صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۲۱۲۷۲

از فتنه‌های ضد ایرانی تا فقه مقابله با کرونا

1ـ فتنه‌ها ناخواسته پدید نمی‌آیند

سالنامه نوروزی روزنامه شرق، در عمده مطالب سیاسی، اجتماعی و بین‌الملل خود علاقه فراوانی به مطالبی با مضامین انقلاب، خیزش، بی‌اعتمادی نشان داده است. آنچه که در ادامه می‌خوانید، دستچینی از تیترهای مطالب شرق است: «تولد حادثه از خاکستر حادثه، جای خالی اعتماد و مشارکت‌طلبی، زوال سرمایه اجتماعی، نقشه راه عبور از چالش اعتراضات، چرا این همه جنگ و نفرت؟ اعتراض رادیکال آبان از چه منشأیی سرچشمه گرفت، سال شوک‌های دور از انتظار و فرصت‌های از دست رفته، ساعت صفر، خیزش توده‌ها، شمشیری که از رو بسته شد، معترضان دیگر اعتقادی به جایگاه حکمرانان ندارند، همه علیه همه، شورش جهانی علیه نولیبرالیسم، به شورش جهانی علیه نولیبرالیسم خوش آمدید» محتوای آنارشیک و خیزش‌خواه تیترهای مذکور و عملیات روانی برنشسته در پنهان آنها چیزی نیست که قابل انکار باشد. وقوع اغتشاشات دی ماه 96 و آبان 98 که هر دو با عملگری فرماندهان فتنه اقتصادی راهبری شده است؛ حکایت از آن دارد که فتنه‌ها هم ناخواسته پدید نمی‌آیند؛ اول زمینه‌سازی تئوریک و سپس اغتشاش خیابانی.

2ـ فقه «مقابله با ویروس کرونا»

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری در یادداشتی پیرامون «فقه مقابله با کرونا» خاطرنشان کرد: با تطبیق قاعده «حرمت همکاری بر پلیدی و تعدی» بر موضوع کرونا به این نتیجه می‌رسیم: کسانی که با رفتار‌های نسنجیده و خارج از چارچوب اصول بهداشتی (همچون حضور در اجتماعات) روند اجتماعی گسترش بیماری کرونا را شکل یا عمق می‌بخشند، چنانچه آگاه از کار خود باشند، رفتارشان مصداق تعاون بر «اثم» و «عدوان» به حساب می‌آید. رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ادامه این یادداشت تصریح کرد: یک شخص (طبق دیدگاه اجتماعی) حتی اگر اطمینان داشته باشد که ویروس در بدن او فعال نمی‌شود یا اینکه برای او مشکلی به وجود نمی‌آورد، با این وصف، حضور او در جلسات شرعاً ممنوع است؛ چون که او در همان حال که از ویروس فعلاً به صورت شخصی آسیبی نمی‌بیند در یک نگاه فرآیند اجتماعی ممکن است حامل و عامل انتقال ویروس به دیگران و دارای سهم در اشاعه آن باشد؛ بنابراین از این جهت حضور در اجتماعات برای شخص، در پاره‌ای از شرایط غیر مباح می‌شود.

3ـ سه مسئله مهم این روزهای خوزستان

«غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان در جلسه مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: این روزها استان با سه مسئله مواجه است، که هر کدام در حال کنترل هستند. ابتدا شیوع ویروس کرونا و بعد موضوع بارش‌هاست شریعتی گفت: در خصوص موضوع بارش‌ها علاوه بارش باران در مناطق بالادست، در استان هم شاهد بارش‌های خوبی را خواهیم داشت به‌طوری که طی دو هفته آینده سه نوبت بارندگی با میزان نسبتاً خوبی در پیش خواهیم داشت. وی ادامه داد: به تمامی فرمانداران ابلاغ شده که آمادگی کامل را در مواجه با بارندگی‌ها داشته باشند، همچنین مرتباً وضعیت آب و هوا رصد خواهد شد تا اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای رخ ندهد. استاندار خوزستان تصریح کرد: هجوم ملخ‌ها به مزارع کشاورزی با سم پاشی‌هایی که انجام شد خوشبختانه کنترل شد و مشکل خاصی ایجاد نکردند.

4ـ ارائه طرح نظام اجاره‌داری حرفه‌ای

«محمود محمودزاده» معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از ارسال طرح نظام اجاره‌داری حرفه‌ای به برخی دستگاههای دولتی مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: این طرح برای اینکه به عنوان یک شغل محسوب شود، به دستگاه‌های حمایتی ارسال شد. وی تأکید کرد: در این طرح تلاش شده است تا با استفاده نهادها و دستگاه‌های حمایتی آنها را وارد بحث اجاره مسکن کنیم، یعنی آنها با آوردن زمین و ساخت مسکن اقدام به ساخت مسکن استیجاری کنند. همچنین برخی شرکت‌های خصوصی هم وارد میدان شده و ما به آنها زمین بدهیم تا اقدام به ساخت مسکن کنند. طرح دیگر برای مستأجران وام ودیعه مسکن است که هنوز این طرح در سیستم بانکی در حال پیدا کردن یک روش و یک راهکار مناسب برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن است.

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات