صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۲۱۴۷۹

طرح آمریکا علیه کتائب حزب الله عراق

کتائب (گردان ها) حزب ‌الله یکی از تشکیلات شبه نظامی شیعه در عراق است که هسته اولیه آن در سال ۲۰۰۳ پس از اشغال عراق توسط آمریکا و متحدانش میلادی شکل گرفت، اما با ظهور داعش فعالیت نظامی‌ خود را به شکل رسمی و علنی آغاز کرد.

با توجه به چالش هایی که آمریکا در عراق ـ به ویژه در بعد میدانی و امنیتی ـ با آن مواجه است، روزنامه آمریکایی نیویورک ‌تایمز در یک گزارش اختصاصی از دستور پنتاگون برای تهیه طرح نظامی جهت نابودی کتائب حز‌ب ‌الله عراق خبر داده است.
این روزنامه در عین حال افزوده چنین طرحی دشواری های زیادی دارد و به نقل از یکی از فرماندهان ارشد ارتش آمریکا گفته این طرح علاوه بر موانع لجستیکی، احتمال درگیری نظامی گسترده با ایران را افزایش خواهد داد.
کتائب (گردان ها) حزب ‌الله یکی از تشکیلات شبه نظامی شیعه در عراق است که هسته اولیه آن در سال ۲۰۰۳ پس از اشغال عراق توسط آمریکا و متحدانش میلادی شکل گرفت، اما با ظهور داعش فعالیت نظامی‌ خود را به شکل رسمی و علنی آغاز کرد.
کتائب حزب ‌الله یکی از ارکان مهم سازمان حشد‌الشعبی است و هدف و ماموریت خود را این گونه بیان کرده است: شکست طرح آمریکایی ها در منطقه به ‌واسطه شکست اشغالگری و اخراج تحقیرآمیزشان از عراق.
فرمانده اصلی این سازمان شهید ابومهدی المهندس (جمال جعفر) بود و اکنون هاشم الحیدری که مسئول معاونت فرهنگی حشد شعبی است، فرماندهی کتائب حزب الله را بر عهده دارد.
به ادعای آمریکا، کتائب حزب الله وابسته به ایران و به عنوان بازوی نظامی این کشور در عراق و منطقه (خصوصا سوریه) عمل می کند. اما فرماندهان کتائب اعلام کرده اند که این سازمان یک نهاد قانونی و عراقی است و اگر از کمک های ایران (به ویژه در مقطع مبارزه با داعش) برخوردار است، چنین کاری در چهارچوب قانونی و طبق درخواست رسمی دولت عراق انجام می شود.
به دلیل رویکرد ضد آمریکایی کتائب حزب الله، واشنگتن از سال ۲۰۰۹ این گروه را در فهرست تحریم قرار داده است. درگیری میان این گروه و آمریکایی ها در مقطع پیش و پس از شهادت سردار سلیمانی در عراق افزایش یافته و اخیرا نیز آمریکا انگشت اتهام را در حمله به پایگاه التاجی متوجه کتائب حزب الله کرده بود.
به گفته نیویورک تایمز، در جریان جلسه روز ۱۹ مارس در کاخ سفید، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستوری برای اجرای چنین طرحی صادر نکرده، اما به پنتاگون مجوز داده به تهیه نقشه نظامی برای چنین عملیاتی ادامه دهد.
این نشست به دنبال نگرانی از تداوم حملات موشکی به پایگاه های آمریکایی در عراق انجام شد، حملاتی که اواخر اسفند 98 در پایگاه التاجی به کشته شدن دو آمریکایی منجر شد.
پس از نشست کاخ سفید، طولی نکشید که دستور پنتاگون به ژنرال رابرت رایت، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق ابلاغ شد. ژنرال رایت پس از دریافت این دستور، در نامه ‌ای که هفته گذشته به واشنگتن ارسال کرد هشدار داد از آن جا که کتائب حزب الله عراق تحت حمایت مستقیم ایران قرار دارد، چنین طرحی ممکن است به جنگ تمام عیار با ایران بینجامد.
وی همچنین در نامه خود تاکید کرد اجرای این طرح ضمن آن که با ماموریت اصلی آمریکا در عراق یعنی مقابله با داعش تعارض دارد، مستلزم اعزام چند هزار سرباز و تجهیزات اضافی به عراق است.
به گزارش نیویورک تایمز، نامه ژنرال رایت در مخالفت با دستور پنتاگون، نشانگر اختلاف جدی در داخل دولت ترامپ بر سر این موضوع است.
سخنگوی پنتاگون در توضیح این مساله اعلام کرد در ماموریت اصلی نیروهای آمریکایی در عراق که نابودی کامل داعش است، تغییری به وجود نیامده و طرح جدید با آن تداخلی ندارد.
به نظر می آید اعلام طرح نابودی کتائب حزب الله در شرایط فعلی، بیش از آن که جنبه واقعی و عملیاتی داشته باشد، حالت تبلیغاتی و عملیات روانی دارد، خصوصا آن که آمریکایی ها ضربات سختی از سوی مقاومت عراق دریافت کرده و در سطح رسمی با درخواست دولت عراق جهت خروج مواجه هستند.
علاوه بر اختلافات داخلی میان دولتمردان آمریکایی نسبت به این گونه طرح ها، شرایط حساس عراق و منطقه به آنان اجازه چنین ریسکی را نداده و در صورت هر گونه حماقت، هزینه ها و تلفات آمریکایی ها افزایش یافته و به دست خود روند عقب نشینی و خروج را از عراق و منطقه تسریع خواهند کرد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات