صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۲۰۷۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه شنبه، دوم اردیبهشت ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سپاه پاسداران در یکی از حساس‌ترین و پیچیده و غامض‌ترین شرایط تاریخ این کشور متولد شد. آسان هم متولد نشد. از آغاز پیدایش و ولادت این نهاد مبارک، مسئولیت‌های دشوار بر دوش او قرار گرفت. (۱۳۹۰/۰۳/۱۰)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز        

سپاه و نگاه استراتژیک به آن

روز تولد سپاه، روزی است که باید در مورد سپاه نوشت، از کارنامه یک نهالی که ۴۱ سال پیش توسط امام (ره) کاشته شد و امروز به درخت تنومندی تبدیل شده است که نه‌تنها طوفان‌های سهمگین آن را از پای در نمی‌آورند، بلکه طوفان‌های سهمگینی علیه آن‌ها ایجاد می‌کند. در مسیر موفقیت سپاه پاسداران رهنمودهای امام (ره) و مقام معظم رهبری نقش اساسی داشته‌اند. در این رابطه اشاره به چند سفارش کلیدی امام خامنه‌ای که در سال گذشته در مورد سپاه بیان داشتند، حائز اهمیت است.

نکات تحلیلی:

۱. بیانات رهبر انقلاب در جمع فرماندهان سپاه که در مهرماه ۹۸ بیان شد، حاوی یک جهش چشمگیر در تثبیتِ قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی بود که بدون تردید دکترین جدید دفاعی جمهوری اسلامی در گام دوم انقلاب محسوب می‌شود؛ «نگاه وسیع به جغرافیای مقاومت»، «نگاه وسیع فرامرزی»، «قناعت نکردن به منطقه خودمان» و «امتداد عمق راهبردی» کلیدواژه‌های راهبردی‌ای هستند که هرکس اندکی از سیاست بین‌الملل بداند متوجه‌ معانی و الزامات آن می‌شود؛ این جملات استراتژیک را صرفاً امام (ره) برای سپاه بیان فرمودند.

۲. سپاه در خانه ننشسته که دشمن به کشورش حمله کند بلکه بازوهای قدرتمند او باعث شده از کیلومترها دورتر دشمنان و عوامل امریکا و صهیونیسم را از بین ببرد.

۳. سپاه پاسداران نماینده جمهوری اسلامی در حمایت از مستضعفان و نیروهای مقاومت در جهان است و چه افتخاری از این بالاتر که در این عرصه از اندیشه عدالت‌خواهی به دفاع از آنان می‌پردازد.

نکته راهبردی: ویژگی منحصربه‌فرد سپاه این است که در همه عرصه‌های سخت اولین نیرویی است که اعلام حضور می‌کند. در بحران‌های ابتدای سال ۹۸ و پایان آن و حتی هم‌اکنون در عرصه خدمات اجتماعی فعالانه و اثرگذار بروز یافته است و باعث کاهش آسیب‌ها و امید به انقلاب اسلامی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی نظام شده است. در این زمینه مقام معظم رهبری سال گذشته در دیدار فرماندهان فرمودند که «آماده‌به‌کاریِ خودتان را در مواجهه‌ی با حوادث بزرگ حفظ کنید» از همان روز تاکنون سپاه درصدد بوده است که این مطالبه رهبری را محقق نماید و در حوادث گذشته خوش درخشیده است و در آینده بروز بهتری خواهد داشت. انشاءالله

 

▼گزارش روز                    

جنجال بر سر گزارش تفریغ بودجه

واکنش روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به گزارش تفریغ بودجه 97 جای بسی تأمل دارد. تیتر روزنامه شرق با عنوان «سیاهه تخلفات»،‌ روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «تلفات مالی دلار 4200»، جهان صنعت با تیتر «غارت قانونی» نمونه‌هایی از واکنش رسانه‌ها به گزارش دیوان محاسبات در مورد واگذاری ارز 4200 تومانی است. البته رسانه‌های اصلاح‌طلب که به‌نوعی حامی دولت هم می‌باشند در این مسیر پیشتاز بودند.

گزاره‌های تحلیلی:

1- دوگانه افزایش سرمایه اجتماعی و دفاع از حقوق عامه مردم باید محور هرگونه موضع‌گیری و اعلام نظر در گزارش تفریغ بودجه قرار بگیرد به‌گونه‌ای که هیچ‌کدام فدای دیگری نشود. اختلاف آماری که دیوان محاسبات در گزارش‌های تفریغ به‌صورت سالانه ارائه می‌دهد از جهت نظارت بر بودجه کشور، بسیار مهم و حیاتی است ولیکن نباید به‌گونه‌ای باشد که به اعتماد عمومی لطمه بزند. 2- اختلاف آمار در گزارش تفریغ مطلقاً به معنی فساد و یا اختلاس نیست، بلکه گزارش مغایرت حسابرسی است که ممکن است در بخشی از آن فسادی نیز رخ داده باشد؛ مثلاً در گزارش تفریغ بودجه سال 97 بنا به ادعای رئیس‌کل بانک مرکزی بخشی از ارز واگذارشده به تجار برای واردات کالا، زمان‌دار بوده است و شرکتی حق داشته است طی یک سال این میزان کالا را وارد کند؛ بنابراین تسویه وجوه در همان سال مقدور نبوده است و نباید کل این مبلغ به‌عنوان فساد و یا اختلاس تلقی شود. 3- سیستم نظارتی دیوان محاسبات در شرایط فعلی نیاز به بازبینی دارد به‌گونه‌ای که بتواند نظارت خود را هم‌زمان با مصرف بودجه کشور انجام دهد. گسترش فناوری‌های محاسباتی و نظارت هوشمند می‌تواند هم از اختلافات گزارش تفریغ بکاهد و هم اثربخشی گزارش‌ها را ارتقاء دهد. همکاری و هماهنگی سه قوه در این موضوع راهگشاست.

نکته راهبردی: در تحلیل گزارش تفریغ بودجه عده‌ای از تحلیلگران و به‌ویژه فعالان سیاسی و حزبی از این موقعیت برای ضربه زدن به رقیب استفاده می‌کنند، غافل از اینکه جنجال‌آفرینی خارج از واقعیت بر سر این موضوع، اعتماد عمومی از کارآمدی نظام را تضعیف می‌کند.

 

▼ خبر ویژه                               

اطلاعات کیلویی چند؟!

فعالان امنیت سایبری از افشای پایگاه اطلاعات هویتی کاربران برخی سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی خبر دادند که این اطلاعات در فضای مجازی در حال خریدوفروش است. این در حالی است که اواسط فروردین‌ماه نیز نشت اطلاعات شناسنامه‌ای ۸۰ میلیون کاربر ایرانی از طریق سرورهای سازمان ثبت‌احوال و وزارت بهداشت، افشای بانک اطلاعاتی حاوی اطلاعات شمار زیادی از کاربران ایرانی تلگرام و شماری از کاربران یکی از بازارهای ایرانی نرم‌افزارهای آیفون، خبرساز شده بود. ابوالقاسم صادقی معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص صحت‌وسقم هک و افشای این نوع اطلاعات توضیح داد و گفت: «مرکز ماهر در حال بررسی راستی آزمایی مواردی است که هم‌اکنون اعلام شده است. گفته می‌شود؛ اطلاعات بالغ بر ۶۰۰ هزار حساب کاربری یک شرکت حمل‌ونقل، نامه‌های اداری دو شرکت هواپیمایی، اطلاعات هویتی مشترکان ۳ اپراتور ارتباطی، اطلاعات ۹۵۰ هزار کاربر پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و اطلاعات کامل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم به دلیل هک در فضای مجازی در حال خریدوفروش است.»

 

▼ اخبار

التماس به توافق، از زبان ترامپ

ترامپ در نشست خبری روز یکشنبه، با وخیم توصیف کردن اوضاع ایران مدعی شد:« آن‌ها به شدت لطمه دیده‌اند. مشخص است ارقامی که اعلام کرده‌اند، درست نیست؛ اما اگر کمک بخواهند، به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز داشته باشند... ما قطعاً آماده کمک به آن‌ها هستیم... آنچه آن‌ها باید انجام دهند این است که باهوش باشند و با ما به توافق برسند.» ترامپ در حالی ادعای وخیم بودن اوضاع ایران را مطرح کرده که ایالات‌متحده آمریکا طی هفته‌های گذشته تبدیل به کانون شیوع ویروس کرونا شده و در جدول جهانی مبتلایان و فوتی‌های کرونا، با فاصله‌ای بسیار زیاد از دیگر کشورها در جایگاه نخست قرار دارد. ترامپ همچنین در حالی درخواست در اختیار قرار دادن دستگاه‌های تنفس مصنوعی به ایران را مطرح کرده که "محمدجواد ظریف" در واکنش به ادعای پیشین او برای کمک به ایران در توئیتی نوشت:« آقای ترامپ! ایران ظرف چند ماه آینده صادرکننده دستگاه تنفس مصنوعی  (ونتیلاتور) خواهد بود‌. تنها کاری که شما باید بکنید این است که دخالت در امور  داخلی دیگر ملت‌ها به‌ویژه ملت ما را متوقف کنید».

همکاری داعش و کرونا در عراق

سخنگوى فرماندهى عملیات مشترک عراق اعلام کرد: گروه تروریستی داعش با اتخاذ استراتژى جدید در حمله به شهروندان و نیروهاى امنیتى، تحرکات جدیدی را در مناطق مختلف عراق آغاز کرده است. وی افزود: اطلاعاتى به دست ما رسیده که بر اساس آن داعش با استقرار در مناطق ناهموار در الرطبه و کرکوک از طریق همکارى با برخى نیروهاى محلى، عملیات‌های اخیر خود را برنامه‌ریزی کرده‌اند. وی افزود: نیروهای امنیتى در منطقه الرطبه (در استان الانبار) و مناطق دیگر براى جلوگیرى از گسترش نیروهای داعش مستقر شده‌اند. «احمد الحمدانی» کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی عراق نیز دلیل افزایش فعالیت‌های داعش در این کشور را سوءاستفاده از وضعیت فوق‌العاده عراق در شرایط شیوع کرونا و کاهش نیروهای امنیتی به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی و منع آمدوشد، می‌داند.

افزایش برد موشک‌های نیروی دریایی سپاه به ۷۰۰ کیلومتر

دریادار تنگسیری، با برشمردن دستاورد‌های مختلف سپاه در عرصه‌های نظامی در ۴۰ سال گذشته گفت: وضع ما به‌هیچ‌عنوان با گذشته قابل مقایسه نیست و بخش دریایی سپاه و ارتش؛ انواع موشک، ناو و ناوشکن را می‌سازند و تحقیقات زیادی هم انجام می‌شود. این پیشرفت‌ها در حالی به دست آمده است که زمانی بالاترین برد موشک‌های دریایی ما ۴۵ کیلومتر بود که آن هم باید به دست مستشاران آمریکایی عملیاتی می‌شد، ولی اکنون انواع موشک‌های سطحی و زیرسطحی با برد ۷۰۰ کیلومتر را داریم که به دست نخبگان نظامی داخلی تولید شده است. فرمانده نیروی دریایی سپاه  افزود: ما بار‌ها به کشور‌های عربی اعلام کرده‌ایم که خلیج‌فارس دریایی بسته با ۲۵۰ هزار کیلومترمربع است و اگر اتفاقی برای ناو‌های سوخت هسته‌ای بیفتد حداقل ۱۰ تا ۱۲ سال هیچ موجود زنده و آب پاکی در منطقه نخواهیم داشت و برای شما که از آب‌شیرین‌کن استفاده می‌کنید، بسیار خطرناک خواهد بود و باید مراقب باشید، درحالی‌که ایران به علت وسعت دارای منابع داخلی زیادی است.

سهم رؤسای بانک مرکزی از میزان تزریق ارز به بازار

در طول مدیریت پنج رئیس‌کل بانک مرکزی کشور، درمجموع حدود ۵۸۸ میلیارد دلار ارز توسط بانک مرکزی فروخته ‌شده که نزدیک به ۲۸۲ میلیارد دلار آن برای مداخله به بازار تزریق‌شده است. دراین‌بین، ۳۵ میلیارد دلار در دوره ریاست ولی‌الله سیف، ۱۶۰ میلیارد دلار در دوره ریاست محمود بهمنی، ۳۰ میلیارد در دوره ریاست طهماسب مظاهری، ۵۷ میلیارد دلار ارز در دوره ریاست ابراهیم شیبانی توسط این بانک به بازار تزریق شد. در روندی معکوس و قابل‌تأمل، این میزان در طول دوران تصدی عبدالناصر همتی، رئیس‌کل فعلی بانک مرکزی به جذب و جمع‌آوری بیش از یک میلیارد دلار ارز از بازار تبدیل‌شده است.

 

▼ اخبار کوتاه

نظر قوه قضائیه در مورد دلارهای گم شده/ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در واکنش به گزارش اخیر دیوان محاسبات در خصوص تفریغ بودجه سال 97 و حواشی چند روزه آن گفت: همه باید از «نظارت» و «شفافیت» استقبال کنند؛ نظارت گریزی امر ناپسندی است. وی با تأکید بر اینکه وضعیت همه دلار‌های پرداختی باید شفاف شود، گفت: اعلام فساد برای مردم اطمینان‌بخش نیست بلکه باید به مردم گزارش مبارزه با فساد و بازگشت بیت‌المال را داد. پرونده‌های برخی از دریافت‌کنندگان دلار‌های ۴۲۰۰ تومانی در دادسرا در حال رسیدگی است و برخی دیگر منجر به صدور حکم شده و در حال اجرای حکم است. بار‌ها گفته‌ایم که دولت باید اقدام به اصلاح ساختار‌های فسادزا کند.

دشمنان سوریه به جان هم افتادند/ دولت‌های ترکیه و عربستان که در طول چند سال به صورت مشترک علیه سوریه در حال توطئه بودند اکنون به اقدامات تلافی جویانه علیه هم روی آورده‌اند. هفته پیش مقامات ریاض دسترسی به برخی وب‌سایت‌های رسمی ترکیه ازجمله آناتولی و شبکه تی‌آرتی را به علت «توهین به عربستان» مسدود کردند. دولت ترکیه در اقدامی تلافی‌جویانه وب‌سایت خبرگزاری رسمی عربستان (واس) و روزنامه عکاظ را مسدود کرد. هفته پیش نیز دادگاه مجازات‌های سخت در استانبول با کیفرخواست ارائه شده توسط دادستان عمومی ترکیه علیه ۲۰ شهروند سعودی که در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد آل سعود، در کنسولگری عربستان در استانبول در سال ۲۰۱۸ شرکت داشتند، موافقت کرده بود.

ستاره بوکس اتریش مسلمان شد/ ویلهلم اوت، ستاره ورزش بوکس اتریش پس از تحقیق و بررسی درباره دین اسلام در دوره قرنطینه اختیاری خانگی، مسلمان شد و اسلامش را با انتشار ویدئویی که در آن شهادتین می‌گوید، اعلام کرد. ویلهلم اوت در این ویدئو که در سطح گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، کوشیده است شهادتین را بر زبانش جاری کند. این ویدئو پس از انتشار، در مدت کوتاهی، ده‌ها هزار بیننده داشته است.

عصبانیت دشمن نشانه موفقیت سپاه است/ ستاد کل نیروهای مسلح در بخشی از بیانیه خود به مناسبت گرامی داشت روز تأسیس سپاه پاسداران آورده است: تردیدی نیست که پروژه «سپاه‌هراسی» و هجمه‌های ناجوانمردانه علیه این نهاد مقدس انقلابی کشور و عصبانیت و کینه‌ورزی آمریکا و رژیم صهیونیستی و دیگر دشمنان قسم‌خورده ایران اسلامی، ناشی از موفقیت‌های بی‌نظیر، حرکت پیروزمندانه و تأثیر نقش حیاتی سپاه در حفظ و تقویت بازدارندگی و اقتدار و سربلندی انقلاب اسلامی در برابر نقشه‌های شوم و شیطانی نظام سلطه بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات