صفحه نخست >>  عمومی >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۱۴۰۳

سیاست کرونایی رژیم صهیونیستی

طبق گزارش های رسمی، شیوع ویروس کرونا در اسرائیل از چند هفته پیش آغاز شده و به رغم تدابیر شدید بهداشتی و درمانی، تا کنون بیش از هزار نفر را درگیر کرده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ فرزان شهیدی

 

با گسترش ویروس کرونا در فلسطین اشغالی، نگرانی ها در بین فلسطینی ها افزایش یافته است. این نگرانی تنها ناشی از کمبود امکانات و تجهیزات به ویژه در نوار غزه نیست، بلکه به سیاست های خبیثانه رژیم صهیونیستی باز می گردد که سعی دارد از شرایط موجود علیه فلسطینی ها بهره برداری کند و سیاست های توسعه طلبانه خود را در قالب طرح موسم به «معامله قرن» به پیش ببرد.

طبق گزارش های رسمی، شیوع ویروس کرونا در اسرائیل از چند هفته پیش آغاز شده و به رغم تدابیر شدید بهداشتی و درمانی، تا کنون بیش از هزار نفر را درگیر کرده است.

وزارت بهداشت اسرائیل در راستای پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا تمهیداتی اتخاذ کرده و در این راستا کلیه مدارس و مراکز آموزش عالی تعطیل و برگزاری جلسات و کنفرانس ها بیش از 10 نفر ممنوع شده است. این در حالی است که یهودیان افراطی نسبت به تعطیلی مراسم دینی و ممنوعیت بوسیدن دیوار ندبه و نیز لغو مراسم عید پوریم (جشن نجات یهود) اعتراض کرده اند.

همچنین دولت اسرائیل به دستگاه امنیت داخلی «شین‌بت» مجوز داده از اطلاعات تلفن‌ همراه برای ردیابی و مکان‌‌ سنجی مبتلایان استفاده کند. موضوعی که با اعتراض شهروندان به عنوان نقض حریم خصوصی مواجه شده است.

موشه بار سیمان توو، مدیرکل وزارت بهداشت اسرائیل در یک نشست خبری اعلام کرد شاهد موارد ابتلای بیشتری در میان مردم خواهیم بود و این تعداد روزانه به صدها نفر خواهد رسید. به گفته او هزاران اسرائیلی بر اثر ابتلا به بیماری ویروس کرونا جان خود را از دست خواهند داد.

با این وضعیت، نگرانی نسبت به شیروع کرونا در میان فلسطینی ها بیشتر است، زیرا فلسطینی ها تراکم جمعیتی بالاتری دارند و از طرفی، از بسیاری از امکانات اولیه بهداشتی و درمانی محروم هستند.

جنبش حماس طی بیانه ای هشدار داد در صورتی که ویروس کرونا در نوار غزه شیوع پیدا کند، رژیم اشغالگر اسرائیل و دیگر محاصره کنندگان مسئولیت کامل چنین وضعی را برعهده خواهند داشت، زیرا نوار غزه نیاز شدیدی به تجهیزات و وسایل ضروری برای مقابله با این ویروس دارد.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد برخی از نیازهای پیشگیرانه و تجهیزات آزمایشگاهی وارد شده، اما بسیار محدود بوده و جوابگوی حداقل نیازهای واقعی نوار غزه با بیش از 1.5 میلیون جمعیت نیست.

حماس از کشورهای مختلف خواست به نوار غزه در زمینه تجهیزات پزشکی و کمک به اقشار محروم و متضرر در این منطقه کمک کنند.

از طرفی، گزارش های واصله از زندان های اسرائیل حاکی از آن است که رژیم غاصب نه تنها تدابیر بهداشتی را جهت جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در میان اسیران فلسطینی انجام نمی دهد، بلکه به شکل عمدی سعی دارد این ویروس را در میان آنان گسترش دهد. هدف اسرائیل آن است که به زعم خود به تدریج از شر زندانیان فلسطینی خلاص شود.

از دیگر اقدامات حساب شده رژیم تل آویو در این راستا، محرومیت زندانیان از دارو و امکانات بهداشتی و غذاهایی است که در مقابله با کرونا مورد نیاز بیشتری است.

آن گونه که رسانه های فلسطینی خبرداده اند رژیم صهیونیستی درخواست نمایندگان اسرا در زندان «مجدو» را برای دریافت ماسک رد کرده و در پاسخ گفته اند اسرای فلسطینی به جای ماسک، از جوراب استفاده کنند!

اسیران فلسطینی در اعتراض به این وضعیت شروع به اعتراض و اعتصاب غذا کرده اند. اکنون حدود 5 هزار اسیر فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی بسر می برند که 700 آنان سالخورده و 180 نفر زیر بیست سال هستند. 700 نفر از زندانیان نیز مبتلا به بیماری های مزمن هستند.

شرایط بهداشتی زندان های اسرائیلی در شرایط عادی وخیم است، حال اگر ویروس کرونا به داخل زندان ها سرایت کند، وضعیت زندانیان فاجعه بار خواهد شد.

آن چه بر نگرانی ها افزوده این است که گزارش هایی از ابتلای ماموران اسرائیلی در زندان ها اعم از نگهبانان و بازجویان وجود دارد. گزارش هایی نیز حاکی از ابتلای چار زندانی فلسطینی می باشد که البته اسرائیل ادعا کرده آن ها را در قرنطینه قرار داده است.

قدری ابوبکر رئیس هیئت امور اسیران فلسطینی از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است برای مقامات رژیم اشغالگر قدس فشار وارد کند تا اسیران فلسطینی را آزاد کنند. این درخواست با هدف جلوگیری از بروز فاجعه انسانی در سایه شیوع ویروس کرونا مطرح شده است.

 وی از سکوت جامعه جهانی و نهادهای آن در قبال رنج اسیران فلسطینی و خطری که جان آنها را در پی شیوع کرونا در مناطق اشغالی تهدید می کند، انتقاد کرد.

متاسفانه همان گونه که قدرت ها و محافل جهانی سالیان طولانی نسبت به حقوق مسلم و مشروع فلسطینی ها سکوت پیش کرده اند، در شرایط حساس کنونی نیز شاهد بی تفاوتی آنان هستیم.

لذا ضروری است حداقل در سطح رسانه ای، دفاع از آرمان فلسطین و مظلومیت آن ها همچنان با قوت ادامه یافته و خصوصا نسبت به سیاست ها و اقدامات ظالمانه رژیم غاصب در شرایط فعلی، روشنگری لازم انجام گیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات