تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۲۱۷۸۳

بازخوانی مطالبات رهبر انقلاب| عدالت‌طلبی و مواسات، ویژگی جامعه مهدوی

پایگاه بصیرت / کامران پورعباس

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌ها و مأموریت‌های حکومت امام زمان (عج) که در روایات بر آن تصریح شده و رهبر انقلاب نیز مکرر بر آن تأکید نموده‌اند، عدالت‌گستری و برقراری عدل و قسط است.
عدالت‌خواهی و تحقق عدالت، برنامه امام زمان
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سخنرانی تلویزیونی نیمه شعبان به مناسبت بر این موضوع تأکید فرمودند:
«بشر دچار نگرانی است، دچار اضطراب است و این پیشرفت‌ها و این تحوّلات گوناگون نتوانسته است به بشر خوشبختی ببخشد. البتّه خرد انسانی، نعمت بزرگی است؛ تجربه، نعمت بزرگی است؛ [اینها]نعمت‌های خدا است و می‌تواند بسیاری از مشکلات حیات را حل کند، لکن برخی از گره‌ها هست که با این‌ها باز نمی‌شود. فرض کنید همین مسئلهی عدالت؛ عدالت به وسیلهی علمِ پیشرفتهی امروز و فنّاوریِ پیشرفتهی امروز قابل حل شدن نیست؛ گرهاش بازشدنی نیست. امروز بی‌عدالتی در دنیا از علم تغذیه می‌کند؛ یعنی علمِ پیشرفته در خدمت بی‌عدالتی است، در خدمت جنگ‌افروزی است، در خدمت تصرّف سرزمین‌های دیگران است، در خدمت سلطه‌ی بر ملّت‌ها است؛ پس علم این گره‌ها را دیگر نمی‌تواند باز بکند؛ این‌ها احتیاج دارد به یک قدرت معنوی، قدرت الهی، دست پُرقدرتِ امام معصوم که او بتواند این کار‌ها را انجام بدهد؛ لذا مأموریّت بزرگ حضرت بقیّة‌الله (ارواحنا فداه) عبارت است از «یَملَأُ اللَهُ بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلا»؛ مأموریّت بزرگ آن بزرگوار قسط و عدل است.»
معظم‌له قبلاً نیز بار‌ها بر این حقیقت تأکید کرده‌اند و عدالت‌خواهی و تحقق عدالت را جزء برنامه-ها و برکات دوران ظهور مهدی موعود (عج) برشمرده‌اند:
- مبارزه با ظلم و بى‌عدالتى و تبعیض و زورگویى
- برقراری قسط و عدل در دنیا
- پر شدنِ دنیا از عدل و داد
- پر شدنِ دنیا از دادگسترى و نیکى، از بین رفتنِ تبعیض ها، سوءاستفاده‌ها و فاصله‌هاى طبقاتى
- سرشار شدنِ دنیا از عدالت و پاکى و راستى و معرفت و محبت
- استقرارِ بناى عدل الهى در سرتاسر عالم
- استقرار عدالت و قسط در همه‌ى عالم
- اقامه قسط و عدل
- ایجادِ یک جهان توحیدى و ساخته و پرداخته‌ى بر اساس عدالت و با استفاده از همه‌ى ظرفیت‌های خدادادی
- استقرار عدل به معناى کامل و جامع این کلمه
عدالت‌خواهی؛ نشانه انتظار
رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان (عج) در ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ این مطلب را نیز فرمودند:
«ما که انتظار فرج داریم، انتظار ظهور حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه) را داریم، باید در این راه تلاش کنیم؛ باید تلاش کنیم در راه ایجاد جامعه مهدوی؛ هم خودسازی کنیم، هم به قدر توانمان، به قدر امکانمان، دگرسازی کنیم و بتوانیم محیط پیرامونی خود را به هر اندازه‌ای که در وسع و قدرت ما است، به جامعه‌ی مهدوی نزدیک کنیم که جامعه‌ی مهدوی، جامعه‌ی قسط است، جامعه‌ی معنویّت است، جامعه‌ی معرفت است، جامعه‌ی برادری و اخوّت است، جامعه‌ی علم است، جامعه‌ی عزّت است.»
این مقوله نیز بار‌ها توسط رهبر انقلاب تبیین گردیده است.
رهبر انقلاب قبلاً نیز بر ضرورت نزدیک کردنِ خود به ویژگی‌های دوران ظهور و بر لزومِ قدم برداشتن در جهتِ استقرار عدالت تصریح نموده‌اند.
دفاع رهبری از عدالت
بر این اساس ایشان همواره از عدالت دفاع و بر ضرورت عدالت‌طلبی در نظام جمهوری اسلامی اصرار داشته‌اند.
امام خامنه‌ای مدافع و معتقد و پایبند به عدالت هستند. ایشان مکرر در مکرر بر اهمیت و حساسیت مقوله عدالت تأکید نموده‌اند.
ایشان عدالت و عدل را مهمترین ارزش در جامعه و دغدغه‌ى همیشگى و تاریخى بشر می‌دانند و بر نقش اساسیِ عدالت در بنیان عالم و آفرینش و بر محبوب قلوب بشری بودنِ عدالت تأکید دارند.
ایشان توجه و اهتمامِ بى‌نظیر و استثنائى و ویژه‌ی ادیان به عدالت را خاطرنشان نموده و در مورد اهمیت عدالت در اسلام می‌فرمایند:
«شاید در اسلام در مورد مسائل اجتماعى، هیچ چیز به قدر عدالت، مورد توجه قرار نگرفته است.» ۱۲/۱۱/۱۳۷۵
امام خامنه‌ای بار‌ها جایگاه عدالت در جمهوری اسلامی ایران را تبیین فرموده‌اند.
برخی محور‌های رهنمود‌های ایشان در این زمینه عبارتند از:
- تأمین عدالت، هدف اصلى در نظام جمهورى اسلامى
- برقراری عدالت، آرزوی نظام
- عدالت، محور انقلاب
- عدالت، سرلوحه‌ی دغدغه‌های نظام
- عدالت حداکثری، برنامه جمهوری اسلامی
خدمات بی‌نظیر جمهوری اسلامی در زمینه عدالت
در دوران جمهوری اسلامی براى تحقق عدالت، خیلى کار شده است. به فرموده رهبر انقلاب:
«براى تحقق عدالت، خیلى کار شده است. از اول انقلاب همه‌ى فعالیت‌هایى که به نفع طبقات محروم انجام گرفته؛ یعنى بردن امکانات رفاهى، امکانات آموزشى و امکانات بهداشتى به اقصى نقاط کشور - که واقعاً از بس زیاد است، قابل شمارش نیست - در جهت عدالت بوده است. حقاً و انصافاً این خدمت‌رسانى، اوضاع را زیر و رو کرده. کسانى که در دوره‌ى قبل، اوضاع طبقات محروم را دیدند، مى‌توانند بفهمند. من خودم در نقاط محروم بودم و جاهاى محروم را در آن دوره دیدم؛ حالا هم که خیلى اوقات رفتم و از نزدیک دیدم؛ واقعاً زیر و رو شده.» ۰۸/۰۶/۱۳۸۴
دستاورد‌ها و آمار‌های نظام ولایی مان در عرصه تحقق عدالت تا کنون بسیار درخشان و حیرت-انگیز و بی‌نظیر بوده است.
در یک جمع‌بندی، دستاورد‌های چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه عدالت عبارتند از:
- جمهوری اسلامی ایران تنها کشور در جهان است که فلسفه وجودی آن تحقق عدالت است.
- تنها کشور جهان هستیم که: عدالت در اندیشه حکومت‌داری و همچنین در عمل شخص رهبری کاملاً پیاده شده است.
- تنها کشور جهان هستیم که شرط رهبری اش عدالت است.
- عدالت در نظام اسلامی است نه سیاست، نه تاکتیک، نه حتی استراتژی، بلکه یک اصل غیرقابل تغییر است؛ در واقع عدالت اصلی حاکم بر همه تاکتیک‌ها، استراتژی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌هاست.
- پس از پیروزی انقلاب، نظام اسلامی با تخصیص امتیازات ویژه و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم گام‌های بلندی در تحقق عدالت برداشته است.
- پیش‌بینی بخش تعاونی در ساختار اقتصادی کشور که منجر به تشکیل بیش از یکصد هزار تعاونی تولیدی، توزیعی و خدماتی گردیده اقدام بزرگی در راستای تحقق عدالت اقتصادی است.
- اصلی‌ترین شاخص سنجش عدالت اقتصادی در جهان مفهومی به نام ضریب جینی است؛ که این ضریب هر میزان کاهش یابد، نشان‌دهنده کاهش فاصله طبقاتی و افزایش عدالت است. ضریب جینی در ایران از بالای پنجاه هزارم در سال ۵۷ به کمتر از سی و نه هزارم در سال ۹۶ رسیده است.
- شاخص توسعه انسانی، نشان‌دهنده تحقق عدالت در عرصه‌های سلامت، امنیت، خدمات آموزشی، دسترسی‌های خدمات رفاهی، سرانه هر فرد از تولید ناخالص داخلی و... است؛ ایران هم اکنون از لحاظ این شاخص، رتبه دوم جهان بعد از کشور چین را دارد.
- از عدالت ولایت اسلامی همین بس که شخص اول کشور به جای اسکان در هشتاد و سه کاخ با هزاران هکتار مساحت در سراسر جهان، به محقرترین و ساده‌ترین خانه اکتفا کرده است.
- در دوران رژیم طاغوتی بخشی ازمردم شهر‌ها و فقط یک درصد از روستا‌ها از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار بودند، ولی امروز ۱۰۰ درصد مردم شهر‌ها و ۹۱ درصد مردم روستا‌ها ازاین نعمت بهره‌مند هستند.
- در دوران رژیم گذشته به دلیل در دسترس نبودن امکانات تعلیم و تربیت، فرصت تحصیل برای همگان فراهم نبود؛ ولی در حال حاضر به دلیل گسترش امکانات در اقصی نقاط کشور، بیش از ۹۵ درصد مردم با سواد و فرصت تحصیل برای همه فراهم است.
- درحالی که قبل از انقلاب فقط چهار درصد روستا‌ها برق دار بود، ولی امروز ۱۰۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار و ۹۶ درصد روستا‌های کمتر از ۲۰ خانوار کشور از نعمت برق بهره‌مند هستند.
رزمایشِ مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه
رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان (عج) در ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ بر یکی دیگر از جلوه‌های عدالت و جامعه مهدوی تأکید فرمودند که عبارت است از:
«یکی از کار‌های لازمی است که بایستی انجام بگیرد؛ بخصوص که ماه رمضان در پیش است. ماه رمضان، ماه انفاق است، ماه ایثار است، ماه کمک به مستمندان است؛ چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتّفاق بیفتد، خاطره‌ی خوشی را از امسال، در ذهن‌ها خواهد گذاشت. ما برای اینکه ارادتمان به امام زمان ثابت بشود، بایستی صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه‌ی مهدوی را خودمان به وجود بیاوریم که عرض کردیم، جامعه‌ی مهدوی، جامعه‌ی قسط و عدل است و جامعه‌ی عزّت است، جامعه‌ی علم است، جامعه‌ی مواسات و برادری است؛ این‌ها را بایستی ما در زندگی خودمان تحقّق ببخشیم، به قدر امکان خودمان؛ این ما را نزدیک می‌کند.»
خوشبختانه در این زمینه بسیج گام محکمی برداشت.
سردار سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفین یک روز پس از این مطالبه رهبری با بیان اینکه بسیج به عنوان تشکیلات مردمی گسترده در سراسر کشور، در نظر دارد با محوریت ۵۴ هزار پایگاه، رزمایش سراسری کمک مومنانه را برگزار کند، افزود: مرحله اول این رزمایش از روز شنبه ۲۳ فروردین با رمز مقدس یا صاحب‌الزمان (عج) آغاز می‌شود و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. وی همچنین با اشاره به اهتمام جدی بسیج در رسیدگی به افراد نیازمند و آسیب‌دیده از کرونا گفت: از ابتدای شیوع کرونا در کشور سازمان بسیج دست‌کم یک میلیون بسته سبد غذایی را میان نیازمندان سراسر کشور توزیع کرده است و در رزمایش جدید این حرکت با شتاب بیشتری دنبال می‌شود. (پایگاه اطلاع‌رسانی خبرگزاری صداوسیما، ۲۲ فروردین ۱۳۹۹)
خدا را شکر نیرو‌های جهادی و به ویژه بسیجیان از ابتدای بحران کرونا حماسه عظیمی خلق کردند و در عرصه‌های مختلفی همچون تولید و توزیع ماسک و داروی ضدعفونی، ضدعفونی محیط، کمک به کادر درمان و خاکسپاری فوت‌شدگان کرونایی و کمک به نیازمندان خدمات درخشان و پرافتخار و تحسین‌برانگیزی ارائه نموده و گام‌های بلندی در راستای تحقق عدالت برداشتند.
ان شاء الله تا پایان ماه مبارک رمضان نیز حماسه عظیم دیگری رقم خواهد خورد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات