صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۲۱۶۰۵

فارین پالیسی: پس از ترور سردار سلیمانی فعالیت ایران در سوریه دو برابر شد

یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت: ایران پس از شهادت سردار سلیمانی، استراتژی نظامی منطقه‌ای خود را با موفقیت ۲ برابر کرده است.
فارین پالیسی: پس از ترور سردار سلیمانی فعالیت ایران در سوریه دو برابر شد
نشریه فارین پالیسی در گزارشی با عنوان «فقدان سردار سلیمانی،مشکلی برای ایران در سوریه ایجاد نکرده است» نوشت: «ایران پس از ترور ژنرال بلندپایه خود، استراتژی نظامی منطقه‌ای خود را با موفقیت، دو برابر کرده است».
در ادامه گزارش آمده است:«از زمان ترور سردار سلیمانی، تردیدهایی درباره تغییر رفتار ایران در منطقه و به خصوص در سوریه وجود داشت».
این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت:«علاوه‌بر این، در میان مقامات و تحلیلگران آمریکایی این فرض وجود داشت که به دلیل انتشار «کرونا ویروس» و همه گیری آن در جهان، حاکمیت ایران نیز در موضع ضعف قرار گیرد و به دلیل ضربات سخت کرونا، رفتارش در سیاست خارجی تغییر کند. اما حتی کرونا نیز رفتار منطقه‌ای ایران را تغییر نداد». فارین پالیسی تصریح کرد:«آمریکا امیدوار بود که ترور سردار سلیمانی، فعالیت‌های ایران را در سوریه کندتر کند، اما نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد، بلکه فعالیت‌های ایران در سوریه ۲ برابر شد».
در ادامه این گزارش آمده است: «یحیی العریدی» سخنگوی معارضان سوری گفت: «پس از ترور سردار سلیمانی، ما گمان می‌کردیم که ایران دیگر ناامیدتر از آن است که بخواهد اقدامات حساب شده‌ای در سوریه انجام دهد، اما برخلاف این تصور، ایران همچنان در سوریه فعال است و تاکید دارد که حرفی برای گفتن دارد».
این نشریه آمریکایی تاکید کرد:«سردار اسماعیل قاآنی- جانشین سردار سلیمانی- چندی پیش با حضور در منطقه عملیاتی در حلب، عزم ایران را در تحکیم دستاوردهای خود در سوریه به نمایش گذاشت».
پیش از این نیز دیگر رسانه‌های خارجی در تحلیل‌های جداگانه اذعان کرده بودند که ترور سردار سلیمانی، هیچ تغییری در سیاست منطقه‌ای ایران ایجاد نکرده و سردار قاآنی با اقتدار در حال ادامه دادن مسیری است که سردار سلیمانی پیش از آن فرماندهی آن را برعهده داشت.
نقشه آمریکا، نقش بر آب شد
در همین رابطه، چندی پیش «امین حطیط» کارشناس و تحلیلگر برجسته لبنانی در امور نظامی و راهبردی در مقاله‌ای در روزنامه البناء لبنان نوشته بود:« آمریکا با گمان اینکه پس از ترور سردار قاسم سلیمانی به اهداف خود در منطقه و ضد محور مقاومت خواهد رسید دست به این جنایت فجیع زد اما معادلات منطقه کاملا برخلاف منافع و تصورات واشنگتن چرخید».
حطیط در ادامه نوشت:«هدف واشنگتن از ترور سردار سلیمانی متوقف کردن قطار پیروزی‌های محور مقاومت و تضعیف این محور و ایجاد خلاء در روابط و همکاری و هماهنگی میان گروه‌های آن بود تا آمریکا به اجرای پروژه‌های خود در منطقه و احیای ابزارهای منطقه‌ای خود که با شکست مواجه شده‌اند بپردازد».
وی تصریح کرد:« پاسخ ایران در برابر این ماجراجویی و جنایت آمریکا واشنگتن را در پیش‌بینی‌های خود ناکام گذاشت و صرف نظر از میزان خسارت‌هایی که ایالات متحده در اثر حملات موشکی ایران به پایگاه خود در عراق متحمل شد معادلات جدیدی ظاهر شد که بر ظهور ایران به عنوان یک قدرت نظامی بزرگ با توانایی‌های بالای جنگی تاکید می‌کند».
پایگاه آمریکایی «امریکن کانزروتیو» در روزهای گذشته در مطلبی نوشته بود: «ترور غیرقانونی ژنرال قاسم سلیمانی قرار بود رهبران ایران را «غافلگیر» کند، اما ایران در پاسخ به این ترور، دست به حمله مستقیم ضد نیروهای آمریکایی در ماه ژانویه زد. اقدامی که آمریکا را غافلگیر کرد».
کارشناسان معتقدند که اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس که رفتاری غیرقانونی و تروریستی و مداخله‌گرانه و نقض حاکمیت عراق محسوب می‌شد، به راهبرد اخراج آمریکا منتهی و به جز واکنش اولیه ایران در عین الاسد، به مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج سریع این نیروها و تکلیف دولت عراق مبنی بر ضرورت پیگیری این مصوبه، رسید. در ادامه، مردم عراق نیز از حضور گسترده خود در مقابل سفارت آمریکا در بغداد و برگزاری تظاهرات میلیونی خواستار تسریع قانون پارلمان و اخراج نیروهای آمریکایی از عراق شدند.

مجله آمریکایی کانترپانچ در هفته‌های گذشته در گزارشی نوشت:« ایران انتقام خون ژنرال سلیمانی را تا زمان بیرون راندن نیروهای آمریکایی از منطقه رها نخواهد کرد».
چندی پیش «دیوید ایگناتیوس» ستون‌نویس و تحلیلگر مشهور آمریکایی طی نشستی در شبکه خبری «سی‌بی‌اس» تصریح کرد که روش‌هایی که دولت این کشور برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران در پیش گرفته جواب نداده است. ایگناتیوس، از ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم به عنوان اقدامی در همین راستا نام برده و به ‌اشتباهات آمریکا در آن اعتراف کرده است.
هیل، ارگان رسانه‌ای کنگره آمریکا نیز چندی پیش اذعان کرد: عایدی ترور ژنرال سلیمانی برای کاخ سفید زودگذر و هزینه‌های سنگین آن، ماندگار خواهد بود.
هیل نوشت: ترور سردار سلیمانی باعث شد اعتراض‌ها در عراق که نفوذ ایران را هدف گرفته بود، به مخالفت با حضور پرمخاطره‌ آمریکا در این کشور تغییر جهت دهد.
در واقع این ترور فرصت مناسبی شد تا موج اعتراضات سراسری در منطقه (عراق، لبنان و حتی ایران) که با هدف تضعیف تهران به راه افتاده بود، سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا را هدف بگیرد.
خشم رژیم صهیونیستی
محافل صهیونیستی معتقدند محاسبات این رژیم مبنی بر منفصل شدن جمهوری اسلامی ایران پس از ترور سپهبد سلیمانی ‌اشتباه از آب درآمده است.
در همین زمینه در هفته‌های گذشته، «رون بن یشای» تحلیلگر امنیتی روزنامه «یدیعوت آحرونوت» به‌دلیل تداوم اوج‌گیری توانایی‌های محور مقاومت منطقه و همکاری و هماهنگی بارز میان آنها در مقابله با تجاوزات ارتش ترکیه در سوریه، ابراز ناامیدی کرد.
این ناامیدی از آن جهت است که تل‌آویو به فشار اقتصادی آمریکا و نبود ژنرال سلیمانی دل‌بسته بود تا شاید از این طریق تهران مجبور شود در سیاست‌های منطقه‌ای خود به‌ویژه در سوریه تجدیدنظر کند. اما ادامه همکاری میان تهران و دمشق همه این آرزوها را بر باد داده و نگرانی و تشویش را جایگزین کرده است.
بن یشای درباره مسیر همکاری میان دمشق و تهران و شکل‌گیری توانایی‌هایی که ارتش اسرائیل را در مرزهای جولان تهدید می‌کند و نیز مسیر انتقال سلاح‌های پیشرفته به سوریه از راه‌ هوایی ابراز نگرانی کرد. وبسایت یدیعوت آحرونوت نیز به تولید موشک‌های دقیق در سوریه که تل‌آویو آن را تهدیدی مهم می‌داند ‌اشاره کرده است.
به نوشته روزنامه الاخبار، تل‌آویو از تغییرات معادلات منطقه و پیامدهای آن بر امنیت اسرائیل می‌ترسد و این چیزی است که گزارش سالانه اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) و نیز ارزیابی‌های استراتژیک «موسسه تحقیقات امنیت داخلی اسرائیل» نشان می‌دهد.
پیام‌های سفر سردار قاآنی به سوریه
در روزهای پایانی سال ۹۸، رسانه‌ها از سفر سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس به سوریه خبر دادند. وی در این سفر از برخی مناطق در حومه جنوبی استان حلب- که کنترل آن به دست ارتش سوریه افتاده بود- بازدید به عمل آورد.
این سفر پیام‌های مهمی برای طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشت. چرا که نخستین سفر از زمان شهادت سردار سلیمانی به شمار می‌رفت. این سفر بیانگر ادامه حمایت ایران از دولت مشروع سوریه و محور مقاومت و اصرار ایران بر حضور در میادین مبارزه با تروریسم بود.
در همین خصوص «عمر رحمون» عضو هیئت آشتی ملی سوریه تاکید کرد:«سفر فرمانده جدید نیروی قدس به حومه جنوب غربی حلب بیانگر موضع ایران در حمایت از سوریه در روند مبارزه با تروریستها تا آزاد سازی کامل خاک سوریه است. این مسئله جدیدی نیست و ایران از همان نخست چنین موضعی را اتخاذ کرده بود. برخی افراد فکر می‌کردند بعد ازشهادت سردار سلیمانی این حمایت کاهش پیدا می‌کند اما سفر سردار قاآنی بیانگر چیزی دیگری است».
همچنین روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن- اسفند ۹۸- در گزارشی نوشت:«زمان ترور شهید سلیمانی برخی معتقد بودند که حضور ایران در سوریه کاهش می‌یابد و می‌گفتند که آمریکا برای تضعیف حضور سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته به آن در سوریه تلاش خواهد کرد. اما روشن است که ایران کاملا عکس این خط را در پیش گرفته و حضورش را بیشتر و بیشتر می‌کند و هیچ توجهی به تهدیدها یا برخی انتظارات ندارد».
العربی الجدید در ادامه نوشت:«همه می‌دانند که قاآنی پیشتر بعد از آنکه جانشین [سردار] سلیمانی شد در اوایل فوریه گذشته آمریکا را تهدید کرد و گفت که کشورش، مقاومت را ادامه خواهد داد. او گفته بود که آمریکا [با این ترور] درهای جهنم را بر روی خود باز کرده و این کشور زبانی جز زبان زور نمی‌فهمد».
لازم به ذکر است که پس از اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سلیمانی، ارتش و محور مقاومت سوریه با تأسی از رشادت‌های حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش توانستند در ماههای اخیر مواضع زیادی از حومه حلب و ادلب را که در تصرف تروریست‌ها بود، آزاد سازند. خان طومان یکی از این مناطق بود که نوید پیروزی بزرگ محور مقاومت در سوریه را نشان می‌دهد. همچنین در ماههای گذشته، رزمندگان حزب‌الله توانستند ۱۷‌تروریست را در حلب به اسارت در آورند و شهرها و روستاهای زیادی را پی‌درپی در استان ادلب از تصرف تروریست‌ها آزاد سازند.
گفتنی است تحولات ماههای اخیر در عراق، سوریه، یمن، افغانستان و فلسطین، مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی را به شدت آشفته کرده است.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
علی اصغر حبیبیان
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
2
0
باسلام.گفت:عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد!و امام سجّاد(ع)فرمودند:الحمدلله الذی جعل أعدائنا من الحمقاء..یاعلی..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
1
0
درود بر سردار سلیمانی و رهروان راهش
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
0
0
خون مظلوم بلاخره اثر کند شب نکند سحر کند
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات