صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۲۲۱۶۳

مذاکره کرونایی

«ایرانی‌ها می‌خواهند مذاکره کنند»؛ این ادعای اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا درباره مذاکره با ایران بود. ادعایی که با واکنش و رد آن از سوی مسئولان کشور روبرو شد. سخنگوی وزارت خارجه در رد این ادعا اعلام کرد: «آمریکا جلوی بسیاری از اقدامات مثبت ما و سایر کشور‌ها را می‌گیرد و امید دارد که ایران تن به مذاکره به آن‌ها دهد که طبیعتاً خیال باطلی است».

گزاره‌های خبری
۱- آمریکا در حالی ادعای مذاکره با ایران را دارد که از سال ۹۷ سیاست "فشار حداکثری" را در دستور کار خود قرار داده است. بر اساس این راهبرد، تحریم همه‌جانبه ایران در کنار عدم دسترسی به بازار‌های مالی پاشنه آشیل فشار حداکثری خواهد بود. آمریکایی‌ها از یک سو مدعی کمک به ایران هستند و از سوی دیگر با اعمال محدودیت‌های گسترده در اوج شیوع ویروس کرونا مانع رسیدن کمک‌های جهانی به ایران شدند. این در واقع نشان‌دهنده ابهام در نیت آمریکا و عدم اعتماد به این کشور است.
۲- باتوجه به ناکارآمدی و ضعف مدیریتی ترامپ در مواجهه با شیوع ویروس کرونا، موجی از نارضایتی داخلی به خاطر سیاست‌های ترامپ در این کشور شکل گرفته است. بر اساس نظرسنجی‌ای که مرکز تحقیقاتی «پیو» آن را انجام داده، ۶۵ درصد از شهروندان آمریکایی، عملکرد رئیس‌جمهور آمریکا در برابر شیوع ویروس کرونا را ضعیف ارزیابی کرده‌اند.

نکته راهبردی
با توجه به وضعیت بغرنج در داخل آمریکا که ناشی از شیوع ویروس کرونا و منفی شدن قیمت نفت این کشور است، ترامپ قصد دارد از یک سو با اعلام مذاکره با ایران شرایط موجود در این کشور را یک وضعیت باثبات جلوه دهد و از سوی دیگر از موضوع کرونا و تحریم ایران برای رسیدن به اهداف مذاکره‌ای خود استفاده کند؛ هدفی که ترامپ برای رسیدن به آن قبل از انتخابات ریاست جمهوری، احتیاج دارد تا بتواند عملکرد ۴ ساله خود در قبال ایران را در بین افکار عمومی کشورش مثبت جلوه دهد و به آنان بقبولاند که فشار حداکثری او موجب شد تا ایران نشستن پشت میز مذاکره و دادن امتیاز بیشتر به امریکا را بپذیرد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات