صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۲۱۳۵۵
گفت و گوی بصیرت با دکتر جعفر قادری نماینده ادوار مجلس و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز

بسیج همگانی برای تحقق جهش تولید

پایگاه بصیرت / گفتگو با دکتر جعفر قادری

تولید از آن دست مقوله هایی است که با تحقق آن بسیاری از شاخص های اقتصادی از جمله تورم، GDP ، رشد اقتصادی، نرخ بیکاری و... با اتفاقات مثبت و روبه رشدی مواجه می شود. یعنی با افزایش تولید و به تبع آن افزایش عرضه کالا قیمت ها نه تنها افزایشی نخواهد داشت بلکه قیمت کالا و خدمات روندی نزولی گرفته و کاهش می یابد.در واقع می توان تولید را معجونی شفابخش برای اقتصادهای بیمار دانست. اقتصادهایی که گرفتار رکود تورمی هستند، تنها و تنها با یک جهش در تولید می توانند بدون افزایش تورم، رکود موجود در کشور را به رونق تبدیل کنند. با آغاز سال ۹۹ رهبر معظم انقلاب سال جدید را سال "جهش تولید" نامگذاری کردند. از این رو برای بررسی این موضوع و الزامات و زیرساخت های تحقق این شعار پایگاه خبری بصیرت به سراغ دکتر جعفر قادری نماینده ادوار مجلس و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز رفته است. متن کامل این گفت و گو در ذیل می آید:


آقای دکتر! مقام معظم رهبری سال 99 را سال جهش تولید نامگذاری کردند، به نظر شما اگر جهش تولید محقق شود می تواند چه دستاوردهای اقتصادی برای کشور به همراه داشته باشد؟
اگر قرار است اقتصاد ایران از یک اقتصاد تک محصولی و نفت محور نجات پیدا کند قطعا باید نگاه جدیدی به مقوله تولید در کشور داشت، جهش تولید می تواند علاوه بر درآمد زایی و اشتغال به مباحث صادراتی کشور نیز کمک شایان توجهی کند. تنوع کالا و ارتقای کیفیت کالای ایرانی نه تنها بخش بزرگی از نیاز داخلی تامین کالا را حل می کند، بلکه بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی کشور را نیز از بین می برد. بنابراین شعار "جهش تولید" نامگذاری خوب و هدف گذاری مطمئنی برای اقتصاد ایران است که اگر به خوبی دنبال شود بخش مهمی از موضوع مهم و اولویت دار استقلال اقتصادی کشور را تامین می کند. اگر می خواهیم در صحنه های بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید تولید با کیفیت را در صدر فعالیت های خود قرار دهیم، هر چند جهش تولید تنها با چند اقدام مقطعی و چند سیاست گذاری حل نمی شود، بلکه برای تحقق این امر تمامی سیاست گذاری های ارزی، تجاری، بانکی، پولی و مالی ما باید در راستای حمایت از تولید قرار بگیرند.

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود بر موضوع تسهیل فضای کسب و کار به عنوان مولفه ای تاثیر گذار در تولید اشاره کردند. به نظرتان برای تحقق این مسئله دولت و سایر نهادها باید چه اقداماتی را در دستور کار قرار دهند؟
تسهیل فضای کسب و کار اولویت دیگری بود که در پیام نوروزی مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شد، اگر فضای کسب و کار تسهیل شده و مجلس یازدهم بتواند موارد دست و پا گیر اداری که بر سر راه تولید قرار دارد رفع کند، می توانیم منتظر ایجاد یک جهش در تولید کشور باشیم. چرا که متاسفانه قوانین دست و پا گیر موجود، ظرفیت های تولیدی کشور را محدود ساخته است. به حدی که می توان گفت این قوانین داخلی فشار بیشتری از تحریم های بین المللی بر تولید کشور وارد می کنند! به نظر می رسد یکی از مهمترین راهکارها برای جهش تقاضا اهمیت به تسهیل فضای کسب و کار، حمایت از فعالان اقتصادی و حمایت از کسب وکارهایی است که به رغم فشارهای مختلف همچنان در جهت تولید کشور فعالیت می کنند.

 

بازار ۸۰ میلیونی ایران در کنار بازار کشورهای همسایه از نکات اقتصادی مورد توجه معظم له در راستای تحقق شعار جهش تولید بود. به نظرتان برای افزایش سهم ایران در بازار کشورهای همسایه باید چه تمهیدات و اقداماتی را در دستور کار قرار داد؟
جمهوری اسلامی ایران با مرزهای طولانی که با همسایگان خود دارد ظرفیت تجارت خارجی بسیار بالایی با کشورهای همسایه خود دارد. ظرفیتی که متاسفانه تا کنون از آن به درستی استفاده نشده است، اگر ظرفیت تولید کشور در بخش شرکت های دانش بنیان و حمایت از نخبگان خوش فکر و تلاشگر ایرانی قرار داده شود یا به نوعی همه منابع و امکانات کشور بخصوص دربخش های دانش بنیان که منجر به ارز آوری می شوند در جهت حمایت از تولید قرار گیرند می توان ادعا کرد تمامی تلاش ها برای جهش اقتصادی معطوف به نتیجه خواهد شد. مساله کسب و کار موضوع مهمی است که مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید داشته اند، کسب و کار از کسب وکارهای محلی و کوچک تا کسب وکارهای بزرگ و دانش بنیان بر پایه فناوری های روز دنیا بسیار مهم است. اما معظم له همواره بر این نکته تاکید کرده اند که مسوولین نباید در برابر شعار سال صرفا به اندازه یک شعار حاضر شوند. بلکه وقتی شعار سال عنوان می شود نه برای یک سال بلکه باید برای یک بازه زمانی طولانی تمامی ظرفیت های کشور اعم از قوه مقننه، مجریه و قضاییه و به طور کل تمام حاکمیت باید برای تحقق آن شعار بسیج شوند تا از این منظر به حل مشکلات اقتصادی کشور امیداور بود. تحقق جهش تولید نیازمند عزم و اراده جدی است. طبیعتا با اقدامات پیش پا افتاده و سطحی نگری نمی توان تحقق جهش تولید را تضمین کرد، اگرخواهان جهش در تولید آن هم تولید با کیفیت و قابل رقابت در بازارهای صادراتی و تولیدی که بتواند پاسخگوی تقاضای ۸۰ میلیون ایرانی و بخش بزرگی از بازار کشورهای همسایه باشد هستیم باید همه آحاد جامعه به صورت شبانه روزی تلاش کنند، برداشتن بروکراسی های دست و پا گیر و قوانین محدود کننده بخشی از الزامات تحقق جهش تولید است که همه بخش های نظام باید به آن ملتزم باشند.

 

به نظرتان با توجه به تشکیل مجلس جدید، وظایف مجلس یازدهم در راستای قانونگذاری و نظارت برای تحقق شعار جهش تولید چیست؟ 
به نظرم بیش از اینکه نیازمند وضع قوانین جدید باشیم اتفاقا نیازمند مقررات زدایی هستیم، چرا که قوانین مزاحم و موازی، دست و پای تولید را بسته و محدودیت هایی ایجاد کرده که عبور از آن نیازمند عزم و اراده همه بخش های حاکمیتی است. جهش تولید وقتی کلید می خورد که قید و بندها و غل و زنجیرهای بسته شده به پای تولید باز شود. تا تولید در هوای آزاد تنفس کند و بتواند علاوه بر حفظ کسب و کارهای کنونی به سمت تامین سرمایه های مالی و حمایت های لازم از شرکت های دانش بنیان حرکت کند. به روزکردن فناوری ها و تکنولوژی های مورد نیاز تولید نیز بسیار مهم و یک ضرورت به شمار می رود چرا که نمی توانیم با توسل به روش های سنتی و قدیمی مشکلات تولید را حل کرده و در تولید جهش ایجاد کنیم. لذا برای جبران عقب افتادگی ها توجه به این نکات بسیار واجب و الزامی است.

آقای دکتر! به نظرتان مهمترین موضوعی که در اصلاح نظام بانکی در راستای حمایت از تولید موثر است چه موضوعی است؟
به نظر می رسد یکی از مهمترین وظایف مجلس آینده تمرکز بر سوق دادن سیاست های پولی، بانکی و بازار سرمایه در جهت تولید است، باید مانع بنگاه داری بانک ها شد شرایطی را فراهم کرد که بازار سرمایه در راستای تولید و جهش تولید حرکت کند. یعنی منابع بازار سرمایه در جهت تجهیز تولید مورد استفاده قرار گیرد، حمایت ها باید به گونه ای باشند که تولید کنندگان به سهولت به منابع مالی دسترسی داشته باشند چرا که بخشی از مشکلات تولید ما در حوزه عدم تامین نقدینگی مورد نیاز است، موضوعی که بانک ها دراین باره همکاری خاصی صورت نمی دهند، به هر حال برای جهش تولید، تغییر در کلیت اقتصاد و بسیج تمام کشور در جهت حمایت از تولید بسیار الزامی است، چرا که با یک گل بهار نمی شود و اگر سطح سیاست گذاری ها و حمایت از تولید بر روال قبلی باقی بماند و حمایت جدی از تولید نشود قطعا نمی توان انتظار داشت با این سیاست ها گشایشی در تولید و جهش آن و به تبع این موضوع در اشتغال زایی و اقتصاد کشور صورت گیرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات