صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۲۱۸۲۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه ۲۵ فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مردم با مصوّبات مسئولین همراهی می‌کنند؛ یک نمونه اش روز سیزدهم فروردین بود؛ انسان باور نمی‌کرد که مردم سیزده بِدر را تعطیل کنند، امّا تعطیل کردند. مردم به معنای واقعی کلمه یک نظم عمومی را در مواجهه با این حادثه پذیرفته اند که البتّه باید ادامه پیدا کند.۱۳۹۹/۰۱/۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز               

منطق رابطه با چین

در روزهای اخیر بار دیگر جنجال‌هایی پیرامون روابط خارجی ایران با چین به‌طور «خاص» و سیاست نگاه به شرق به‌طور «عام» شکل گرفته و چه بسا عده‌ای نگاه به شرق ایران را به مثابه راهبردی عبث و ناکارآمد انگاشته‌اند. در این رابطه توجه به دو نکته ضروری است.

نکات تحلیلی: نکته اول؛ روابط ایران با چین طی روزهای اخیر در حالی جنجال برانگیز شده است که این روابط از جنس روابط متوازن و افقی است، نه عمودی و دستوری. رهیافت حاکم بر روابط تهران‌ـ پکن مبتنی بر منافع مشترک و برد‌ـ برد است. تاکنون نیز هیچ‌گونه نشانه‌ای دال بر اینکه چین دنبال سرسپردگی و وابستگی ایران در روابط خارجی باشد، وجود نداشته است.

نکته دوم؛ «راهبرد نگاه به شرق» و کشورهای شرقی که در سیاست خارجی کشور از منطق علمی و تاریخی و همچنین ریشه‌های جغرافیایی و سیاسی برخوردار است، هرگز به معنای غفلت از منابع و مراکز دیگر قدرت و ثروت جهانی، اعم از آفریقا و آمریکای جنوبی و غرب آسیا نیست. در این راستا باید توجه داشت، مهم‌ترین انگیزه و عالی‌ترین هدف در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تأمین منافع ملی است. امروز برخلاف آمریکا و اروپا، جنوب شرق آسیا، به ویژه چین مستعد تبدیل شدن به کانون‌های اصلی ثروت و قدرت در جهان پیش‌رو هستند که پیش‌بینی می‌شود در یک دهه آینده از نظر مؤلفه‌های قدرت و ثروت جهانی گوی سبقت را از اروپا و آمریکا برباید. تجربه نشان داده است از سال ۱۳۵۷ تاکنون بر سر تأمین منافع ملی ایران از ناحیه اروپا و آمریکا موانع بنیادینی وجود دارد که دستیابی به وضعیت ائتلاف و همگرایی را عملاً غیرممکن کرده است. این در حالی است که مراکز اصلی قدرت و ثروت در شرق، به ویژه چین و کشورهای جنوب شرق آسیا با توجه به ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و...، در حوزه تمدنی ایران قرار دارند و گزینه‌های مناسب و مطلوبی برای تأمین منافع ملی ایران به شمار می‌روند.

نکته راهبردی: تجارب تاریخی و ضرورت‌ها و الزامات تأمین منافع ملی نشان می‌دهد، امتیازاتی که ایران از طریق توسعه‌ روابط خارجی در عرصه‌های گوناگون با قطب‌ها و کانون‌های قدرت و ثروت در شرق دارد، به مراتب بیشتر از آمریکا و اروپایی است که همواره نگاه دستوری، سلطه‌جویانه و زیاده‌خواهانه در سیاست خارجی به ایران داشته‌اند، از این‌رو منطق قدرت ایجاب می‌کند، ایران مراودات و همکاری فی‌مابین با کشورهای شرق را بیش از پیش توسعه دهد.

 

▼ گزارش روز                                  

کرونا تلنگر خوبی است!

در ایام کرونایی کنونی کمتر کسی را می توان یافت که نگران سلامتی خود و خانواده‌اش نباشد.  امروزه کرونا به تهدید جدی علیه سلامتی جسم بشر تبدیل شده است، با این حال کرونا فرصتی  را فراهم آورده تا در کنار رسیدگی به سلامتی جسمانی، نیم نگاهی به سلامت روح و روان جوامع انسانی نیز داشته باشیم، امری که گم شده بشر امروز است. 

گزاره های خبری: 1- روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط در گزارشی درباره افزایش شیوع ویروس کرونا در جهان نوشت: ویروس کرونا همانند آبی که در کیسه‌ پلاستیکی ریخته شود، بحران‌های داخلی کشورهایی را که در آن‌ها شیوع یافته نشان داد. 2- یکی از خبرنگاران «شبکه 4 انگلیس» اسنادی را منتشر کرد که بر اساس آن انگلیس توانایی ایجاد آزمایشگاهی مناسب برای انجام آزمایش ویروس کرونا حتی برای کارمندان بخش بهداشت این کشور را نداشته و به اولویت‌بندی بالینی نیاز داردبنا بر آمار این اسناد، بیش از 80 درصد جمعیت انگلیس ممکن است در 12 ماه آینده به ویروس کرونا مبتلا شوند و حدود 9 میلیون نفر نیز نیاز به بستری شدن در بیمارستان‌ها دارند. 3- فرهنگ و شیوه مواجهه دول مترقی جهان غرب در برابر پاندومی ویروس کووید ۱۹ تمام دنیا را متعجب کرد و هر کشوری تلاش برای حفظ خود را در اولویت می گذاشت و کمک کشورهای دوست به همدیگر جای خود را به غارت همدیگر داده بود.

نکته راهبردی: در چنین شرایطی کمک مؤمنانه یکی از روش های اسلامی برای مقابله با بحران ها است که مقام معظم رهبری در نیمه شعبان بر آن تأکید داشتند. از آنجایی که دین اسلام از ۱۴۰۰ سال قبل بر موضوعاتی مانند بهداشت فردی، ایثار و کمک به نیازمندان تأکید داشته است در چنین شرایطی همین مسائل می توانند بحران کرونا را به راحتی شکست دهند. در کشور اسلامی ما زنجیره هایی از بسیج نیروهای انقلابی و پزشکان و کادرهای بیمارستانی شکل گرفته است و در حال عبور کشور از فشارهای ناشی از کرونا و تحریم ها هستند و انشاالله شاهد موفقیت قریب الوقوع آنها خواهیم بود

▼ اخبار ویژه            

فرماندهان سپاه پای کار کمک به آسیب دیدگان کرونا

در پی آغاز رزمایش بسیج با عنوان "کمک مؤمنانه" و در پاسخ به رهنمود حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در کمک به فقرا و نیازمندان در ماه مبارک رمضان، سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه از تصمیم فرماندهان سپاه برای اختصاص 20 درصد از حقوق ماهیانه خود به افرادی که به دلیل شیوع بیماری کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، خبر داد و گفت: فرماندهان در ستاد فرماندهی کل، حوزه مرکزی تا سپاه‌های استانی در این نهضت مؤمنانه مشارکت کرده‌اند و به فضل الهی تا پایان بحران کرونا با اختصاص 20 درصد از حقوق ماهیانه خود بخشی از نیازهای این دسته از هموطنانی که تحت تأثیر بیماری کرونا شغل خود را از دست داده‌اند را تأمین خواهند کرد. آحاد کارکنان نیز آمادگی خود برای تخصیص بخشی از حقوق ماهیانه خود برای مشارکت در رزمایش کمک مؤمنانه را اعلام کرده‌اند.

رهبر انقلاب بهترین کارشناس مسائل آمریکاست/ کارشناس مسائل آمریکا گفت: معتقدم رهبری بهترین کارشناس مسائل آمریکا در ایران است. فؤاد ایزدی در برنامه «بدون توقف» بر لزوم ارتقای مطالعات آمریکا در ایران تأکید کرد و  به اهمیت تأثیرگذاری جمهوری اسلامی با استفاده از ابزار‌های مختلف در سطح افکار عمومی آمریکا اشاره کرد.

 

▼ اخبار

لحظات خوش آقا چگونه حاصل می شود؟

حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران، در بیان نکاتی از زندگی مقام معظم رهبری، از قول یکی از کارکنان دفتر رهبری گفته است: حضرت آقا هر زمانی که احساس خستگی و ملالت می‌کنند یکی از این سه کار را انجام می‌دهند، به زیارت امام رضا (ع) می‌روند، اما به‌خاطر اینکه شرایط آن خیلی آسان نیست، سالی دو سه بار بیشتر نمی‌روند، و دیگری مسجد جمکران و دیدار با خانواده‌های شهدا است. دیدار با خانواده‌های شهدا یک امر متمایز و فوق‌العاده‌ای برای ایشان است. در سفر بجنورد در سال 1391 بعد از کار روزانه مستمر ایشان، شب همراه با آقا به منزل چند خانواده شهید رفتیم که تا آخر شب طول کشید. در راه بر‌گشت، همراه ایشان تا استانداری آمدیم و آقا می‌خواست به محل اقامتشان بروند و ما هم داشتیم از ایشان جدا می‌شدیم. لحظه‌ی آخر آقا با یک حالت خاصی فرمودند: «امشب کیف کردید!»یعنی معلوم بود که خودشان این‌قدر از دیدار این چند خانواده شهید کیف کرده بودند که موقع خداحافظی این جمله را که حاکی از اوج سرحالی و شوق و اشتیاق ایشان نسبت به این نوع جلسات بود، به ما ابراز کردند. ایشان همچنین در فاصله‌های زمانی خیلی کم، مثلاً در ظرف دو تا سه هفته و یا گاهی هم در فاصله‌های زمانی بیشتر، به مسجد جمکران مشرف می‌شدند. آقا معمولاً‌ هر بار که به مسجد می‌آیند چند نفر از اعضای خانواده‌شان و چند نفر از نوه‌هایشان را به همراه خود می‌آورند که من همیشه این را به‌عنوان یک درس برای دیگران عرض می‌کنم.

کرونا بی‌عدالتی قدرت‌های بزرگ را نشان داد

«مارتی چن» استاد حقوق عمومی و روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد با اشاره به تحریم‌ها و کارشکنی‌های آمریکا در جریان بحران کرونا تأکید کرد: «بحران کرونا بار دیگر بی‌عدالتی‌های قدرت‌های بزرگ و کارشکنی‌های ابرقدرت‌ها و ستم آن‌ها علیه قدرت‌های کوچک را نشان داد. این بیماری بی‌عدالتی‌ها را در جهان برجسته کرد. مردم کشورهای با اقتصاد ضعیف‌تر قربانی بی‌عدالتی‌ها شدند و قدرتمندان در این شرایط بر فشار بر مردم بی‌گناه ادامه می‌دهند.» وی یادآور شد: «تحریم‌ها همواره بر مردم عادی و بی‌گناه تأثیر داشته است. اکنون نیز مردم عادی ایران قربانی واقعی تحریم‌ها هستند. این در حالی است که سازمان‌های بین‌المللی تاکنون نتوانستند کمکی به لغو تحریم‌ها و متقاعدسازی ترامپ برای لغو تحریم‌ها کنند.»

قول داده‌ایم ساده‌زیست و انقلابی باشیم

«علی نیکزاد» وزیر راه دولت‌های نهم و دهم و منتخب مجلس یازدهم، معتقد است: «دولت تدبیر، کارنامه درخشانی در ایجاد رونق در سفره‌های مردم نداشته، مجلس هم با دولت کنار آمده و در قبال عدم اجرای قانون سکوت کرده است؛ به همین دلیل عملکرد دولت و مجلس قابل دفاع نیست.» وی گفته است: «به مردم قول داده‌ایم ساده‌زیست و انقلابی باشیم و در راستای حل مشکلات آن‌ها اقدام کنیم. اگر بتوانیم مجلسی در تراز انقلاب ایجاد کرده و از وعده‌های خود عدول نکنیم، مجلس یازدهم طلیعه دولتی انقلابی و حزب‌اللهی در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.» او واکنش صریحی هم به تحلیل‌های اصلاح‌طلبان درباره اختلافات ریشه‌ای و عمیق در میان جریان اصولگرای مجلس یازدهم نشان می‌دهد و تأکید می‌کند: «جنگ قدرت و اختلاس بین اصولگرایان مجلس یازدهم خوابی است که تعبیر نخواهد شد. انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس رقابتی اخلاق‌مدارانه در درون خانواده جریان انقلابی است.»

نظر جامعه مظلوم کارگری تأمین شود

«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به اعلام حداقل دستمزد کارگران در سال 1399 واکنش نشان داد و در صفحه توئیترش نوشت: «‏معیشت دهک‌های پایین با شیوع بیماری ‎کرونا بیش از پیش آسیب دیده و از طرف دیگر باید تمام اهتمام خود را جهت تقویت خودکفایی و ‎جهش تولید به‌ کار بندیم؛ لذا لازم است نظر جامعه مظلوم کارگری درباره حقوق و دستمزد تأمین شود.»

 

▼ اخبار کوتاه

اعلام فاجعه بزرگ در امریکا/ «دونالد ترامپ» در حساب توئیتری خود شرایط آمریکا را وخیم خواند و نوشت: «اوضاع کنونی بی‌سابقه است، شکی در آن نیست. اقتصاد، اشتغال و دستمزد با سرعت در حال رشد بود که این ضربه اپیدمی اتفاق افتاد.» وی در مصاحبه با «فاکس نیوز» نیز گفت: «برای نخستین بار در تاریخ کشور، در همه ۵۰ ایالت آمریکا «فاجعه بزرگ» اعلام می‌کنم.»

درآمد میلیاردی طرح ترافیک تهران/ مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران گفت: شهرداری روزانه یک‌و‌نیم میلیارد تومان از طرح ترافیک درآمد دارد. گفتنی‌است طرح ترافیک و آلودگی هوا در تهران تا اطلاع ثانوی لغو شده است تا کارمندان بتوانند با وسایل نقلیه شخصی در محل کارشان حاضر شوند.

توافق بر سر کاهش بی‌سابقه تولید نفت/ روسیه، کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با بیشترین میزان کاهش در تولیدات نفت خود به میزان 7/9 میلیون بشکه در روز موافقت کردند. بر اساس این توافق، کاهش تولید در ۲ ماه اول، ۱۰ میلیون بشکه، در ۶ ماه بعد از آن ۸ میلیون بشکه و از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا آوریل سال ۲۰۲۲، ۶ میلیون بشکه از تولید کشورهای عضو اوپک پلاس کم خواهد شد. ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا از این کاهش‌ها معاف شده است.

شکست آمریکا در یک جبهه حقوقی/ حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در همین سختی‌ها حقوقدانان بانک مرکزی و وزارت خارجه در یک مبارزه حقوقی، موفقیت خوبی به دست آوردند و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در لوکزامبورگ که آمریکایی‌ها آن را توقیف کرده بودند را چند روز قبل آزاد کردند

ایران در امور داخلی عراق دخالت نمی‌کند/ «حسین فدعم» نماینده پارلمان عراق در خصوص سفر سردار قاآنی به کشورش و صحبت با احزاب سیاسی عراقی گفته است: فرمانده سپاه قدس ایران در این سفر تأکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران مطلقاً در امور داخلی عراق و انتخاب نخست‌وزیر، دخالت نخواهد کرد با دخالت سایر طرف‌های بین‌المللی در این مسئله نیز مخالف است. اما درباره مبارزه با کرونا و هر مشکل امنیتی دیگری، به عراق کمک خواهد کرد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات