صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۲۱۹۰۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهار شنبه ۲۷ فروردین

پیوند خطرناک سینما با جریان فساد/ کمک مؤمنانه ایرانی‌ها از زبان رسانه انگلیسی/استقلال‌طلبان کالیفرنیا چرا از ایران کمک می‌خواهند؟/دولت را از مجلس بعد نترسانید/برخی به دنبال تغییر مرام و مسلک حاج قاسم هستند!/می‌خواستند سردار سلیمانی رئیس‌جمهور افغانستان شود/ گسترش بخشش حقوق میان مسئولان/تأیید نیم‌بند سخنان همتی در لوکزامبورگ/محققان انگلیسی به دنبال شناخت اسرار سلامتی در ماه رمضان/هم‌صدایی این روز‌ها کم نظیر است/مرخصی بی‌مرخصی

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهار شنبه 27 فروردین word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهار شنبه 27 فروردین pdf

حرف روز                

 ارتش مردمی

بيش از چهار دهه پيش بود که امام خمینی(ره) روز 29 فروردين ماه 1358 را به عنوان روز ارتش جمهوري اسلامي نام‌گذاري کردند. در اين روز شاهد رژه ارتش در سراسر کشور بودیم که امسال با توجه به درگيري کشور با بيماري کرونا، رژه نظامي به رژه خدمت تبديل شده است.

نکات تحليلي: 1ـ انقلاب اسلامي احياگر ارتشي بود که از رژيم پهلوي به جا مانده بود. در روزهاي سخت پس از پيروزي انقلاب اسلامي، سياست و مشي مسالمت‌آميز و مدبرانه حضرت امام توانست ارتش شاهنشاهي را خارج از تصور همه انقلابيون، از صف حاميان شاه خارج و در مسير انقلاب با ملت همراه کند. در آن زمان جريان‌هاي سياسي چپ که هم‌سوي خط امام نبودند، از ضرورت انحلال ارتش سخن مي‌گفتند و بحث تجديد سازمان و اصلاح ارتش را عملي ارتجاعي مي‌دانستند. سازمان مجاهدين خلق (منافقين) و چريک‌هاي فدايي خلق از جمله گروه‌هايي بودند که برای نخستین بار بحث انحلال ارتش را با هدف تضعيف کانون‌هاي انقلابي مطرح کردند؛ اما از نگاه حضرت امام(ره) انحلال ارتش مي‌توانست به بحران بزرگي در جهت ناامن‌سازي کشور تبدیل شود و اين زماني بود که استکبار جهاني از شکل‌گيري نظام اسلامي در کشوري بزرگ در خاورميانه که شعار نه شرقي و نه غربي سر می‌داد، خشمگين بود. 2ـ انقلاب علاوه بر حفظ ارتش، ارتش را به نيرويي مردمي تبدیل کرد که طی 40 سال گذشته همواره به ملت و سرزمين ایران خدمت کرده است. در رأس ارتش جمهوری اسلامی فرماندهانی قرار گرفتند که جملگی از میان مردم برخواسته بودند، با همان خلق و خوی مردمی که درجات و جایگاه‌های نظامی بر خضوع و اخلاص آنان افزوده است، نه آنکه موجب غرور و تکبرشان شود. 3ـ ارتش مردمی جمهوری اسلامی، ارتشی نیست که فقط در زمانه جنگ حافظ کشور باشد، بلکه در بسیاری از مشکلات، از قبیل زلزله، سیل و... کنار ملت بوده است. خدمات بزرگ ارتش‌مردان در میدان مبارزه با کرونا، این روزها چشمگیر و ممتاز است و همین اقدامات است که ارتش را نزد ملت محبوب کرده است.

نکته راهبردي: نیروهای مسلح کشور در چشم مردم عزیز هستند و روز به روز عزیزتر هم خواهند شد. در این رزمایش مومنانه خدمت به مردم کشورمان، نیروهای مسلح در خط اول خدمت‌رسانی هستند و این پیوند ناگسستنی خنثی‌کننده توطئه‌های دشمنان است.

▼ گزارش روز              

 پیوند خطرناک سینما با جریان فساد

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «فرهنگ در بلندمدت از اقتصاد خیلی مهم‌تر است؛ اقتصاد مسئله‌ فوری و اولویت کنونی ماست، [اما] مسئله‌ فرهنگ یک مسئله‌ مستمری است و بسیار مهم است، حتی در قضیه‌ اقتصاد هم مهم است. برادران عزیز، خواهران عزیز، در مسئله‌ فرهنگ، بنده احساس یک ولنگاری می‌کنم؛ در دستگاه‌های فرهنگی‌، اعم از دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی‌، یک نوع ولنگاری و بی‌اهتمامی در امر فرهنگ وجود دارد.»

گزاره‌های خبری: 1- اخیراً نامه‌ای با امضای شماری از سینماگران در فضای مجازی منتشر شد که در این نامه امضا‌کنندگان از  ریاست محترم قوه قضائیه درخواست آزادی موقت «محمد امامی» تهیه‌کننده سریال «شهرزاد» و یکی از متهمان پرونده بانک سرمایه را داشتند. 2- نامه مذکور اگرچه از سوی تعدادی از امضاکنندگان تکذیب و از سوی برخی دیگر نیز توجیه شد، اما اصل نامه هرگز انکار نشده است و درخواست مساعدت برای یک متهم به فساد اقتصادی از سوی اهالی سینما کاملاً جدی به نظر می‌رسد. 3- این نامه را می‌توان از مصداق‌های ولنگاری فرهنگی دانست که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان فرمودند. پرواضح است تأمین مالی فرهنگ از سوی مفسدان اقتصادی و تأمین مالی آثار سینمایی که یکی از اصلی‌ترین کارکردهای آنان فرهنگ‌سازی و هدایت فرهنگی جامعه است، چگونه خواهد بود. 4- فارغ از سوگیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های داستانی و مفهومی‌ سؤال جدی این است که حتی اگر چنین سرمایه‌هایی در مسیر ساخت آثاری با مضامین دینی و سبک زندگی اسلامی ایرانی قرار بگیرد، تأثیرگذار خواهد بود؟ به عبارت دقیق‌تر، می‌توان با مال حرام در جامعه فرهنگ‌سازی کرد.

نکته راهبردی: پیوند سینماگران با جریان‌های فساد می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ کسانی که حکیم انقلاب اسلامی درباره نقش آنان می‌گوید: «من می‌گویم الآن کلید دست شما [سینماگران] است. من شأن سینما را این می‌دانم. من می‌گویم امروز کلید پیشرفت این کشور، به میزان زیادی دست شماست».

▼ اخبار ویژه              

  کمک مؤمنانه ایرانی‌ها از زبان رسانه انگلیسی

«دیلی‌میل» گزارش داد: اوایل این هفته نیز تصاویر دیگری از تشکیل صف‌های طولانی خودرو‌ها مقابل مراکز توزیع غذای رایگان در آمریکا منتشر شده بود، اما در ایران، در هر محله، بسیج، سپاه، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، آستان قدس، ارتش، ناجا و هزاران مؤسسه خیریه دیگر و مردم برای کمک به قشر آسیب‌دیده و کم‌درآمد دست به دست هم دادند تا نگذارند کوچک‌ترین غمی در دل‌شان باشد و بدانند ناراحتی و مشکلات‌شان مشکل همه مردم ایران است.»

استقلال‌طلبان کالیفرنیا چرا از ایران کمک می‌خواهند؟

شاید در نگاه اول به دلیل سیاست‌های خصمانه‌ای که آمریکا در طول تاریخ علیه ملت ایران داشته است، اینکه رهبری یک جنبش جدایی‌طلب در داخل آمریکا از ایران طلب کمک می‌کند، موضوعی جالب توجه باشند. «ایوانز» مدیر کمپین استقلال کالیفرنیا از آمریکا، بعد از انتشار ویدئو درخواست کمک از ایران گفت: «بر خلاف رسانه‌های آمریکایی، رسانه‌های بین‌المللی با ما رفتار منصفانه‌ای داشته‌اند. اگر مردم دولت ایران بتوانند صدای ما را از مانع رسانه‌های آمریکایی عبور بدهند و به دنیا برسانند، آن‌گاه مردم کالیفرنیا مفهوم «کالگزیت» را خواهند پذیرفت.»

▼ اخبار

دولت را از مجلس بعد نترسانید

حملات به مجلسی که هنوز تشکیل نشده در حال افزایش است. «ناصر قوامی» فعال اصلاح‌طلب و رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس پرحاشیه ششم با حمله به مجلسی که هنوز شکل نگرفته است، گفت: «اگر نمایندگان منتخب صحبتی می‌کنند، تنها در حد حرف است و بیشتر از آن نیست. فکر می‎کنم بی‌خاصیت‌ترین مجلس در دوران جمهوری اسلامی همین مجلس یازدهم خواهد بود، هرچند مجلس دهم هم قوی نبود.» در همین حال «سید عزت‌الله ضرغامی» در پاسخ به کسانی که دولت را از مجلس می‌ترسانند، نوشت: «دولت را از مجلس یازدهم نترسانید! مجلس محل گروکشی نیست. مجلس، آداپتور وصل و مفاهمه دو قوه دیگر با هم است. از اولویت‌های مجلس آینده، تقویت مدیریت‌های کارآمد در قوه مجریه از طریق اصلاح رویه‌ها و تحول در روش‌های نظارتی قوه قضائیه است.» این نکته را نیز باید به گفته دکتر ضرغامی افزود که خواسته مردمی که به مجلس آینده رأی دادند، همکاری بیش از پیش قوای کشور، اعم از مجلس، دولت و قوه قضائیه برای رفع مشکلات کشور است و بی‌شک نمایندگان مجلس آینده نیز متوجه این موضوع هستند؛ ولی سؤال اصلی این است، چرا از الآن که هنوز مجلس آینده تشکیل نشده است، برخی چهره‌های جبهه اصلاحات چنین مسائلی را با هدف ایجاد هراس و نگرانی از عملکرد مجلس یازدهم در بین مردم مطرح می‌کنند؟ آیا این رویه سیاسی در راستای منافع ملی و خواست جامعه صورت می‌گیرد؟

برخی به دنبال تغییر مرام و مسلک حاج قاسم هستند!

«حسین مرعشی» فعال اصلاح‌طلب، عضو حزب کارگزاران و از دستگیرشدگان فتنه 88، در بخشی از مصاحبه خود با سالنامه نوروزی «روزنامه سازندگی» در اشاره به کاهش مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم و نسبت این رخداد با تشییع میلیونی سردار سلیمانی از سوی مردم گفته است: «مردم، حاج قاسم را به عنوان کسی که خدمات مهمی به ایران ارائه داده بود احترام کردند و مردم این موضوع را به حکومت ربطی ندادند!» پس از شهادت سردار سلیمانی، برخی حلقه‌های خاص سیاسی و رسانه‌ای در تقلا هستند تا مرام و مسلک آن شهید عزیز را تحریف کنند و یک حاج قاسم جعلی را به جامعه و خاصه به نسل جوان معرفی کنند. این مسئله حتماً نیازمند تدقیق و توجه گروه‌های فرهنگی، خواص کشور و جوانان است.

می‌خواستند سردار سلیمانی رئیس‌جمهور افغانستان شود

«نصرالله صادق‌زاده‌نیلی» نماینده سابق مردم افغانستان در مجلس این کشور درباره نقش سپاه قدس در افغانستان می‌گوید: «جمهوری اسلامی ایران در دوران جهاد، بدون هیچ توقعی آمد و کنار مردم افغانستان قرار گرفت. نیروهای ایرانی مثل مجاهدان افغان زندگی می‌کردند، نان خشک می‌خوردند و علیه اشغالگران می‌جنگیدند .در همین مقاطع بود که ما نام سردار سلیمانی به گوش‌مان خورد که فردی جدید آمده است و با مردم افغانستان همکاری می‌کند. هر مجاهدی که می‌دیدیم به‌نحوی از ایشان تعریف می‌کرد. در این زمان توجهات به سپاه قدس و سردار سلیمانی بیشتر شد؛ چون فهمیدند که تنها نیرویی که با صداقت و راستی مقابل چنین هجمه‌ای ایستاده است و یک‌تنه مبارزه می‌کند، اینها هستند؛ یعنی مردم داخل افغانستان احساس می‌کردند چنانچه داعش به آنجا بیاید، سردار سلیمانی برای حمایت از آنها حاضر خواهد بود. یادم هست در مقطع جهاد با شوروی، یکی از سرداران سپاه که به افغانستان آمده بود، انقدر میان مردم محبوب بود که می‌گفتند: «اگر روزی افغانستان آزاد شود، او باید رئیس‌جمهور ما باشد.» انقدر که مردم افغانستان با او و نیروهایش احساس دوستی و نزدیکی می‌کردند.»

▼ اخبار کوتاه

گسترش بخشش حقوق میان مسئولان/ پس از پیشگامی سپاه در اهدای 20 درصد از حقوق فرماندهان برای آسیب‌دیدگان از کرونا، مسئولان عالی قضائی کشور نیز 20 درصد از حقوق ماهانه خود را به مدت سه ماه به کمک و حمایت از نیازمندان و آسیب‌دیدگان این بیماری اختصاص دادند‌.

تأیید نیم‌بند سخنان همتی در لوکزامبورگ/ دادگاهی در لوکزامبورگ با صدور بیانیه‌ای گفته‌های مقام‌های ایرانی درباره مخالفت مراجع قضائی این کشور با انتقال یک میلیارد و 600 میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر 2001 را تأیید کرده است.

محققان انگلیسی به دنبال شناخت اسرار سلامتی در ماه رمضان/ «رازن ماهروف»، از محققان دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «ارتباط خوب و متناسبی میان رژیم غذایی و سلامت افراد وجود دارد. این ماه نه تنها برای مسلمانان دارای فواید معنوی است، بلکه از لحاظ سلامتی نیز به آنها کمک می‌کند. از ماه رمضان می‌توان به عنوان ماه منحصر به فردی برای برخورداری از موهبت‌های جسمی یاد کرد.»

هم‌صدایی این روز‌ها کم نظیر است/ محمدتقی آزاد ارمکی، استاد جامعه‌شناس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فرارو و در پاسخ به این سؤال که «رابطه مردم و نظام حکمرانی در روز‌های کرونایی چطور است؟»، گفت: من فکر می‌کنم، رابطه مردم با حاکمیت مشخصاً رابطه‌ای خوب است. یعنی رابطه تزاحمی نیست و همچنین مبتنی بر یک ندیده شدن هم نیست. به‌اصطلاح وقتی حاکمیت به مردم توصیه می‌کند در خانه‌هایشان بمانند، می‌پذیرند و ترددشان در معابر عمومی حتماً کمتر از آنی است که تصور می‌شد. درواقع باید گفت، در این روز‌ها رابطه مردم با سیستم، رابطه‌ای خوب است. وی گفت: در تاریخ معاصر ایران این همبستگی و این واقع‌بینی کم‌نظیر است. ما حتی در ایام جنگ هم هم‌صدایی این روز‌ها را نداشتیم.

مرخصی بی‌مرخصی/ اسدالله عباسی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس اعلام کرد: «هیئت ر‌ئیسه مجلس مرخصی استحقاقی تمامی نمایندگان را لغو کرده است و حضور نمایندگان در جلسات قوه مقننه الزامی شد». گفتنی است، تعطیلی طولانی‌مدت مجلس در ایام کرونایی موجب شده است تا انتقادات از مجلس در رسانه‌ها و فضای مجازی بالا بگیرد و شائبه بی‌تفاوتی مجلس نسبت به مشکلات مردم مطرح شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات