صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۱۶۲۱

بازخوانی مطالبات رهبر انقلاب|نقش مردم در تحقق "جهش تولید"

امام خامنه‌ای سال‌هاست بر مصرف کالای داخلی و حمایت از کالای ایرانی اصرار دارند و بر مقوله‌هایی همچون ترجیحِ تولید ملّی در همه‌ی سطوح، افتخار به استفاده‏ى از مصنوعات داخلى و اقبال به تولید داخلی تأکید داشته‌اند.
پایگاه بصیرت / کامران پورعباس
بازخوانی مطالبات رهبر انقلاب|نقش مردم در تحقق
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر در سطح گسترده در مورد تولید ملی صحبت و ابعاد مختلف این مقوله و راه‌های تقویت آن را تشریح نموده‌اند از جمله آنکه بار‌ها انتظارات از مردم در این عرصه را تبیین فرموده‌اند.
در این یادداشت برخی انتظارات معظم‌له از مردم در عرصه تقویت تولید ملی را که اگر رعایت شوند، موجبات جهش تولید را فراهم می‌آورند؛ مرور می‌نماییم.
امام خامنه‌ای سال‌هاست بر مصرف کالای داخلی و حمایت از کالای ایرانی اصرار دارند و بر مقوله‌هایی همچون ترجیحِ تولید ملّی در همه‌ی سطوح، افتخار به استفاده‏ى از مصنوعات داخلى و اقبال به تولید داخلی تأکید داشته‌اند.
رهبر انقلاب در طول سال‌های مختلف بر لزومِ مصرف جنس داخلی اصرار داشته‌اند، اما اخیراً بر ضرورت «تعصب» در این زمینه تأکید نموده‌اند.
ایشان ضرورتِ تعصب داشتن نسبت به اقتصاد ملّی و تولید داخلی، با تعصّب دنبال کالای ایرانی گشتن و تعصّب داشتن روی مصرف نکردنِ جنس قاچاق را به همگان گوشزد نموده‌اند.
یکی از موانع رونق و جهش تولید، معضلات رایجی است که رهبر انقلاب مکرر در مکرر از آن نهی نموده‌اند.
برخی از این معضلات که رهبر انقلاب افشاگری و نهی فرموده‌اند عبارتند از: مدام دنبال مارک‌ها و برند‌ها و اسم‌های خارجی بودن، پولدار‌های نوکیسه‌ی تازه به دوران رسیده‌ای که دنبال برند‌های خارجی‌اند، ترجیحِ دلالى بر تولید در تلاش هاى اقتصادی، حاکم شدنِ مناسباتِ غلط اقتصادى در جامعه، رواج رانت‌خوارى، بیشتر شدنِ مصرف از تولید، اسرافِ فردى، تجمل‌گرایى، چشم و هم‌چشمى، دلبستگى به تولیدات بیگانه، فروشِ محصولات داخلی با مارک خارجی.
گرایش افراطی به مصرف جنس خارجی از آفات و معضلاتی است که بسیار مورد مذمت رهبری قرار گرفته است و با تعبیر مَرَض و بدفهمی و کج‌فهمی از این روحیه انتقاد نموده‌اند.
مقوله دیگری که به مردم مربوط می‌شود، بحث سرمایه‌گذاری است. رهبر انقلاب بار‌ها صاحبان سرمایه را به سرمایه‏گذارى در امر تولید دعوت نموده و بر عبادت و حسنه بودنِ این سرمایه‌گذاری در صورتی که با نیت خالص و خدایی باشد، تصریح فرموده‌اند.
برخی مردم، تولید‌کننده هستند که مطالبات رهبری از این قشر بسیار است و بار‌ها تشریح فرموده‌اند. برخی از این مطالبات عبارتند از: بالا بردنِ تولید کشور تا حد ممکن؛ تحقیق، نوآورى، وجدان کارى، استفاده از دانش و مهارتهاى علمى و تجربى، وجودِ رابطه‌ى سالم و اخلاقى و انسانى بین کارگر و کارفرما در محیط تولید، بالا بردنِ مرغوبیت و کیفیت تولید داخلى، اتکا به دانش؛ همت برای تولید کالاى محکم، مطلوب، زیبا همراه با سلیقه و بادوام؛ افزایش سطح بهره‌ورى، نوسازی و ابتکار در ماشین‌ها و محصولات و مدیریت، انطباق با نیاز‌ها و سلیقه‌ها و مزیّت‌های روز، بازاریابی بیرون از کشور و صادرات، ارزان تمام کردن و رقابت‌پذیر کردنِ تولید داخلی.
مطالبه‌گری افکار عمومی مردم، انتظار دیگر رهبری است. مردم باید از مسئولان مطالبه‌گر باشند تا وظیفه هدایتی و نظارتی‌شان را به نحو احسن انجام دهند و مسئولان را ملزم به حرکت صحیح در مسیر جهش تولید نمایند. تجربه نشان داده اگر مطالبه‌گری و نظارت بر مسئولان نباشد، برخی از آنان منافع شخصی، جناحی و کوته‌بینانه را جایگزین مصالح ملی و منویات رهبر انقلاب کرده و عملکرد نامناسب و گاهی فسادآفرین خواهند داشت.
«ابتکار و حضور جوان‌ها» عامل بسیار مهمی در پیشرفت اقتصاد است که رهبر انقلاب مطرح نموده‌اند. یکی از مصائب بزرگ و خسارت‌باری که سال‌هاست گریبانگیرمان شده و مورد انتقاد رهبری هم قرار گرفته، مدیریت‌های پیر، خسته و نارساست.
رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان را مورد خطاب قرار داده و بیانیه را با «سلام ویژه به جوانان» ختم نموده‌اند.
در این بیانیه ضرورت بکارگیریِ همّت، هشیاری، سرعت عمل، ابتکار، نگاه انقلابی، روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادیِ جوانان در جهت تحققِ نظام پیشرفته اسلامی خاطرنشان گردیده است.
در عرصه تولید نیز ورود گسترده جوانان با خصوصیات ذکر شده مورد نیاز است تا ان شاء الله شعار «جهش تولید» تحقق یابد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی بر «جهش» در عرصه تولید تأکید داشته‌اند و ناگفته پیداست که تحقق این امر نیازمند حرکت جهادی و انقلابی است که معمولاً در جوانانِ پرانرژی و سبکبار می‌جوشد و در حد اعلا یافت می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات