صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۲۱۷۴۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه ۲۳ فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) انتظار فرج و گشایش باید ناظر به همه امور زندگی باشد و به همین علت انتظار فرج، خودش یک گشایش است چرا که انسان را از یأس و درماندگی نجات می‌دهد. 1399/01/21

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز         

تغییر تاکتیک در عراق

 بعد از اعلام حمایت آمریکا از نامزدی الزرفی و اتخاذ مواضع دوپهلو از سوی الزرفی در رابطه با مسائل منطقه‌ای و داخلی عراق، احزاب شیعی مخالفت خود را با تشکیل دولت موقت الزرفی اعلام کردند و بر انتخاب گزینه‌های دیگری همچون مصطفی الکاظمی تأکید کردند. به‌غیراز احزاب شیعی، احزاب سنی و کردی نیز حمایت خود را از گزینه مطرح شده توسط جریان‌های شیعی اعلام کردند، به‌گونه‌ای که فراکسیون "تحالف القوى" بزرگ‌ترین تشکل سنی در پارلمان عراق که از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان، حدود ۴۰ کرسی را در اختیار دارد و ریاست آن را «محمد حلبوسی» رئیس پارلمان بر عهده دارد، از این انتخاب حمایت کرد.

همچنین نیچرئان بارزانی رئیس اقلیم کردستان نیز طی بیانیه‌ای از کاندیدا شدن الکاظمی برای نخست‌وزیری حمایت کرد.
با این تغییر تاکتیک از سوی احزاب شیعی، دو نکته بیشتر از همه حائز اهمیت و قابل بررسی است:1- انتخاب الزرفی که بنا بر اسناد موجود ارتباط نزدیکی با آمریکا دارد، موجب وحدت جریان‌های شیعی برای انتخاب گزینه‌ای غیر از خواست جریان‌های خارجی در عراق شد. به‌گونه‌ای که ائتلاف فتح و صدر در نشست حنانه بر روی گزینه مورد اجماع، توافقاتی صورت دادند که همین عاملی در جهت نزدیکی جریان‌های بزرگ عراقی است. 2- برخلاف روند‌های گذشته (معرفی علاوی و الزرفی)، این بار احزاب شیعی توانستند اجماع خویش را نشان دهند و هم اجماع در بین سایر جریان‌ها همچون احزاب سنی و کردی ایجاد کنند. این روند منجر به این خواهد شد که در آینده موفقیت‌ها و ناکامی‌های دولت مورد توافق، به نام همه جریان‌ها نوشته شود و در ناکامی‌ها، نوک پیکان حمله متوجه احزاب شیعی نباشد.

تاریخ و تجربه ثابت کرده شرایط سیاسی در عراق به‌شدت سیال و پیچیده است. آنچه اما دراین‌باره حائز اهمیت است این که گروه‌های مقاومت و شیعی عراق با حفظ انسجام باید از مرحله کنونی عبور نمایند و دو خواسته اصلی مردم عراق که در وقایع چند ماه پیش مطرح شده را به ‌طور جدی در دستور کار قرار دهند: نخست، تسلط بر اوضاع، برای حل مسائل اقتصادی و معیشتی و دوم، اصرار بر خروج پایگاه­ها و نیروهای نظامی آمریکا از عراق

 

▼ گزارش روز                     

فرصت نجات انسان‌ها از اسارت تمدن غرب

بعد از شکست کمونیسم و بنیان‌گذاری پدیده جهانی‌شدن، همه در این اندیشه بودند که جهان بر مبنای ارزش‌های لیبرال دموکراسی در دنیا به‌صورت یک جریان غالب و مسلط درآمده است و سعادت جهان درنهایت در قالب ایدئولوژی لیبرال دموکراسی محقق می‌شود اما ویروس کرونا اکنون این تصور باطل را بخوبی نشان می‌دهد.

گزاره‌های خبری

۱. پایگاه دیلی سیگنال متعلق به اندیشکده بنیاد هریتج در یادداشتی به قلم آرمسترانگ ویلیامز نوشت: ما آمریکایی‌ها دوست داریم خودمان را مرکز و کانون دنیا بدانیم. ما اغلب بر روی خودمان تمرکز می‌کنیم و می‌خواهیم بدانیم رویدادهای جهانی از چشم‌انداز میهن‌پرستی و استئناانگاری خود خوانده آمریکا چگونه به نظر می‌رسند. اما در سرتاسر دنیا، بشریت در مواجهه با نیروهایی که از کنترلش خارج هستند، خوار و کوچک شده است. تا قبل از آنکه ویروس همه‌گیر شود، دوست داشتیم خودمان را با روایات کاذب درباره اهمیت خویشتن فریب بدهیم. اما عجز و ناتوانی ما در برابر اراده خداوند اکنون دیگر بر همگان روشن شده است. ما آنقدرها که تصور می‌کنیم بر امور مسلط نیستیم. ما مرهون قدرت‌هایی بسیار بزرگ‌تر از قدرت خود هستیم و ما در برابر این قدرت برتر هیچ نیستیم. ویروس کرونا به وضوح به ما نشان داد که به یکدیگر نیاز داریم و اینکه بشر محتاج خداست. ۲. حبیب فوعانی، نویسنده لبنانی درباره تأثیر کرونا بر جهان نظریه فرنسیس فوکویاما نوشت: اکنون می‌توان به این نتیجه رسید که لیبرال دموکراسی سرنوشت محتوم بشریت نیست و پاندمیک کرونا ضربه‌ای کمرشکن به نظریه "پایان تاریخ" فوکویاما و همفکرانش وارد کرده است. منطق "تاریخ" در حال حاضر علیه جهان غرب عمل می‌کند. ۳. جوزف نای:کووید-۱۹ نشان داد که ما قادر نیستیم راهبرد خود را با این دنیای جدید تطبیق دهیم. ۴. جان آلن رئیس اندیشکده بروکینگز: «فاتحان» بحران کووید-۱۹، به روال معمول تاریخ را خواهند نوشت.

نکته راهبردی

رهبر انقلاب در سخنرانی نیمه شعبان به رفتار و عملکرد دنیای غرب در ماجرای کرونا اشاره کردند و با برشمردن مصادیقی از غرب وحشی فرمودند: «در این ماجرا فرهنگ و تمدن غرب محصول خود را نشان داد که این نتیجه طبیعی فلسفه حاکم بر تمدن غربی مبتنی بر فردگرایی و مادی‌گرایی و غالباً بی‌خدایی است.» پخش شدن صدای اذان و سجده دسته‌جمعی در برخی از کشورهای غربی و عطش آن‌ها برای دستیابی به یک قدرت بی‌نهایت و یک منجی، حاکی از بریدگی جامعه غرب از آنچه آزادی بشر تبلیغ می‌شد و آشتی مجدد با معنویت و خدا است.

 

▼ اخبار ویژه                       

سپاه چگونه انتقام شهید صیاد را گرفت؟

فرمانده هوافضای سپاه در یادداشتی به مناسبت سالروز شهادت سپهبد شهید صیاد شیرازی، به کمک‌های این شهید عزیز به سپاه اشاره کرده و در ادامه نوشت: منافقین کوردل برای انتقام از شکست سنگین در عملیات بزرگ مرصاد و انهدام ستون‌های نظامی‌شان که با مدیریت و فرماندهی شهید صیاد شیرازی نقش بی‌بدیلی در شکست آن‌ها داشت، او را ترور کردند و به فاصله کوتاهی رزمندگان یگان موشکی سپاه با شلیک ده‌ها فروند موشک به سوی پادگان اشرف، انتقام رفیق شهید خود را گرفتند و ضربه فراموش‌نشدنی به منافقین وارد کردند.

در این عملیات ویژه که با همکاری وزارت اطلاعات اجرا شد، ابتدا با یک ضربه مختصر، منافقین را برای مراسم تدفین کشته‌ها به قبرستان مروارید مقرّ اشرف در نزدیکی بغداد کشاند و بعد از اطمینان از تمرکز نیروها، با ضربات سنگین موشکی انتقام این شهید عزیز از منافقین کوردل گرفته شد.

 

▼ اخبار

چرا کشته های کرونا را به بسیج اطلاع می دهند؟!

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی تصویر نامه‌ای از مسئولان بهداشت آستانه اشرفیه را منتشر کردند. در این نامه نوشته شده بود: هنگام صدور گواهی فوت متوفیان مبتلا به کرونا که در منزل جان باختند، حتماً باید با نمایندگان شبکه بهداشت و سپاه پاسداران تماس گرفته شود. پس از این نامه، تعدادی از کاربران هجمه‌هایی را علیه وزارت بهداشت و مسئولان سپاه به وجود آوردند. اما در این رابطه علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت و مسئول فضای مجازی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره هماهنگی نیروهای بهداشتی و بسیج برای انتقال اجساد متوفیان توضیح داد: عملیات ضدعفونی منازل و انتقال جسد فوت‌شدگان براثر کرونا و دفن آن‌ها توسط تیم‌های مشترک بسیج و نیروهای بهداشت انجام می‌شود. این تیم‌ها از ابتدای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، در حال غربالگری و ضدعفونی اماکن هستند.

تأثیرات کرونا بر بازیگران منطقه غرب آسیا

اندیشکده رند در گزارشی به قلم «دالیا داسا کایه» مدیر مرکز سیاست‌گذاری عمومی این اندیشکده، اثرات و پیامدهای شیوع کرونا در خاورمیانه بر پویایی استراتژیک نیروهای قدرت در منطقه را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و نوشته است: بحران کرونا خطوط منفی رایج را تقویت یا تشدید خواهد کرد. این اندیشکده در لابلای ویروس کرونا به دنبال نبردهای استراتژیک گشته است و در ادامه نوشته است: «برخی گزارش‌ها حاکی از این است که عده‌ای در دولت ترامپ به دنبال این هستند از تشدید آسیب‌پذیری ایران در بحران کووید ۱۹، فرصتی بسازند و ایران را پای میز مذاکره بکشانند. در مصر، مقامات کشور اعتبارنامه یک خبرنگار غربی که در محیط سانسور، اخبار مربوط به شیوع کرونا در این کشور را پوشش داده بود، باطل کردند. در اسرائیل، برخی از ناظران نگرانند آنچه "کودتای کرونا" می‌خوانند، به نتانیاهو فرصت دهد محاکمه‌اش به خاطر مفاسد اقتصادی را عقب بیندازد یا به رغم شکست در ایجاد یک ائتلاف، بتواند همچنان در قدرت بماند. خاورمیانه پس از یک دهه جنگ‌های منطقه‌ای و بر آوارها و خرابی‌هایی که انسان‌ها به بار آورده‌اند، با یک بحران سلامت روبروست. سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است سیستم بهداشت و درمان غزه قادر نخواهد بود شیوع کرونا در یک محیط ۲۵ مایل کیلومتر مربعی، با دو میلیون نفر جمعیت را تاب بیاورد. چنین خطراتی ممکن است زمینه لغو محاصره و چه بسا انعقاد آتش‌بس را فراهم کند.»

ویروس رسانه ای دشمن چگونه فعالیت می کند؟

در روزهای گذشته رسانه های ضدانقلاب در رسانه‌های بی‌بی‌سی، من‌و‌تو و اینترنشنال سعودی در جریان ویروس کرونا به انتشار ویروس‌های رسانه‌ای علیه ملت ایران پرداختند. ابتدا گفتند ایران اهمال کارست. از کرونا خبر داشته و بی‌اعتنایی کرده است. ماهان گیت برای اینجاست. اما بعداً مشخص شد ماهان تنها یک پرواز مسافربری داشته و آن هم به درخواست ظریف برای بازگشت دانشجویان ایرانی بوده است و باقی پروازها برای انتقال تجهیزات ضدکرونایی انجام شده است. دوم، گفتند پنهان‌کار است. عکس هوایی واشنگتن‌پست از قبرهای جعلی و دسته‌جمعی برای این مرحله بود که ثمر نداشت. سوم، گفتند بی‌تدبیرند و ناتوان. پمپئو و ترامپ هم کمک آمدند. اما تولید کیت تشخیص ارزان‌قیمت و خودکفایی در ماسک و 13 هزار تخت خالی و رسیدگی به سالمندان و کنترل بیماری اجازه نداد این اتهام جا بگیرد. درنهایت آمدند سراغ مردم. تلاش کردند با کلیدواژه "لیس زدن"، مردم را مقابل اعتقادشان و با "چالش رقص" مردم را مقابل مردم قرار دهند؛ سختشان بود پرستار و پزشک نماد ایثار و فداکاری شوند و مورد تکریم باشند. مردم ایران اکنون از این ویروس‌های ناامیدکننده که از کرونا خطرناک‌ترند گذشته است و انشاالله به قدرت جهانی مقابله با کرونا مبدل می شود.

 

▼ اخبار کوتاه

تحریم داخلی شدید در عرصه توزیع میوه/ به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، قیمت هر کیلو لیموترش در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران 27 تا 30 هزار تومان و لیموشیرین 15 تا 24 هزار تومان و سیر از 28 هزار تومان به بالا عرضه می‌شود. البته زمانی که این میوه‌ها به سطح شهر می‌رسد، حداقل 35 درصد هم به این قیمت‌ها اضافه می شود. مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میوه هم اعلام کرده است: انحصار لیموترش و شیرین برای ۵ نفر است و آنها این محصولات را در انبارهای خود ذخیره کرده اند و همین‌ها باعث بالا رفتن قیمت در بازار شده است. دارایی‌نژاد افزود: لیموترشی که کیلویی ۶-۷ هزار تومان تمام می‌شود، ۳۵ هزار تومان به مردم فروخته می‌شود.

 ◄ حشد الشعبی در قم حضور ندارد/ معاون سپاه علی‌ابن‌ابی‌طالب‌(ع) قم درباره نهاد هماهنگ‌ کننده نیرو‌های داوطلب الحشدالشعبی برای ضدعفونی معابر قم گفت: ابتدا باید تأکید کنم این افراد، عضو الحشدالشعبی نیستند، چراکه الحشدالشعبی خاص عراق است. اما این‌ها اعضای «شباب المقاومه» هستند. این گروه هم متشکل از اتباع عراقی و لبنانی ساکن قم هستند و در اموری از این قبیل و مسائل فرهنگی، فعالیت و همکاری می‌کنند.

نفت داریم، زندگی می‌کنیم!/ مصطفی میرسلیم: درباره نحوه اداره کشور در دولت مهندس موسوی که ایشان نخست وزیر بودند و مجلس به ایشان رأی اعتماد داد و دولت را شکل دادند و رئیس جمهور که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بودند، اتفاق نظر وجود نداشت. این اتفاق نظر هم بر می‌گشت به این که تا چه اندازه دولت در امور کشور مداخله بکند و تا چه اندازه مردم خودشان کار‌ها را به دست بگیرند. آقای مهندس موسوی اعتقادش این بود که بالاخره درآمد نفت را داریم، زندگی می‌کنیم و برای اینکه این بخش خصوصی هم ساکت باشد، یک صد میلیون دلاری بهشون می‌دهی صدایشان خوابیده می‌شود؛ در این حد تحقیرآمیز با بخش خصوصی برخورد می‌کردند.

خسارت ناشران در روز‌های کرونایی/ رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران: ناشران و کتاب‌فروشان دچار خسارت ۹۰ درصدی شده‌اند، ۱۰ درصد را هم برای فروش اینترنتی می‌گویم وگرنه وضعیتمان بد است. ناشران به خاطر نمایشگاه کتاب، تمام سرمایه خود را برای تولید کتاب گذاشته‌اند و حالا نقدینگی ندارند و با این وضعیت موعد چک‌هایشان هم فرا می‌رسد.

"کرونا پارتی" در تهران/ بعضی از مردم علی‌رغم تأکید بر رعایت فاصله اجتماعی برای برگزاری میهمانی، تست کرونای خصوصی می‌دهند و دور هم جمع می‌شوند. آن‌ها تست کرونا را در خانه خودشان انجام می‌دهند و برای هر تست تا ۸۵۰ هزار تومان هزینه می‌کنند!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات