صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۲۱۲۷۸

تابلو سیاسی 26 اسفند 97

تحلیل سعید حجاریان: کرونا مستبد است، نه دموکرات /«دولت با تفنگ» و تجربه چین در مدیریت بحران کرونا/ احتمال ايجاد مشكل براي دولت از سوي مجلس يازدهم/ کرونا می‌تواند ما را واکسینه کند؟/ اصلاح‌طلبان باید برای پیگیری مطالبات مردم در صحنه بمانند

                                          تابلو سیاسی 26 اسفند 97تابلو سیاسی 26 اسفند 97

                     تحلیل سعید حجاریان: کرونا مستبد است، نه دموکرات

روزنامه همدلی :سعید حجاریان طی یادداشتی با عنوان کرونا مستبد است، به ‏تحلیل ویروس کرونا در ایران پرداخت و نوشت: من نمی‌دانم چرا کرونا را ویروسی دموکرات نامیده‌اند. لابد، چون «غنی و فقیر» ‏و «وضیع و شریف» نمی‌شناسد و همه را به یکسان درگیر می‌کند. اگر فقط این‌ها ملاک باشد من معتقدم می‌توان ده‌ها شاخص ‏دیگر به کرونا نسبت داد تا جباریت آن اثبات شود. ذیلاً به مواردی اشاره می‌کنم. ‏‏۱-کرونا، کشتار دسته‌جمعی می‌کند. سابقه کشتار دسته‌جمعی و کیفر آن مشخص است و باید در محاکم بین‌المللی به آن رسیدگی ‏شود! چنانچه فرض کنیم این ویروس دست‌ساز بشر باشد کسانی که آن را ساخته و نشر داده‌اند و در برابر شیوع آن دست به اقدام ‏عاجل نزده‌اند، جزو جنایت‌کاران تاریخ خواهند بود. ‏‏۲- کرونا، به «گسست اجتماعی» می‌انجامد. هم‌اکنون عده زیادی از مردم در قرنطینه به سر می‌برند؛ گویی کرونا اعلام حکومت ‏نظامی کرده و اجتماع بیش از چند نفر را ممنوع خوانده است. این رویه به اتمیزه شدن جامعه منجر شده و نهاد‌های اجتماعی را ‏بالمره منهدم کرده است. در این وضعیت علاوه بر تعطیلی سینما و تئاتر، دانشگاه و مدرسه و دیگر اماکن عمومی، احزاب و ‏نهاد‌های مدنی هم به‌سختی گردهم می‌آیند. اساساً در وضعیتی به‌سر می‌بریم که به قول اخوان: اگر دست محبت سوی کس یازی/به ‏اکراه آورد دست از بغل بیرون؛ لذا می‌توان گفت: کرونای دموکرات، جامعه مدنی را هدف گرفته است! ‏۳- کرونا، آسیب‌پذیرترین قشر‌ها را هدف می‌گیرد. این ویروس به‌طور خاص به کسانی‌که از مشکلات زمینه‌ای از قبیل: بیماری ‏ریوی، قلبی، کلیوی در رنج هستند، حمله می‌کند؛ از این جهت ضدعدالت هم رفتار می‌کند؛ گویی همچون فاشیست‌ها که معلولان ‏را قتل عام می‌کردند، به «داروینیسم اجتماعی» معتقد است. ‏

«دولت با تفنگ» و تجربه چین در مدیریت بحران کرونا

مشرق: در حالی که سپاه و نیروی انتظامی هر روز انبارهای احتکار اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم و به ویژه کادرهای درمانی را کشف می کنند و قوه قضاییه هم به صورت ویژه محاکمه عوامل احتکار را آغاز کرده، به علت این که شبکه توزیع کالا در کشور در اختیار دولت است و نیروهای امنیتی و نظامی نظام توزیع کالا ندارند، آثار این کشف‌های بزرگ و برخورد با محتکران جنایتکار، در بازار خود را نشان نمی دهد.در بی‌عملی و انفعال وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) همین بس که بعد از حدود ۲۰ روز از اعلام رسمی آمار قربانیان کرونا، تازه این وزارتخانه در روز دوشنبه(۱۹ اسفند) طی بخشنامه‌ای به گمرک، صادرات ۹ دسته از کالاهای مرتبط با تولید اقلام بهداشتی را ممنوع اعلام کرد!مصداق دیگری از نحوه مدیریت عجیب دولت، نحوه تعامل آن با سازمان پدافند غیرعامل است. در حالی که این سازمان، اصولا بر همین مبنا تاسیس شده که در شرایط اضطراری یا بحرانی غیرنظامی(از جمله وضعیت همه‌گیری بیماری) محور فعالیت ستادهای مربوطه باشد، رییس جمهور نه تنها به همکاری با این ستاد اعتقادی ندارد، که حتی طبق شنیده‌ها، حتی سازمان پدافند غیرعامل و نماینده آن به جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا دعوت نمی‌شدند! در حالی که جمهوری خلق چین خبر داده که بزرگ‌ترین بیمارستان مختص به درمان بیماران کرونایی را در شهر ووهان(محل اولیه شیوع ویروس)، به دلیل سیر نزولی شیوع و ابتلاء، تعطیل کرده است، بار دیگر اثبات شد که در شرایط بحرانی، تنها سیستم‌های متمرکز و منضبط مدیریت بحران که لاجرم محور و مدار آن نیروهای نظامی هستند، در اداره شرایط اضطراری موفق عمل می کنند. همان «دولت با تفنگ» توانست در موقعیت بحرانی به یاری ملتی با جمعیت حدود یک و نیم میلیاردی بیاید.

                              احتمال ايجاد مشكل براي دولت از سوي مجلس يازدهم

روزنامه اعتماد :این روزنامه  در مطلبی به نقل از محمد‌ هاشمي، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با عنوان «احتمال ايجاد مشكل براي دولت از سوي مجلس يازدهم»: «اداره كشور هم برعهده سه قوه و هم نهادهاي تصميم‌گير و امنيتي است. مجلس به تنهايي تصميم‌گير نيست كه بخواهد كارشكني كند يا با دولت همراهي نكند؛ پس طبعا به اين شكل نيست كه هر كاري بخواهد انجام دهد. اگر نظارت قوي در مجلس حاكم بود، مشكلاتي را كه اين سال‌ها در زمينه اقتصادي و مسائل گوناگون به‌وجود آمده است، نمي‌ديديم. بنابراين مجلس و ساير دستگاه‌هاي نظارتي در اين سال‌ها به وظيفه خود خوب عمل نكرده‌اند. نظارت فقط مختص مجلس نيست، سازمان بازرسي كل كشور و برخي قسمت‌هاي دادرسي در داخل دولت و... هم اين وظيفه را برعهده دارند."
هاشمی ‌در ادامه گفته است: «امكان مشكل ايجاد كردن براي دولت وجود دارد، به هر حال يك ‌تريبون آزاد دراختيار نماينده مجلس است و مي‌تواند هر آنچه كه مي‌خواهد از اين‌ تريبون بگويد."
گفتنی است اصلاح‌طلبان که شکست انتخاباتی مجلس یازدهم را به‌عنوان یک افتضاح تاریخی در کارنامه کاری خود ثبت کردند، حالا هنوز مجلس آتی تشکیل نشده دست به کار تخریب در این مجلس شده‌اند.
                                                کرونا می‌تواند ما را واکسینه کند؟

کیهان: کرونا با همه خطرناکی‌اش، یک فرصت است؛ فرصت بازاندیشی در مسائل مهم، فرصت همدلی و مراعات طبقات ضعیف‌تر و فرصت تغییر برخی روال‌های مدیریتی. فرصت اندیشه در‌باره اینکه آیا به سلامتی روح و فکر مردم به اندازه کافی بها داده‌ایم و آیا به اندازه شیوع ویروس کرونا، نگران نفوذ امواج مسموم شایعه یا بی‌اخلاقی هستیم؟ اکنون بهتر می‌فهمیم که فرهنگ به من چه یا به تو چه، ضد انسانیت و عقلانیت است. تکاپو مقابل کرونا می‌تواند یک رزمایش کامل و یک توفیق اجباری برای واکسینه شدن در مقابل همه بدخواهان باشد. ما سال‌ها موظف بوده‌ایم طرحی نو در اقتصاد در اندازیم و آن را مقاوم کنیم؛ هم در زمینه درآمد غیرنفتی و هم درباره نظام باز توزیع ثروت، هم شفافیت در معاملات و مالیات و هم رشد اقتصادی. اکنون مجال مناسبی برای تغییر رویه‌های غلط مدیریتی است. مبارزه با احتکار و زراندوزی و اخلالگری، اکنون تبدیل به ضرورت شده و مردم بیش از هر زمان دیگری از آن استقبال می‌کنند. یک‌بار برای همیشه باید سازوکارهای شفافیت بخش بازار و معاملات را حل کرد و چه فرصتی بهتر از همین حالا که در مقابل ده‌ها هزار کادر درمانی خدمتگزار، جماعت سوداگر مفسدی هم هستند که به معیشت مردم آسیب می‌زنند. خشک کردن بسترهای ناسالمی ‌که مورد سودجویی عناصر زالو‌صفت قرار می‌گیرد، از طریق شفافیت مالی و مالیاتی و معاملاتی ممکن است. فرصت دیگر، ظرفیت پزشکی کم‌نظیر کشور ماست. ما در مواجهه با کرونا، بسیار بهتر از اغلب کشورهای پیشرفته رفتار کردیم که تحسین سازمان بهداشت جهانی را به‌دنبال داشت. ما در مرور زمان با برنامه‌ریزی می‌توانیم تبدیل به قطب صادر‌کننده خدمات پزشکی و بهداشتی شویم. این توانمندی درمانی می‌تواند در میان‌مدت برای کشور ارزآوری بزرگی داشته باشد. از این طریق می‌توان ضمن کمک به دیگر کشورها زنجیره منحوس تحریم را هم از هم گسیخت.

رفتار جزیره‌ای یا هم فرسا در مجموعه دولت معنا ندارد. اکنون وزارت بهداشت و پزشکان و پرستاران با جان و دل مشغول مبارزه با کرونا هستند، اما وزارت ارتباطات، فضای مجازی را به شکل بی‌در و پیکر در خدمت عملیات روانی مسموم بدخواهان رها کرده است. این کوتاهی، در زمان تلاش‌های طاقت‌فرسای بانک مرکزی برای آرامش بازار ارز نیز تکرار شده است.

                            اصلاح‌طلبان باید برای پیگیری مطالبات مردم در صحنه بمانند

روزنامه ایران: محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت:«اصلاح‌طلبان اکنون باید سرمایه‌های اجتماعی خود را احیا و از نو با مردم گفتگو کنند. آنها باید مجدداً اعتماد افکارعمومی را جلب کنند تا این مناسبات دوباره بازسازی شود. باید به مردم ثابت شود که اصلاح‌طلبان کنار مطالبات مردم ایستاده اند. در این انتخابات هم نشان دادیم که حاضریم از کرسی‌های مجلس سهمی نداشته باشیم اما کنار مطالبات مردم باقی بمانیم.»این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اعتقاد به اینکه تفسیرهای شورای نگهبان، قوای انتخابی کشور را بلاموضوع کرده است و این شرایط باید از طریق رفراندوم حل شود، درباره احتمال بازگشت اصلاح‌طلبان به گردونه رقابت و قدرت در انتخابات ریاست جمهوری  ۱۴۰۰ افزود: جریان اصلاحات آمادگی بازگشت به عرصه قدرت را دارد و پیش بینی کرد که اصولگرایان در مجلس یازدهم همه مشکلات را گردن دولت بیندازند و حرف‌هایی از جنس حرف‌های نمایندگان مجلس هفتم بزنند.او در عین حال پوست اندازی در ساختار درونی اصلاح‌طلبان را محتمل دانست و افزود: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یک مرحله در مسیر حرکت اصلاح‌طلبانه بود و اگر شرایط فراهم شود به سمت تشکیل پارلمان اصلاحات و تشکیل یک حزب واحد پیش خواهیم رفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات