صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۲۰۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه اول اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) باور كنید كه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگاه مركزی فرهنگی كشور است؛ باور كنید كه اینجا فرماندهی مسائل عمده فرهنگی كشور و سیاست‌گذاری كشور را بر عهده دارد؛ اعضا بایستی به این توجّه كنند. (1392/۰۹/19)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز   

جیغ بنفش پنتاگون از قایق‌های ایرانی

پنج‌شنبه گذشته حرکت‌های تحریک‌آمیز نیروهای تروریستی سنتکام در خلیج‌فارس باعث اقدام به‌موقع نیروی دریایی سپاه شد. در این زمینه ابتدا ارتش تروریستی آمریکا در بیانیه‌ای واکنش مناسب قایق‌های ایران را محکوم کرد اما جهانیان فهمیدند که ترس و جیغ بنفش نیروهای آمریکا ناشی از انفعال و عدم توانایی در مقابل قدرت دریایی ایران است.

نکات تحلیلی: ۱. آمریکا در روزهای گذشته با اعزام کشتی جاسوسی و به پرواز درآوردن جنگنده‌های جاسوسی بر فراز مرزهای ایران درصدد بوده است که نیروهای جمهوری اسلامی ایران را در شرایط انفعالی قرار دهد. ۲. از آنجایی که ارعاب و تهدید موضعی نتوانسته است منجر به سکوت یا عقب‌نشینی ایران از مواضع مقتدرانه‌اش شود، آمریکا راهبرد جنگ رسانه‌ای را به‌عنوان بدیل ناوهای خود انتخاب کرده تا شکست خود را جبران کند. ۳. ناکامی آمریکا در منطقه، اوضاع ناپایداری برای نیروهای او در منطقه به وجود آورده است؛ از یک سو تلاش می‌کند خود را قدرت فائق منطقه نشان دهد و از طرف دیگر به روش‌های مختلف می‌کوشد اوضاع نظامیان خود را با اقتدار و منسجم نشان دهد تا افکار عمومی را با خود همراه کند. 4. آمریکا اعلام کرده است که در حال بررسی نحوه پاسخ به رفتار قایق‌های سپاه است؛ این سخنان بیش از آنکه نشانه قوت و قدرت آمریکا باشد نشان‌دهنده سخت شدن نحوه تصمیم‌گیری برای مقابله با قدرت ایران است، زیرا آمریکا بیش از دیگران به قدرت دریادلان سپاه آگاه است و کوچک‌ترین خطای آن‌ها هزینه سنگین استراتژیک را بر آن‌ها به دنبال خواهد داشت. تعقیب و رصد ناو آمریکایی در آب‌های خلیج‌فارس توسط مرزبانان دریایی ایران اسلامی، یک‌بار دیگر ثابت کرد که دست برتر در آبراه استراتژیک تنگه‌هرمز و پهنه آبی خلیج‌فارس با نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و آمریکا در سال‌های گذشته توانایی کوچک‌ترین اقدامی علیه ملت ایران در این حوزه نداشته است.

نکته راهبردی: آمریکا مدت‌هاست در منطقه غرب آسیا در مقابل ایران دچار تنزل استراتژیک نظامی است و با توجه به بی‌اعتمادی مردم این منطقه به وعده‌ها و عهدنامه‌های امریکایی، دیگر فرصتی برای استفاده از اسب تراوای برخی نخبگان آنگلوفیل وابسته باقی نمانده است و جامعه ایران و جبهه مقاومت همراه با نیروهای مقتدر خویش در مقابل طرح‌های خبیثانه آمریکا ایستاده است و اجازه نمی‌دهد که تهدیدهای او به مرحله واقعیت برسد.

 

▼گزارش روز                          

واقعیت فراگیر و جهانی

کووید 19 ویروس فراگیری است که با عبور از مرزهای چین، به فاصله 100 روز معضلی عالم‌گیر شده است و اینک دنیا را با رکود بی‌سابقه اقتصادی مواجه ساخته است.

گزاره‌های خبری:1- به گزارش رویترز: «آمارهای رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که اقتصاد چین در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.8 درصد کوچک شده که اولین رشد منفی اقتصاد این کشور دست‌کم از سال 1992 میلادی تاکنون به شمار می‌رود.» وضعیت برترین اقتصاد دنیا نیز تعریفی ندارد؛ آمار پنج میلیونی بیکاران در هفته اول شیوع ویروس در امریکا و پیش‌بینی بیکاری 20 میلیون شاغل در این کشور در صورت تداوم روند فعلی، آینده تیره‌وتاری را برای مردم این کشور نوید می‌دهد. 2- به گزارش نیویورک‌تایمز، اقتصاد اروپا که سال گذشته میلادی را تنها با رشد 0.1 درصدی به پایان رسانده بود، اکنون در آستانه رکودی بی‌ُسابقه مواجه است که در آن میلیون‌ها نفر شغل خود را از دست خواهند داد. 3- گیتا گوپیناس، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی تداوم رشد منفی اقتصاد جهان تا پایان 2021 میلادی را کرده و در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفته است: «ما انتظار داریم حتی تا پایان ۲۰۲۱ فعالیت‌های اقتصادی پایین‌تر از آنچه ما قبل از شیوع ویروس کرونا انتظار داشتیم، باقی بمانند.» 4- بر اساس برآورد بانک جهانی از شاخص‌های اقتصادی کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا تا ابتدای ماه آوریل، اقتصاد کشور‌های این منطقه حدود ۱۱۶ میلیارد دلار یعنی معادل حدود ۳.۷ درصد نسبت به سال گذشته کوچک‌تر شده است.

نکته راهبردی:

واقعیت تلخ اقتصادی ایام کرونایی موضوعی فراگیر و جهانی است که اقتصاد ایران نیز از آن بی‌تأثیر نبوده است. هرچند نقش قوای حکومتی اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه در این ایام نقشی بی‌بدیل و مهم ارزیابی می‌َشود و برآورد کلی اقدامات حکومت در این مقطع، برآورد مثبت و قابل تحسینی است، اما اراده جمعی ملت و فرهنگ نوع‌دوستی و دستگیری از همنوع که این روزها با اقدامات مختلفی مثل؛ بخشش اجاره‌بهای مراکز تجاری و منازل مسکونی، بخشش حقوق، فعالیت‌های جهادی، کمک مؤمنانه و ... انجام می‌گیرد، از مهم‌ترین شاخصه‌های اجتماعی مؤثر برای کاهش و تحمل‌پذیر کردن اثرات مخرب اقتصادی در جامعه به شمار می‌رود.

 

▼ خبر ویژه                   

جزئیات‌ رویارویی‌ اخیر سپاه با ناو آمریکا در خلیج‌فارس

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه طی بیانیه‌ای ماجرای رویارویی شناورهای ایرانی با ناو آمریکایی را این‌گونه توصیف کرد: «نیروی دریایی آمریکا ساعت ۲۳ دوشنبه ۱۸ فروردین راه کشتی شهید سیاوشی سپاه را در بازگشت از یک مأموریت در خلیج‌فارس سد کرد و با مشاهده هشدارها، سرانجام مجبور به کنار کشیدن شد. سپس ساعت ۶ صبح سه‌شنبه ۱۹ فروردین نیز در ۳۰ مایلی سکوهای ایران در منطقه روبروی عسلویه دوباره ناو آمریکا با حرکتی خطرناک راه شناور شهید سیاوشی را برای مدتی سد کرد و این شناور با کنار زدن ناو آمریکایی به مسیر ادامه داد. نیروی دریایی سپاه برای پیشگیری از ادامه رفتارهای غیر‌قانونی و ماجراجویانه آمریکا اقدام به افزایش ظرفیت‌ گشت‌های دریایی خود کرد و در ۲۷ فروردین‌ماه ۱۱ فروند قایق خود را به صورت گروهی عازم منطقه کرد که با کشتی‌های جنگی آمریکا مواجه شدند و آن‌ها را مجبور به کنار کشیدن از مسیر شناورهای سپاه کردند.»

 

▼ اخبار

مشکل به ۴.۸ میلیارد دلار ختم نمی‌شود

سید شمس‌الدین حسینی منتخب مردم در مجلس یازدهم در مورد گزارش تفریغ بودجه، به ابعاد تعیین نرخ ارز دولتی پرداخت و تصریح کرد: «در این مورد دو نکته وجود دارد. 1- به صراحت مشخص است که سرنوشت کالاهای قریب به ۵ میلیارد دلار ارزی که به ثمن بخس و یک‌دوم و برخی اوقات یک‌سوم و حتی یک‌چهارم قیمت اصلی آن تخصیص پیدا کرد، معلوم نیست. 2- کالاهای ارزانی که قرار بود با ارز ترجیحی به دست مردم برسد، نرسید؛ بنابراین مشکل به ۴.۸ میلیارد دلار ختم نمی‌شود مشکل به رانت کل موضوع و قیمت‌گذاری غلط بازمی‌گردد. در این تردید نکنید وقتی قیمت ارز در بازار ۱۶ هزار تومان است و شما ۴۲۰۰ تومان تخصیص می‌دهید حتماً رانت و فساد وجود دارد.» وی گفت: «گزارش دیوان محاسبات در رابطه با این موضوع در مجلس خوانده شد اما حقوق مردم نادیده گرفته می‌شود. ۴.۸ میلیارد دلار نیست که گم شده بلکه حقوق مردم گم شده است.»

اصلاح قانون انتخابات اولویت نیست

حجت‌الاسلام احمد سالک، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به تصویب طرح دوفوریتی اصلاح بخش‌هایی از قانون انتخابات مجلس در آخرین جلسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «طرح اصلاح قانون انتخابات چندین جلسه در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت شورای نگهبان ایراداتی را به آن وارد کرد و مدتی طولانی این طرح بین مجلس و شورای نگهبان ردوبدل شد.» وی ادامه داد: «بنده تعجب می‌کنم چرا برخی از نمایندگان بعد از ردصلاحیت، دست به کار شده‌اند و به دنبال اصلاح قانون انتخابات هستند، درحالی‌که می‌توانستند در زمان بررسی این طرح در مجلس نظرات خود را مطرح کنند.» وی بیان داشت: «در شرایطی که بسیاری از مردم در سایه ویروس کرونا کسب‌وکارشان را از دست داده‌اند و بیکاری‌شان بیشتر شده است، نمایندگان به جای ارائه طرح دوفوریتی برای اصلاح قانون انتخابات باید طرحی را برای حل مشکلات اقتصادی کشور ارائه کنند.»

اگر در برابر امریکا نایستیم وضع اقتصادی بدتر می‌شود

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در خصوص وضعیت اقتصادی کشور معتقد است: «موقعیت فعلی ما بسیار دشوار است، اما آینده به این دشواری نخواهد ماند و روشن‌تر است. منظورم از آینده نیز 5 یا 10 سال آتی نیست، بلکه مربوط به آخر امسال است. اگر نظام جمهوری اسلامی در برابر ایالات‌متحده آمریکا ایستادگی نکند، چشم انداز اقتصادی تیره‌تر از امروز خواهد شد. شما نگاه کنید به وضع کشورهایی که نه‌تنها هیچ چالشی با آمریکا ندارند بلکه جزو متحدان منطقه‌ای آن هستند. بحران اقتصادی جاری موضوعی نیست که مختص به ایران باشد و مسئله‌ای هم نیست که با کوتاه آمدن یا مصالحه با آمریکا حل‌وفصل شود. مسائل اقتصادی ما چنانکه هم در دوران تحریم نشان داده شد و هم قبل آن، مسائلی داخلی هستند. باید بگویم که اصل بحران را پشت سر گذاشته‌ایم و اگر بحران کرونا نبود سال 99 بسیار بهتر از سال 98 آغاز می‌شد.»

آمریکا عناصر داعش را در سوریه آموزش می‌دهد

«غسان یوسف» تحلیلگر سوری در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح اوضاع سوریه و موضع‌گیری‌های ترکیه و آمریکا در سایه گروه تروریستی داعش پرداخت. وی با بیان اینکه «نیازهای لجستیکی اصلی داعش از آمریکا و ترکیه تأمین می‌شود.» گفت: آمریکا وجود داعش را بهانه‌ای برای ماندن می‌داند و اگر وجود نداشته باشد، تلاش می‌کند که آن را ایجاد کند؛ همان‌طور که الآن این امر از طریق آموزش گروهک‌های داعشی در اردوگاه الرکبان و پایگاه التنف و مناطق تحت کنترل گروه موسوم به "قسد" در جریان است. این نویسنده سوری در ادامه فاش کرد: اخیراً یکی از فرماندهان گروه مسلح "المغاویر الشرقیه"، خود را به ارتش سوریه تسلیم کرد. او حمایت آمریکا از این گروهک‌های رادیکال را برای دولت سوریه شرح داد. "المغاویر الشرقیه" گروهک مسلحی است که تفکرات داعشی دارد.

 

▼ اخبار کوتاه

سرقت نفت سوریه در بحبوحه کرونا/ در حالی که دولت سوریه توان خود را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در این کشور قرار داده، منابع خبری اعلام کردند؛ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با کمک مزدوران محلی در حال سرقت نفت سوریه در شرق این کشور است.

جریمه ۵۵۰۰ دلاری برای انتشار اطلاعات غلط درباره کرونا/ در امارات هر شخصی که اقدام به انتشار اطلاعات مکتوب، صوتی، تصویری یا از طریق رسانه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌ها در مورد کرونا کند که غلط و اشتباه باشد، ۵۵۰۰ دلار جریمه خواهد شد.

دروغ‌گویی ترامپ؛ شعار انتخاباتی رقیب شد/"جو بایدن" نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: «من همیشه به شما حقیقت را خواهم گفت». روزنامه «واشنگتن پست» روز سه‌شنبه گذشته در مطلبی نوشته بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در ۱۱۷۰ روز دوران ریاست جمهوری خود، ۱۸ هزار دروغ یا ادعای گمراه‌کننده گفته است. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز اخیراً گزارش داد که رئیس‌جمهور آمریکا طی یک هفته ۷۸ ادعای نادرست مطرح کرد که چند مورد از آن‌ها مربوط به ایران بوده است.

رهبر انقلاب اول ماه مبارک رمضان را اعلام کرد/ حجت‌الاسلام علیرضا موحد نژاد کارشناس برجسته رؤیت هلال و دبیر علمی ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: «با توجه به اینکه طبق نظر کارشناسان ایرانی و خارجی، امکان رؤیت هلال با چشم مسلح و غیرمسلح در غروب پنجشنبه در ایران بسیار بعید است طبق فتوای رهبر انقلاب و آیت‌الله سیستانی اول ماه مبارک رمضان شنبه ۶ اردیبهشت خواهد بود.»

آمار وحشتناک کشته‌های کرونایی در امریکا/ نیوزویک نوشت: تعداد افرادی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا تاکنون کشته شده‌اند، از تعداد قربانیان آمریکا در جنگ 18 ساله آمریکا در افغانستان فراتر رفته است، یعنی طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا. دانشگاه جان‌‌ها‌پکینز که اطلاعات قربانیان کرونا را جمع‌آوری می‌کند، اعلام کرد؛ آمار رسمی قربانیان جنگ آمریکا در افغانستان از 7 اکتبر 2001 تا 23 مارس امسال 2 هزار و 445 نظامی پنتاگون و غیرنظامیان بوده است. درحالی‌که آمار کشته‌های کرونایی تاکنون به بیش از 41 هزار نفر رسیده است.

اصلاح‌طلبان، گرفتار ریزش سرمایه اجتماعی‌اند/ روزنامه آرمان نوشت: شرایط امروز اصلاح‌طلبان ناشي از برخي عملکردها و اتفاقاتي است که طي اين چند سال رخ داده و موجب شده آن‌ها به‌طور محسوسي با ريزش سرمايه اجتماعي مواجه شوند. چنانکه پايگاه رأي 24 ميليوني و اصلاح‌طلب روحاني امروز نه‌چندان دل‌خوشي از دولت دارد و نه حمايتي از اصلاح‌طلبان مي‌کند. بنابراين اصلاح‌طلبان بايد طرحي نو در‌اندازند، به متن جامعه بازگردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات