صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۲۰۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه ۳۱ فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ماه رجب، ماه شعبان، یک آمادگاهی است برای اینکه انسان در ماه مبارک رمضان- که ماه ضیافت الهی است- بتواند با آمادگی وارد شود. آمادگی به چیست؟ در درجه اول، آمادگی به توجه و حضور قلب است. (۱۳۹۲/۰۲/۲۵)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

بحث‌های زودهنگام از مجلس آینده
بحث پیرامون مجلس آینده و زمزمه‌هایی پیرامون اختلاف در آن از موضوعات موردتوجه در شرایط کنونی است.
نکات تحلیلی: باتوجه به اهمیت و جایگاه مجلس و شرایط خطیر کشور، به نظر می‌رسد که مجلس آینده برای انجام کارویژه‌های انقلابی خود باید مبرا از اختلاف و تفرقه باشد. درواقع، اگر مجلس آینده قرار است که انقلابی و کارآمد باشد، باید از هم‌اکنون (بدو تشکیل) تلاش شود تا پتانسیل‌های اختلاف و منازعه در آن مدیریت شود و از هرگونه چندصدایی و عدم هماهنگی در آن پرهیز شود.
علاوه بر این، باتوجه به ترکیب مجلس آینده، انتظار آن است که با روحیه‌ی برادری و ایثار، اختلاف‌نظر‌های درون‌جبهه‌ای حل و فصل شود و به سطح رسانه‌ها و جامعه کشیده نشود. البته نباید فراموش کرد که همواره برخی تلاش می‌کنند تا با گل‌آلود کردن فضا، ماهی خود را بگیرند و بازی باخته در زمین واقعی را با روی آوردن به تکنیک‌های عملیات روانی – رسانه‌ای و دامن زدن به اختلافات در میان نیرو‌های انقلابی، به نفع خود تغییر دهند. دقت در این موضوع، بویژه از آن روی اهمیت دارد که تقریباً یک سال بعد از آغاز به کار مجلس جدید، انتخابات ریاست جمهوری انجام خواهد شد و کیفیت رقم خوردن نتیجه در آن تا حدودی به وضعیت مجلس یازدهم بستگی دارد؛ به این معنا که اگر نیرو‌هایی که با شعارهایی، چون کارآمدی، جوان‌گرایی و درون‌ گرایی و... وارد مجلس شده‌اند، در کارنامه یک ساله خود موفق عمل کنند و بارقه‌های امید را در جامعه روشن کنند، در انتخابات آینده ریاست جمهوری نیز زمینه اقبال به گفتمان آن‌ها بیش از پیش فراهم می‌شود.
نکته راهبردی:
واقعیت آن است که فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی– جریانی، کارآمدی و گره‌گشایی از مشکلات مردم، مهمترین مسأله کشور است و حال که با بن‌بست غرب-گرایی و نگاه به بیرون، زمینه برای روی آوردن به درون و اعتماد به ظرفیت‌ها و استعداد‌های داخلی و انقلابی فراهم شده است، نباید با ساده‌نگری و عدم‌درک موقعیت تاریخی‌ای که در آن قرار داریم، بار دیگر کشور را در ورطه‌ ناکارآمدی قرار دهیم. امروز این مسئولیت متوجه نیرو‌های انقلابی است و جامعه منتظر است تا کارآمدی و صحت ادعا‌ها و شعار‌های آن‌ها را به نظاره بنشیند. مجلس آینده باید تمرینی، هرچند سخت، برای این منظور باشد.


▼گزارش روز

استیصال آمریکا در مقابل یک ملت
تحریم، تنها ابزاری است که در این وضعیت کنونی، به صورت همه جانبه توسط دشمن بر علیه کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد به‌طوری‌که در بین سیاسیون از این رفتار غرب تحت عنوان مبتلاشدن آمریکا به آلرژی تحریم سخن به میان می‌آید.
گزاره خبری:
مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل خواست که تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند. وی در سخنانی گفت: «قبل از آنکه خاورمیانه وارد مسابقه تسلیحاتی جدیدی شود، شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند. وزیر خارجه آمریکا اوایل اسفندماه نیز در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که آمریکا از جامعه ملل خواهد خواست تحریم‌های سازمان ملل برای جلوگیری از فروش تسلیحات متعارف به ایران را تمدید کند. طبق یکی از بند‌های قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشور‌های خارجی جنگ‌افزار بخرد.
نکته راهبردی: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری در دنیاست که به این میزان مورد تحریم و دشمنی غرب قرار گرفته است. تحریم از سلاح گرفته تا تحریم دارویی که کاملا در جهت مخالف منشور حقوق بشری سازمان ملل است. از این رو نیرو‌های مسلح و تفکراتی از جنس شهید طهرانی مقدم، ایران را به جایی در حوزه دفاعی رسانده است که جمهوری اسلامی امروز در بخش‌های مختلف دفاعی از جمله در حوزه موشکی، پهپادی و تانک و ... جزو برترین‌های دنیاست. آن چه وزیر خارجه آمریکا بدنبال آن است نه تنها کمترین تاثیر بر واقعیت‌ها و توانمندی‌های نظامی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران ندارد، بلکه خود عامل دیگری برای توسعه صنایع دفاعی کشور به حساب می‌آید. این مواضع مقامات آمریکایی به مانند موارد مشابه گذشته، عملیات روانی و نشانه استیصال آن‌ها در مقابل ملت بزرگ ایران است.


▼ خبر ویژه

انگار اخبار رسانه‌ها را نخوانده‌اند!
حزب اصلاح‌طلب "اتحاد ملت" به تازگی در خلال بیانیه‌ای ۱۰ بندی که پیرامون ابعاد سیاسی و اقتصادی ویروس کرونا منتشر کرد؛ نوشت: «اتصال به جهان و پذیرش تعامل با دیگران بدون هرگونه توطئه‌اندیشی، به نفع مردم و حاکمیت است. رخ‌داد مسایلی، چون آنچه با پزشکان بدون مرز شد، قطعاً مورد تائید اکثریت مردم ایران نیست.» حزب اتحاد همچنین در مقدمه بیانیه خود نیز تأکید می‌کند: «در این شرایط لازم است تا با مسئولیت‌پذیری، عوامل ماورایی و توطئه‌های داخلی و خارجی را عامل وضع موجود جلوه ندهیم و بپذیریم که دست‌کم در پیدایش دو ضعف اقتصادی و سرمایه اجتماعی پایین که بر مدیریت شرایط سخت فعلی مؤثرند، بیش از هر چیز از ماست که بر ماست». در بحث پزشکان بدون مرز، چیزی که در ورای ادعای "حزب اتحاد ملت" قرار دارد؛ خواسته اکثریت مردم ایران برای عدم تحقیر ملی و جلوگیری از پهن شدن بستر برای ایجاد ناامنی در ایران است. مع‌الوصف، مقامات حزب اتحاد طوری درباره پزشکان بدون مرز سخن گفته‌اند که انگار اخبار رسانه‌ها را نخوانده‌اند، گویا خبر ندارند که دولت‌های غربی از کنترل این بیماری در شهر‌های خود درمانده شده‌اند و اگر کسی لایق دریافت کمک و مساعدت پزشکان بدون مرز باشد، این کشور‌های غربی هستند، نه ایران اسلامی.

 

▼ اخبار
پس از ۱۶ سال به فکر مطالبات مردم افتاده‌اند!
مهدی آیتی گفته است: «اصلاح‌طلبان باید به آسیب‌شناسی و بازنگری در عملکرد ۱۶ ساله خود بپردازند و خواست و مطالبه مردم را انعکاس دهند تا بتوانند دوباره اقبال عمومی را به دست بیاورند.» او در واقع به این نکته ظریف اذعان می‌کند که عدم اقبال عمومی مردم به اصلاح‌طلبان ناشی از دوری آن‌ها از مطالبات و خواست مردم است. آیتی اضافه کرده: «اصلاح‌طلبان وقتی از سال۹۲ پشت در دولت آقای روحانی گدایی و التماس می‌کردند که پست‌های دولتی بگیرند، اشتباه تاریخی کردند. اصلاح‌طلبان گمان می‌کردند که باید بروند دست دراز کنند و آقای روحانی به آن‌ها پستی بدهد و دیدیم که آقای روحانی به‌هیچ‌وجه به اصلاح‌طلبان روی خوش و التفات نشان نداد.» بی‌اعتنایی روحانی به اصلاح‌طلبان در حالی از سوی این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان می‌شود که بسیاری از مناصب مهم دولتی طی هفت سال گذشته در اختیار اصلاح‌طلبان بوده و اکنون این ادعا‌ها بیش از آنکه واقعیت داشته باشد، فرافکنی و فرار از ناکارآمدی دولت صورت می‌گیرد.


فتوای رهبر انقلاب در خصوص روزه در ایام کرونایی
دفتر استفتائات رهبر انقلاب فتوای ایشان را در پاسخ به سؤال؛ «در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟» منتشر کرد. متن فتوا بدین شرح است: روزه به‌عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه‌های تکامل و اعتلاء روحی انسان به شمار می‌رود و بر امت‌های پیشین نیز واجب بوده است. از آثار روزه پدید آمدن حالت معنوی و صفای باطن، تقوای فردی و اجتماعی، تقویت اراده و روحیه مقاومت در برابر سختی‌هاست و نقش آن در سلامت جسم انسان نیز روشن است و خداوند اجر عظیمی برای روزه‌داران قرار داده است. روزه از ضروریات دین و ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه مبارک رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب: ایجاد بیماری و یا تشدید بیماری و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می‌شود. در این موارد روزه ساقط، ولی قضای آن لازم است. بدیهی است درصورتی‌که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می‌کند؛ بنابراین اگر فردی نسبت به امور یاد شده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط، ولی قضای آن لازم است.


تأثیر بحران شیوع کرونا بر اعتقادات مذهبی مردم
بر اساس نتایج نظرسنجی "ایسپا" که به صورت تلفنی، از ۱۵۶۳ نفر از جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال در تاریخ ۲۴ تا ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ در کشور انجام داده است؛ ۴۸.۴ درصد پاسخگویان اظهار داشته‌اند در این ایام که کرونا شیوع پیدا کرده، اهمیت دین و خداوند برای آن‌ها نسبت به قبل تغییری نکرده است. ۴۷ درصد گفته‌اند در ایام کرونا، اهمیت دین و خداوند برای آن‌ها نسبت به قبل بیشتر شده است. فقط ۳.۵ درصد گفته‌اند این اهمیت نسبت به گذشته کمتر شده است. ۱.۱ درصد هم به این سؤال پاسخ ندادند. یافته‌های مقایسه‌ای نیز نشان می‌دهد، اهمیت دین و خدا در دوران کرونا برای زنان در مقایسه با مردان بیشتر از قبل شده است. بیشتر شدن اهمیت دین و خدا نسبت به قبل در میان افراد بالای ۵۰ سال بیشتر از سایر افراد و برای افراد دارای تحصیلات غیردانشگاهی بیشتر از افراد دانشگاهی مشاهده می‌شود.


کرونا ماهیت نظام سرمایه‌داری را فاش کرد
نوام چامسکی، تحلیلگر امریکایی کرونا را فاش‌کننده عیوب نظام سرمایه‌داری جهانی می‌خواند؛ و می‌گوید: «این تهدیدات اعم از بحران کرونا، جنگ هسته‌ای و گرم شدن کره زمین تهدیداتی است که به‌دلیل اِعمال سیاست‌های نئولیبرالیسم ایجاد شده و روز‌به‌روز نیز شدت خواهد گرفت.» چامسکی در این مقطع تمدن غرب را برای بشریت ویران‌کننده می‌داند و از مردم می‌خواهد با پایان گرفتن بحران کرونا تصمیم بگیرند براساس چه الگو و عقیده‌ای می‌خواهند آینده خود را بنا سازند، چراکه حالا معلوم شده است تمدن غرب برای بشریت ویران‌کننده و منشأ همه نابسامانی‌ها و مشکلات عمیق اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اعمال سیاست‌های نئولیبرالیسم و بازار جهانی است. چامسکی معتقد است کمپانی‌های خصوصی داروسازی می‌توانستند برای پیشگیری از کرونا واکسنی تولید کنند، اما از این کار طفره می‌روند، چون در منطق سرمایه‌داری ساخت کرم پودر سودآورتر از ساختن واکسن کروناست!


▼ اخبار کوتاه
قدرت نظامی ایران به روایت کارشناس روسی/ آناتولی سیتنوف، رئیس سابق تسلیحات نیرو‌های مسلح روسیه گفت: «نیروگاه‌های هسته‌ای اگرچه با پیچیدترین تکنولوژی‌ها ایجاد می‌شوند، اما فن آوری آن‌ها به‌هیچ‌وجه جدید نیست، بنابراین ایران می‌تواند ظرف ۱۰-۱۵ سال زیردریایی هسته‌ای خود را بسازد.» وی گفت: «اگر راکتور‌های هسته‌ای در ۱۹۴۵-۱۹۴۷ ایجاد شده‌اند ... باید بگویم که آن‌قدر زمان زیادی گذشته است که ایران بتواند پتانسیل ایجاد زیردریایی‌های هسته‌ای را جمع کرده باشد. این دیگر یک راز نیست. من فکر می‌کنم آن‌ها طی ۱۰-۱۵ سال ایجاد می‌شوند.»
سلطان عمان به رئیس جمهور سوریه تبریک گفت/ خبرگزاری رسمی عمان روز جمعه با انتشار توییتی اعلام کرد، سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان روز پنج‌شنبه با ارسال پیام تبریکی به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، سال‌روز استقلال کشورش را تبریک گفت. وی پیشتر نیز از دولت سوریه به دلیل تسلیت و ابراز همدردی با وی به مناسبت درگذشت سلطان فقید قابوس بن سعید تشکر و قدردانی کرده بود.
همه چیز تزئینی و توخالی بود/ عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور جهان عرب (مقیم لندن): بیایید لندن را ببینید؛ به خدا حال و روزشان اسف‌بار شده؛ هیچ کاری از دستشان برنمی‌آید؛ همه‌چیز تزئینی و توخالی بود؛ به معنی واقعی کلمه ثابت شد چقدر عقب‌افتاده هستند! در همین حال روزنامه گاردین انگلیس از بحران گرسنگی در این کشور در پی اعلام قرنطینه پس از شیوع کرونا در این کشور خبر داد. به نوشته این روزنامه انگلیسی، ۱.۵ میلیون نفر از مردم انگلیس اعلام کرده‌اند که از زمان شروع قرنطینه در پی شیوع کرونا هیچ غذایی در طول روز نخورده‌اند، چون پول و دسترسی به غذا نداشته‌اند. میلیون نفر هم گفته‌اند که وعده‌های غذایی خود را کاهش داده‌اند. یک میلیون نفر هم اعلام کرده‌اند که تمام درآمد خود را ازدست‌داده و هیچ‌گونه کمک دولتی دریافت نکرده‌اند.
تدابیر ارزی و ریالی برای ایام کرونایی/ سید کامل تقوی‌نژاد، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در نشست آنلاین خبری اعلام کرد: «در حال دریافت وام از بانک جهانی به میزان ۵۰ میلیون دلار هستیم که مقدمات آن انجام شده و کار‌های اولیه با دستگاه‌ها در حال انجام است. افزون بر این، دریافت وامی از بانک توسعه اسلامی به میزان ۱۳۰ میلیون یورو برای خرید تجهیزات در حال انجام است که بخشی از اقداماتی است که برای تجهیز منابع انجام شده است.» تقوی نژاد در ادامه با تأکید بر مشارکت ۴۰ میلیارد تومانی مردم در تأمین هزینه‌ها، گفت: «سازمان برنامه‌وبودجه ۳ هزار و ۵۰ میلیارد تومان برای کرونا اختصاص داده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات