تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۲۱۸۴۹

چرا بن سلمان باید جنگ یمن را پایان دهد؟

به نظر می رسد که بن سلمان به شدت به دنبال پیدا کردن راهی برای خروج از باتلاق یمن است. اما با این حال نمی خواهد با دست خالی این جنگ را ترک کند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / مهدی نوری
چرا بن سلمان باید جنگ یمن را پایان دهد؟عربستان از فروردین ماه 94 خود را وارد باتلاق یمن کرده است. در این مدت این کشور تلاش های زیادی به کار گرفت تا بتواند جنبش انصارالله را شکست دهد اما بررسی آمارهای این پنج سال نشان دهنده شکست عربستان است. ائتلاف سعودی در پنج سال تجاوز به یمن بیش از 257 هزار حمله هوایی به یمن انجام داده است.  پدافند هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از ابتدای تجاوز بیش از 721 عملیات برای سرنگونی هواپیماهای دشمن و یا فراری دادن آنها انجام داده و موفق شد بیش از 371 فروند هواپیما و جنگنده و بالگرد آپاچی دشمن را سرنگون کند. همچنین نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن از ابتدای تجاوز عربستان بیش از 8487 تانک، خودروی نظامی، نفر بر، خودروی زرهی و بولدوزر دشمن را منهدم کردند. طبق اعلام نیروهای مسلح یمن، بیش از 10 هزار افسر و نظامی سعودی و اماراتی در جنگ یمن کشته شده است. تعداد کشته‌های عربستان در این جنگ بیش از چهار هزار نفر است. همچنین بیش از 1067 موشک بالستیک به اهداف ائتلاف متجاوز سعودی در داخل و خارجی یمن شلیک شد. یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز  از ابتدای تجاوز عربستان، 4116 عملیات نظامی انجام داده است.
در واقع عربستان با علم به اینکه در پنج سال گذشته در برابر انصارالله در حوزه های مختلف شکست خورده همچنان به دنبال تداوم جنگ است. ششمین سال نبرد در حالی شروع شده که انصارالله  یمن با دو اقدام عربستان را غافلگیر کرد. در اقدام نخست انصارالله بی سابقه ترین حمله به ریاض را انجام داد.  روز شنبه 9 فروردین ماه  «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان موشکی و پهپادی یمن بزرگترین حمله موشکی و پهپادی به مواضع دولت سعودی را از ابتدای آغاز جنگ یمن، انجام داده است. «یحیی سریع» در این بیانیه اعلام کرد که اهداف حساسی در ریاض در عربستان با موشک‌های «ذوالفقار» و پهپادهای «صماد۳» هدف قرار گرفته است.  در واقع ششمین سال جنگ یمن با حملات غافلگیرانه انصارالله شروع شده و نشان دهنده سالی سخت برای متجاوزان است.
در اقدام دوم، انصارالله با پیشنهادی مبنی بر  تبادل اسرای حماس با اسرای عربستان، آل سعود را در یک بن بست قرار داد.  بیش از ۶۸ فلسطینی و اردنی در بهمن ماه در عربستان بازداشت شده‌اند و  بر اساس قانون «مبارزه با تروریسم» در این کشور محاکمه شدند.  پس از این ماجرا، عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله به شکل غافلگیرکننده ای، از طرحی پرده برداشت که بر اساس آن اعلام شد جنبش انصار الله آماده است یکی از دو خلبان سعودی و چهار افسر و نیروی نظامی این کشور را که در اسارت این جنبش هستند در ازای آزاد شدن اعضای زندانی جنبش حماس در عربستان آزاد کند.  انصارالله یمن با پیشنهاد طرح تبادل اسرای عربستان با فلسطینیان بازداشتی، عملا عربستان را وارد میدانی کرده است که بازی در آن چیزی جز باخت را نصیب ریاض نخواهد کرد. در صورتی که ریاض به پیشنهاد انصارالله یمن پاسخ مثبت دهد، ضمن قبول جایگاه قانونی انصارالله در یمن و قدرت این جنبش در سطح منطقه، عملا این جنبش را به عنوان جنبشی رسمی و حامی ملت فلسطین مورد شناسایی قرار می دهد که این امر بی تردید برخلاف منافع ریاض در یمن است.  اما در صورتی که ریاض پیشنهاد انصارالله را نادیده بگیرد ضمن آنکه در نزد افکار عمومی جهان عرب بیش از پیش متهم به عدم حمایت از مردم فلسطین خواهد شد؛ با افزایش انتقادات و نارضایتی های داخلی و این بار در سطح مردمی در قبال جنگ یمن مواجه خواهد شد، چرا که بی تردید خانواده نظامیان سعودی که در اسارت انصارالله یمن هستند، ولیعهد این کشور را به بی تفاوتی نسبت به جان نظامیان سعودی که در جنگ یمن شرکت کرده اند متهم خواهند کرد.
در واقع عربستان هم در حوزه سخت و هم در حوزه نرم در برابر  انصارالله شکست خورده است. رسانه های آمریکایی نیز در روزهای گذشته با اعلام اینکه جنگ یمن 100 میلیارد دلار برای عربستان هزینه داشته خواستار تلاش بن سلمان برای خروج از این باتلاق شده اند. به نظر می رسد که محمد بن سلمان باید هوشمندانه ترین تصمیم خود را اتخاذ کند. بن سلمان می تواند با اعلام آتش بس در یمن و شروع مذاکرات زمینه را برای پایان دادن به این جنگ فراهم کند. در شرایط کنونی بن سلمان در وضعیت بسیار سختی قرار گرفته است. اخیرا استان الجوف پس از آنکه 50 سال تحت قیمومیت عربستان قرار داشت توسط انصارالله آزاد شد. علاوه بر این استان مارب به عنوان پایتخت اقتصادی یمن نیز هدف عملیات های انصارالله قرار  گرفته است. نکته مهم این است که بسیاری از قبایل مارب با انصارالله همپیمان شده و این استان در آستانه آزادسازی قرار گرفته است. اگر مارب آزاد شود بن سلمان به صورت کامل تمام امیدهای خود را در یمن از دست خواهد داد.
به نظر می رسد که بن سلمان به شدت به دنبال پیدا کردن راهی برای خروج از باتلاق یمن است. اما با این حال نمی خواهد با دست خالی این جنگ را ترک کند. عربستان برای حفظ وجهه هم شده باید دستاوردی هرچند ناچیز به دست آورد تا بتواند به پایان جنگ یمن بیندیشد. از طرفی پیشرفت های موشکی و پهپادی انصارالله باعث شده که هیچ دستاوردی برای عربستان در یمن متصور نباشد. به همین دلیل تنگنایی که عربستان در آن قرار گرفته تنها در یک صورت قابل حل است که بن سلمان با نگاهی واقع بینانه و برای رهایی از حملات موشکی و پهپادی یمن پایان جنگ یمن را اعلام کند. چرا که مهر ماه 99 عربستان میزبان سران گروه 20 خواهد بود و طبیعی است با این وضعیت امکان برگزاری این نشست وجود نخواهد داشت. این نشست نیز برای بن سلمان یک برگ برنده بزرگ است. چرا که پس از رسوایی قتل خاشقچی و امتناع بسیاری از کشورها در مورد مراوده با بن سلمان این نشست می تواند بار دیگر چهره بن سلمان را نزد کشورهای غربی موجه جلوه دهد. بنابراین عربستان باید برای نجات خود در عرصه جهانی به صورت جدی به پایان جنگ یمن بیندیشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات