صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۲۱۷۱۰

جهان و  ویروس ضد اقتصاد

پایگاه بصیرت / میثم مهرپور

چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا و کشوری که می‌توان آن را کارگاه تولیدی جهان و دارای نقشی بی‌بدیل در زنجیره تأمین جهانی دانست، اولین نقطه‌ای بود که چشم‌های نگران دنیا را برای شیوع ویروس کرونا به سمت خود جلب کرد. در همان روزهای ابتدایی شیوع و شناسایی ویروس کرونا در چین، به سبب کاهش تقاضای خرید نفت، قیمت هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال از ۶۵ دلار به ۵۶ دلار کاهش یافت.این ویروس البته خیلی زود در سراسر جهان، از غرب آسیا تا شمال آمریکا و تمام اروپا گسترش یافت. درگیری گسترده اقتصادهایی چون آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه و ایتالیا به عنوان مجموعه‌ای از کشورها که چیزی بیش از ۶۵ درصد از تولید جهانی و حدود ۴۰ درصد از کالاهای صادراتی دنیا را به خود اختصاص داده‌اند بیانگر این موضوع بود که تمام اقتصادهای دنیا قطعاً با پیامدهای اقتصادی کووید ۱۹ دست به گریبان خواهند شد. اختصاص ۱۰ درصد کل GDP آمریکا در سال گذشته برای عبور از بحران نیز نشانه دیگر از عمق تأثیرگذاری کرونا بر اقتصاد است. علاوه بر این کویید ۱۹ به فرایند عرضه به دلیل بر هم خوردن زنجیره تأمین، کاهش عرضه نیروی انسانی و کاهش بهره‌وری و به فرایند تقاضا به دلیل نااطمینانی مصرف‌کنندگان به آینده و افزایش پس‌اندازهای احتیاطی در کنار کاهش مسافرت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم در سراسر دنیا شوک منفی وارد کرده است. از این رو تاثیر کرونا بازار بورس به عنوان نماد فعالیت‌های اقتصادی و بازار نفت به عنوان نیاز اولیه تولید را بررسی کرده‌ایم.

بازار بورس: بدترین سقوط شاخص‌های بورس آمریکا و کشورهای اروپایی در این روزها رخ داد؛ به طوری که بازار بورس نیویورک به عنوان بزرگ‌ترین بازار داد و ستد بورس جهان در یک روز شاهد کاهش ۱۰ درصدی شاخص بود؛ رویدادی که حتی بعد از یازده سپتامبر و بحران مالی ۲۰۰۷ نیز رخ نداده بود. اگرچه با گذشت چند روز از این سقوط تاریخی، بازارهای سهام جهان از شرق تا غرب هفته جاری را با صعودی خیره‌کننده آغاز کردند اما به نظر می‌رسد این موضوع به دلیل حمایت دولت‌ها از بازار بورس بوده است و سقوط یا کاهش شاخص در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

بازار نفت: عرضه و تقاضای نفت و انتظارات بازیگران بازارجهانی نفت از تحولات آینده این بازار، مهم‌ترین عامل مؤثر بر قیمت جهانی نفت است. با شیوع ویروس کرونا در چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام در جهان و تغییر در تقاضای نفت چین، قیمت نفت سقوط کرد. سقوطی که از اواسط ژانویه ۲۰۲۰ روند شدیدتری به خود گرفت. البته در روند قیمت نفت نمی‌توان نتایج نشست اوپک پلاس و شکست مذاکرات عربستان و روسیه را نیز نادیده گرفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات