صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۲۱۳۵۶

ناکامی طرح تجزیه یمن

پیروزی های چشمگیر اخیر مقاومت یمن در شرق صنعا نقشه های ائتلاف سعودی و حامیان بین المللی اش که را در صدد تجزیه و ترسیم معادلات جدید برای این کشور بودند، بر هم ریخت.
به گفته «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن همه بخش‌های استان جوف غیر از برخی مناطق در بخش خب و الشعف و صحرای الحزم، از لوث مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی آزاد شده است.
وی افزود که عملیات اخیر با عنوان «فأمکن منهم» (برگرفته از آیه قرآن به معنای خدا شما را بر آنان پیروز کرد) منجر به نابودی منطقه ششم نظامی مزدوران و کشته و زخمی شدن صدها تن از آنها شد.
طبق برخی گزارش های اطلاعاتی انگلیس با کمک ائتلاف سعودی طرحی در دست اجرا دارد که بر اساس آن یمن به چهار اقلیم تقسیم خواهد شد و هر اقلیم تحت حاکمیت نیروهای نظامی محلی اداره خواهد شد.
این چهار اقلیم عبارت است از:


1- اقلیم استان های غربی شامل عدن، لحج، ابین و ضالع که قرار است تحت حاکمیت شورای انتقالی جنوب باشد.


2- اقلیم استان های شرقی شامل شبوه، حضرموت و مهره که زیر نظر حزب تجمع ملی اصلاح (اخوان المسلمین) است.


3- اقلیم استان صعده در شمال که قرار است تحت حاکمیت انصارالله باشد.


4- سایر استان های شمالی شامل تعز، مارب و جوف و بخش هایی از حدیده که بین حزب کنگره مردمی و حزب اصلاح توزیع خواهد شد.


پیروزی های اخیر انصارالله و ارتش و کمیته های مردمی یمن در استان های جوف و مارب و نهم این طرح را با شکست سختی مواجه کرده است. به عبارتی حزب اصلاح (همسو با دولت مستعفی منصور هادی) دو استان مهم مارب و جوف را از دست داده و کنگره مردمی (وابسته به عربستان و امارات) هم نفوذ خود را در استان های شمالی از دست داده و تنها مناطقی از مخا در غرب تعز و بخش های محدودی از استان حدیده را را در اختیار دارد.
این در حالی است که اختلافات میان سعودی و امارات در پرونده یمن ادامه دارد، اختلافاتی که موجب مشکلات میدانی برای اتباع آنان به ویژه در جنوب شده است.
اگر مقاومت موفق به سیطره کامل بر مارب شود، حزب اصلاح درآمدهای اقتصادی خود را به ویژه از طریق منابع نفت و گاز در این منطقه از دست داده و ناچار خواهد بود به منابع استان شبوه و حضرموت اکتفا کند و البته در این مناطق با شورای انتقالی جنوب رقابت و چه بسا درگیری سختی خواهد داشت.
نکته قابل توجه در معادلات میدانی و سیاسی یمن آن است که مقاومت با محوریت انصارالله ضمن آن که دست دشمن را در توطئه هایی مانند تجزیه خوانده است، در عرصه میدانی با شکست های سختی که به ائتلاف سعودی ومزدورانشان تحمیل کرده، تمامیت و استقلال یمن را حفظ نموده و دیری نخواهد پایید که جنگ و دخالت بیگانگان در این کشور پایان یافته و یمنی ها ثبات و امنیت را در سرزمین خود بازخواهند یافت./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات