صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۲۲۱۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، سوم اردیبهشت ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) کارآفرینی یک عبادت است؛ یک کار باارزش است؛ یک ارزش‌آفرینی است. (۱۳۸۹/۰۶/۱۶)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز   

دل‌مشغولی نمایندگان مجلس آینده

 کمتر از 40 روز تا آغاز به کار مجلس يازدهم باقي مانده و نمايندگان خود را آماده ورود به مجلس مي‌کنند. در اين ميان رايزني‌ها براي تعيين هیئت‌رئیسه و به‌طور ويژه رئيس مجلس آغاز شده است.

نکات تحليلي: ۱. در ميان نمايندگان منتخب مردم چند اسم این روزها بيش از ديگر اسامي به‌عنوان گزينه رياست مجلسي شنيده مي‌شود که محمدباقر قاليباف، عليرضا زاکاني، حميدرضا حاجي بابايي، فريدون عباسي، علي نيکزاد، شمس‌الدين حسيني، از اين جمله‌اند. ۲. رقابت براي رياست مجلسي امري طبيعي است که نبايد نسبت به آن نگران بود، مادامی‌که اين رقابت به چالش و واگرايي نينجامد؛ اما اگر قرار باشد که حاصل آن ايجاد چنددستگي و قطب‌هاي کاذب در مجلس شود که بخشي از توان نمايندگان مجلس را صرف اموري غيرواقعي کند، بدون شک اقدام ناصوابي است که بايد از آن پرهيز شود. ۳. به‌غیراز انتخاب رئیس و هیئت‌رئیسه، امور بسيار مهم‌تری جزو وظايف مجلسيان است که به نظر مي‌رسد برخي از آن امور بايد در همين فرصت چهل‌روزه دنبال شود و از دست دادن اين فرصت، خساراتي براي مجلس به بار می‌آورد. ازجمله اين موارد توجه به اين نکته است که مجلس جايگاهي است که يکي از الزامات کارآمدي آن، هماهنگي بین نمايندگان مي‌باشد. اين در حالي است که اغلب نمايندگان آن‌چنان از يکديگر شناخت نداشته و ما با ۲۹۰ نماينده‌اي مواجه هستیم که اغلب آنان در روز افتتاح مجلس همديگر را ملاقات مي‌کنند و از مبناي فکري و نگرشي يکديگر ناآگاه‌اند! ازاین‌رو بهتر است فرصت باقي‌مانده تا آغاز به کار مجلس صرف هم‌افقي نگاه و گفت‌وگو ميان منتخبان شود تا آثار انسجام حاصل‌شده در مصوبات مجلس عيان گردد. همچنين تشخيص اولويت‌ها، مسئله اصلي است که مجلس بدون توجه به آن نمي‌تواند مجلسي توانمند و مؤثر باشد. اين اولويت‌ها بايد در ذهن تک‌تک نمايندگان شکل بگيرد و تفاهمي درباره آنان به وجود بيايد و براي رسيدگي به آن برنامه‌ريزي شود. در کنار اولويت‌ها، لحاظ کردن فوريت‌ها نيز مسئله مهمي است که بدون توجه به آن انتظارات مردم برآورده نمي‌شود.

نکته راهبردی: اگر مجلس بتواند در ماه‌هاي ابتدايي کار خود چند طرح مؤثر براي رفع مشکلات مهم و آني موکلان داشته باشد، بدون شک بر ميزان رضايت مردمي خود خواهد افزود. زمان باقی‌مانده تا آغاز به کار مجلس فرصتي براي تدبير در اين زمينه است تا کار مجلس با توان حداکثري آغاز شود.

 

▼گزارش روز                   

 بازی رسانه‌ای!

فروریختن پلاسکو و شهادت جمعی از آتش‌نشانان عزیز یکی از تلخ‌ترین اتفاقات سال‌های گذشته بود! حادثه‌ای که در کنار غم از دست دادن این عزیزان، آسیب جدی به کسب‌وکار صدها تولیدکننده و فروشنده ساکن در این مجتمع زد و احداث دوباره این مجتمع و بازگشت رونق به این مجموعه یکی از مطالبات جدی از بنیاد مستضعفان بود.

گزاره خبری: پس از طرح مباحث و موضوعات متعدد درباره احداث مجدد این ساختمان، بنیاد مستضعفان در دوره جدید خود به‌عنوان متصدی اصلی این مجموعه در راستای مطالبه عمومی و منافع مردم، ساخت ساختمان جدید را در دو بخش شمالی و جنوبی و در 15 طبقه آغاز کرد و حالا با سرعتی قابل‌توجه این پروژه در حال احداث است، پروژه‌ای که افتتاح مجدد آن می‌تواند کسب‌وکار صدها تولیدکننده را که روزهای سختی را در سال‌های اخیر پشت سر گذاشتند، بار دیگر رونق ببخشد!

نکته راهبردی: فکر می‌کنید رسانه‌های ضدانقلاب و جریان‌های معاند با این اقدام چگونه برخورد می‌کنند؟ این رسانه‌ها که همواره خود را متصدی منافع مردم جا زده‌اند در این میان چه خط خبری را دنبال می‌کنند؟ سؤالی که پاسخ آن را می‌توان در گزارش بی‌بی‌سی فارسی مشاهده کرد! «سولماز مهاجر» در مطلبی با عنوان «وقتی همه خواب بودیم، پلاسکو بالا رفت»، می‌نویسد: «باوجود اختلاف شهرداری و بنیاد مستضعفان بر سر مجوز ساخت پلاسکو، این ساختمان نیز همچون بسیاری دیگر از املاک متعلق به نهادهایی که به‌طور مستقیم زیر نظر رهبر ایران فعالیت می‌کنند، بدون طی مراحل قانونی و اداری معمول، در دست‌ساخت است.» این رسانه تلاش عجیبی می‌کند تا پرونده پلاسکو را که به شکل کاملاً قانونی در حال انجام است، وارونه جلوه دهد و توجه افکار عمومی از یک مسئله مثبت ملی را به یک جدال داخلی! و نماد قانون‌گریزی تبدیل کرده و منتسب این قانون‌گریزی را یک نهاد منتسب به رهبری معرفی کند!

▼ اخبار ویژه                       

 نامه‌ای سرگشاده به خواهر مری

شورای هماهنگی خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران طی نامه‌ای به معصومه ابتکار، موارد زیر را به وی گوشزد کردند: «در شرایطی که درگیر کرونا هستیم، شما به‌عنوان معاونت امور زنان ریاست جمهوری چه تسهیلاتی برای بانوان سرپرست خانوار، زنان بد سرپرست و بانوانی که مشاغلی چون خدمات نظافتی و کارگری در رستوران دارند، فراهم کرده‌اید؟ آیا دغدغه و اولویت اول بانوان ما در این کشور اسلامی همچون غرب وحشی، مسئله‌ی خشونت خانگی است؟ آیا مسائل زنان خانه‌دار در کمک به اقتصاد خانواده در این بحران بین‌المللی و حمایت از زنان بی‌سرپرست و امنیت روانی زنان کارمند برای شما اهمیتی کمتر از خشونت خانگی در ایران دارد؟ چرا در جلسه با نمایندگان زن سفارت‌خانه‌ها با موضعی تحقیرآمیز و سراسر ضعف و وادادگی، چوب حراج به آبروی زنان ایرانی زدید؟ چرا معاونت امور زنان برای خوشایند سازمان‌های بین‌المللی آمار و اطلاعات زنان سرپرست خانوار را روی سایت معاونت قرار داد و باب مداخلات مغرضانه این سازمان‌ها را در این امور گشود؟ قرار گرفتن شما در جایگاه منتقد درحالی‌که خود موظف به حل مشکلات بانوان هستید، جای بسی تأمل دارد!»

پایگاه‌های آمریکایی و اسرائیلی در تیررس پهپادها

شبکه من‌وتو به توان نظامی ایران اعتراف کرد و گفت: «پهپادهای نظامی ایران با برد 1500 کیلومتر که حالا بعد از حمله موشکی سپاه به پایگاه نیروهای آمریکایی به‌راحتی هر نقطه‌ای را در عراق می‌زند و تا خاک اسرائیل را در تیررس دارد؛ جنگ‌افزاری که جمهوری اسلامی می‌گوید با نمونه‌های روسی و آمریکایی آن برابری می‌کند. هواپیماهای بدون سرنشین جنگی ازاین‌دست فاکتورهای کلیدی در خلیج‌فارس، معبر یک‌پنجم نفت جهان برای جمهوری اسلامی است.

▼ اخبار

در جلسات مجازی مجلس یازدهم چه می‌گذرد؟

زهره الهیان منتخب مجلس یازدهم گفت: نمایندگان مجلس یازدهم زودتر از تشکیل مجلس، کار را شروع کرده‌اند و دغدغه‌های مردم را دنبال می‌کنند. این جلسات با عنوان بررسی و تعیین ریاست مجلس برگزار نشده است. یک ماه مانده تا افتتاح مجلس یازدهم. فرصت خوبی است تا منتخبین بحث‌ها و جلسات کارشناسی را حول اولویت‌های کشور دنبال کنند. وی در ادامه با بیان اینکه این جلسات بعضاً بین خود منتخبین و بعضاً بین منتخبین و کارشناسان مختلف برگزار می‌شود، افزود: بحران کرونا و شرایط پساکرونا و رکود اقتصادی ناشی از بحران کرونا از موضوعات اولویت‌دار کشور است که جلسات برگزار شده به این مسائل پرداخته می‌شود. برای تحقق شعار سال هم باید مقدماتی فراهم شود و در این راستا، ما نظرات کارشناسان را جویا می‌شویم.

بحران کرونا محاسبات راهبردی ایران را تغییر نداده است

نشریه آمریکایی تایم در گزارشی با موضوع تأثیر کرونا بر قدرت آمریکا نوشت: ایران دشمن دیرین آمریکا بر تلاش‌ها جهت تقویت نفوذ خود در منطقه و بیرون راندن نیروهای آمریکایی از منطقه افزوده است. مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران دراین‌باره می‌گوید: «ایرانی‌ها مشتاق‌اند به آمریکا نشان دهند که بحران ویروس کرونا نه آن‌ها را از پا انداخته و نه محاسبات راهبردی آن‌ها را دستخوش تغییر کرده است. در حقیقت، ایرانی‌ها هرچه که چیز کمتری برای از دست دادن داشته باشند، احتمالاً کمتر ریسک گریز می‌شوند.» چاک هگل وزیر دفاع سابق آمریکا و سناتور جمهوری‌خواه از ایالت نبراسکا نیز معتقد است: «بحران کرونا محاسبات راهبردی ایران را تغییر نداده است، ایران دیگر دشمن دیرین آمریکا بر تلاش‌ها جهت تقویت نفوذ خود در منطقه و بیرون راندن نیروهای آمریکایی از منطقه افزوده است. وی در مورد غافلگیری آمریکا در این باره می‌گوید: «هنگامی که دنیا و آمریکا در وضعیت نامتعادل قرار دارند، فرصت‌هایی برای دشمنان ما فراهم می‌آید. آن‌ها در مقطع کنونی همچنان تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا خودشان را نشان دهند.»

تحرکات منطقه‌ای در سایه بحران کرونا

دکتر بسام ابوعبدالله، مدیر مرکز تحقیقات دمشق با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به سوریه گفت: «این دیدار بیانگر وجود مسائلی است که به رایزنی بین جمهوری اسلامی ایران و سوریه نیاز دارد. طبیعتاً، رویدادها و مسائل زیادی در برهه اخیر روی داده است؛ ازجمله؛ در رابطه با تعرض نیروی دریای آمریکا به کشتی‌های ایرانی و تحرکات جاری ارتش اشغالگر آمریکا در عراق و تحولات جاری در شمال شرقی سوریه و نیز تمهیدات نظامی آمریکا و همچنین مسائل مربوط به شمال غربی سوریه و ترکیه و حضور گسترده نظامی.» وی تصریح کرد: «ما در مرحله بسیار حساسی قرار داریم. شاید آنچه در جریان است، بخشی از یک جنگ روانی باشد؛ اما باید برای بدترین سناریو در ارتباط با مقابله با اشغالگری آمریکا در عراق و سوریه و پیامدها و احتمالات موضوع اشغالگری مداوم ترکیه و موضوع آزادسازی اراضی سوریه از چنگال تروریسم یا نیروهای اشغالگر آماده شد.

بودجه نظامی ایران و هزینه‌های کرونا، کدام‌یک بیشتر است؟

متیو پتی، گزارشگر نشنال‌اینترست طی یادداشتی با تشریح میزان بودجه اختصاصی ایران برای مقابله با اپیدمی کرونا، ادعای دولت آمریکا را مبنی بر اینکه ایران بودجه نیازهای ضروری‌ داخلی را صرف برنامه‌های منطقه‌ای‌اش کرده، به چالش کشیده است. طبق این یادداشت، سازمان برنامه‌وبودجه در بسته مقابله با کرونا بیش از 12 میلیارد دلار به تأمین نیازهای بهداشتی و پزشکی و 7 میلیارد دلار به تأمین نیازهای معیشتی اختصاص داده که مجموعاً از 16 میلیارد دلار یعنی رقم ادعایی وزارت خارجه آمریکا برای برنامه منطقه‌ای ایران طی سال‌های 2012 تا 2018 بیشتر است. هم‌چنین سهم وزارت بهداشت در لایحه نهایی بودجه سال 1399 معادل 18 میلیارد دلار و بیشتر از بودجه 12 میلیارد دلاری حوزه نظامی و دفاعی است. بخش مهمی از کارزار «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران، فشار رسانه‌ای است که نمونه بارز آن در توییت‌های ترامپ یا مصاحبه‌های مایک پمپئو و برایان هوک مشاهده می‌شود.

 

▼ اخبار کوتاه

فردی که برای ایران جاسوسی می‌کرد/ دادگاه رژیم صهیونیستی بعد از گذشت دو هفته از جنجال «جاسوسی»، روز یکشنبه اجازه انتشار مشخصات هویتی یک اسرائیلی متهم به جاسوسی برای ایران را صادر کرد. به گزارش روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، این مرد اسرائیلی ۵۰ ساله اهل شهر طیبه در مجاورت کرانه باختری است. یحیی دو هفته پیش در دادگاه منطقه‌ای لود به اتهام ارتکاب جرائم امنیتی ازجمله؛ ایجاد رابطه با مأموران خارجی و تلاش برای خیانت محکوم شد. سرویس امنیت داخلی شین بت مدعی شده که این شهروند اسرائیلی برای جاسوسی و انجام حملات علیه اهداف اسرائیل جذب شده بود.

۹۴ درصد تهرانی‌ها ایام نوروز را در خانه ماندند/ براساس نظرسنجی‌ ستاد مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران، ۹۳.۷ درصد شهروندان تهرانی اعلام کردند در ایام نوروز در منزل مانده‌اند و ۶۲ درصد نیز گفتند در صورت تداوم کرونا در قرنطینه خانگی می‌مانند. همچنین ۷۶.۱ درصد نیز خرید مایحتاج روزمره را علت خروج خود از منزل عنوان کردند.

جان‌باختگان نوروز 99 در جاده‌ها/  بنا بر اعلام اولیه آمار تلفات حوادث رانندگی در نوروز امسال، ۵۱۳ نفر در این حوادث جان خود را از دست دادند. بر اساس این گزارش در نوروز امسال، استان تهران با ۵۲ فوتی بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشت، پس از آن استان فارس با ۴۵ و خوزستان و کرمان هرکدام با ۳۹ فوتی در رتبه‌های بعدی تلفات تصادفات قرار گرفتند.

تا کشف دارو و واکسن به زندگی با کرونا عادت کنیم/ ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفت: باید تا اطلاع ثانوی به زندگی با کرونا، رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیرانه، بهداشت فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی تا حد مقدور و تا زمانی که واکسن و داروی این بیماری ساخته نشده، عادت کنیم. وی افزود: حتی کشورهایی که به نظر می‌رسد پاک هستند، پیک دوم، سوم و چندم کاملاً محتمل است؛ این‌گونه نیست که اگر در قم و گیلان شیوع شدید داشتیم و الآن افت کرده، پرونده این بیماری بسته‌شده باشد!

تکذیب سرقت اطلاعات از سازمان امور دانشجویان/  منصور غلامی، وزیر علوم درباره هک شدن اطلاعات کامل وزارت علوم، سازمان امور دانشجویان به همراه همه مدارک هویتی دانشجویان خارج از کشور و اطلاعات ۹۵۰ هزار کاربر پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: بر اساس بررسی اولیه، خبر سرقت اطلاعات از سازمان امور دانشجویان صحت ندارد. او با بیان اینکه یک کانال تلگرامی این ادعا را مطرح کرده و ظاهراً در حال‌حاضر خبر را برداشته است، گفت: پیگیری‌های قانونی در مورد نشر این خبر جعلی در حال انجام است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات