بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۲۱۹۶۰

«الفتح»: کابینه الکاظمی بزودی رأی اعتماد می‌گیرد؛ تحقیقات کمیته تحقیق ترورشهید سلیمانی تمام شد

«محمد الغبان» رئیس فراکسیون پارلمانی «الفتح» از تشکیل یک تیم مشاوره از میان فراکسیون های سیاسی برای تشکیل کابینه عراق خبر داد.
الغبان با بیان اینکه گروه‌های سیاسی با تشکیل این تیم موافقت کرده‌اند، گفت که اختیار انتخاب اعضای این تیم، بر عهده مصطفی الکاظمی مأمور جدید تشکیل کابینه است تا از این طریق، سریعتر بر سر نام اعضای کابینه، توافق صورت گیرد و به گونه‌ای باشد که به کابینه پیشنهادی، رأی اعتماد داده شود.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) خبر داد که در کابینه الکاظمی، افراد مستقل و سیاستمدارانی حضور خواهند داشت که در مدیریت کشور، صاحب نظر هستند و پاکدست و توانمند به شمار می‌روند.
تا پیش از ماه مبارک رمضان، کابینه الکاظمی رأی اعتماد می‌گیرد
این نماینده عراقی ادامه داد: «فراکسیونهای سیاسی تمایل دارند تا پیش از ماه مبارک رمضان، به کابینه الکاظمی رأی اعتماد بدهند».
 
الغبان درباره برگزاری انتخابات زودهنگام هم تأکید کرد: «با الکاظمی توافق شده است که این انتخابات در زمانی برگزار شود که بیش از یک سال نباشد و همه شرایط باید به نحوی فراهم شود که شفافیت آن، تضمین شود».
رئیس فراکسیون الفتح درباره اخراج نظامیان خارجی از عراق، خاطر نشان کرد: «فراکسیونهای شیعه با مأمور تشکیل کابینه توافق کردند که نیروهای خارجی بر اساس یک جدول زمانی معین، اخراج شوند... و الکاظمی نیز متعهد شده است که مصوبه پارلمان را اجرا کند».
پس از به شهادت رسیدن سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهندی المهندس نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی در جریان حملات هوایی آمریکا در فرودگاه بغداد، پارلمان عراق، مصوبه اخراج نظامیان خارجی به ویژه تروریست‌های آمریکایی را تصویب کرد.
آمریکا در خروج از عراق جدی نیست
الغبان در عین حال گفت که «طرف آمریکایی در خروج [از عراق] جدی نیست و عملیات اخیر تحویل پایگاهها، در راستای استقرار مجدد است که بنا به دلایل تاکتیکی و برای حمایت از سربازان خود، انجام دادند».
وی ادامه داد: «منحصر کردن سلاح در دست حکومت، در گروِ خروج نیروهای خارجی از عراق است. تا زمانی که حضور نیروهای خارجی، توجیهی برای داشتن سلاح است، نمی‌توان از گروههایی که نماد مقاومت هستند، خواست که خلع سلاح شوند... پس از آن، حکومت خواهد توانست سلاحهای مختلف را نزد گروه‌های مختلف از جمله عشایر و پیشمرگه جمع کند».
رئیس فراکسیون الفتح با اشاره به اینکه موضع این فراکسیون، حمایت از منصب نخست‌وزیری است، تصریح کرد، شرط این حمایت این است که توازن در روابط بین‌المللی و منطقه حفظ شود، روابط بر اساس، احترام متقابل باشد و نخست‌وزیر اجازه ندهد عراقی، محلی برای تجاوز به دیگران باشد.
حمله به مراکز دیپلماتیک
وی درباره حمله به پایگاه‌ها و سفارت آمریکا گفت، ائتلاف الفتح هر گونه تجاوز به سفارت آمریکا یا پایگاه‌ها یا مقرهای نیروهای بین‌المللی را تا زمانیکه به عنوان مستشار و آموزش‌دهنده، به درخواست دولت عراق در عراق هستند، رد می‌کند.  طرف‌هایی که در این عملیات‌های حمله به سفارت آمریکا یا مقرهای نظامی دست دارند، مورد تردید هستند که از بقایای حزب منحله بعث و کسانی هستند که مخالف روند سیاسی کنونی یا کسانی هستند که به محافل داعش منتسب هستند.
پایان کار کمیته تحقیق ترور سردار سلیمانی و ابومهدی
الغبان درباره ترور سپهبد سلیمانی هم گفت: «کمیته تحقیقات، کار خود را به پایان رساند و به ادله‌ای دست نیافت که همدستی برخی افراد با عاملان ترور را ثابت کند... [شهید] سلیمانی به صورت مخفیانه به عراق نمی‌آمد که آمریکا بتواند برای حمله به وی، از عراقی‌ها استفاده کند، بلکه به صورت رسمی و بر اساس پروتوکولهای روتین [به عراق] می‌آمد».
الحشد الشعبی قادر به مبارزه با داعش است
وی پیرامون ادعای آمریکا مبنی بر ارتباط خروج نیروهای «ائتلاف» با بازگشت عناصر تروریستی داعش، خاطر نشان کرد، ائتلاف در مبارزه با داعش نقشی نداشته است؛ زیرا در آغاز عملیات آزادسازی عراق، نیروهای آمریکایی «از گروههای تروریستی حمایت کردند، با آنان، تعامل داشتند و از نظر هوایی نیز پوشش امنی برای آنان تأمین می‌کردند».
این مسئول عراقی تأکید کرد، الحشد الشعبی ضامن و قادر به مقابله با هر گونه خطر یا هر تلاشی از سوی عناصر داعش است، به همین دلیل باید این سازمان و توانمندی‌اش حفظ شود.
الغبان در پایان خاطر نشان کرد، فالح الفیاض رئیس الحشد الشعبی دستور داده است که عبد العزیز المحمداوی ملقب به «ابو فدک» به عنوان نائب رئیس این سازمان انتخاب شود و وی هم اکنون، در حال انجام وظایف خود است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات