صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۲۱۲۵۴

تابلوی سیاسی ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۸

دل‌های روشن-مردم بیچاره آمریکا را درمان کنید کمک به ایران پیشکش-روسیاهان و روسپیدان کرونا-کسی از جنگ با کرونا معاف نیست-نفس تنگی کرونایی ما را غافل نکند

تابلوی سیاسی 7 اسفند 1398تابلوی سیاسی 7 اسفند 1398

 

دل‌های روشن

صبح نو: حضرت امیر(ع) که درود خدا بر او باد در ضمن حدیثی، نکته مهمی را به مومنان گوشزد می‌کند: «رَحِمَ الله امْرَاً عَرِفَ مِنْ اَینَ و فی اَینَ وَ اِلی اَینَ». خدا رحمت کند آن کسی را که بداند از کجا آمده، برای چه آمده و به کجا می‌رود... حالا که ورق‌های تقویم به روزهای پایانی خویش نزدیک می‌شوند و می‌روند که به همراه سال‌۹۸ خورشیدی به بایگانی تاریخ بپیوندند، اگر وضع حال را با گذشته مقایسه نکنیم و چشم به آینده پیش‌رو نداشته باشیم، یقیناً در یأس دست و پا خواهیم زد. سال‌۹۸ سال چندان راحتی نبود. سالی که با نشانه قدرت خلقت؛ سیل و بارندگی شروع شد.حالا هم‌در روزهای پایانی خویش دوباره، ضعف بشر را به رخش کشیده. بین دو رخداد هم موضوعاتی مانند فشار سنگین اقتصادی که عمده‌اش روی دوش بخش آسیب‌پذیر جامعه است در کنار رخدادهای دردآور دیگری مانند شهادت سردار قاسم سلیمانی و سانحه هواپیمای مسافربری، کام ایرانیان را تلخ کرد. به حدیث علوی ابتدای متن باز گردیم. رحمت خدا بر کسی که بداند کجاست و از کجا آمده و به کجا می‌رود. اگر ندانیم کجا هستیم و از کجا آمده‌ایم، درد و تلخی این رخدادها راحت‌مان نخواهد گذاشت. مسیری که ایرانیان در چهار دهه گذشته به‌طور عام و یک دهه گذشته به‌طور خاص پیموده‌اند، تجربه‌ای منحصر به‌فرد است که نظیر هم ندارد. هرچند سرعت طی مسیر در این دهه‌ها کند و تند شده اما وضعیت فعلی همواره نسبت به گذشته، نه یک که چند سر و گردن بالاتر بوده. هر‌قدر موفقیت‌ها بیشتر، گردنه‌ها هم سخت‌تر و صعب‌العبورتر. سال سخت و صعب‌۹۸ هم می‌گذرد و با اندوخته تجربیات این گردنه‌های سهمگین، آینده‌ای روشن انتظارمان را می‌کشد. آینده‌ای که از پس گردنه‌های سخت و سهمگین نویدش را روانه دل‌های روشن کرده.

مردم بیچاره آمریکا را درمان کنید کمک به ایران پیشکش

کیهان: در حالی که دولت آمریکا به شدت سرگرم پنهانکاری درباره شیوع ویروس کرونا در این کشور است و برخی مقامات محلی نسبت به این موضوع اظهار نگرانی می‌کنند، دونالد ترامپ گفت آمریکا آماده کمک به ایران برای مقابله با بحران کروناست.

ترامپ، در حاشیه دیدار با نخست‌وزیر ایرلند در کاخ سفید، گفت که برخی کشورها، از جمله ایران، به دلیل شیوع ویروس کرونا در وضعیت بحرانی هستند. ما بهترین پزشکان جهان را داریم و به ایران پیشنهاد کمک داده‌ایم. اگر آنها بخواهند، ما خوشحال می‌شویم به آن‌ها کمک کنیم. این اظهارات در حالی است که انتشار آمار و اخبار مربوط به شیوع کرونا در آمریکا، «محرمانه» اعلام شده است. مقامات آمریکایی حتی بر سر راه مبادلات دارویی ایران نیز کارشکنی می‌کنند. آندی اسلاویت مقام سابق وزارت بهداشت آمریکا اخیراً در توییتی هشدارآمیز نوشت: انتظار می‌رود بیش از یک میلیون تلفات در آمریکا به خاطر شیوع ویروس کرونا داشته باشیم؛ چون ویروس محدود نشده و ما حتی نمی‌توانیم تست بگیریم. همچنین کئی پورتر نماینده کنگره گفته است: هزینه تست کرونا در آمریکا، 1331 دلار است. اگر قرار باشد کسی قرنطینه شود، هزینه آن 4 هزار دلار است. این در حالی است که 33 درصد مردم آمریکا به پزشک مراجعه نمی‌کنند چون پول این هزینه را ندارند. به ادعای مقامات آمریکایی، 69 هزار شهروند این کشور فقط در اثر بیماری آنفلوآنزا جان خود را از دست داده‌اند. اخیراً شهردار نیویورک به خاطر بحران شیوع کرونا، در این شهر وضعیت اضطراری اعلام کرد که ممکن است تا 6 ماه ادامه پیدا کند. مدیر اداره بهداشت ایالت اوهایو نیز احتمال داد که یکصد هزار نفر در این ایالت، به ویروس کرونا مبتلا شده باشند.

آنتونی فائوچی مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های واگیردار آمریکا نیز گفت کشندگی ویروس کرونا 10 برابر بیشتر از آنفلوآنزای فصلی است و وضعیت شیوع این بیماری در آمریکا بدتر خواهد شد. ایلهان عمر نماینده کنگره آمریکا در همین زمینه گفته است: با تعطیلی مدارس آمریکا به خاطر جلوگیری از شیوع کرونا، 22 میلیون دانش‌آموزی که غذای روزانه‌شان را در مدرسه دریافت می‌کردند، گرسنه خواهند ماند. در آمریکا 44 میلیون نفر بی‌خانمان که برای هر وعده غذا کوپن می‌گیرند، زندگی می‌کنند. با این اوصاف به نظر می‌رسد خطرناک‌تر از ویروس کرونا برای مردم آمریکا، شخص ترامپ باشد.

روسیاهان و روسپیدان کرونا

خراسان: ویروس کرونا هم با تمام بیماری ها، مرگ و میرها و مشکلات روحی ، عاطفی، اقتصادی و اجتماعی که برای کشور ما و تاکنون بیش از 120 کشور جهان به وجود آورده در آینده نه چندان دور از بین می رود اما آن چه می ماند درس ها، عبرت ها، تلخی ها ، شیرینی ها و البته روسیاهی ها و روسپیدی هاست که پس از نابودی کرونا خودنمایی می کند. در بحبوحه بحران کرونا که ذهن و جان و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد عده ای «گرگ آدم نما» شروع  کردند به احتکار ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده و دیگر موارد مورد نیاز مردم ، این معدود زالوها که معمولا در هر شرایطی از آب گل آلود نظام ناکارآمد توزیع، کمبود نظارت و مشکلات به وجود آمده به دنبال صید ماهی های حرص و طمع و بی انصافی خود هستند حتی در این مقوله که با جان و سلامت مردم مرتبط است، دست از چپاولگری و بی رحمی و مکیدن خون مردم برنداشتند. تعدادی از این بازی کنندگان با روح و روان و سلامت مردم در چنگ قانون گرفتار شدند که امیدواریم هرچه سریع تر به اشدّ مجازات قانونی محکوم شوند و احکام شان اجرایی شود.

گروهی نیز از سرخودشیفتگی یا جهل یا خودنمایی یا اظهارفضل یا عناد تا توانستند بر طبل ناامیدی و ترساندن مردم درباره بیماری کووید 19 کوبیدند و اطلاعات درست و غلط را به هم آمیختند و از کرونا بیماری غیرقابل درمان و کشنده ای ساختند که متاسفانه برخی از هموطنانمان بر اثر استرس و فشار روحی ناشی از این اطلاعات غلط و هجمه کرونایی ، بی آن که آلوده به این ویروس بشوند، دچار اضطراب و گاه افسردگی شدند! گروهی نیز از آشفته بازار به وجود آمده سوء استفاده کردند و تقلب را این بار در مواردی به کار بستند که جان و سلامت مردم را تهدید می کند، اینان نیز مثل دو گروه قبلی و همه آنانی که به جای کمک به مردم و برداشتن باری از  دوش جامعه ، باعث تلخکامی و فشار بیشتر به مردم شدند جزو روسیاهان کرونا هستند، روسیاهانی که هم مطرود مردم و هم ملعون درگاه الهی اند.در این میان اما مردمی بودند و هستند که هرکاری توانستند برای کمک به کشور و هموطنان خود و رهایی از این بیماری انجام دادند.برخی کاسبان، ماسک و دستکش رایگان در اختیار رهگذران گذاشتند، برخی مواد ضدعفونی کننده خریداری و به گروه های امدادی اهدا کردند، عده زیادی با رعایت نکات توصیه شده بهداشتی در خانه و اماکن عمومی به کنترل بیماری کمک کردند، بسیاری در خانه ها ماندند و جز برای کارهای ضروری از خانه بیرون نیامدند تا از سرعت شیوع کرونا کاسته شود که اثر مثبت آن را این روزها در برخی شهرها می بینیم، بعضی در قالب گروه های جهادی هرچه لازم بود و هست برای مردم انجام می دهند، برخی مالکان اجاره مغازه های خود را به مستاجران بخشیدند، برخی از مردم شاخه گل به دست به خدا قوت سربازان و رزمندگان خط مقدم جنگ با کرونا در بیمارستان رفتند و ...و اما روسپیدترین انسان ها در کمک به مردم و تلاش ایثارگرانه ، خداباورانه و انسان دوستانه به درمان هموطنان مبتلا به کرونا سپیدپوشان نیک اندیش و نیکوکرداری هستند که در اوج سختی ها و گرفتاری های مردم و کمبودهای لوازم بهداشتی به خاطر تحریم های ناجوانمردانه مدعیان حقوق بشر ، دور از خانه و خانواده و همسر و فرزندان، جان برکف گرفته اند و در خط مقدم این جبهه لباس خدمت پوشیده اند.

کسی از جنگ با کرونا معاف نیست

رسالت: هرچند بلای کرونا دامان صاحبان قدرت و ثروت را هم می‌گیرد، اما گلوی نحیف ضعفا را شدیدتر می‌فشارد. از وزیر و نماینده مجلس و پزشک و پرستار گرفته تا دست‌فروش و کارگر و راننده، همه با کرونا درگیرند، اما یک تفاوت عمده دارند. ویروس منحوس، سلامت جسمی دسته اول را به چالش می‌کشد، اما در دسته دوم، علاوه بر جسم، امنیت مالی و روانی را هم هدف می‌گیرد و به زندگی یک خانواده حمله می‌کند. دراین‌باره گفتنی‌هایی هست: یک. ماجرای کرونا که به روایت مسئولان در صدسال اخیر نمونه نداشته، تک‌تک آحاد ملت ما و برخی از ملل دیگر دنیا را هدف گرفته و زمانی که یک ملت مورد خطر باشد، یک ملت هم باید دفاع کند. فعالیت‌های متعدد داوطلبانه، خیریه‌ها، جوانان معتقد و فداکار و همه‌کسانی که این روزها خود را سپر جان دیگران کرده و به فعالیت‌های امدادی و بهداشتی مشغول‌اند، در ردیف کسانی قرار می‌گیرند که برای دفاع از هم‌وطنان، جان خود را فدا کردند. مدیریت مسئله کرونا نیاز به یک بسیج ملی دارد که با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های برجسته کشورمان در این حوزه، نمونه‌های خوبی از آن تاکنون به وقوع پیوسته است.

دو. دولت باید در این برهه، نقش پررنگ‌تری ایفا کند. در کنار پیشبرد امور ستادها و قرارگاه‌هایی که کارشان پیشگیری از ابتلا به بیماری و درمان آن است، باید کارگروه‌های تخصصی اصناف و مشاغل تشکیل شود و با حضور فعالان هر حوزه، راه‌حل‌های جایگزین و روش‌های به حداقل رساندن خسارت اصناف بررسی و فورا اجرا شود. به‌ویژه آن‌که مشاغل خرد و شبه مشاغلی که در شرایط عادی هم به‌سختی روزگار می‌گذراندند، بیشتر آسیب‌دیده‌اند. در این حوزه تاکنون اقدام مؤثری از سوی دولت شاهد نبوده‌ایم، مسئولان ارشد دولتی باید بدانند که کرونا مسئله‌ای ملی است که عبور کم‌هزینه از آن‌هم عزم و ابتکارات ویژه می‌طلبد، ضمن آن‌که بحران کرونا فقط مربوط به وزارت بهداشت و درمان نیست، بلکه در حوزه فعالیت بسیاری از وزارتخانه‌ها به‌ویژه کار، تعاون و رفاه است.

 

نفس تنگی کرونایی ما را غافل نکند

فارس: نفس های پایان سال ۹۸ با ویروس کرونا تنگ شده و به خس خس افتاده است و همین موجب شده نگاه ما به سالی که روزهای پایانی‌اش را می گذرانیم نیز کرونا زده شده باشد و بسیاری واقعیت‌ها را فراموش کنیم.

البته متأسفانه منفی بافی و آیه یاس خواندن ویژگی غالب جامعه ماست که هم افزایی هم در آن بسیار است و خوش بینی و امیدوار بودن به سادگی و خوش خیالی تعبیر می شود!

دیدن برخی و فراموشی برخی دیگر موجب قضاوتی ناروا خواهد شد که شاید زبان شکرگزاری ما را به لکنت اندازد.

سیل، حوادث آبان، ترور سردار و قهرمان بلندآوازه کشورمان شهید سلیمانی، سقوط هواپیمای اوکراینی در اثر یک اشتباه عجیب و سرانجام هم کرونا، اهم حوادثی بود که سال ۹۸ را با تلخی ها و اُفت های تکان دهنده پیوند زد.تلخی هایی که اگر چه در درونش فرصت هایی را خلق کرد یا می توانست بکند چون غالبا" بصورت دومینویی و در پنج ماه منتهی به آخر سال رخ داده ممکن است جمع بندی نادرستی را به ما القا کند.

ولی اگر به کل سال ۹۸ نگاه کنیم صحنه های پر شکوه و شیرین بسیاری را نیز مشاهده خواهیم کرد که اهم آنها عبارتند از:

۱: سرنگون کردن پهپاد متجاوز «گلوبال هاوک» آمریکا بر فراز آب‌های خلیج فارس از سوی سپاه و واکنش منفعلانه و در گوشه رینگ ترامپ

۲: توقیف نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» در هنگام عبور از تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه و در پاسخ به توقیف نفتکش ایرانی "گریس۱"

۳: حمله پهپادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان و شوک منفی به بازار نفت جهان

۴: دستگیری سرشبکه کانال تلگرامی آمدنیوز از سوی سربازان گمنام سازمان اطلاعات سپاه

۵:  تجلیل و تشییع بی سابقه پیکر شهید سلیمانی که وحدت و همدلی بی نظیری را در ایران رقم زد و یوم اللهی دیگر را خلق کرد

۶: حمله به پایگاه استراتژیک آمریکایی عین الاسد که توان مقابله و بازدارندگی ایران اسلامی را به دنیا نشان داد.

۷: ادامه مبارزه بی امان با مفسدین اقتصادی و آغاز رویکردی نو و امیدبخش در قوه قضائیه

۸:  انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که به رغم تلاش های بی وقفه دشمنان خارجی و یاس آفرینی های برخی در داخل برگزار و نوید بخش تغییرات سازنده ای در داخل شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات