صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۲۱۲۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 26 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): برجستگی سپاه، در همراهی «سلحشوری نظامی» با «خلوص معنوی» بوده و همه‌ موفقیت‌ها از هماهنگی این دو ناشی شده است.(1370/6/25) *** فرارسیدن سال نو و اعیاد مبارک ماه رجب و شعبان را تبریک می‌گوییم ***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

سال اشک‌ها و لبخندها

آنچه می‌خوانید آخرین «حرف روز» نشریه اخبار و تحلیل‌ها در سال 98 است. به همین شاید خالی از لطف نباشد که در این سطور باقیمانده نگاهی به پشت سرمان بیندازیم و در یک نگاه سال 98 را از چشم بگذرانیم.
سالی که گذشت سال بیم‌ها و امیدها، سال اشک‌ها و لبخندها، سال فرازها و نشیب‌ها و در یک کلام سال تهدیدها و فرصت‌ها بود. سال 98 سال تبلور اراده ملی در سطح دولت و ملت برای ایستادگی و مقاومت در برابر فشارها و تحریم‌ها بود، آنجا که نظام اسلامی به پشیبانی و حمایت مردم گام‌های هسته‌ای را برداشت و نگذاشت دشمن یک‌جانبه‌گرایانه منافع و حقوق ملت ایران را تضییع کند.
سال 98 سال پیروزی‌های بزرگ بود از شکستن دیواره تحریم و ناکام گذاشتن فشارهای حداکثری دشمن تا ضربه‌های اساسی به شیاطین از هدف قرار دادن پهپاد جاسوسی آمریکا تا توقیف کشتی انگلیسی و حمله به بزرگترین پایگاه آمریکا در عراق. چرا که دشمنان ملت ایران پس از شکست توطئه‌های سیاسی و اقتصادی خود قصد داشتند تعدی به حریم سرزمینی ما را در سر می پروراندند و تصور می‌کردن که با ترور سردار مقاومت، می‌توانند جبهه مقاومت را در هم بشکنند و همین ضربه شصت‌ها بود که دشمن را در عرصه‌های گوناگون مواجهه با ملت ایران ناکام گذاشت و البته با هوشیاری و حماسه‌آفرینی مردم فهیم و بصیر ایران، هیچ نتیجه‌ای برای دشمن به همراه نداشت و همه سناریوهای دشمن را به شکست کشاند.
با همه اینها در اولین روزهای ماه پایانی سال، مردم هوشمند و همیشه در صحنه ایران اسلامی بار دیگر جلوه‌ای باشکوه از مشارکت در سرنوشت کشور آفریدند و با حضور پرشور و مطلوب در اولین انتخابات گام دوم انقلاب فردای بهتری را برای ایران اسلامی نوید دادند.
سال 98 البته با حوادث تلخی هم همراه بود، از وقایع آبان ماه تا حادثه سقوط هواپیما که در بررسی اسباب و علل پیدایی آنها رد پای دشمن به وضوح قابل مشاهده است. اما روزهای پایانی سال با یک پدیده زیستی همراه شد که تقریباً همه جهان را در بر گرفته است. این موضوع نیز آزمونی برای مردم و مسئولان است تا با همراهی و همدلی هم در پرتو عنایات الهی و انگیزه‌های دینی، جهادی و انسانی بلا را به نعمت و تهدید را به فرصت تبدیل کنند. به امید سالی همراه با برکت، سلامت و بهروزی.

 

▼ گزارش روز

سناریو تازه آمریکا در عراق

در روزهایی که جهان درگیر ویروس منحوس کروناست و همه تمرکزی خبری جهان و نگاه افکار عمومی معطوف به بیماری واگیردار است! اتفاقی مهم و البته سرنوشت‌ساز در عراق در حال رخ دادن است! آمریکایی‌ها که خود در داخل کشورشان به شدت درگیر این ویروس هستند و رسانه‌های آمریکایی‌ها از احتمال وقوع فاجه در آمریکا در پی این بیماری خبر می‌دهند و گزارش می‌کنند با توجه به سیستم درمانی به شدت ضعیف و گران آمریکا و بی‌توجهی، سهل‌انگاری و پنهان‌کاری دولت ترامپ برخی از رسانه‌های آمریکایی تا قربانی شدن بیش از دو میلیون نفر در این کشور را به خاطر شیوع کرونا نیز پیش‌بینی کردند اما دولت آمریکا اکنون همه تمرکزش در تغییر معادلات غرب آسیا است و به دنبال بازیابی جایگاه از دست رفته خود در منطقه است! آمریکایی‌ها اکنون به بهانه حمله به پایگاه نظامی التاجی که هیچ گروهی هنوز مسئولیت آن را نپذیرفته و مشخص نیست چگونه شکل گرفته است! حملات گسترده‌ای را علیه نیروهای مقاومت در عراق آغاز کرده است! نیروهای، از نیروهای رسمی دولت عراق محسوب شده و عملاً حمله به آنان حمله به دولت و ملت عراق به حساب می‌آید! اما آمریکایی‌ها چنین حملاتی را آغاز کردند؟ ریشه این رویکرد آمریکا را باید در مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از این کشور جست‌وجو کرد، کاخ سفید اکنون در تلاش است تا با قدرت نمایی نظامی و نمایش بی‌پروایی خود در نقش حاکمیت کشورها، وضعیت نیروهای خود را برای بقا در عراق و نهایتاً در منطقه بهبود ببخشد و اگر این امکان میسر نشد، هزینه زیادی را بر دولت و ملت عراق تحمیل کند تا این پیام را به کشورهای دیگر منطقه برساند که اتخاذ تصمیمی مشابه علیه حضور منطقه آمریکا چه هزیه در پی خواهد داشت.

 

▼ خبر ویژه

فریب روباه پیر را نخورید!

در حالی که آخرین دخالت‌های انگلیس در امور ایران مربوط به اغتشاشات آبان و حمایت از ترور سردار سلیمانی بر می‌گردد؛ «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر ایران در انگلیس می‌گوید: «سیاست انگلیس مانند دو کشور دیگر بزرگ اروپایی یعنی فرانسه و آلمان حفظ برجام و تعامل سازنده با ایران برای کاهش اختلاف و تنش است که تفاوت زیادی را هم در سیاست‌های آنها با ایران ایجاد کرده است». وی درباره پرونده نازنین زاغری گفت: «زندانی شدن خانم زاغری به علت اینکه مادری صاحب فرزندی کوچک بود در رسانه‌های انگلیس و افکار عمومی این کشور توجه زیادی را جلب کرد. وزارت امورخارجه کشورمان نیز این فضای رسانه‌ای و روانی را به نظام قضایی کشور منتقل کرده است. اما تصمیم‌گیری پیرامون آزادی یا تخفیف مجازات وی در دست نظام قضایی است». وقتی نازنین زاغری‌ـ جاسوس دوتابعیتی‌ـ در ایران دستگیر و بازداشت شد، مقامات انگلیس از سفیر گرفته تا نخست‌وزیر به تکاپو افتاده و با ایجاد عملیات سنگین روانی، خواستار آزادی وی شدند. نوع رفتار انگلیسی‌ها، از اهمیت این مهره برای دولت انگلیس و نگرانی لندن از رسواشدن عملیات مهمی که وی بر عهده داشت، حکایت می‌کرد. در ادامه، رسانه‌های انگلیسی با انتشار تصاویر احساسی از «نازنین زاغری»ـ جاسوس دو تابعیتی‌ـ و فرزند خردسالش مدعی شدند که زاغری، مادری بی‌گناه است که تنها برای دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرد و دستگیر شد. این در حالی است که «نازنین زاغری» که به‌خوبی از ورود به پروژه‌های امنیتی اطلاع داشته با نام مستعار «پریسا» فعالیت می‌کرده است. متأسفانه آقای بعیدی‌نژاد نیز تحت تأثیر این عملیات روانی انگلیسی قرار گرفت و با انتشار صفحه نخست چهار روزنامه انگلیسی که عکس اول خود را به زاغری اختصاص داده بودند، به این کمپین انگلیسی پیوست!

 

▼ اخبار

دولت اختیار ندارد یا از اختیارات استفاده نمی‌کند؟!

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «کارنامه دولت در مواجهه با کرونا» به قلم «غلامرضا انصاری» نوشت: « مواجهه دولت با بحران کرونا و کلاً ارزیابی کار دولت دو بعد دارد؛ نخست اقداماتی که در اختیار دولت نیست. امروز متصدی ۸۰ درصد اتفاقاتی که در کشور می‌افتد دولت نیست. یا به تعبیری می‌توان گفت که دولت اختیار عمل را در ارتباط با خیلی از مسائل ندارد». این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «دوم بحث عملکرد خود دولت در حجم اختیارات ۲۰ درصدی است که به ‌نظر می‌رسد دولت دوم آقای روحانی کند و کم‌کار بوده و جسارت و شجاعت استفاده از همان حداقل اختیارات را نیز نداشته است. در صورتی که دولت می‌توانست با شجاعت، جسارت و به‌کارگیری کارگزارانی که اعتقاد و التزام به شعارهای داده شده رئیس‌جمهور داشتند، شرایطی را فراهم آورد که وضعیتی بهتر از این داشته باشیم. شاید بتوان گفت خیلی از کارگزاران و متصدیان اموری که در ساختار دولت هستند اعتقادی به شعارها و کلیت دولت ندارند یا از جای دیگری دستور می‌گیرند. از این جهت ارزیابی عملکرد دولت کارنامه موفقی را به‌دست نمی‌دهد». در مورد این ادعا، اشاره به این نکته الزامی است که اولاً دولت از ظرفیت‌های خود استفاده نمی‌کند مثل اینکه هلال احمر در این شرایط همچنان با سرپرست اداره می‌شود و ثانیاً 94 درصد بودجه و امکانات کشور در دست دولت است و ثالثاً در نامه وزیر بهداشت این نکته اشاره شده است که مسئولان دولت با او همکاری نکرده‌اند.

2ـ یک بام و دو هوای دعا برای رهایی از کرونا

آمریکا برای عبور از کرونا، راهکار دعا را در پیش گرفته است. دونالد ترامپ که تا پیش از این سعی می‌کرد خطر شیوع ویروس کرونا را بی‌اهمیت جلوه دهد نوشت: افتخار بزرگی برای من است که یکشنبه 15 مارس (25 اسفند) را به ‌عنوان روز ملی دعا و نیایش اعلام کنم. ما کشوری هستیم که در طول تاریخ در زمان‌هایی مانند الآن برای محافظت به قدرت خداوند روی آورده‌ایم. در همین حال کنث کوپلند، کشیش اوانجلیست آمریکایی که با بیش از ۸۵۰ میلیون دلار ثروت خالص (سال ۲۰۲۰)، یکی از ۱۰ چهره مذهبی ثروتمند دنیا لقب گرفته است، طی برنامه زنده از مخاطبانش خواست دست روی صفحه تلویزیون بگذارند و همخوان با او از بیماری کرونا شفا پیدا کنند. این کشیش آمریکایی در کانال تلویزیونی خود به نام کانال ویکتوری برنامه‌ای به نام «ایستادگی در برابر کروناویروس» را اجرا کرد. این کشیش از بیننده‌ها خواست تکرار کرده و بگویند: «من آن(شفا) را دریافت می‌کنم. من آن را دارم. آن مال من است. من از شما به خاطر آن تشکر می‌کنم و شما را ستایش می‌کنم.» در همین حال شبکه‌های خارجی و ضدانقلاب با حمله به اعتقادات مذهبی مردم ایران و تمسخر دعا و تمسک جستن از خداوند و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) برای ریشه‌کنی این بیماری را در دستور کار خود قرار داده‌اند و برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

3ـ نسخه برجامی کرونا هم از راه رسید

«سیدحسین موسویان» از اعضای تیم مذاکره‌کننده توافق سعدآباد (در دولت اصلاحات) که اکنون در آمریکا اقامت دارد، در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «با برجام مشکلات اساسی فنی و حقوقی پرونده حل شد؛ چون در مقطع ریاست‌جمهوری اوباما، وی سیاست «تعامل با ایران» را داشت و بنابراین روند تخاصمات سیاسی‌ـ امنیتی بین ایران و آمریکا رو به کاهش رفت و پرونده هم در آژانس از حالت بحرانی خارج شد موضوعات نظامی (پی‌ام‌دی) هم حل شد. با آمدن ترامپ و تشدید روند خصومت آمریکا با ایران، مجدداً کلید بحرانی‌شدن پرونده هسته‌ای ایران در آژانس هم زده شده و ممکن است این روند تشدید هم بشود». موسویان در ادامه گفت: «تا زمانی که دشمنی آمریکا و ایران همین روند را طی کند، بحران هسته‌ای ایران را کش خواهند داد و اگر موضوع هسته‌ای هم حل شود، باز بحران دیگری خلق خواهند کرد... به نظر من مسئله اصلی برجام نیست، بلکه اصل مسئله نوع رابطه آمریکا و ایران است. با این نوع رابطه، در آمریکا چه دموکرات قدرت را در دست داشته باشد چه جمهوری‌خواه، در ایران چه اصولگرا پیروز انتخابات باشد، چه اصلاح‌طلب یا اعتدال‌گرا، اساس مشکل باقی خواهد بود؛ همان‌طور که در ۴۰ سال بعد از انقلاب بوده است». نگاه طیف اصلاح‌طلب به آمریکا، نگاه «ارباب‌ـ رعیتی» است. برای همین است که این طیف صراحتاً آمریکا را کدخدای جهان نامیده و مدعی است تا با کدخدا نبندیم، نمی‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

 

▼ اخبار کوتاه

«مهرداد جمال‌ارونقی» معاون فنی گمرک ایران از ترخیص بیش از ۴۰ محموله اقلام پزشکی و بهداشتی از گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) خبر داد و بیان کرد: از ابتدای اسفند تاکنون بیش از ۳۰ محموله از کشور چین وارد شده که شامل دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، کیت تشخیص، ماسک، ژل ضد عفونی، پد الکلی، دستکش، لباس ایزوله، انواع دارو جهت مقابله با کرونا، تیوپ نمونه‌گیری و عینک می‌شود. وی ادامه داد: همچنین محموله دیگری شامل لباس و ماسک از کشور فرانسه و چهار محموله از یونیسف در این مدت ترخیص شده که کلیه اقلام مربوطه در ارتباط با کنترل و مقابله با ویروس کرونا بوده است.

سفیر انگلیس در تهران با انتشار توئیتی به رفتار هم‌وطنانش برای هجوم به فروشگاه‌ها در انگلیس و همچنین در دسترس بودن مایحتاج روزانه در فروشگاه‌های ایران، واکنش نشان داد. راب مک ایر با انتشار تصویری از قفسه‌های دستمال توآلت در فروشگاهی در صفحه توئیترش نوشت: خرید امروز در تهران. همان چیزی که شما نگرانش بودید. توئیت سفیر انگلیس در واکنش به رفتار هموطنانش است که در عرض یک ساعت فروشگاه‌های انگلیس را خالی کردند.

بانک مرکزی اعلام کرد:‌ در راستای تأمین ارز جهت واردات کالاها و مواد اولیه مورد نیاز کشور، در اسفند ماه جاری بیش از یک‌ونیم میلیارد دلار در بازار ثانویه ارز از سوی این بانک و صادرکنندگان غیر نفتی عرضه شده است. جریان مناسب عرضه ارز توسط پتروشیمی‌ها و سایر صادرکنندگان در کنار عرضه ارز بانک مرکزی، ضمن تأمین ارز مورد نیاز برای ثبت سفارش‌های انجام شده سبب روند کاهش نرخ ارز در این بازار نیز شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه هیچ تقابلی میان احکام شرعی و دستورهای بهداشتی وجود ندارد، گفت: اسلام نسبت به حفظ جان بسیار تأکید دارد. آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی گفت: اگر این روز‌ها افرادی مریض هستند، مبادا این را کتمان کنند، به طبیب مراجعه و با او ارتباط برقرار کنند حفظ نفس واجب است. اما در کنارش خدا می‌فرماید بدان که طبیب وسیله است، قرص داروست، اما شفا دست خدای تبارک و تعالی است.

پژوهشکده آمار ایران برای اولین بار در گزارشی آورده است: پیش بینی نرخ رشد سال ۱۳۹۸، که بر اساس عملکرد واقعی اقتصاد در 9 ماهه نخست سال و پیش بینی فصل زمستان سال ۱۳۹۸ انجام شده است، نشان می دهد که در سال ۱۳۹۸ نرخ رشد محصول ناخالص داخلی با نفت به منفی هفت درصد و نرخ رشد محصول ناخالص داخلی بدون نفت به صفر درصد خواهد رسید.

مسعود بهرامی نوید، مدیرعامل یکی از شرکت‌های توزیع دارویی شستا در خصوص توزیع دارو در ایام نوروز گفت: شرکت پخش هجرت با ۱۶۰ کامیون که بخش عمده آنها کامیون‌های یخچال‌دار با استاندارد توزیع دارو هستند، در ایام نوروز خدمات توزیع دارو را بدون توقف ادامه می‌دهد. وی با اشاره به اینکه برای ورود به سال نو ۸۰۰ میلیارد تومان دارو ذخیره کرده‌ایم.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات