صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۲۱۲۶۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 25 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): شعار سال با دو منظور مطرح می‌شود: یکی جهت دادن به سیاست‌های اجرایی و عملکرد مسئولین دولتی و مسئولین حکومتی است، یکی توجیه افکار عمومی است؛ یعنی افکار عمومی توجّه پیدا کنند به اینکه چه مسئله‌ای امروز برای کشور مهم است.(1397/1/1)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

آزمون انسانیت!

کرونا، بیماری سخت و واگیرداری است که اگر عالمانه، هوشمندانه و مسئولانه با آن مقابله شود، می‌توان از شر آن راحت شد و فضای عمومی جامعه را از همه‌گیری آن مصون ساخت. اما برای مقابله با ویروس کرونا به چیزی بیش از وسایل پزشکی و فعالیت‌های بهداشتی و درمانی که این روزها با مجاهدت کادر درمانی در حال انجام است، نیازمند هستیم و آن،‌ مجال دادن به ظهور و بروز انسانیت ماست.
انسان‌ها در بین موجودات از بیشترین ضریب همیاری و هم‌نوع‌پرستی برخوردارند. اما گاهی برخی از ما انسان ها در مواجهه عملی با مشکلات و چالش‌ها و آزمون‌ها امتحان خوبی می‌دهیم و برخی هم صحنه را به شیطان و نفسمان واگذار می‌کنیم. مطابق با آموزه‌های دینی هر ابتلا و بیماری مضاف بر درگیرسازی بهداشتی و جسمی فرد و جامعه، آزمونی برای سنجش عیار بندگی و انسانیت ما آدم‌ها هم هست! و این دشواری تحمل آن را هم سهل می‌سازد و هم ممتنع و سخت؛‌ سهل از این نظر که پس ما انسان‌ها هنوز مورد توجه و در مسیر وزش رحمت الهی هستیم و اساساً آزمون فرصت بهتر شدن رابطه ما با خداست. پس باید بیشتر از او خواست در این شرایط مخاطره‌آمیز دستان نیازمند ما را بگیرد.
اما ممتنع و سخت است از این منظر که گاهی بخشی از ما آدم‌ها گویا فراموش می‌کنیم و یادمان می‌رود عالم محضر خداست و ما هر لحظه در معرض آزمون آموزه‌ها و ابتلائات هستیم تا زشتی‌ها و زیبایی‌ها از هم غربال شوند و پیش از همه خودمان به وضعیت خویشتن آگاه شویم؛‌ نباید برخی از ما در اثر غفلت از این حقیقت، فکر کنیم این روزهای سخت ماندگار است و فرصتی است که می‌شود کاخ آرزوهای دنیایی خود را بر گرفتاری‌های مردم ساخت!‌
این که برخی مایحتاج ضروری بهداشتی و مواد گندزدا و ضدعفونی‌کننده مردم را احتکار می‌کنند،‌ خوراک و تغذیه و میوه شب عید مردم را گران می‌فروشند و... باید بدانند شاید سودی هم بکنند ولی آنچه از دست می‌رود سرمایه انسانیت که جبران‌ناپذیر است. البته در این میان، باید غبطه خورد به حال خوش کسانی که از این آزمون نردبانی برای صعود ساخته‌اند و هر کاری از دستشان می‌آید انجام می‌دهند تا آلام مردم را کاهش دهند و در مصاف با کرونا،‌ پیروز میدان احسان و انسانیت نیز باشند؛‌ کسانی که امروز بیش از رسالتشان خود را وقف سلامت مردم کرده‌اند.

 

▼ گزارش روز

حمله بیولوژیکی کرونا چقدر واقعیت دارد؟

تحلیل: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا در بخشی از فرمانی که اخیراً در زمینه مقابله با ویروس کرونا در قالب سازماندهی خدمات به مردم به شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی، به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردند، آورده‌اند: «این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده، می‌تواند جنبه‌ رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملی بیفزاید».
استنادات: در مورد حمله بیولوژیکی کرونا استنادات متعددی از سوی مجامع متعدد بیان شده است که به برخی از آنها اشاره می‌شود: 1ـ پنج سال پیش مؤسسه پیربرایت (Pirbright)‌ـ به عنوان بازوی تحقیقاتی تخصصی شورای مطالعات بیولوژیک و بیوتکنولوژیک دولت انگلیس در زمینه مطالعه عفونت‌های بیماری‌های دامی‌ـ وارد یک پروژه عجیب با طرف آمریکایی‌اش یعنی مرکز امنیت سلامت دانشکده جان هاپکینز شد و اقدام به طراحی سناریوی شبیه‌سازی ظهور یک ویروس به شدت واگیر از خانواده کرونا از شهر نیویورک کردند که طی آن پیش‌بینی شد در نتیجه اپیدمی جهانی آن 65 میلیون نفر می‌میرند و آثار مخرب اجتماعی‌ـ اقتصادی وسیعی بر جا خواهد گذاشت. 2ـ ولادیمیر ژیرینوفسکی، رهبر حزب لیبرال روسیه و یکی از مهم‌ترین سیاستمداران به جا مانده از دوران شوروی در توری یک هفته‌ای در رسانه‌های مختلف به افشاگری درباره ابعاد شیوع ویروس کرونا پرداخت و آن را یک حمله زیستی(بیولوژیک) از سوی آمریکایی‌ها دانست. 3ـ روزنامه ایتالیایی «ایل مانیفستو» نیز در مقاله‌ای توسط مانیلو دینوچی، کارشناس سرشناس امور نظامی و راهبردی‌اش به این نکته اشاره کرد که بحران کرونا علاوه بر یک حمله زیستی، جنگ روانی القای ترس و وحشت به ملت‌هاست. 4ـ پروفسور مایکل چوزا دووسکی، مدیر گلوبال ریسرچ، مرکز کانادایی تحقیقات جهانی‌سازی بر اساس یافته‌های متخصصان این مرکز اعلام کرد ویروس عامل بیماری «کوویدـ19» قطعاً یک ویروس آزمایشگاهی ساخت بشر است که در چارچوب جنگ زیستی توسط یکی از قدرت‌های بزرگ منتشر شده است.
جمع‌بندی: در هر صورت هنوز برای نتیجه‌گیری از این شواهد برای نشان دادن اینکه دولت ترامپ یا نظامیان این کشور در تولید یا انتشار این ویروس دست داشته‌اند، زود است و تحقیقات متنوعی در سراسر جهان در این ‌باره در جریان است.

 

▼ خبر ویژه

ابراز خوشحالی بی‌بی‌سی از کرونا در ایران!

رسانه‌های اپوزیسیون که بیش از 40 سال است در جنگ علیه ملت ایران شکست خورده‌اند، این بار سراغ کرونا رفته و آرزوی ابتلای میلیون‌ها ایرانی به این ویروس را مطرح کردند! سایت بی‌بی‌سی فارسی، رسانه رسمی دولت انگلستان، در مقاله‌ای با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران، نتوانست خوشحالی خود را کتمان کند و نوشت: «آیا کرونا به لحاظ تأثیرات اجتماعی که به دنبال خواهد داشت می‌تواند به منحصر به فردترین بحران در طول تاریخ حیات جمهوری اسلامی بدل شود و پایان یا دگردیسی کامل این نظام سیاسی را به دنبال داشته باشد یا جمهوری اسلامی این بحران را هم پشت سر خواهد گذاشت؟» این رسانه لندنی با ابراز امیدواری برای مبتلا شدن میلیون‌ها نفر در ایران به این ویروس افزود: «در صورت فراگیری غیر قابل انتظار این ویروس و ابتلای میلیون‌ها نفر به آن، بخش‌های مختلف و گاهاً حساس نظام فلج خواهد شد. با این اوصاف جمهوری اسلامی، اینبار تحت تأثیر و مغلوب ویروسی شود که شاید «ویروس برانداز» تاریخ نام بگیرد.»

 

▼ اخبار

1ـ فتنه‌ها ناخواسته پدید نمی‌آیند

سالنامه نوروزی روزنامه شرق، در عمده مطالب سیاسی، اجتماعی و بین‌الملل خود علاقه فراوانی به مطالبی با مضامین انقلاب، خیزش، بی‌اعتمادی نشان داده است. آنچه که در ادامه می‌خوانید، دستچینی از تیترهای مطالب شرق است: «تولد حادثه از خاکستر حادثه، جای خالی اعتماد و مشارکت‌طلبی، زوال سرمایه اجتماعی، نقشه راه عبور از چالش اعتراضات، چرا این همه جنگ و نفرت؟ اعتراض رادیکال آبان از چه منشأیی سرچشمه گرفت، سال شوک‌های دور از انتظار و فرصت‌های از دست رفته، ساعت صفر، خیزش توده‌ها، شمشیری که از رو بسته شد، معترضان دیگر اعتقادی به جایگاه حکمرانان ندارند، همه علیه همه، شورش جهانی علیه نولیبرالیسم، به شورش جهانی علیه نولیبرالیسم خوش آمدید» محتوای آنارشیک و خیزش‌خواه تیترهای مذکور و عملیات روانی برنشسته در پنهان آنها چیزی نیست که قابل انکار باشد. وقوع اغتشاشات دی ماه 96 و آبان 98 که هر دو با عملگری فرماندهان فتنه اقتصادی راهبری شده است؛ حکایت از آن دارد که فتنه‌ها هم ناخواسته پدید نمی‌آیند؛ اول زمینه‌سازی تئوریک و سپس اغتشاش خیابانی.

2ـ فقه «مقابله با ویروس کرونا»

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری در یادداشتی پیرامون «فقه مقابله با کرونا» خاطرنشان کرد: با تطبیق قاعده «حرمت همکاری بر پلیدی و تعدی» بر موضوع کرونا به این نتیجه می‌رسیم: کسانی که با رفتار‌های نسنجیده و خارج از چارچوب اصول بهداشتی (همچون حضور در اجتماعات) روند اجتماعی گسترش بیماری کرونا را شکل یا عمق می‌بخشند، چنانچه آگاه از کار خود باشند، رفتارشان مصداق تعاون بر «اثم» و «عدوان» به حساب می‌آید. رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ادامه این یادداشت تصریح کرد: یک شخص (طبق دیدگاه اجتماعی) حتی اگر اطمینان داشته باشد که ویروس در بدن او فعال نمی‌شود یا اینکه برای او مشکلی به وجود نمی‌آورد، با این وصف، حضور او در جلسات شرعاً ممنوع است؛ چون که او در همان حال که از ویروس فعلاً به صورت شخصی آسیبی نمی‌بیند در یک نگاه فرآیند اجتماعی ممکن است حامل و عامل انتقال ویروس به دیگران و دارای سهم در اشاعه آن باشد؛ بنابراین از این جهت حضور در اجتماعات برای شخص، در پاره‌ای از شرایط غیر مباح می‌شود.

3ـ سه مسئله مهم این روزهای خوزستان

«غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان در جلسه مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: این روزها استان با سه مسئله مواجه است، که هر کدام در حال کنترل هستند. ابتدا شیوع ویروس کرونا و بعد موضوع بارش‌هاست شریعتی گفت: در خصوص موضوع بارش‌ها علاوه بارش باران در مناطق بالادست، در استان هم شاهد بارش‌های خوبی را خواهیم داشت به‌طوری که طی دو هفته آینده سه نوبت بارندگی با میزان نسبتاً خوبی در پیش خواهیم داشت. وی ادامه داد: به تمامی فرمانداران ابلاغ شده که آمادگی کامل را در مواجه با بارندگی‌ها داشته باشند، همچنین مرتباً وضعیت آب و هوا رصد خواهد شد تا اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای رخ ندهد. استاندار خوزستان تصریح کرد: هجوم ملخ‌ها به مزارع کشاورزی با سم پاشی‌هایی که انجام شد خوشبختانه کنترل شد و مشکل خاصی ایجاد نکردند.

4ـ ارائه طرح نظام اجاره‌داری حرفه‌ای

«محمود محمودزاده» معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از ارسال طرح نظام اجاره‌داری حرفه‌ای به برخی دستگاههای دولتی مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: این طرح برای اینکه به عنوان یک شغل محسوب شود، به دستگاه‌های حمایتی ارسال شد. وی تأکید کرد: در این طرح تلاش شده است تا با استفاده نهادها و دستگاه‌های حمایتی آنها را وارد بحث اجاره مسکن کنیم، یعنی آنها با آوردن زمین و ساخت مسکن اقدام به ساخت مسکن استیجاری کنند. همچنین برخی شرکت‌های خصوصی هم وارد میدان شده و ما به آنها زمین بدهیم تا اقدام به ساخت مسکن کنند. طرح دیگر برای مستأجران وام ودیعه مسکن است که هنوز این طرح در سیستم بانکی در حال پیدا کردن یک روش و یک راهکار مناسب برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن است.

 

▼ اخبار کوتاه

پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی در نامه‌ای به مدیران اجرایی و استانی اعلام کرد: دریافت وام از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی منوط به پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده و ارائه صورت مالی از سوی بانک‌ها شد. بر اساس تبصره(۱) ماده(۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم بازنگری شده، اعطای هرگونه تسهیلات ارزی یا ریالی، توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به کلیه اشخاص حقوقی از مبلغ پنج میلیارد ریال و بالاتر و اشخاص حقیقی از مبلغ دو میلیارد ریال و بالاتر را شامل می‌شود.

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست مهمان برنامه سلام صبح بخیر شبکه سوم سیما بود. سیدحسین حسینی، ‏مجری برنامه در توئیتی نوشت: «عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور در پشت صحنه برنامه گفت یکی از افرادی که خبر ‏ابتلایش به کرونا خیلی هم پر سر و صدا بود و برای خبرنگار‌ها حاشیه داشت اصلاً کرونا نگرفته! در واقع بعضی حضرات ‏خودشان را قرنطینه می‌کنند که کرونا نگیرند! خب این بد نیست ولی مگه مجبوری ابتکار اینطوری بزنی؟!»‏

دفتر آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: استفتائی به نقل از این مرجع تقلید شیعیان در برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها و به تبع آن در فضای مجازی منتشر شده که موضوع آن کشف و تولید داروی بیماری کرونا توسط رژیم اشغالگر قدس و حکم خریداری آن می‌باشد. در ادامه این اطلاعیه آمده است: به اطلاع می‌رساند این مطلب دروغ محض بوده و هیچگاه سؤال و جوابی در این زمینه مطرح نشده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه نرخ تورم سال 99 بین 20 تا 25 درصد پیش‌بینی می‌شود، اعلام کرد: باید توجه داشت در صورتی که دولت تدبیر لازم را برای تأمین کسری بودجه از طریق کاهش مخارج و افزایش پایه مالیاتی نیندیشد، پولی شدن کسری بودجه سال 99 می‌تواند منجر به افزایش مجدد نرخ تورم در سال آینده شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: دو شرکت خودروساز سایپا و ایران خودرو به ما نامه زده و خواسته بودند که با توجه به تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا و... ارتقای استاندارد‌ها به یورو ۵ را همچنان به تاخیر بیندازند. ما نیز پاسخ دادیم که سلامت مردم از پول شما مهم‌تر است و از سال آینده موظف هستید که خودرو‌هایی با استاندارد یورو ۵ تولید کنید.

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از مخاطبان خود خواسته است مهم‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین جمله‌ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۹۸ را انتخاب کنند. مخاطبان محترم می‌توانند با مراجعه به پایگاه KHAMENEI.IR نظرات خود را از طریق این صفحه ارسال یا آن را به شماره‌ ۲۰۱۱۰ پیامک کنید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات