صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۲۱۵۹۹

از لحن دروغین تا نقشه طراح آشوب

1ـ تغییر لحن دروغین

وزیر خارجه آمریکا به منظور کاهش شدت فشارها و انتقادهای بین‌المللی از کشورش به خاطر سیاست‌های غیر انسانی و غیر اخلاقی در قبال ایران، شروع به لفاظی‌های نمایشی درباره کاهش تحریم‌ها علیه ایران کرده است. دولت آمریکا همچنان بر ادامه این سیاست حتی در شرایطی که ایران درگیر مبارزه با کرونا است، اصرار می‌ورزد. این در حالی است که جهان به ویژه سازمان ملل و حتی متحدان آمریکا صدای خود را بالا برده و به پومپئو و ترامپ هشدار می‌دهند که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، به شرکت‌های بین‌المللی اجازه فروش اقلام ضروری و انسانی و پزشکی را به ایران نمی‌دهد. اغلب تحلیل‌گران سیاسی بر این عقیده‌اند که اظهارات اخیر پومپئو نمی‌تواند به منزله تغییر موضع وی در قبال تهران باشد. پومپئو نه تنها در کنفرانس مطبوعاتی خود هیچ اشاره ملموسی دال بر قصد دولتش برای کاهش تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه علی ایران، نکرد بلکه هیچ زمانی را هم برای کاهش تحریم‌ها تعیین نکرد. تحلیلگران معتقدند که هدف اصلی پومپئو از این اظهارات، کاهش شدت انتقادات کشورهای اروپایی، روسیه، چین و سازمان ملل علیه دولت آمریکا به خصوص همزمان با فعال‌سازی مکانیسم مالی (اینستکس) با تهران است.

2ـ نَفَس صهیونیست‌ها را می‌بریم

پس از آنکه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شرط ارائه کمک به نوار غزه برای مقابله با ویروس کرونا را بازگشت جنازه دو نظامی مفقود در این منطقه عنوان کرد، «یحیی السنوار» رئیس دفتر جنبش حماس در غزه، شامگاه خطاب به «نفتالی بنت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تأکید کرد: «در شرایطی که به دستگاه‌های تنفسی برای بیماران‌مان یا غذا برای مردم‌مان محتاج باشیم، آماده‌ایم تو را مجبور به این کار کنیم و به اذن خداوند، خواهی دید که ما می‌توانیم.» سنوار با تأکید بر اینکه اگر اوضاع مبتلایان به کرونا در نوار غزه بدتر شود، نفس ۶ میلیون صهیونیست را خواهند برید «حازم قاسم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در فلسطین گفت که رژیم اشغالگر که به مدت ۱۳ سال نوار غزه را محاصره کرده است، مسئول پیامد‌های ناشی از شیوع کرونا در این منطقه است. غزه با جمعیت ۲ میلیون نفری خود تنها ۹۶ دستگاه ونتیلتور دارد و حتی سازمان بهداشت جهانی هزار و ۵۰۰ کیت تشخیص کرونا برای غزه را به اسرائیل و بعد به تشکیلات خودگردان فلسطین داده است تا به این ترتیب اشغالگران حتی از این عامل هم برای تحت فشار گذاشتن مردم غزه استفاده کنند.

3ـ سانسورچی‌ها کراوات‌دار

انتشار اخبار کرونا به اندازه خود کرونا در آمریکا وحشتناک شده است. از طرفی آزادی اطلاع‌رسانی در غرب به شدت تبلیغ می‌شود و از طرف دیگر کسانی که به انتشار این اخبار می‌پردازند برخورد قهری می‌شود. توماس مودلی معاون وزیر نیروی دریایی آمریکا از برکناری «برت کوزیر» فرمانده ناو هواپیمابر روزولت چند روز پس از نوشتن نامه به فرمانده نیروی دریایی آمریکا برای نجات خدمه کشتی از بیماری کرونا خبر داد. سی‌ان‌ان گزارش داد: مودلی در کنفرانس مطبوعاتی پنتاگون گفته است کوزیر نه به دلیل افشای نامه وی در مطبوعات بلکه به دلیل تأثیر شیوع ویروس کرنا بر وی و بر مدیریت حرفه‌ای او بر ناو برکنار می‌شود. معاون فرمانده نیروی دریایی آمریکا خاطر نشان کرد: فرمانده کوزیر به این دلیل برکنار شده که نامه وی از طریق یک سیستم ناامن به بیرون از زنجیره فرماندهی نیروی دریایی ارسال شده است.

4ـ طراح عملیات آشوب از کرونا هم نمی‌گذرد

سعید حجاریان از تئوریسین‌های جریان سیاسی خاص طی یادداشتی با عنوان «راه میان‌بُر؟» که اخیراً در یک وبگاه اصلاح‌طلب منتشر شد، با اشاره به ویروس کرونا نوشته است: «در دوره‌ای که قیمت هر بشکه نفت به‌ حدود ۲۰ دلار کاهش یافته و شبح مرگ با ویروس کرونا در جهان پرسه می‌زند و شورش‌های اجتماعی‌ـ معیشتی در تقدیر کشورهای عقب‌مانده است و تحریم‌ها صورت خشن خود را به‌ رخ‌ کشیده‌اند، سخن گفتن از گام‌های بلند و جهش‌های بزرگ دورنمایی مطلوب تصویر نمی‌کند زیرا راه توسعه پایدار همچنان از آهستگی و پیوستگی می‌گذرد. او پیش از این به واسطه تجمعات سوگواران برای درگذشت یک خواننده جوان هم دعوت به شورش و فشار خیابانی کرد و در جریان سیل ابتدای سال ۹۸ نیز با کنایه از این گفت که مردم هم به مانند سیل در خیابان‌ها جاری خواهند شد!

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات