صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۲۱۶۸۰
نگاهی به آنچه در عراق می‌گذرد

ژست نظامی اهداف سیاسی

پایگاه بصیرت / حمید خوش‌آیند

درباره اهداف و مقاصد تحرکات اخیر نظامی، امنیتی، سیاسی و دیپلماتیک آمریکا در عراق سناریوهای مختلفی مطرح است؛ اما روشن است که تمام تحرکات آمریکا در چند روز گذشته بی‌ارتباط با تحولات مربوط به بحث انتخاب نخست‌وزیر عراق نیست. آمریکا از طریق تحرکات گسترده در عراق در پی به وجود آوردن شرایط مطلوب برای ایجاد فشارهای لازم سیاسی و نظامی بر تمام گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مخالف با نخست‌وزیری «عدنان ‌الزرفی» در عراق است. الزرفی دارای تابعیت آمریکایی است و از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۳ در آمریکا به فعالیت اقتصادی مشغول بود. این استاندار پیشین نجف هیچ‌گاه گزینه مطلوب جریان‌های شیعی و گروه‌های مقاومت برای نخست‌وزیری نبوده است؛ چراکه وی دارای گرایش‌های آمریکایی است و در مقام استاندار اسبق نجف، تاریخی پرتنش با احزاب اسلام‌گرای شیعی و شاخه‌های نظامی آنها داشته است. به عبارتی، آمریکا درصدد این است که از طریق انجام سلسله عملیات‌های روانی پیچیده و هوشمندانه همراه با تحرکات مذکور، فشار روانی لازم را به منظور تحقق نخست‌وزیری عدنان ‌الزرفی بر گروه‌های مقاومت و جریان‌های شیعی عراق وارد کند.

در همین حال، با توجه به اینکه پایگاه‌های کوچک آمریکا در عراق در مواجهه با حملات موشکی و خمپاره‌ای آسیب‌پذیر است، به نظر می‌رسد در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ و باتوجه به اینکه حملات گروه‌های مقاومت و خسارات ناشی از آن به شدت می‌تواند بر سرنوشت ترامپ در انتخابات آتی اثر بگذارد، دولت آمریکا تصمیم گرفته است برای در امان ماندن از حملات موشکی، تمام نیروها و تجهیزاتش را در دو پایگاه «عین‌الاسد» که به علت استقرار سامانه‌های پاتریوت و «حریر» که به علت قرار گرفتن در اقلیم کردستان و دسترسی دشوار نیروهای حشدالشعبی به آن ظاهراً از شرایط بهتری برخوردار هستند، متمرکز کند.

تحرکات اخیر آمریکا در عراق یک فیگور تهاجمی همراه با یک پیوست عملیات روانی و رسانه‌ای گسترده است که عمدتاً با هدف تغییر روند تحولات سیاسی عراق به نفع آمریکا از طریق نشاندن عدنان‌ الزرفی به کرسی نخست‌وزیری پیش می‌رود؛ کما اینکه آمریکا از طریق تحرکاتی که در عراق انجام می‌دهد به نوعی در پی ارتقای قدرت بازدارندگی و کاهش آسیب‌پذیری‌اش در مواجهه با گروه‌های مقاومت، از جمله حشدالشعبی است؛ از این رو اینکه گفته می‌شود آمریکا درصدد انجام حملات هوایی و زمینی سنگین در عراق است، در تعارض با واقعیات میدانی و سیاسی در غرب آسیا، اقتضائات کنونی داخل آمریکا و واقعیات جاری عراق است و آغاز هرگونه درگیری‌های گسترده، آن هم در منطقه‌ای که آمریکا در موضع ضعف آن قرار دارد، تبعات جبران‌ناپذیری برای کاخ سفید خواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات