اقتصادی >>  اقتصادی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۲۲۲۷

پروژه نئوم بن سلمان نیاز به پول نفت است

به نظر می‌رسد محمد بن سلمان قصد دارد در خصوص بازار نفت نیز اقدامات قابل توجهی انجام دهد. محمد بن سلمان در واکنش به امتناع روسیه از ادامه کاهش تولید نفت به منظور تنظیم قیمت، در یک اقدام غافلگیرانه اعلام کرد که قصد دارد میزان نفت تولیدی را به شکل چشم گیری افزایش دهد
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / سلیمان غفاری
 در هنگامه ای که عربستان سعودی و روسیه در خصوص واکنش مناسب به شرایط بازار به تفاهم  لازم نرسیدند، ریاض راهبرد  خود را از کاهش بیشتر تولید به سرازیر کردن نفت به بازار تغییر داد. در واقع عربستان سعودی با اعلام افزایش تولید، برداشت از ذخایر و افزایش ظرفیت برای تحمیل فشار حداکثری به متحد سابق خود روسیه، راهبرد خود را به گزینه متنبه نمودن  طرف مقابل تغییر داد. اوپک پلاس سرگرم مذاکره روی کاهش تولید نفت معادل ۱۰ درصد از تقاضای جهانی یا ۱۰ میلیون بشکه در روز است و تولیدکنندگان عضو این گروه با توجه به بی سابقه بودن این اقدام، انتظار دارند تولیدکنندگان خارج از اوپک پلاس هم مشارکت داشته باشند. از ابتدای سال‌ جاری میلادی تاکنون نفت بیش از ۳۰‌ درصد ارزش خود را از دست داده است و به گفته تحلیل گران این پایان روند کاهش قیمت نفت نخواهد بود. وزیران اوپک در نشست اخیر این گروه به توافقی بسیار بیشتر از آنچه بازیگران بازار عرصه نفت توقع داشتند، دسترسی پیدا نمودند. 
تا این مرحله همه چیز ایده‌آل به‌نظر می‌رسید؛ تنها نگرانی، اما نوع عکس العمل  روسیه به‌عنوان مهم‌ترین هم‌پیمان اوپک در نشست اوپک‌پلاس بود.اما حالا بازار نفت از هر دو جهت دچار مشکلات بنیادی شده است، چراکه احتمال دارد عربستان با افزایش تولید به ۱۱ میلیون بشکه در روز و اقدام مشابه از سوی دیگر کشور‌ها به برداشتن محدودیت تولید نفت واکنش نشان داده و قیمت‌ها هر چه بیشتر به پایین ترین سطح خود بروند. شکست اوپک‌پلاس به معنای رسیدن نفت به ۴۰ دلار بر بشکه خواهد بود. ، اما بسیاری از تحلیل گران به آینده نفت بسیار بدبین‌تر هستند چراکه نشانه‌ها ،گویای عزم عربستان برای افزایش تولید و گسترش سهم خود از بازار نفت است.
 در اثنای امر ، عربستان خواهان نشست اضطراری اوپک پلاس شد و اعلام کرد در نظر دارد تا به توافقی عادلانه برای ثبات بازار نفت برسد. همین اعلام نظر سبب شد تا قیمت نفت در روز پنج شنبه (۱۴ فروردین)، بیشترین افزایش روزانه در تاریخ خود را ثبت کند. نفت برنت ۴۷ درصد افزایش و نفت خام آمریکا ۲۴.۷ درصد افزایش را ثبت کردند.به این ترتیب، عربستان اعلام کرد که از ابتدای ماه آوریل این کشورها اجازه خواهند داشت، هر اندازه که می خواهد، تولید نفت داشته باشند و ریاض شروع به ارائه تخفیف های سنگین برای تمامی نفت‌های فروشی خود در سراسر جهان کرد، بدین سیاق، توافق سه ساله اوپک با تولیدکنندگان دیگر نفت از هم فروپاشید.
کشور عربستان سعودی به چند دلیل با صعود قیمت نفت همراهی می‌کند:
۱- عربستان با استفاده از ابزار نفت و برای ایجاد فشار بر روسیه و ایران در بحران سوریه تلاش کرد با افزایش تولید، قیمت نفت را کاهش دهد اما کاهش قیمت نفت تا حدی بود که باعث کسری بودجه دولت عربستان شد و اکنون این کشوردر صدد است که قیمت نفت را تا حدود مشخصی افزایش دهد که بسیاری بر این ایده اند که  این محدوده قیمتی بین ۸۰ تا ۹۰ دلار در هر بشکه است.
۲- سرمایه‌گذاری عربستان برای اجتناب از اقتصاد نفتی استراتژی نوین محمد بن سلمان است. اکنون عربستان سعودی برای اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری خود ازجمله ساخت شهری در حاشیه دریای سرخ نیاز به تزریق پول دارد و از طریق نفت می‌تواند به این مهم برسد.
۳- عرضه آرامکو در بورس عربستان. عربستان قصد دارد که شرکت نفتی آرامکو که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی دنیاست را در بورس عرضه کند و برای انجام این کار و برای تحکیم موقعیت این شرکت بزرگ نفتی، محتاج افزایش قیمت نفت تا حدود ۸۰ دلار است.اگرچه عربستان سعودی به دلیل تلاش برای تزریق منابع درآمدی به پروژه‌های سرمایه‌گذاری محمد بن سلمان و نیز تقویت موضع شرکت نفتی آرامکو قبل از عرضه آن در بورس تمایل به افزایش قیمت نفت دارد و در این راستا با روسیه همکاری می‌کند.
به نظر می‌رسد محمد بن سلمان قصد دارد در خصوص بازار نفت نیز اقدامات قابل توجهی انجام دهد. محمد بن سلمان در واکنش به امتناع روسیه از ادامه کاهش تولید نفت به منظور تنظیم قیمت، در یک اقدام غافلگیرانه اعلام کرد که قصد دارد میزان نفت تولیدی را به شکل چشم گیری افزایش دهد و حتی قیمت را برای مشتریان اصلی پایین بیاورد. این اقدامات موجب کاهش بیشتر قیمت نفت در بازارهای جهانی شد. چنین به نظر می‌رسد که محمد بن سلمان می‌خواهد مانع از سلطه روسیه بر کارتل شود و وزن و جایگاه نسبی روس‌ها در بازار نفت را به آنها نشان دهد، علاوه بر این ثابت کند که عربستان سعودی می‌تواند به روسیه ضربه اقتصادی وارد کند و در نتیجه روسیه را تشویق به بازگشت به مذاکرات کند. همچنین ممکن است ریاض در عین حال قصد داشته باشد تولیدکنندگان آمریکایی نفت را که حساسیت بیشتری به نوسانات بازار نفت دارند، تضعیف نماید.
علاوه بر این، عربستان سعودی نیز در حال مقابله با ویروس کرونا که فعالیت‌های تجاری جهانی را مختل کرده و تقاضای بازار انرژی را کاهش داده است. تا به اینجا مهم‌ترین اثر گسترش این ویروس بر پادشاهی عربستان، سقوط شدید قیمت نفت بوده است. عملکرد اقتصادی عربستان حتی پیش از تأثیرات بحران کرونا نیز امیدوارکننده نبود، و احتمالاً وضعیت اقتصادی این کشور رو به بدحالی هدایت نماید. حتی اگر عربستان سعودی از جنگ قیمت نفت سربلند بیرون بیاید، این مسئله هزینه مالی قابل توجهی به همراه خواهد داشت. شک و تردیدهایی در خصوص قابل انجام بودن پروژه‌های بلندمدت و گران‌قیمتی مانند پروژه شهر نئوم (Neom) وجود دارد که برای بسیاری از افراد، مهم‌ترین طرح ویژن ۲۰۳۰ بود که توسط محمد بن سلمان هدایت می‌شد.
در پایان باید به این جمع بندی رسید که ، درحال‌حاضر نه‌تنها به‌نظر می‎رسد توافق نفتی پایان یافته ، بلکه برخی نشانه‌ها مبنی بر کاهش قیمت نفت عربستان و افزایش تولید از سوی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیا زنگ هشدار شروع «جنگ قیمتی» را به صدا درآورده است.از آنجا که روسیه پیشنهاد عربستان را نپذیرفت، عربستان برعکس عمل کرد درواقع به جای آنکه سقف قیمت را ثابت نگه دارد یا اوپکی‌ها افزایش قیمت دهند به یکبار اعلام کرد؛ "ما افزایش تولید داریم و تولید خود را از 10میلیون بشکه در روز به بالای 12 میلیون بشکه در روز می‌رسانیم" این در حالی است که بازار به دلیل شیوع کرونا از نفت اشباع و توازن میان عرضه و تقاضا به هم خورده و چین به‌عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کننده جهانی نفت از رده خارج شده است و تقاضایی برای خرید نفت خاورمیانه ندارد، همچنین به دلیل کاهش حمل و نقل‌های بین‌المللی تقاضا برای سوخت کاهش پیدا کرده و تمامی این موارد مزید بر علت بر کاهش تقاضای نفت شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات