صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۱۵۶۳

کودتا در عراق منتفی است

به‌رغم شایعات فراوانی که آمریکایی‌ها در فضای مجازی ایجاد کرده بودند به دلیل ترس از مقابله به مثل نیروهای حشدالشعبی و ارتش عراق، هیچ‌گونه حمله‌ای به مراکز این نیروها صورت نگرفته است.
کودتا در عراق منتفی است
 
 
«سیدرضا صدرالحسینی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در رابطه با تحرکات اخیر نیرو‌های نظامی آمریکا در عراق گفت: با توجه به شایعاتی که در هفته‌های اخیر در فضای مجازی منتشر شد، مبنی بر حمله به برخی از مراکز نظامی عراق و یا شکل‌گیری کودتا، در ۲۴ گذشته حجم این اخبار و شایعات به حدی رسید که می‌توان گفت در طول یک دهه در اخیر، در حوزه مسائل سیاسی-امنیتی این حجم از اخبار چه به صورت آشکار و چه به صورت اخبار غیرواقعی، مشاهده نشده نبود.
او در خصوص دلایل شکل‌گیری این حجم از اخبار و اطلاعات مرتبط با تحولات عراق در ۲۴ گذشته افزود: نیرو‌های مقاومت ۱۳ فروردین را به عنوان آخرین مهلت برای حضور نیرو‌های آمریکایی‌ها در عراق تعیین کردند بنابراین آن‌ها برای نمایش قدرت این مانور‌های نظامی به همراه شایعات را ساماندهی کردند. در حقیقت بخش عمده‌ای از این تحرکات نظامی که در مناطق مختلف در حوزه‌های جغرافیایی عراق صورت گرفته بود معطوف به فعالیت‌های گسترده رسانه‌ای در فضای مجازی بود تا حدی که برخی از نشریات پر تیراژ آمریکا نیز، همسو با این موضوع وارد عمل شدند و زمانی را برای انجام عملیات نظامی علیه عراق، اعلام کردند.
صدرالحسینی ادامه داد: آمریکایی‌ها در طول ۷۲ ساعت گذشته تعدادی از نیرو‌های خود را از عراق خارج کردند و تعدادی از این نیرو‌ها را به صورت متمرکز در بعضی از پایگاه‌های عراق به صورت تمرکزی نگه داشتند و تعدادی از پایگاه‌ها را خالی گذاشتند. در واقع آمریکایی‌ها به بخشی از مصوبه عراق خواسته یا ناخواسته عمل کردند، اما برای اینکه انجام این کار را در هاله‌ای از ابهام قدرت نظامی خود قرار دهند این تحرکات را افزایش دادند. از طرف دیگر معمولا وقتی نیرو‌های نظامی در نقاط مختلف حاضر می‌شوند برای شناسایی اقلیم و فضای نظامی-امنیتی منطقه نیازمند به شناسایی‌هایی هستند بنابراین آمریکا‌یی‌ها اکثر پرواز‌های خود را در دو حوزه الاسد و اربیل استوار کرده بودند و پرواز‌ها در این دو نقطه، افزایش چشمگیری داشت.
این کارشناس مسائل بین الملل ایجاد رعب و وحشت برای نیرو‌های نظامی و بومی آن منطقه را از یکی از دلایل تحرکات نظامی آمریکا در عراق خواند و تصریح کرد: نیروی هوایی آمریکا برای اینکه ترس را از نیرو‌های تازه وارد بگیرد این رزمایشات و مانور‌ها را انجام می‌داد. به عبارت دیگر ایجاد انگیزه برای نیرو‌های تازه وارد و جلوگیری از ترس آن‌ها علت اصلی تحرکات بود.
صدرالحسینی اظهار کرد: یکی از شایعاتی که روز‌های اخیر بسیار به آن پرداخته می‌شد، موضوع شکل‌گیری کودتا در عراق بود لذا در شرایط کنونی که ارتش عراق، حشدالشعبی و گروه‌ها و جریانات استقلال طلبانه این کشور از انسجام قابل توجهی برخوردارند و مرجعیت چندین بار به استقلال این کشور تاکید کرده است، قطعا موضوع کودتا در عراق منتفی است و امکان انجام کودتا در این کشور وجود ندارد.
این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: علی‌رغم شایعات فراوانی که آمریکایی‌ها در فضای مجازی ایجاد کرده بودند به دلیل ترس از مقابله با نیرو‌های حشدالشعبی و ارتش عراق هیچ‌گونه حمله‌ای به مراکز این نیروها، صورت نگرفته است.
صدرالحسینی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تقویت پایگا‌ه‌های نظامی آمریکا در اربیل، امکان ائتلاف نیرو‌های اقلیم کردستان با نیرو‌های آمریکا علیه دولت بغداد وجود دارد؟ اظهار کرد: یقینا حضور نیرو‌های بیگانه در هر کشوری اول از همه به ضرر جریان‌های اقلیت در آن کشور است لذا با در نظر گرفتن این نکته که رئیس جمهور فعلی عراق در حال حاضر کرد است و این تصورکه کرد‌ها با آمریکایی‌ها در رابطه با یک کودتا و تجزیه عراق همکاری کنند، بسیار بعید است چرا که در بروز این اتفاق، کرد‌ها بیشترین ضرر را خواهند کرد. با وجود اینکه برخی از جریانات این قوم به دنبال تجزیه طلبی عراق هستند، اما وحدت و یکپارچگی عراق به عنوان یکی از خواسته‌های کرد‌های وطن‌پرست، عراقی است.
 
برنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات