صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۲۲۱۴۱

رسانه های بیگانه در مورد ماهواره سپاه چه گفتند؟

براساس گزارش کارشناسان نظامی، در پرتاب های قبلی همچون سیمرغ به علت طولانی بودن فرایند آماده سازی و مونتاژ روی سکوی ثابت تقریبا از یک هفته قبل پرتاب ماهواره پیش بینی می شد؛ ولی موشک قاصد ظاهرا نیاز به مونتاژ در محل پرتاب ندارد و دارای قابلیت های تاکتیکی بهتری است و احتمال دارد از سکوی متحرک هم پرتاب شود.

ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی ایران صبح روز چهارشنبه با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته است که این موفقیت سپاه پاسداران بازتاب زیادی در رسانه های بین المللی داشت.

این ماهواره از ماهواره‌بر 3 مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب شد و در مدار 425کیلومتری زمین قرار گرفت.

خبرگزاری اسپوتنیک در این زمینه نوشت:در شرایطی که ایالات متحده تلاش دارد بعد از برنامه هسته ای ایران برنامه موشکی این کشور را هدف قرار دهد و به بهانه برنامه موشکی از توافق هسته ای، که البته هیچ ربطی به بحث موشکی نداشت، خارج شده ایران اولین ماهواره نظامی خود را با موفقیت پرتاب کرد و در مدار قرار داد.

در شرایطی که ایالات متحده تلاش دارد بعد از برنامه هسته ای ایران برنامه موشکی این کشور را هدف قرار دهد و به بهانه برنامه موشکی از توافق هسته ای، که البته هیچ ربطی به بحث موشکی نداشت، خارج شده ایران اولین ماهواره نظامی خود را با موفقیت پرتاب کرد و در مدار قرار داد.

روز گذشته آقای ترامپ حرف جالبی زد، ایشان اظهار داشتند که ایالات متحده ملیاردها دلار برای حمایت از همپیمانان خود هزینه کرده و ضرر و هزینه هایی که همپیمانان آمریکا بر دوش آن گذاشته اند با ضرر و هزینه هایی که دشمنان آمریکا بر دوش آن گذاشته اند اصلا قابل مقایسه نیست، طبق بر آورد وی همپیمانان آمریکا چیزی حدود هشت ملیارد دلار هزینه بر گردن این کشور گذاشته اند.

قبل از انقلاب اسلامی شاه ایران بزرگترین متحد ایالات متحده در منطقه به حساب می آمد و ایران نه فقط هزینه ای بر دوش ایالات متحده به حساب می آمد بلکه همپیمانی به حساب می آمد که آمریکا می توانست خیلی روی آن حساب باز کند.

نه مانند برخی همپیمان آمریکا مثل  اسراییل ویا مصر و یا اردن یا پاکستان ویا ... محتاج کمک و پول و حمایت آمریکایی ها بود، چون خود ثروتمند بود.

و نه مانند برخی دیگر همپیمانان آمریکا پول داشت اما مانند عربستان سعودی و امارات و بحرین و... آدم نداشت.

بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران غربی بر این باور هستند که با انقلاب ایران آمریکا بزرگترین متحد خود در جهان نه فقط در منطقه خاورمیانه را از دست داد، و خوب بزرگترین مقصر هم خود آمریکا بود که به جای ارتباط برقرار کردن با مردم ایران تلاش داشت با نیرنگ و توطئه (سیاست ماکیاولیستی) سیاستمداران و نظامیان همسو با خود را  حاکم نگه دارد.

رسانه های بیگانه در مورد ماهواره سپاه چه گفتند؟

برخی شاید ندانند، در آن زمان علیرغم اینکه ایران بزرگترین متحد آمریکا در جهان بود آمریکایی ها به آن اجازه می دادند انواع و اقسام تسلیحات را خریداری کند اما اجازه نمی دادند موشک های با برد بیش از شصت کیلومتر به ایران فروخته شود، واین را به صراحت به شاه ایران گفته بودند که اجازه خرید هر تسلیحاتی به جز تسلیحات هسته ای و موشک های میان برد ودوربرد را دارد.

بر اساس سیاستی که آمریکایی ها اتخاذ می کردند در مقابل دیگر کشورهای منطقه مانند عراق را به موشک های میان برد و حتی دوربرد مجهز می کردند تا معادله قدرت حفظ شود و روزی شاه ایران، همان متحد اصلی آنها، به فکر نیافتد که امپراتوری سابق پارسی را احیا کند و به کشورهای همجوار لشکر کشی کند.خیلی فرق دارد که کشوری خود تولید کننده تسلیحاتی باشد تا کشوری خریدار تسلیحات.

موفقیت سپاه در قراردادن ماهواره نظامی خود در مدار زمین می تواند این زمینه را فراهم کند که ایران مانند دیگر کشورهایی که ماهواره های نظامی در اختیار دارند کره زمین را از فضا رصد کند و هرگونه تهدیدی را قبل از اینکه به ایران برسد خنثی کند.

همچنین این امکان را به ایران می دهد که محل استقرار نیروهای دشمن و تحرکاتشان را رصد کند و همچنین بتواند حتی به جاسوسی از دشمنان خود بپردازد.

علاوه بر همه این مزایا ایران با تجربه پرتاب ماهواره و قراردادن آن در مدار زمین موفق شده به فناوری پرتاب موشک های بالستیک که می تواند از جو زمین خارج شود برسد، معمولا این فناوری اجازه می دهد که کشورها با استفاده از فناوری های همراه با گردش زمین موشک های خود را به مقاصدی بسیار دور با فاصله چند هزار کیلومتری برسانند و بر همین اساس می توان گفت ایران امروزه به کلاپ کشورهای انگشت شمار دارای این فناوری پیوسته.

از همه مهم تر اینکه ایرانی ها ثابت کردند که نیاز مادر هر ابتکاری است و چون آنها به موشک هایی برای تامین امنیت خود نیاز دارند توانسته اند در این زمینه به اوج برسند و در هر زمینه دیگری که نیاز دارند می توانند به اوج برسند.

در همین راستا پایگاه خبری شبکه «روسیا الیوم» نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اولین ماهواره نظامی این کشور را با نام ماهواره «نور 1» از ماهواره‌بر 3مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران به شکل موفقیت‌آمیز پرتاب کرده و این ماهواره در مدار 425 کیلومتری از سطح زمین قرار گفت. این رویداد یک پیروزی و دستاورد بزرگ در زمینه توسعه موشکی ایرانی به شمار می‌آید.

پایگاه اینترنتی نشریه جروزالم پست در خبری فوری نوشت: «تلویزیون دولتی ایران گزارش داد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نخستین ماهواره نظامی خود را در مدار زمین قرار داد.»

«فرانس 24» نیز گزارش داد که ایران امروز از پرتاب موفقیت‌آمیز اولین ماهواره نظامی خود خبر داده و این ماهواره کاملا در مدار قرار گرفت.

خبرگزاری اسپوتنیک پرتاب ماهواره نظامی ایران را "دستاوردی بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران" برشمرده و خاطرنشان کرد که پیش از این در خبرها، اطلاعاتی از پرتاب سه ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران منتشر شده بود و این که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با تأکید بر این که فعالیت هفت سال گذشته این پژوهشگاه در پیشرفت فناوری فضایی تاثیرگذار بوده، بیان داشته که در حوزه طراحی و ساخت ماهواره نیز ماهواره مخابراتی ناهید ۱ را به پایان رسانده که آماده پرتاب است و ماهواره سنجشی پارس ۲ هم در دست تجمیع است، همچنین مدل مهندسی ماهواره ناهید ۲ نیز پایان رسیده و مراحل ساخت مدل کیفی و پروازی آن در دست اقدام است.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات سپاه نوشت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران امروز چهارشنبه از قرار گرفتن نخستین ماهواره نظامی این کشور در مدار زمین خبر داد».

شبکه تلویزیونی الجزیره بلافاصله پس از پرتاب ماهواره نظامی «نور»، این خبر را در شبکه خود پوشش داد و موفقیت‌آمیز بودن و قرار گرفتن آن در مداری به ارتفاع ۴۲۵ کیلومتری از سطح زمین را اعلام کرد.

خبرگزاری شینهوآی چین به پوشش خبر «قرار گرفتن موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی نور در مدار زمین از سوی سپاه پاسداران» پرداخت.

شبکه یورونیوز هم «قرار گرفتن ماهواره نور در مدار زمین از سوی سپاه پاسداران» را در فهرست عناوین مهم اخبار خود قرار داد.

پایگاه «آی ۲۴ نیوز» در خبری فوری به موفقیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در قرار دادن ماهواره نظامی نور در مدار زمین پرداخت.

شبکه ان‌بی‌سی شیکاگو با انتشار پیامی در حساب کاربری توئیتر خود به پوشش خبر «قرار گرفتن ماهواره نور در مدار زمین» پرداخت.

پایگاه روزنامه ینی شفق ترکیه خبر موفقیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در قرار دادن ماهواره نظامی نور در مدار زمین در فهرست اخبار مهم خود قرار داد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز با پوشش خبر نخستین ماهوار نظامی ایران نوشت: «سپاه پاسداران ایران اعلام کرد یک ماهواره نظامی را با موفقیت در مدار قرار داد.»

نشریه صهیونیستی دبکا فایل ضمن پوشش خبر «قرار گرفتن نخستین ماهواره نظامی ایران در مدار زمین»، موفقیت‌آمیز بودن آن را «ادعایی» خواند و نوشت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مدعی است پرتاب ماهوار نظامی موفقیت آمیز بوده است».

شبکه عرب نیوز ضمن پوشش خبر «قرار گرفتن نخستین ماهواره نظامی ایران در مدار زمین» نوشت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران می‌گوید این ماهواره را در میان تنش‌های آمریکا در مدار قرار داده است.»

پایگاه خبری النشره لبنان نیز اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران دو ماه پس از پرتاب ناموفق ماهواره ظفر طی ماه‌های گذشته که البته بعد نظامی نداشت٬ امروز اولین ماهواره نظامی خود را پرتاب کرد که کاملا در مدار قرار گرفت.

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نیز در بخش اخبار مهم خود به موضوع پرتاب ماهواره نظامی ایران پرداخته و نوشت: وبسایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صبح امروز از پرتاب موفقیت‌آمیز اولین ماهواره نظامی این کشور طی دو مرحله خبرداد که در مدار 425 کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت.

پایگاه خبری المصری الیوم نیز گزارش داد که صبح امروز چهارشنبه 22 آوریل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توانست اولین ماهواره نظامی این کشور طی دو مرحله به شکل موفقیت‌آمیز پرتاب کند.

در همین راستا پایگاه خبری العهد لبنان هم پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی «نور» ایران را تیتر اصلی اخبار خود کرد.

روزنامه الشرق هم در این زمینه گزارش داد که مقامات ایرانی صبح امروز از پرتاب موفق اولین ماهواره نظامی این کشور به نام «نور 1» خبر دادند که دستاورد بزرگی در زمینه توسعه موشکی ایران به شمار می‌آید.

پایگاه خبری فلسطین‌الیوم هم به موضوع پرتاب اولین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صبح امروز نخستین ماهواره نظامی این کشور را از ماهواره‌بر 3 مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران به شکل موفقیت‌آمیز پرتاب کرد و کاملا در مدار قرار گرفت.

پایگاه اطلاع رسانی الغد عراق هم امروز نوشت: اولین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه پاسداران با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. 

این پایگاه اطلاع رسانی با اشاره به اینکه این ماهواره توسط موشک حمل کننده قاصد بر روی مدار زمین قرار گرفته است ، افزود: موشک قاصد از بیابان های مرکز ایران پرتاب شده است . 
 
الغد اضافه کرد: این دستاوردی بزرگ برای ایران در زمینه موشکی ایران است. 
 
شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق نیز با بازتاب این موفقیت بزرگ گزارش داد که با قرار گرفتن این ماهواره نظامی ایران بر روی مدار زمین، این کشور به موفقیت بزرگی دست یافت که نشاندهنده توانایی این کشور در زمینه موشکی است.   
 
بی اطلاعی و غافلگیری
 
نکته مهم این است که منابع اطلاعاتی و رسانه ای غربی اطلاعی از زمان و مکان پرتاپ ماهواره نداشتند که همین مسئله منجر به غافلگیری آن ها شده است.
 
براساس گزارش کارشناسان نظامی، در پرتاب های قبلی همچون سیمرغ به علت طولانی بودن فرایند آماده سازی و مونتاژ روی سکوی ثابت تقریبا از یک هفته قبل پرتاب ماهواره پیش بینی می شد؛ ولی موشک قاصد ظاهرا نیاز به مونتاژ در محل پرتاب ندارد و دارای قابلیت های تاکتیکی بهتری است و احتمال دارد از سکوی متحرک هم پرتاب شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات