صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۲۱۳۳۱

کرونا مسیر fatf را باز می کند؟!

برخی ها از کرونا به دنبال کاسبی سیاسی خود هستند،از یک طرف به دین و مذهب حمله کرده و آنها را در این شرایط نا کارآمد می دانند و از طرف دیگر آن را وسیله ای برای مذاکره و حتی تصویب قوانین ضد امنیتی می دانند!
در روزهای گذشته، فعالین اصلاح طلب مدعی بودند که «بهانه کرونا، فرصت خوبی برای مذاکره و توافق با آمریکاست»! حالا این طیف به بهانه مسئله کرونا، دریافت پول از صندوق بین المللی را به FATF گره زده است.یکی ازعلت های اصلی عدم تصویب لوایح پالرمو و سی اف تی این بود که موافقان این لوایج، هیچ دلیل فنی و کارشناسی برای قانع کردن صاحبنظران و کارشناسان نداشتند، برای همین حالا حامیان FATF که دستشان از دلایل فنی و کارشناسی خالی است، در پی آن هستند تا با موج سواری بر احساسات مردم، این لوایح خسارت بار را تصویب کنند.نکته قابل تأمل این است که پیش از ایران، کره شمالی هم پالرمو را تصویب کرد و هم سی اف تی، اما به هیچ عنوان از لیست سیاه FATF خارج نشد. این سازمان اعلام کرد که حالا نوبت توان دفاعی کره شمالی است و باید در این خصوص اقدامات مدنظر FATF در این کشور اعمال شود.گره زدن مسئله دریافت پول از صندوق بین المللی پول به مسئله FATF توسط اصلاح طلبان، یکبار دیگر ثابت کرد که برجام هیچ خاصیتی ندارد و جز ضرر و خسارت، هیچ نتیجه دیگری برای مردم ایران نداشت.
در حالی رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیرامور خارجه کشورمان درخواست وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول کرده‌اند که این موضوع باید ابتدا به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
طبق اصل ۸۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، گرفتن و دادن وام یا کمک‌های بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد و واضح است که درخواست رئیس‌کل بانک مرکزی برای دریافت وام فرآیند قانونی خود را طی نکرده است. صندوق بین‌المللی پول در صورت پذیرش وام ایران، نمی‌تواند آن را از کانال‌های غیر تایید شده از سوی آمریکا در اختیار کشورمان بگذارد. شاید همین کمک حداقلی دستاوردی برای دستگاه دیپلماسی دولت در شرایط کنونی لحاظ و اهرم فشاری برای پذیرش لوایح استعماری مانند FATF در نظر گرفته شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات