بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۱۳۳۳
نگاهی به سیاستهای کرونایی کاخ سفید

آیا ترامپ قربانی «ویروس خودساخته» خواهد شد؟

در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود، نحوه مواجهه دولت اوباما با ویروس ابولا را مورد انتقاد شدید قرار داد. از این رو دموکراتها قصد ندارند این بار و در ماجرای شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده، به راحتی از کنار ماجرا بگذرند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ فخرالدین اسدی
آیا ترامپ قربانی «ویروس خودساخته» خواهد شد؟رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا روزهای آرامی را سپری نمی کند! آخرین نظرسنجی ها در ایالات حساس و خاکستری آمریکا نشان می دهد که ترامپ از جو بایدن و برنی سندرز، که یکی از آنها رقیب وی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو خواهد بود، عقب افتاده است. یکی از موضوعاتی که بایدن و سندرز در مبارزات انتخاباتی خود مدنظر قرار داده اند،عملکرد ضعیف و غیر قابل قبول ترامپ در قبال ویروس کرونا و شیوع آن بوده است. ماجرا به این نقطه ختم نمی شود! با افزایش شواهد و مستنداتی که حمایت از وجود یک رویکرد عامدانه و جنگ بیولوژیک در ماجرای شیوع کرونا در چین و دیگر کشورهای دنیا دارد، به نظر می رسد معادله در آینده ای نزدیک به مراتب از آنچه هست پیچیده تر شود. در این میان، ممکن است ترامپ در دام ویروس خودساخته سازمانهای جاسوسی و امنیتی آمریکا گرفتار شود.
لشگر 37 درصدی ترامپ
یکی از مواردی که ترامپ را به شدت نگران ساخته است، مربوط به نظرسنجی هایی می باشد که عملکرد وی و کاخ سفید را در مقابله با ویروس کرونا به چالش کشیده است. بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده،‌کمتر از ۴۰ درصد از مردم آمریکا به گفته‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور درباره شیوع ویروس کرونا و کمتر از ۵۰ درصد به واکنش دولت وی در برابر شیوع این ویروس اعتماد دارند. مطابق نظرسنجی "ان.پی.آر" تنها ۳۷ درصد از این افراد گفته‌اند که به اطلاعاتی که ترامپ درباره ویروس می‌دهد و واکنش دولت به آن اعتماد دارند.در صورتی که ویروس کرونا و شیوع آن طی هفته های آتی به اصلی ترین ترس و دغدغه شهروندان آمریکایی تبدیل شود، در آن صورت، شاهد افزایش انتقادات عمومی از دولت ترامپ در مواجهه با این ویروس خواهیم شد. این مسئله قطعا خود را مستقیما در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر 2020( آبان ماه سال 1399) نشان خواهد داد. لازم به ذکر است که عدم وجود یک ساختار بیمه همگانی و عمومی در آمریکا، سبب شده است تا حتی با وجود تست رایگان ویروس کرونا در این کشور، هزینه های درمان این بیماری بسیار بالا باشد. همین موضوع سبب می شود تا افراد آسیب پذیر به شدت نگران ابتلا به این ویروس باشند.
ناکامی ترامپ در مرحله اول مواجهه با کرونا
رئیس جمهور آمریکا که در مرحله نخست، عادی سازی شیوع کرونا و حتی شوخی جلوه دادن آن را در دستور کار قرار داده بود، هم اکنون شاهد شیوع این ویروس در 44 ایالت آمریکاست. بسیاری از متخصصان بیماری های اپیدمیک معتقدند که شیوع بیماری در اکثر ایالات آمریکا، به معنای وخامت اوضاع و احتمال افزایش تصاعدی میزان مبتلایان در این ایالات خواهد بود. در این صورت، تنها موضوعی که می تواند پشتوانه مبتلایان باشد، وجود یک ساختار بهداشتی، درمانی و عمومی رایگان یا حداقل ارزان قیمت خواهد بود. با این حال در دوران ریاست جمهوری ترامپ، چنین زیرساختی فراهم نشده است. دولت آمریکا پس از مشاهده ابتلای بیش از 5 هزار آمریکایی به ویروس کرونا ،  مقررات سخت‌گیرانه‌تری برای کاستن از شیوع ویروس «کرونای جدید» و بیماری ناشی از آن، وضع کرد که بر اساس آن، تمامی رستوران‌ها و سایر اماکن سرپوشیده و غیرسرپوشیده برای تجمعات عمومی تعطیل شده اند. همچنین دولت ترامپ از آمریکایی خواسته است تا از قرار گرفتن در تجمعات بالای ۱۰ نفر اجتناب کنند . دانش آموزان نیز از حضور در مدرسه بپرهزیند و آموزش را از منزل دنبال کنند.
ترامپ دقیقا به دنبال چیست؟
برخی تحلیلگران معتقدند که ترامپ بازی خطرناکی را در قبال ویروس کرونا و شیوع آن دنبال می کند. ترامپ قصد دارد پس از اعلام مهار نهایی کرونا در تابستان پیش رو ، از افزایش مولفه ها و شاخصه های رشد اقتصادی ( که نتیجه طبیعی از بین رفتن یا کاهش آثار مخرب ویروس کرونا خواهد بود) به عنوان دستمایه ای جهت مانور در فضای اقفتصادی آمریکا و در نتیجه پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 استفاده کند. مروری بر مواضع اخیر ترامپ به خوبی این موضوع را نشان می دهد. «دونالد ترامپ»،اخیرا تاکید کرده است :
"آمریکا ممکن است به دلیل گسترش شیوع ویروس «کرونای جدید» وارد رکود شود. تمرکز من بیشتر بر مبارزه با کروناست تا اقتصاد آمریکا!فکر می‌کنم مطالبات زیادی هم برای [رشد] بازار سهام و اقتصاد وجود دارد. اما وقتی که [ویروس کرونا] از بین برود و کارمان با آن تمام شد، شاهد رشد عظیمی خواهیم بود.شیوع ویروس ممکن است تا ماه آگوست ادامه داشته باشد و باعث ایجاد مشکلاتی در فعالیت‌های اقتصادی شود."
این اظهارات ترامپ نشان می دهد که وی زمانبندی محاسبه شده ای را در خصوص ویروس کرونا و شیوع آن مدنظر قرار داده است! بر اساس این زمانبندی، ترامپ بی میل نیست که تا ماه آگوست( مرداد ماه ) رکود اقتصادی در آمریکا ادامه پیدا کند و به صورت ناگهانی، مولفه های رشد اقتصادی در این کشور تقویت شود. در این صورت، وی می تواند دامنه این رشد اقتصادی را تا رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر ( سه ماه بعد از آگوست 2020) گسترش دهد و آرای افراد مستقل را نسبت به خود جلب کند.
آیا بازی ترامپ طبق روال پیش می رود؟
سوال اصلی اینجاست که رقبای ترامپ در قبال بازی از پیش تعیین شده وی در قبال ویروس کرونا چه نقشه ای خواهند داشت؟ آیا آنها در قبال این مسئله سکوت کرده و شاهد تکمیل پازل کاخ سفید در انتخابات ریاست جمهوری آینده خواهند بود؟ در این میان البته نکات دیگری نیز وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد: اینکه آیا واقع زمانبندی ارائه شده در  سخنان ترامپ، دقیقا به همان منوالی که وی پیش بینی کرده است پیش می رود؟ آیا بروز برخی بحرانهای ناشی از فقدان بیمه سلامت عمومی رایگان در آمریکا، نمی تواند محاسبات ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 تغییر دهد؟ از سوی دیگر، اگر تعداد مبتلایان و کسانی که جان خود را از دست می دهند، به اندازه ای برسد که بیانگر ناکامی دولت ترامپ در مواجهه با کرونا باشد، در این صورت حتی رشد اقتصادی دوباره آمریکا نیز نمی تواند منجر به گردش دوباره آرا به سود رئیس جمهور این کشور شود. نباید فراموش کرد که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود، نحوه مواجهه دولت اوباما با ویروس ابولا را مورد انتقاد شدید قرار داد. از این رو دموکراتها قصد ندارند این بار و در ماجرای شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده، به راحتی از کنار ماجرا بگذرند. از جنبه سیاسی ماجرا که بگذریم، طی هفته های آینده انتقادات عمیق و سختی از سوی کارشناسان و متخصصیان حوزه بهداشتی آمریکا علیه کاخ سفید و شخص ترامپ مطرح خواهد شد.
آنچه مسلم است اینکه در آینده ای نزدیک و فارغ از آنچه در رقابتهای انتخاباتی آمریکا خواهد گذشت، ترامپ ناچار است در مقابل شواهد و مستنداتی که حکایت از ماهیت "دست ساز" ویروس کرونا و جنگ بیولوژیک طراحی شده حول آن دارد، به افکار عمومی دنیا پاسخگو باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات