صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۲۱۹۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه ۳۰ فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) یکی از سازمان‌ها و دستگاه‌های انقلابی که از آغاز انقلاب تا امروز، به‌طور یکنواخت و مستمر، به ارزش‌های انقلابی نزدیک‌تر و با آن آمیخته‌تر شده است، بی‌شک ارتش جمهوری اسلامی ایران است. طبیعت یک سازمان حقیقتاً انقلابی و مؤمن همین است. (۱۳۷۶/۰۷/۰۵)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز 

زیست منطقه‌­ای آمریکا در بستر عملیات روانی

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه­ای اعلام کرد 11 قایق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 27 فرودین چند بار به ناوگروه تروریست­های آمریکایی نزدیک شده­اند. این وضعیت پدید آمده به نظر می‌رسد در روزهای آینده بیشتر موردتوجه واقع گردد.

نکات تحلیلی: 1- در نگاه اول، صورت‌بندی ظاهر ماجرا بسیار روشن است. ایران تمام ضلع شمالی خلیج‌فارس را در اختیار دارد؛ بنابراین تردیدی نیست در زمینه امنیت منطقه وظایف قانونی و بین‌المللی بر عهده دارد و لازمه تحقق چنین حالتی حضور مؤثر، مستمر و فراگیر در خلیج‌فارس است؛ اما از نظر جمهوری اسلامی همواره این سؤال مطرح بوده و خواهد بود که حضور نظامی آمریکا در خلیج‌فارس چه وجهی دارد؟ اساساً جمهوری اسلامی آرایش نظامی رژیم آمریکا در خلیج‌فارس را هم فاقد مبانی قانونی می‌داند و چنین حضوری را برهم زننده امنیت معرفی کرده است. 2- یکی از روش­های آمریکایی­ها در همه این سال­ها ایجاد عملیات روانی مبتنی بر ایجاد هراس در بین کشورهای بخش جنوبی خلیج‌فارس بوده است. آن‌ها از این طریق به دنبال آن هستند تا هم حضور غیرقانونی و امنیت‌زدای خود را موجه جلوه دهند و هم امنیتی کردن منطقه برایشان آورده‌های اقتصادی به همراه داشته باشد. در ارتباط با رویداد اخیر نیز آمریکایی­ها در حال پیمودن همین مسیر هستند. گفتگوی وزیر خارجه آمریکا با همتایان قطری، اماراتی و کویتی، در چنین چارچوبی ارزیابی می­شود. همین هفته قبل بود که آمریکایی‌ها با ایجاد جنگ روانی پرشدت خبر از حمله قریب‌الوقوع به مراکز بسیج مردمی عراق دادند. فضاسازی تبلیغاتی روش آن‌هاست.

نکته راهبردی: وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده در حال بررسی چگونگی پاسخ به اقدام قایق‌های ایرانی هستیم! تجربه سال‌های اخیر نشان داده است آنجا که صحنه و میدان رویارویی منطقه‌ای بین ایران و آمریکا، مبتنی بر قواعد و اصول پذیرفته‌شده بوده، رژیم آمریکا هیچ‌گاه با موفقیت از چنین میدانی خارج نشده است. ترور شهید سلیمانی که عملیاتی بزدلانه و فاقد ارزش عملیاتی محسوب می­شود، هرگز برای آمریکایی­ها نه تولید بازدارندگی می‌کند و نه نشانه موفقیت سیاست آن‌هاست. در حوزه خلیج‌فارس جمهوری اسلامی ایران راهبرد بازدارندگی مبتنی بر روش­های نامتقارن را اعمال کرده است و همه ابزارهای عملیاتی ساختن این سیاست را در اختیار دارد. کوچک‌ترین خطا، تروریست­های آمریکایی و امکانات آن‌ها در خلیج‌فارس را به چالش می­کشاند. ساقط کردن گلوبال هاک و هشدار اخیر پدافند هوایی ایران به هواپیمای آمریکایی نشان داد اراده ایران برای حفظ امنیت خود و منطقه جدی است.

 

▼گزارش روز                                 

آتش‌بس یک طرفه

درحالی که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از هفته گذشته آتش بس یک طرفه ای به مدت دو هفته به منظور رسیدن به یک توافق بلندمدت در یمن منعقد کردند، اما تاکنون بارها این آتش بس توسط عربستان سعودی لغو شده و حملات متعددی را در مناطق مختلف یمن صورت داده است.

گزاره های خبری: 1- عربستان در حالی مدعی آتش بس در یمن می شود که تاکنون انجام آن از سوی این ائتلاف رعایت نشده است. درکنار این عوامل، جنگ رسانه ای ائتلاف سعودی نیز در حال شکل گیری است. به گونه ای که رویترز گزارشی خلاف واقعیت با این موضوع را که؛ «انصارالله با عربستان سعودی در حال مذاکره برای رسیدن به یک توافق بلندمدت است» به یک‌خط خبری تبدیل کرد. این درحالی است که بین انصارالله و عربستان سعودی هیچ‌گونه مذاکره ای صورت نگرفته است.2- براساس سخنان سخنگوی جنبش انصارالله، این ‌جنبش تنها با پایان حملات سعودی و پایان محاصره یمن، با یک توافق بلندمدت موافقت خواهد کرد. این نشان دهنده دست برتر انصارالله در جنگ اخیر است که این گونه شروط خود را برای طرف مقابل هدف‌گذاری کرده است.

نکته راهبردی: عربستان به دلیل ناکامی در جنگ یمن و هزینه های هنگفت آن، به دنبال راهی برای خروج آبرومندانه از باتلاق یمن است. با توجه به کاهش قیمت نفت و همچنین ظهور بیماری کرونا و خروج ناگهانی بسیاری از کارکنان شرکت دفاعیBAE Systems انگلیس از مرکز عملیات هوایی عربستان در ریاض که مسئولیت حفظ و نگهداری بمب افکن‌های ساخت انگلیس را به عهده داشتند؛ این امر به شدت توانایی عربستان سعودی برای عملیات را کاهش داده است و توقف جنگ در این مقطع، ناشی از ناتوانی ائتلاف برای انجام عملیات است. بنابراین انعقاد آتش‌بس نه براساس یک توافق دو طرفه، بلکه در نتیجه ناتوانی این ائتلاف برای انجام عملیات، با توجه به وضع منابع مالی و نظامی آن است و قدرت نظامی انصارالله و پیشروی های آن در مناطق مرکزی منجر به اتخاذ تصمیم اخیر ائتلاف سعودی در اعلام آتش‌بس نمایشی و یک‌طرفه شده است.

 

▼ اخبار ویژه                               

گسترش اسلام در اروپا

ریچارد کلیهورد استاد دانشگاه بلژیک که اخیراً به دین اسلام گرویده است، با اشاره به گسترش دین اسلام در کشورهای اروپایی، بیان داشت: در سال‌های گذشته نامی از دین اسلام در کشورهای اروپایی نبود و مردم شناختی در خصوص این دین آسمانی نداشتند اما در حال حاضر، درخواست‌ها برای شناخت این دین در حال افزایش است و جای امیدواری است که آینده به سمتی پیش می‌رود که همه به این حقیقت دست یابند. وی در خصوص آشنایی خود با کتاب آسمانی مسلمانان عنوان کرد: من ترجمه قرآن مجید را به زبان انگلیسی خوانده‌ام و در شناخت راه درست به من کمک شایانی کرده است، اما خیلی علاقه‌مندم که خواندن واژه‌های قرآن را به زبان عربی هم یاد بگیرم.

شبکه‌های ضدانقلاب نگران سلامت ما شده اند!/ تیتر خبری این روزهای شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب بیشتر درباره ضررهای روزه گرفتن بر بدن ایرانی‌ها شده است. این رسانه‌ها با آب‌وتاب، برخی فتواهای مراجع را دست‌کاری کرده و پس ‌و پیش آن را می‌زنند و در بوق کرده‌اند که مردم ایران روزه نگیرید که سیستم دفاعی بدنتان ضعیف میشه و کرونا می‌گیرید!

 

▼ اخبار

بلندگوهای کاخ سفید در داخل ایران

«سعید شریعتی» از محکومین فتنه ۸۸، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «وضع اقتصادی امروز اصلاً خوب نیست و باید علت آن پیدا شود. بخشی از دلیل این است که برخی از مسئولان کشور استاد هدر دادن فرصت‌ها هستند. اگر مصالحه هسته‌ای کش داده نمی‌شد و قبل از اوباما به قرارداد و توافق منتهی می‌شد، وضعیت امروز کشور چنین نبود. سعید شریعتی، مخالفان روحانی را ترامپ‌های داخلی نامیده است. این در حالی است که اتفاقاً این اصلاح طلبان هستند که هم‌صدا با ترامپ بوده و به بلندگوهای کاخ سفید در داخل ایران تبدیل‌شده‌اند؛ از هم‌صدایی برای امضای برجام موشکی و منطقه‌ای تا پیشنهاد مذاکره با قاتلین سردار حاج قاسم سلیمانی. شریعتی در مصاحبه مذکور، هم کارنامه ضعیف دولت را با ترفند نخ نمای کمبود اختیارات توجیه کرده و هم نقش اصلاح‌طلبان را- که اکثریت مطلق دولت را در اختیار دارند- در ایجاد وضع موجود انکار کرده است. طیف اصلاح‌طلب ید تولایی در بی‌مسئولیتی و بیگانه بودن با مطالبات مردم دارد.

پالس اغتشاش و آشوب

«محمود میرلوحی» عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: «اصولگرایان هوشیار باشند که اعتراضات دی‌ماه 96 بعد از یک شور انتخاباتی در اردیبهشت همان سال رخ داد یا دو سال بعد در آبان ۹۸ بازهم اعتراضات گسترده‌ای اتفاق افتاد؛ بنابراین اعتراضات مردم به سیاسی‌کاری‌ها و ناکارآمدی‌ها سریع رخ می‌دهد و این خطری است که می‌تواند در پی جناح‌بازی نمایندگان مجلس یازدهم محتمل باشد». این عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران، صراحتاً نمایندگان مجلس یازدهم را به آشوب و اغتشاشات خیابانی تهدید کرده است. اصلاح‌طلبان در فتنه ۸۸ علیه جمهوریت شورش کردند. این طیف بارها ثابت کرده است که نگاهش به رأی مردم، صرفاً نگاهی قبیله‌ای و باندی است. برای همین در شرایطی که مجلس یازدهم هنوز بر سر کار نیامده، مشغول دوقطبی سازی است و مجلس و دولت را با دوگانه کاذب «منتخب اقلیت- منتخب اکثریت» تعریف کرده و پالس اغتشاش و آشوب می‌دهد.

جاسوسی از موشک‌های ایران با کشتی

نشنال اینترست در گزارشی ادعا کرد یک فروند کشتی جاسوسی ارتش آمریکا برای نظارت بر آزمایش‌ها و پرتاب‌های موشکی ایران در خلیج‌فارس مستقر است. به نوشته این نشریه آمریکایی، این کشتی نظامی یک شناور ۶۸ متری با وزن ۲۸۰۰ تُن است که به مرکز فرماندهی «سی‌لیفت» نیروی دریایی آمریکا تعلق داشته و چندان هم در کانون توجهات نیست. این نشریه همچنین نوشت: «یک رادار پیچیده دوگانه باند x و s با نام "گِرِی استار" در آن قرار دارد که متعلق به نیروی هوایی [ارتش آمریکا] است.» در ادامه این مطلب آمده است: «هیچ‌کسی درباره [کشتی] اینوینسیبل یا [رادار] گِرِی استار صحبت چندانی نمی‌کند. مرکز فرماندهی سی‌لیفت ارتش به این شناور، "کشتی اندازه‌گیری بُرد موشک" می‌گوید که وظیفه‌اش "نظارت بر پرتاب‌ها و گردآوری داده" است. آژانس اطلاعات، شناسایی و نظارت نیروی هوایی در سال ۲۰۱۲ ضمن تأیید وجود [رادار] گِرِی استار، گفت: «این سیستم دریا- پایه، داده‌های علمی و فنی از توانمندی و سامانه‌های نظامی خارجی را جمع‌آوری می‌کند.»

هراس آمریکا از رفتار احمقانه ترامپ

مجله آمریکایی «واشنگتن اگزمینر» در مطلبی از تحرکات نظامی آمریکا علیه ایران نوشت: برخی از مقامات دولت آمریکا در تلاش برای تشدید اقدامات نظامی علیه ایران هستند. طرح‌های پیشنهادی همچون غرق کردن کشتی‌های جنگی ایران، اقدامی جنگی است که می‌تواند منجر به یک درگیری بزرگ شود. شروع جنگ با ایران برای دفاع از پایگاه‌هایی که دیگر در خدمت هیچ هدف واقعی نظامی نیستند، احمقانه است. ترامپ به‌جای تشدید اقدامات نظامی علیه ایران باید تمام نیروهای ما را از عراق خارج کند و درگیری ما را در جنگی پایان دهد که هرگز نباید آغاز می‌شد. نشریه آمریکایی در پایان می‌نویسد: «رهایی ما از این مناقشات به ما امکان این را می‌دهد که در ماه‌ها و سال‌های آینده با چالش‌های عظیم کشورمان بهتر روبه‌رو شویم.»

 

▼ اخبار کوتاه

اجتماع اصولگرایان برای همفکری/ روزنامه شهروند نوشت: «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی قرار است روز دوشنبه اول اردیبهشت‌ماه، اجتماعی را با حضور همه ‏منتخبان این شورا در مجلس یازدهم برگزار می‌کند. بر اساس دعوت‌نامه‌ای که شورای ائتلاف اصولگرایان منتشر کرده، قرار ‏است در این اجتماع «زمینه مناسبی برای همکاری و همفکری» در مجلس یازدهم فراهم آید.

4/8 میلیارد دلار گم شده یا نه؟/ دیوان محاسبات نوشت؛ در گزارش تفریغ بودجه که خلاصه آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد، هیچ‌گونه اشاره تصریحی یا تلویحی به گم‌شدن مبلغ 4/8 میلیارد دلار نشده، بلکه به‌روشنی بیان گردیده که هویت دریافت‌کنندگان وجوه ارزی مذکور، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، معلوم و مشخص بوده و می‌توان حساب ارز‌های دریافتی یا کالا‌های وارداتی را از آنان خواست و پیگیری و تعیین تکلیف نمود. با توجه به هماهنگی و نظارت دو قوه مجریه و مقننه، امکان گم‌شدن حتی یک دلار از ارز‌های پرداختی به واردکنندگان متصور نیست، بلکه تلاش‌ها بر این است که این وجوه در محل قانونی خود تعیین تکلیف شود.

بازگشایی حرم‌های مطهر با پروتکل بهداشتی/ حجت‌الاسلام احمد مروی؛ تولیت آستان قدس رضوی در یادداشت اینستاگرامی در رابطه با محدودیت‌های ایجاد شده در تشرف به حرم مطهر رضوی به سبب پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: دستورالعمل بازگشایی حرم‌های مطهر را با رعایت ضوابط بهداشتی به‌منظور میزبانی اماکن مقدس از زائران و دلدادگان تهیه کرده‌ایم که ان‌شاءالله با فراهم آمدن مقدمات لازم، میزبان زائران حرم‌های مطهر خواهیم بود.

انتخابات داخلی مهم‌ترین آزمون مجلس یازدهم/ عزت‌الله ضرغامی نوشت: بسیاری از عزیزانی که نامزد ریاست مجلس آینده هستند، می‌توانند روسای کمیسیون‌های مهم و تأثیرگذار باشند. تحقق وعده‌ها و شعارها، از کمیسیون‌های تخصصی می‌گذرد. مهم‌ترین آزمون سال اول این مجلس انتخابات داخلی آنان است.

کمک مالی به آسیب دیدگان کرونا با وجوهات شرعی/ پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری‌ اعلام کرد؛ این پایگاه گزینه کمک مالی به آسیب‌دیدگان از کرونا را در وبسایت خود فعال کرد. علاقه‌مندان می‌توانند با ورود به سایت Leader.ir  و مراجعه به قسمت پرداخت وجوهات شرعی، قسمت کمک به آسیب‌دیدگان به کرونا را انتخاب کنند.

سایه کرونا بر اقتصاد جهان/ گیتا گوپیناس،  اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول، می‌گوید: «فعالیت‌های اقتصادی جهان که از پاندمی ویروس کرونا آسیب شدیدی دیده‌اند، حتی تا پایان ۲۰۲۱ به‌طور کامل ریکاوری نخواهند شد و پیش‌بینی می‌کنیم پایین‌تر ازآنچه ما قبل از شیوع ویروس کرونا انتظار داشتیم، باقی بمانند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات