صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۲۲۲۸۴

بازی ضد ایرانی اروپا در زمین کاخ سفید علنی تر می شود / مخابره آدرس توافق جدید از برلین!

مقامات اروپایی چشم به یک "توافق جدید"با جمهوری اسلامی ایران دارند. توافقی که بتواند تضمین کننده "مهار همه جانبه ایران" و "خلع سلاح مطلق" کشورمان در منطقه و جهان باشد. واشنگتن و اتحادیه اروپا هر دو به دنبال آن هستند تا "ایران آسیب پذیر" را جایگزین "ایران قدرتمند" فعلی کنند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فخرالدین اسدی
این روزها و در بحبوحه شیوع ویروس کرونا ، مقامات اروپایی مشغول مخابره آدرسهای هدفمندی در قبال توافق هسته ای با ایران هستند! آنها خواستار انعقاد "توافق جامع" با ایران هستند، توافقی که محدودیت تمام عیار هسته ای، موشکی، دفاعی و منطقه ای کشورمان را به صورت همزمان و یکدست تضمین کند! اظهارات «نوبرت روتگن» رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان در این خصوص قابل تامل است :
"هدف  برجام  جلوگیری از  دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای بود. پس از خروج یک‌جانبه ایالات‌متحده آمریکا از این توافق، ایران هم‌اکنون بار دیگر تهدیدات خود در خصوص ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای را آغاز کرده است!  بنابراین ضروری است که توافق جدیدی را آغاز کنیم که گسترده‌‌‌تر باشد و همچنین موضوعات مربوط به ثبات منطقه‌ای را نیز دربر گیرد!"
استدلال مطرح شده در سخنان رئیس کمیته خارجی پارلمان آلمان در خصوص "چرایی لزوم انعقاد توافق جدید با ایران" به اندازه ای مضحکانه است که هیچ عقل سلیمی پذیرای آن نیست! او معتقد است که به دلیل خروج آمریکا از برجام و بی تعهدی واشنگتن و وضع دوباره تحریمهای یکجانبه علیه ایران، باید برجام را کاملا فراموش کرد و توافق مدنظر آمریکا را اجرایی کرد! توافقی که بتواند دربرگیرنده همه دغدغه های واشنگتن باشد! مشابه این جمله را حدود 4 ماه قبل ،بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس( که یکی از اصلی ترین متحدان ترامپ محسوب می شود) بر زبان رانده بود:
«خروج آمریکا از برجام علت اصلی تنش های اخیر در خاورمیانه است.  لندن به همراه متحدان اروپایی اش به آمریکا فهماند که آن ها خواهان تنش در منطقه نیستند. بهتر است با همکاری یکدیگر، «توافق ترامپ» را جایگزین توافق برجام کنیم.»

تکمیل پازل کاخ سفید توسط تروییکای اروپایی
وجه اشتراک سخنان نخست وزیر انگلیس و رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان، عدم تناسب میان "مقدمه" و " نتیجه "سخنان آنها در قبال برجام است. آنها هر دو خروج آمریکا از برجام را عامل اصلی ایجاد تنش در منطقه غرب آسیا قلمداد می کنند و در ادامه به جای تاکید بر مهار سیاستها و رفتارهای دولت ترامپ، تن دادن ایران به توافقی ننگین و بسیار محدود کننده را راه چاره ماجرا می دانند! مجموع این اظهارات و مواضع خطرناک نشان می دهد که اتفاقا اتحادیه اروپا با برنامه ریزی کامل، مشغول تکمیل پازل استراتژیک آمریکا در تقابل مطلق با جمهوری اسلامی ایران است. به عبارت بهتر، نه تنها اتحادیه اروپا در مقابل استراتژِی "اعمال فشار همه جانبه بر ایران" ایستادگی نکرده است، بلکه خود یکی از اجزای اصلی این نقشه استراتژِیک محسوب می شود. تروییکای ( انگلیس،آلمان و فرانسه)  به صورت مشخص از سال 2017 میلادی( زمان حضور ترامپ در کاخ سفید ) با هدف تکمیل پازل استراتژیک ضد ایرانی ایالات متحده وارد عرصه تقابل با کشورمان شدند. رویکرد مقامات اروپایی در خصوص برداشته شدن گامهای کاهنده تعهدات برجامی ایران نیز تابعی از همین متغیر( بازی اروپا در زمین آمریکا) می باشد. امروز مقامات اروپایی پس  از متهم کردن  نرم آمریکا در خصوص خروج از برجام ، این گونه نتیجه می گیرند که اکنون باید کاملا مطابق میل و ذائقه دونالد ترامپ رفتار کرد و توافق برجام با توافقی به مراتب محدود کننده تر جایگزین شود!

استمرار بازی اروپاییان با مکانیسم ماشه
بازیگران اروپایی در اوایل ماه ژانویه سال 2020( دی ماه سال 1398)  حاضر شدند در یک معامله وقیحانه با واشنگتن و   در قبال عدم افزایش تعرفه های گمرکی آمریکا علیه کالاهای اروپایی( مخصوصا خودروهای وارداتی اروپا به آمریکا)، مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کنند. البته پیش از آن نیز قرار بود تروییکای اروپایی این مکانیسم را فعال کنند اما تهدیدات گمرگی و تعرفه ای آمریکا این روند را تسریع کرد. مقامات اروپایی در کنار آمریکا با فعالسازی مکانیسم ماشه، کماکان استراتژی "مهار همه جانبه" را علیه ایران مدیریت و هدایت  می کنند. حدود یکهفته قبل از فعالسازی رسمی مکانیسم ماشه علیه ایران، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،  مدعی شده بود:
" اتحادیه اروپا همچنان به حفظ توافق هسته‌ای با ایران پایبند است! و به نفع اروپا است که تا آنجا که بتوانیم این توافق را حفظ کند.ما از خارج شدن آمریکا از این توافق متاسف هستیم و این توافق ابزار مهمی برای عدم اشاعه به شمار می‌آید.توافق هسته‌ای با ایران بسیار مهم بوده و هرگونه اصلاحیه‌‌ای در این توافق باعث ضرر خواهد شد و از تهران می‌خواهیم که به بندهای توافق هسته‌ای پایبند بوده و ما نیز به آن پایبند خواهیم بود و همچنان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت و راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران تکیه می‌کنیم.مذاکره درباره توافق هسته‌ای جدید با ایران پیچیده و بسیار وقت‌گیر خواهد بود."
همان گونه که بورل نیز در اظهارات خود تاکید کرده است ، مقامات اروپایی چشم به یک "توافق جدید"با جمهوری اسلامی ایران دارند. توافقی که بتواند تضمین کننده "مهار همه جانبه ایران" و "خلع سلاح مطلق" کشورمان در منطقه و جهان باشد. واشنگتن و اتحادیه اروپا هر دو به دنبال آن هستند تا "ایران آسیب پذیر" را جایگزین "ایران قدرتمند" فعلی کنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران هرگز اجازه تحقق چنین مسئله ای را به واشنگتن و متحدان اروپایی آن نخواهد داد.

جایی برای خطا وجود ندارد!
اثبات هم پیمانی استراتژیک کاخ سفید و تروییکای اروپایی علیه کشورمان، اساسا دشوار نیست! امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بارها در نشستهای خبری خود با دونالد ترامپ، تاکید کرده است که واشنگتن و پاریس به دنبال یک هدف مشترک در تقابل با ایران ( کنترل و محدودسازی همه جانبه کشورمان) هستند.  مواضع اخیر رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان نشان می دهد که چینش پازل مشترک واشنگتن و اروپا در قبال ایران، وارد فاز آشکار شده است. این رفتار قاطعانه ، هوشمندانه و انقلابی جمهوری اسلامی ایران است که می تواند منجر به انهدام پازل مشترک غربی ها شود. در این میان، لازم است "اتحادیه اروپا" را نه تنها به عنوان یک مجموعه مستقل و مجزا، بلکه به عنوان یکی از اهرم های فشار آمریکا علیه کشورمان در نظر بگیریم..هم اکنون، جایی برای خطای محاسباتی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان در قبال اروپاییان وجود ندارد.مواضع صریح مقامات آلمانی ، انگلیسی و فرانسوی در خصوص انعقاد توافق جدید با ایران،  انعکاسی  از همان رویکرد پارادوکسیکال و فریبکارانه تروییکای اروپایی در قبال برجام  محسوب می شود. بدون شک در قبال این مسئله، جایی برای اعتماد به اروپاییان و ریسک پذیری دستگاه دیپلماسی کشورمان  وجود نخواهد داشت. بی دلیل نیست که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی قاطعانه و حکیمانه خود پس از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، از سه کشور اروپایی به عنوان "پادوی آمریکا" یاد کردند.
هم اکنون زمان محاسبه وزن و جایگاه واقعی اروپا و اتخاذ گاردی کاملا بسته در مقابل این مجموعه است. مقامات اروپایی، هم اکنون مشتاق بازشدن گارد کشورمان در مقابل خود هستند تا پس از مساعد دیدن شرایط و لوازم مدنظر خود، توافق جدید مورد رضایت کاخ سفید را به جمهوری اسلامی ایران دیکته کنند. آرزوی وقیحانه ای که ترامپ، جانسون، مکرون و آنگلا مرکل آن را به خود به گور خواهند برد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات