به دخترم کاملاً مشهود بود.»

پایگاه صهیونیستی «آروتز شوا» به دولتمردان صهیونیستی پیشنهاد کرد تجربه «پوریم» و کشتار ده‌ها هزار ایرانی را این بار به بهانه پرونده هسته‌ای تکرار کنند. این پایگاه تندرو نوشت: «تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند ایران را از دستیابی به سلاح اتمی بازدارد و اسرائیل چاره‌ای ندارد جز آنکه خود دست‌به‌کار شود.» صهیونیست‌ها همه‌ساله به‌یاد کشتار ایرانیان در عهد خشایارشاه هخامنشی، جشنی به‌نام پوریم برگزار می‌کنند.

نمایندگان WHO ضمن قدردانی از تلاش‌های کادر درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی برای کنترل و مهار ویروس کرونا اذعان کردند: «ایران در زمینه مهار انواع بیماری‌ها، به‌ویژه بیماری‌های واگیردار از قدرت و توانمندی قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و این توانایی را به ‌خوبی در زمان وقوع بحران‌ها و بلایای مختلف نشان داده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات