صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۱۳۹۲
محاسبات کاخ سفید نادرست از آب در آمد

وحشت ترامپ از نظرسنجی‌های ایالتی در آمریکا

شکست رئیس جمهور آمریکا در سه ایالت کلیدی (میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین)، معنایی جز شکست کامل وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ندارد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ فخرالدین اسدی
طی روز‌های اخیر و در بحبوحه وقوع بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا در همه ایالات آمریکا، ترامپ با دقت مشغول رصد و دموکرات‌ها در انتخابات سال ۲۰۲۰، با کسب ۵۲ درصد آرای عمومی از ترامپ پیش افتاده است. رئیس جمهور آمریکا در سطح عمومی، توانسته تحلیل نظرسنجی‌های سراسری و ایالتی در این کشور است. آخرین نظرسنجی سراسری نشان می‌دهد که جو بایدن، نامزد احتمالی است تنها ۴۳ درصد آرای شهروندان را در آخرین نظرسنجی مشترک روزنامه وال استریت ژورنال و شبکه  ABC به دست بیاورد. این نظرسنجی، نشان می‌دهد که آرای ترامپ در سطح عمومی و سراسری، با افتی حداقل ۳ درصدی رو به رو شده است. این می‌تواند خبر بدی برای رئیس جمهور آمریکا باشد، زیرا بخشی از این کاهش آرا، مربوط به ایالات خاکستری و حساسی است که سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ماه امسال) را در ایالات متحده روشن می‌کنند.

کاهش محبوبیت ترامپ در ایالات کلیدی
فراتر از نظرسنجی‌های سراسری، رئیس جمهور آمریکا و همراهانش مشغول رصد نظرسنجی‌های محلی و ایالتی هستند. ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی نیز علی رغم کسب حدود ۳ میلیون رای کمتر نسبت به هیلاری کلینتون، توانست با استناد به ساختار "کالج الکترال" بر رقیب خود غلبه پیدا کند و راهی کاخ سفید شود. با این حال، ترامپ با مشاهده نظرسنجی‌های اخیر، دیگر نسبت به پیروزی دوباره خود در انتخابات ریاست جمهوری آتی اطمینان کاملی ندارد! در اینجا به بررسی آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته در ایالات خاکستری در آمریکا و تاثیر آن‌ها بر پیروزی یا شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی می‌پردازیم:

-  مطابق آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته در ایالت پنسیلوانیا، بایدن توانسته است با اختلاف ۶ درصد از ترامپ پیشی بگیرد. پنسیلوانیا از ایالات مهم و سرنوشت ساز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محسوب می‌شود. رای الکترال این ایالت، ۲۰ امتیاز می‌باشد که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ به ترامپ تعلق گرفته بود. آخرین نظرسنجی ایالتی در پنسیلوانیا، توسط سایت یاهو و موسه "یوگاو" صورت گرفته است.

- آخرین نظرسنجی‌هایی که طی یکماه اخیر در ایالت میشیگان صورت گرفته است، حکایت از برتری ۴ تا ۷ درصدی بایدن در این ایالت حساس و سرنوشت ساز دارد. میشیگان نیز از ایالات خاکستری و مهمی محسوب می‌شود که ترامپ در سال ۲۰۱۶ میلادی در آن با اختلاف بسیار اندکی هیلاری کلینتون را شکست داد. رای الکترال ایالت میشیگان، ۱۶ امتیاز می‌باشد.

-  ایالت ویسکانسین، دیگر ایالتی است که علی رغم دارا بودن ۱۰ امتیاز الکترال (از ۵۳۵ رای الکترال)، در ظاهر سهم زیادی در تعیین رئیس جمهور آمریکا ندارد، اما پیروزی یا شکست در این ایالت، برای بایدن و ترامپ اهمیت زیادی دارد. ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، با شکست کلینتون در هر سه ایالت ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان توانست در نهایت پیروز انتخابات شود. اگرچه تا یک ماه قبل، نظرسنجی‌ها نشان دهنده برتری ترامپ در این ایالت بود، اما نظرسنجی‌های متعددی که از نیمه ماه فوریه تا کنون صورت گرفته است، حمایت از برتری بایدن بر ترامپ دارد. در اکثر نظرسنجی ها، بایدن با اختلاف ۳ درصد بر ترامپ غلبه کرده است.

آثار شکست ترامپ در سه ایالت کلیدی
شکست رئیس جمهور آمریکا در این سه ایالت کلیدی (میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین)، معنایی جز شکست کامل وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ندارد. در انتخابات میاندوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز دموکرات‌ها توانستند در انتخابات سنا، مجلس نمایندگان و فرمانداری‌ها در هر سه ایالت حساس و سرنوشت ساز میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین پیروز شوند: ایالاتی که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ با اختلافی بسیار اندک توانست هیلاری کلینتون را در آن‌ها شکست دهد. پس از برگزاری انتخابات میاندوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸، بسیاری از تحلیلگران نزدیک به کاخ سفید به ترامپ هشدار دادند که اگر این نتایج در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ تکرار شود، ترامپ باید شکست خود در انتخابات را بپذیرد و قدرت را به رقیب دموکرات خود (احتمالا بایدن) واگذار کند. ترامپ از اکنون تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، نهایت تلاش خود را بر روی تکرار نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در این سه ایالت به کار خواهد گرفت. مجموع آرای الکترال این سه ایالت، ۴۶ امتیاز می‌باشد. اگر ترامپ این امتیاز بزرگ را از دست بدهد و در مقابل، نامزد نهایی دموکرات‌ها بتواند آن را به خود اختصاص دهد، ترامپ عملا بازی را در مقابل دموکرات‌ها خواهد باخت. لازم به ذکر است که کلینتون در انتخابات سال ۲۰۱۶، ۲۲۷ رای الکترال و ترامپ، ۳۰۴ رای الکترال را به دست آورده بودند. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که کاهش ۴۶ امتیاز الکترال از سبد ترامپ و واریز آن به سبد دموکراتها، چگونه منجر به شکست رئیس جمهور آمریکا در انتخابات سال ۲۰۲۰ خواهد شد!

وضعیت متزلزل ترامپ در دیگر ایالات حساس
معادلات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تنها محدود و محصور به سه ایالت ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان نیست! در سه ایالت مهم و سرنوشت ساز دیگر به نام‌های اوهایو، فلوریدا و کارولینای شمالی، دیگر ایالاتی هستند که هر یک می‌توانند حکم پاشنه آشیل ترامپ و همراهانش را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ داشته باشند. رئیس جمهور آمریکا در همه این ایالات توانست بر هیلاری کلینتون غلبه کرده و امتیاز‌های الکترال آن‌ها را به خود اختصاص دهد. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که در این سه ایالت نیز ترامپ کار سختی برای پیروزی در مقابل نامزد احتمالی دموکرات‌ها خواهد داشت.
در آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته در ایالت اوهایو، که دارای ۱۸ امتیاز الکترال می‌باشد، بایدن با اختلاف ۴ تا ۸ درصد از ترامپ پیشی گرفته است. در ایالت فلوریدا، که به تنهایی دارای ۲۹ امتیاز الکترال می‌باشد نیز ترامپ برتری مطلق  قبلی خود بر نامزد‌های حزب دموکرات را از دست داده است. در آخرین نظرسنجی "یونیویژن" در ایالت فلوریدا، ترامپ تنها با اختلاف ۲ درصد از بایدن پیش افتاده است. این در حالیست که انتخاب نهایی بایدن به عنوان نامزد دموکرات‌ها می‌تواند معادله را بار دیگر به ضرر ترامپ تغییر دهد و رای دهندگان متزلزل (کسانی که هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته اند) را به سوی انتخاب بایدن مجاب کند. در هر حال، پیروزی یا شکست در ایالت فلوریدا برای ترامپ اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. در ایالت کارولینای شمالی با ۱۵ امتیاز الکترال نیز رئیس جمهور آمریکا از بایدن عقب افتاده است. در ۴ نظرسنجی صورت گرفته طی یکماه اخیر، بایدن به صورت متوسط بین ۲ تا ۴ درصد از ترامپ پیش بوده است.

نتیجه گیری
اگرچه پیش بینی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نحوه گردش آرای ایالتی در هفته‌ها و حتی روز‌های منتهی به برگزاری انتخابات ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ آسان نیست، اما نگرانی ترامپ نسبت به نظرسنجی‌های ایالتی فعلی (که مبنای محاسبه آرای الکترال می‌باشد)، موضوعی نیست که بتوان به آسانی از کنار آن گذشت. رئیس جمهور آمریکا که تصور می‌کرد پیروزی بسیار آسانی را در مقابل نامزد نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آتی داشته باشد، هم اکنون رقابت پرچالشی را با رقیب نهایی خود در ۶ ایالت حساس و کلیدی یعنی پنسیلوانیا، ویسیکانسین، میشیگان، کارولینای شمالی، فلوریدا و اوهایو خواهد داشت. پیروزی نامزد نهایی دموکرات‌ها در سه ایالت از ایالات مذکور، به معنای شکست نهایی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خواهد بود.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات