چهارمحال و بختیاری >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۲۱۷۸۲

آیا زمان اجرای دولت الکترونیک نرسیده است؟

پایگاه بصیرت / سجاد همتی

از زمان شیوع کرونا و لزوم توجه به سلامت قشر کارمند و تعطیلی ادارات و بانک‌ها، از یک طرف مختل شدن امورات زندگی مردم در صورت بسته شدن ادارات دولتی مطرح شد و از سویی دیگر لزوم توجه و بها دادن به سلامتی کارمندان و خانواده‌های آنان و ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی مطرح گردید. از سویی دیگر دولت فعال ماندن چرخ اقتصاد را لازم می‌دید و حضور و فعالیت کارمندان در محل کار را ضروری تلقی می‌کند و از سویی دیگر تعطیل نکردن ادارات و بانک‌ها عامل شیوع و انتقال ویروس کرونا در کشور به حساب می‌آید. دولت به کسب و کار‌های مردمی و خصوصی اجازه فعالیت نمی‌دهد، ولی در عوض حاضر به تعطیلی مراکز دولتی زیرمجموعه خود برای کمک به کاهش شیوع کرونا نیست و ... هر روزه این بحث‌ها و استدلال‌های دو طرف ماجرا را در جامعه می‌شنویم و به این فکر می‌کنیم که بالاخره چرخ اقتصاد مهم‌تر است یا چرخ سلامتی مردم و یا موارد دیگر؟ در این دوره کرونایی چه راهکار و چاره‌ای برای مرتفع کردن این مسائل می‌توان یافت.
یکی از طرح‌ها و راهکار‌هایی که سال‌ها قبل مطرح شد، ولی هنوز اراده‌ی قوی برای تحقق آن صورت نپذیرفته است، طرح دولت الکترونیک است که در این ایام کرونایی هم بعضی برلزوم اجرای هرچه سریع‌تر آن تأکید می‌کنند. به‌راستی اگر تاکنون دولت الکترونیک به صورت کامل اجرایی شده ‌بود، آیا امروزه این همه بحث بر سر حضور یافتن کارمندان در محل کار وجود داشت؟ آیا لازم بود کارمندان برای کار‌های نه چندان مهم اداری از منزل تا اداره را بروند و برگردند؟ آیا با این شیوه چرخ اقتصاد هم بهتر نمی‌چرخید؟ به نظر می‌رسد، در صورت راه‌اندازی کامل دولت الکترونیک، هم کارمندان نیازی به حضور در محل کار نداشتند و هم ارباب رجوع نیاز به مراجعه حضوری به ادارات و این به کنترل و مهار ویروس کرونا هم در جامعه کمک شایانی می-کرد.
این‌که چرا هنوز پس از سال‌‌ها از طرح این ضرورت و تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر تکمیل آن در کشور، دولت الکترونیک به سرانجام نرسیده است، جای تأمل و افسوس دارد.
پس همت جهادی مسئولان و وزارت ارتباطات لازم است، تا از همین امروز تکمیل مراحل باقی مانده دولت الکترونیک صورت گیرد تا بسیاری از مشکلات ناشی از تردد‌های غیرضرور که از زمان بازگشایی مجدد ادارات و بانک‌ها که پس از تعطیلات نوروز افزایش یافته است، کاسته شود، چون ادامه این وضع طبق هشدار‌های مسئولان وزارت بهداشت نگران‌کننده است. در صورت اجرای کامل دولت الکترونیک، هم کار‌های اداری و اقتصادی بر زمین نمی‌ماند و هم جلوی انتشار ویروس کرونا گرفته می‌شود و دیگر شاهد شلوغی خیابان‌ها و مترو‌ها و معابر عمومی به این نحو نخواهیم بود. تجربه بسیاری از دانشگاه‌های سطح کشور در راه‌اندازی سامانه‌های آموزش مجازی نشان می‌دهد اگر اراده‌ی لازم باشد، می‌توان در مدت کوتاهی الزامات را برای استفاده حداکثری از فضای مجازی فراهم کرد. انتظار دیگری که از وزارت ارتباطات در این شرایط وجود دارد، ارائه‌ی اینترنت رایگان به اقشاری است که در ایام کرونایی می‌توانند از طریق اینترنت امورات خود را انجام دهند و برای شکست زنجیره‌ی انتقال ویروس کرونا در منزل می‌مانند؛ مثل معلمین، دانش‌‌آموزان، دانشجویان، اساتید و سایر مردمی که به توصیه‌های ستاد پیشگیری عمل کرده وکار‌های خود را رها کرده و در خانه مانده‌اند. مسئولیت‌های وزارت ارتباطات در تأمین شرایط برای مردم در این روز‌ها بااهمیت است و می‌توانیم در کنار ستاد مقابله با کرونا، شاهد ایفای نقش مؤثرتری از این وزارتخانه باشیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
0
2
سلام واقعا حرف دل ما رو زد
کاش دولت ها هم به فکر ما بودن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
1
سلام نیاز دولت الکترونیک نه فقط بخاطر کرونا بلکه برای استانهای جنوبی چرا چون تابستان رفتن بیرون در ساعتهای اداری طاقت فرسات
است کشورهای عربی خیلی جلوین
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات