صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۲۱۶۴۱

جهش برای تغییر!

پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / علی حیدری

رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیام خود به مناسبت تحویل سال نو، با تبریک عید سعید مبعث و عید پر طراوت نوروز به ملت بزرگ ایران به ویژه خانواده‌های معظم شهیدان و جانبازان، جهادگران عرصه سلامت و همه خدمتگزاران سخت‌کوش، سال جدید را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: «جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به ‌وجود آید.»

این برای دهمین سال پیاپی است که رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال به موضوع اقتصاد که مهم‌ترین مسئله کشور و مردم است، می‌پردازند و آن را به عنوان مطالبه اصلی خود از سیاستگذاران و مجریان مطرح می‌کنند. تأملی در نامگذاری‌های 10 سال گذشته بیانگر این است که موضوع اصلی و دال مرکزی در این سال‌ها مقوله اقتصاد مقاومتی است که به معنای تقویت پایه‌های اقتصادی کشور با تکیه بر ظرفیت و توان داخلی است. چرا که از یک‌سو اقتصاد به عنوان مسئله اصلی کشور مورد توجه است و از سوی دیگر دشمنان انقلاب اسلامی نیز پایه‌های فشار حداکثری خود را بر روی موضوع اقتصاد و معیشت مردم قرار داده‌اند و با این اقدامات غیر انسانی خود تلاش می‌کنند تا ملت ایران را از مسیر خود بازدارند.

در این میان موضوع تقویت و شکل‌دهی اقتصاد قدرتمند تنها راهی است که می‌تواند با رفع عیوب ساختاری، به حل مسائلی چون؛ تورم، بیکاری، فقر بیانجامد و کشور را در برابر تکانه‌های خارجی ناشی از فشارها و تحریم‌های ظالمانه مستحکم‌تر کند. البته تحقق این مهم در گروی وجود مدیرانی مدبر، شجاع، دلسوز و انقلابی است که از انگیزه و ایمان کافی برای حرکت در این مسیر برخوردار باشند.

اگر نگاهی به روند توسعه اقتصادهای بزرگ جهان داشته باشیم، متوجه می‌شویم که مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد قوی و قدرتمند عبارتند از؛ نیروی انسانی کارآمد، منابع طبیعی، ظرفیت‌های جغرافیایی‌، زیرساخت‌های تولید و صنعت، صنایع دستی و خانگی، کشاورزی و دامداری، فناوری‌های نوین و دانش بنیان که همان اقتصاد مقاومتی است. تنها در موضوع نیروی انسانی، تکیه بر نیروی جوان خلاق که در بیانیه گام دوم نیز مورد تأکید قرار گرفته می‌تواند به جهش تولید در عرصه‌های مختلف کمک شایانی کند. همچنین کیفیت بخشی به عرصه علم و پژوهش، نیازسنجی اجتماعی و فرهنگ‌سازی برای تبدیل جهش تولید به فرهنگ عمومی از عواملی است که در این مسیر باید به آن توجه شود.   

این موضوع نیازمند تحلیل، تبیین و بررسی دقیق و کاربردی است که رسانه‌ها بعنوان زبان گویای مردم و باید واکاوی آن را وجهه همت خود قرار دهند و در مراکز علمی نیز با برپایی کرسی‌های نظریه‌پردازی در کارگاه‌های پژوهشی به طور دقیق به آنها پرداخته شود تا با روشن شدن زوایای گوناگون آن، واحدهای صنعت و تولید به عنوان خاکریز مقدم جبهه اقتصادی بتوانند به جهش تولید کمک کنند.

بدون شک اگر «جهش تولید» پس از شروع حرکت در مسیر «رونق تولید» تحقق یابد، می‌تواند ما را به نقطه مطلوبی برساند که حتی در صورت بروز بحران‌هایی از جنس کرونا یا جنگ‌های زیستی و بیولوژیک نه تنها تولید متوقف نشود بلکه با رویکرد جهادی راهکارهای اصولی و محکمی را در طراز نظامی انقلابی پیش‌بینی و به مرحله اجرا در آورند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات