صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۲۱۵۴۹

آیا عراق آبستن جنگ است؟

تحرکات اخیر میدانی آمریکا در عراق از جمله تخلیه برخی پایگاه ها، جابه جایی نیرو و انتقال تسلیحات و تجهیزات و نیز انتشار خبر استقرار سامانه ضدموشکی پاتریوت در برخی پایگاه ها (از جمله پایگاه عین الاسد)، در کنار اخباری از تهدیدات آمریکا علیه نیروهای مقاومت عراق، موجب گمانه زنی هایی مبنی بر حمله قریب الوقوع نظامی آمریکا در این کشور شده است.
این در حالی است که برخی رسانه ها ضمن اشاره به سفر سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عراق، این موضوع را به مساله تهدید و عملیات نظامی آمریکا گره زده اند، در حالی که هدف اصلی این سفر رایزنی و کمک به عراقی ها در باره روند تشکیل دولت عراق بوده است.
برخی رسانه های معاند نیز به نشر شایعه شهادت سردار قاآنی در سوریه به دنبال حملات اخیر اسرائیل به شرق حمص در این کشور پرداخته اند تا به زعم خود با درگیر کردن افکار عمومی، برای چنین عملیاتی زمینه سازی کنند.
به رغم انتشار اخباری از طرف مطبوعات آمریکایی و شبکه های همسو با آن (به ویژه سعودی)، مبنی بر قصد آمریکا جهت حمله به گروه های مقاومت عراق (بدر، عصائب اهل الحق، نجبا و گردان های حزب الله)، شرایط موجود و شواهد میدانی دلالت جدی بر این کار ندارد، لذا اقدام اخیر آمریکا بیشتر جنبه عملیات روانی دارد.
هدف آمریکا از این عملیات روانی، رهایی از تبعات ضربات و شکست هایی است که در عراق متحمل شده و در عین حال دولت ترامپ قصد دارد افکار عمومی داخل را به نحوی از فاجعه ویروس کرونا که کشورش را درگیر کرده منحرف کند، به ویژه آن که ترامپ در سال جاری وارد ماراتن انتخابات می شود، البته به شرطی که توسن سرکش کرونا موجب تعطیلی آن در موعد مقرر (3 نوامبر 2020) نشود.
برخی نیز گفته اند عملیات روانی آمریکا مرتبط با روند تشکیل دولت و اعمال فشار بر عراقی ها جهت روی کار آمدن "عدنان الزرفی" است که به عنوان نامزد نزدیک به آمریکا شناخته شده و اکثر گروه های شیعی با او مخالف هستند.
با توجه به حساسیت اوضاع، دولت موقت عادل عبدالمهدی نسبت به هر گونه ماجراجویی آمریکا در کشورش هشدار داده و از طرفی، گروه های مقاومت اعلام کرده اند در آماده باش کامل بسر برده و آماده پاسخگویی سخت به هر گونه حمله احتمالی آمریکا هستند.
در مجموع باید گفت به رغم درگیری افکار عمومی به ویروس کرونا، رصد تحولات منطقه و به ویژه عراق و به طور خاص خطوط عملیات روانی دشمن، همچنان از اهمیت بالایی ـ خصوصا برای محور مقاومت ـ برخوردار است./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات