صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۲۲۱۷۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۶ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر بخواهیم در یک جمله ماه رمضان را تعریف کنیم، باید عرض کنیم ماه فرصت‌ها. فرصت‌های فراوانی در این ماه در برابر من و شماست. اگر از این فرصت‌ها بتوانیم درست استفاده کنیم، یک ذخیره عظیم و بسیار ارزشمندی در اختیار ما خواهد بود. (۱۳۸۶/۰۶/۲۳)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز          

 پیام­های "نور"

خبر مهم هفته پیش فضای اخبار سیاسی منطقه‌ای و جهانی را که ناشی از ویروس کرونا به سردی گراییده بود، شکست و رویداد مهم پرتاب ماهواره به فضا در صدر اخبار سیاسی و امنیتی جهان نشست و بار دیگر ایران را به کانون یکی از رخدادهای مهم سیاسی- امنیتی مبدل ساخت. ماهواره نور به‌عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران با موفقیت پرتاب شد و در مدار 425 کیلومتری زمین قرار گرفت؛ اما تبعات این رویداد مهم و راهبردی همچنان ادامه دارد.

نکات تحلیلی: 1- این ماهواره با نمونه‌های گذشته تفاوت‌های اساسی دارد و آن این‌که پیشران آن ترکیبی از سوخت مایع و جامد است. در دهه فجر سال 98 بود که سپاه با رونمایی از پیشران فضایی سوخت جامد "سلمان" که دارای نازل متحرک بود، از توان عملیاتی سپاه برای هدایت بهتر و کارآمدتر پیشران‌های فضایی در محیط خارج از جو خبر داد. این پیشران به خاطر اینکه امکان تغییر و اصلاح مسیر را در خارج از جو دارد، دارای اهمیت مضاعف است. بدنه غیرفلزی و سبک طراحی‌شده برای این ماهواره‌بر افزایش قابلیت‌ها و موفقیت‌آمیز بودن این دستاورد، دارای نقش بوده است. 2- پرتاب ماهواره نور به معنای آن است که توان و قابلیت سپاه در عرصه اطلاعاتی و سایبری برای کشور تولید مزیت راهبردی نماید. هنوز همه ابعاد و کارکردهای این ماهواره‌بر منطق تحفظ‌های نظامی آشکار نشده است، اما اجمالاً باید گفت، در پی ساخت این ماهواره و گام نهادن در این مسیر، هدایت تسلیحات هوشمند کشور و دقت آن‌ها به نحو چشمگیری افزایش پیدا می‌کند، رصد تصویری با دید مرئی و رصد راداری سطح زمین را تسهیل می‌نماید، مخابرات امن و رله ارتباطات را بین بخش‌های زمینی و هوایی و سیستم فرماندهی و کنترل ایجاد می‌نماید و نهایتاً توان بازدارندگی دفاعی، اقتصادی و صنعتی کشور را ارتقا خواهد داد.

نکته راهبردی: این اقدام موقعیت راهبردی ایران را در بین کشورهای قدرتمند دنیا تثبیت خواهد کرد. دست‌یابی به چنین فنّاوری و قرار گرفتن در فضا ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و از بسیاری از مسائل مهم و متنوع کشور در حوزه‌های نظامی و غیر آن گره‌گشایی می‌کند. نکته مهم در اینجا آن است که بروز چنین توانمندی در عرصه طراحی، ساخت و پرتاب در دوران تحریم، برای همه ناظران دارای پیام خاص و متناسب است. این رخداد استراتژیک درحالی‌که قدرت‌های جهانی از انتقال فناوری آن به نزدیک‌ترین شرکای خود امتناع می­ورزند، نماد خودباوری و اعتمادبه‌نفس استعداد ایرانی به حساب می‌آید.

▼گزارش روز                  

سست شدن خانه عنکبوت

در رژیم صهیونیستی پس ‌از ۱۷ ماه و برگزاری سه‌ انتخابات پارلمانی، بالاخره دو حزب لیکود به رهبری نتاتیاهو و حزب آبی و سفید به رهبری گانتز برای تشکیل دولت توافق کردند.

گزاره‌های خبری: ۱- بعد از برگزاری سه انتخابات و عدم موفقیت نتانیاهو و گانتز در تشکیل کابینه، این دو نفر اعلام کردند که به دلیل شیوع کرونا و تحولات جهانی به توافقی چندجانبه رسیده‌اند. بر اساس این توافق تا یک سال ونیم نتانیاهو، نخست‌وزیر دولت می‌ماند و گانتز، قائم‌مقام نخست‌وزیر و وزیر دفاع و متحدش در ائتلاف آبی‌- سفید؛ گابی اشکنازی هم وزیر امور خارجه خواهند بود. در ادامه نیز یک سال ونیم بعدی گانتز به نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی می‌رسد و البته الآن از ریاست پارلمان کنار می‌رود و آن را به یک چهره حزب لیکود می‌سپارد. ۲- بر اساس این توافق بسیاری از وزارتخانه‌های مهم به حزب آبی و سفید خواهد رسید و نتانیاهو علناً در انتخاب آن‌ها از خود اختیاری ندارد. او تنها به دنبال حق وتو برای لغو آرای دادگاه عالی بود که پرونده‌های فساد خود را تبرئه کند. ۳- توافق نتاتیاهو و گانتز بخش مهم دیگری دارد و آن موافقت طرفین با الحاق اراضی کرانه باختری است. این توافق بیش از همه نشان‌دهنده این امر است که طرفین عدم تشکیل دولت را به‌منزله عدم اجرای معامله قرن می‌دانند؛ بنابراین توافق مزبور بیشتر در جهت اجرای معامله قرن است تا مقدمات اجرایی آن در آینده به خاطر عدم تشکیل دولت به عقب نیفتد.

نکته راهبردی: ائتلاف اخیر بیش از آنکه نشان‌دهنده یک ائتلاف پایدار باشد، نشان از شکاف‌های عمیق سیاسی در این رژیم دارد؛ زیرا در صورت عدم توافق طرفین باید چهارمین انتخابات پارلمانی برگزار می‌شد. توافق اخیر و برگزاری سه انتخابات به‌خوبی نشان داد که پایه‌های سیاسی این رژیم بیش‌ازپیش سست و لرزان است و خانه سست عنکبوت بهترین تعبیر برای آن است.

▼ خبر ویژه                                

 نیاز، مادر هر ابتکاری است

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در مورد اهمیت پرتاب "ماهواره نور" به فضا توسط سپاه نوشت: «موفقیت سپاه در قرار دادن ماهواره نظامی خود در مدار زمین می‌تواند این زمینه را فراهم کند که ایران مانند دیگر کشورهایی که ماهواره‌های نظامی در اختیار دارند کره زمین را از فضا رصد کند و هرگونه تهدیدی را قبل از اینکه به ایران برسد خنثی کند. همچنین این امکان را به ایران می‌دهد که محل استقرار نیروهای دشمن و تحرکاتشان را رصد کند و همچنین بتواند حتی به جمع‌آوری اطلاعات از دشمنان خود بپردازد. علاوه بر همه این مزایا ایران با تجربه پرتاب ماهواره و قرار دادن آن در مدار زمین موفق شده به فناوری پرتاب موشک‌های بالستیک که می‌تواند از جو زمین خارج شود برسد، معمولاً این فناوری اجازه می‌دهد که کشورها با استفاده از فناوری‌های همراه با گردش زمین موشک‌های خود را به مقاصدی بسیار دور با فاصله چند هزار کیلومتری برسانند و بر همین اساس می‌توان گفت ایران امروزه به کلوپ کشورهای انگشت‌شمار دارای این فناوری پیوسته. ایرانی‌ها ثابت کردند که نیاز، مادر هر ابتکاری است و چون آن‌ها به موشک‌هایی برای تأمین امنیت خود نیاز دارند توانسته‌اند در این زمینه به اوج برسند و در هر زمینه دیگری که نیاز دارند می‌توانند به اوج برسند.» اطلاعات مربوط به مسیرهای طی شده توسط این ماهواره نشان می‌دهد که "نور" ایرانی چندین مرتبه از روی نقاط مختلف ایالات‌متحده آمریکا و حداقل یک‌بار از روی سرزمین‌های اشغالی عبور کرده است؛ بنابراین می‌توان گفت؛ دوران تصویربرداری انحصاری ماهواره‌های جاسوسی غربی از ایران به سر آمده و حالا ماهواره‌های ایرانی نیز از نقاط مختلف مورد علاقه خود نه‌فقط در منطقه اطراف کشورمان و بلکه حتی خاک آمریکا نیز تصویربرداری می‌کنند.

▼ اخبار

دوستان ترامپ نمی‌توانند چفیه و عقال خودشان را تولید کنند

 روزنامه «رأی‌الیوم» در واکنش به اقدام موفق سپاه در پرتاب موفق ماهواره نور، نوشت: «برای اینکه پی ببریم این دستاورد در واشنگتن و تل‌آویو چه بازتابی داشته، کافی است اشاره کنیم که ترامپ و نتانیاهو زمانی که ایران طی سه بار گذشته موفق نشده بود ماهواره خود را در مدار قرار دهد، چقدر خوشحال شده بودند. ترامپ در ژانویه ۲۰۱۹ و زمانی که ایران موفق نشده بود ماهواره خود را با موفقیت پرتاب کند، با حالت تمسخر گفت که؛ «این اقدام ایران مایه نگرانی و نقض محدودیت‌های ایران در موشک‌های بالستیک بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.» نتانیاهو هم در فوریه گذشته ضمن تمسخر ایران، در صفحه شخصی خود ادعا کرده بود که مسئولان ایران، «همان‌گونه که در قاچاق سلاح به سوریه و لبنان ناکام ماندند؛ در آسمان نیز، شکست خوردند؛ زیرا ما همیشه علیه آنان فعالیت می‌کنیم.» رأی‌الیوم در ادامه می‌نویسد، «ترامپ و دوستش نتانیاهو چاره‌ای جز پذیرش ایرانِ فضایی ندارند. دیگر هیچ شکی وجود ندارد که ایران یک ابرقدرت منطقه‌ای است و همان‌گونه که مهاتیر محمد نخست‌وزیر پیشین مالزی پیش‌بینی کرد، ایران به این سمت حرکت می‌کند که به یکی از قطب‌های جهان پساکرونا بدل شود؛ اما کسانی که در عربستان و برخی از شیخ‌نشین‌های خلیج [فارس] به خاطر ترامپ و نتانیاهو، با ایران دشمنی می‌کنند، همین ننگ برایشان کافی است که حتی نمی‌توانند چفیه و عقال خودشان را تولید کنند.»

"فاطمیون" هم مثل "حزب‌الله" می‌شود

مؤسسه رند در گزارشی نوشت: «در عصر حاضر، ایران طیفی از قوای شبه‌نظامی و مبارزان شیعه خارجی، که شامل لشگر فاطمیون است را پرورش داده است. این شیوه همانند روشی است که ایران در جنگ اتخاذ می‌کند و به رابطه نیرومند فرماندهی و کنترل اشاره دارد. در حقیقت لشگر فاطمیون نسبت به اکثر متحدان غیردولتی ایران، ازجمله حزب‌الله لبنان که نمونه بارزی از استراتژی غیردولتی است، نماینده مناسب‌تری برای ایران است که تحت فرماندهی‌اش باشد.» این اندیشکده آمریکایی در پایان این‌گونه نتیجه می‌گیرد که؛ «صرف‌نظر از اینکه کدام سناریو رخ دهد، ایران به‌احتمال‌زیاد همچنان یک بازیگر مهم در افغانستان خواهد ماند. روابط ایران با برخی بازیگران غیردولتی ممکن است چالشی برای آمریکا که سعی دارد مداخله خود در افغانستان را به اتمام برساند، باشد.» جرأت و جسارت گروه فاطمیون باعث شده است که آمریکا و رژیم صهیونیستی از اقتدار این گروه انقلابی بترسند و به دنبال توطئه علیه آن باشند در همین زمینه روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشته است: نیروهای فاطمیون در نزدیکی ارتفاعات جولان هستند و ادعا می‌کنند که برای جنگ با "صهیونیست‌ها" آماده‌اند. آن‌ها در برخی نبردها در نزدیکی پالمیرا نقش اساسی داشته‌اند و اکنون به آموزش در سوریه ادامه می‌دهند.

سرمایه‌گذاری خارجی معضل اشتغال را حل نمی‌کند

حجت‌الله عبدالملکی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) از آمار 4.5 میلیونی بیکاران در کشور خبر داد و گفت: «اگر برای 4.5 میلیون بیکار کشور متوسط 30 میلیون تومان تسهیلات اشتغال در نظر بگیریم، 135 هزار میلیارد تومان تسهیلات لازم است تا معضل بیکاری کشور حل شود و این در حالی است که شبکه بانکی سال گذشته بر اساس اعلام معاون اول رئیس‌جمهور 900 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است و اگر 15 درصد کل این تسهیلات شبکه بانکی با مشارکت کارآفرینان کشور به افراد مستعد اشتغال داده شود، مشکل بیکاری کشور حل خواهد شد. البته به شرط این‌که از مدلی استفاده شود که تاکنون جواب داده است و موجب اشتغال شده است و دولت با مدل سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های بزرگ نمی‌تواند معضل اشتغال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل کند.»

▼ اخبار کوتاه

برنامه آمریکا برای حمله به بیت رهبری/ فرمانده نیروی هوافضای سپاه در خصوص دلیل اعلام و بر عهده گرفتن ترور شهید سلیمانی از سوی آمریکا، اعلام کرد: «آن‌ها می‌خواستند بگویند نماد مقاومت را زدیم تا فرماندهان مقاومت بترسند. آن‌ها اطمینان کاذبی پیدا کرده بودند که ایران پاسخ نمی‌دهد، وقتی دیدند مردم شعار انتقام می‌دهند، گفتند اگر ایران اقدامی کند، ۵۲ نقطه را خواهیم زد. آن نقطه فرهنگی هم که می‌گفتند بیت رهبری بود؛ اما دیدند که عین الاسد موشک‌باران شد و صبح همان روز برنامه دیدار رهبری به صورت زنده از حسینیه امام خمینی (ره) پخش شد.»

خدمت یک نهاد انقلابی به مردم/ رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در خصوص اقدامات این ستاد برای ساماندهی کولبران کشور گفت: «نزدیک به یک سال است در خصوص اشتغال کولبران کارکرده‌ایم و اکنون با ۳ هزار طرح، ۹ هزار اشتغال برای آن‌ها ایجاد خواهیم کرد. در سال ۹۸ در کل ۱۶۵ هزار شغل ایجاد کرده‌ایم و از امروز نیز ۶۰ هزار طرح با ۱۸۰ هزار شغل برای افراد متأثر از شیوع بیماری کرونایی آغاز شده است.»

وقت تجزیه‌ی آمریکاست!/ روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی به تجربه‌ی تلخ کرونا در آمریکا اشاره کرد و نوشت: «۳۰ سال پیش شوروی به ۱۵ جمهوری مستقل تقسیم شد. چرا ما در آمریکا نتوانیم چنین کنیم؟ بلایی که آمریکا بر سر جهان آورده حالا دامن خودش را گرفته و از آمریکا صدای تجزیه‌طلبی به گوش می‌رسد، روسیاهی‌اش بماند برای غرب‌زده‌هایی که سال‌ها آمریکا را به‌عنوان بهشت به مردم معرفی می‌کردند!»

طعنه بشار جعفری به آل‌سعود/ نماینده دائم سوریه در سازمان ملل شیوه حکومت‌داری در عربستان را زیر سوال برد و اظهار داشت: «عربستان نه قانون اساسی دارد، نه پارلمان دارد، نه حتی نام درستی دارد. اسم عربستان سعودی منسوب به خانواده حاکم است. زمانی که می‌گویید پادشاهی عربستان سعودی، مانند این است که به فرانسه بگویید جمهوری مکرون، یا به آمریکا بگویید ایالات‌متحده ترامپ... این کشور حتی نام هم ندارد!»

صادرات به ۱۲۸ کشور در اوج تحریم‌ها/ رئیس‌کل گمرک گزارش داد: «در سال ۹۸ با وجود تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه، کشورمان توانسته به ۱۲۸ کشور جهان کالا صادر کند و از ۱۱۲ کشور نیز کالا وارد کند. ارزش تجارت خارجی کشور بالغ‌بر ۸۵ میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار بوده که از این میزان بیش از ۴۱ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار سهم صادرات و ۴۳ میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار نیز سهم واردات کشور بوده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات