صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۲۲۳۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) کارگران کشور در مواجهه با دشمن توی دهن دشمن زده‌اند، دشمن را مأیوس کرده‌اند. این مال امروز فقط نیست؛ چهل سال است که این مسئله وجود دارد؛ جامعه کارگری جزو وفادارترین جوامع به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بوده و هست. (۱۳۹۸/۰۲/۰۴)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز             

علم نافع!

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی که به مناسبت گرامیداشت روز معلم صادر کردند، کار بزرگ و جهاد معلمان را آموزش شکوفاسازی استعدادهای کودکان و نوجوانان در مسیر ارزش‌های اسلامی و انقلابی باهدف ایجاد یک جامعه دینی عادلانه و آرمان‌خواه دانستند و خاطرنشان کردند: اسلام ما را به علم نافع فرامی‌خواند، علم نافع از سوئی جوان ایرانی را به ابزارهای لازم برای پیشرفت و اعتلای کشور و ملتش مجهز می‌سازد و از سوئی به او هویت می‌بخشد و او را از وزانت و اعتبار روحی و معنوی و اعتمادبه‌نفس برخوردار می‌کند.

نکات تحلیلی: 1-دنیای امروز دنیای رقابت و مسابقه علمی و فناورانه است و ملت و کشوری می‌تواند آینده قدرت و هندسه آن را رقم بزند که بتواند در خصوص مدیریت علمی جهان گوی سبقت را از دیگران برباید. 2-اسلام نگاهی همه‌جانبه به علم دارد و همانند تفکر مادی که نمونه اعلای آن در بینش و تفکر غربی موج می‌زند تک‌بعدی به موضوع علم نگاه نمی‌کند و تمام همت خود را مصروف سامان زندگی مادی انسان نمی‌کند بلکه تلاش می‌کند در کنار بهره‌گیری از قوانین و سنت‌های الهی در طبیعت و کاربری آن در رفاه انسان و ترقی جامعه، به انسان هویت و اعتبار نیز بدهد. این همان تعریف علم نافع است که علاوه بر تأمین دنیای آدم‌ها، تزکیه و تصفیه روحی انسان را نیز در دستور کار خود قرار می‌دهد و بین دنیا و آخرت انسان توازن و تعادل برقرار می‌کند. 3- خروجی و نتیجه علم نافع تربیت انسان‌های تراز دینی و انقلابی همچون شهید مطهری و شهید تهرانی‌مقدم و تمام کسانی است که علم با این دو بال را به وسیله توسعه کشور تبدیل می‌کنند. مسلماً نسل جوانی که در این مسیر، صیرورت و پرورش می‌یابد، به تعبیر رهبر معظم انقلاب ثروتی آن‌چنان انبوه و ذخیره‌ای آن‌چنان عظیم است که هیچ پدیده ارزشمند دیگری برای کشور، با آن برابری نمی‌کند. چنین فرزندانی هستند که می‌توانند مرزهای علم روز را جابجا کنند. نمونه بارز آن دانشمندان هسته‌ای و دانش هوافضا و ساخت ماهواره نور و ماهواره‌بر قاصد است که با همین رویکرد علم نافع به وجود آمده است.

نکته راهبردی: انقلاب اسلامی با نگاه متعالی خود به انسان و جامعه در پرتو اسلام، به بستر و محمل رشد و پویایی جوانانی تبدیل شده است که امروز هراس جدی بر جان آمریکایی‌ها و دشمنان انداخته است. اساساً تنها راه جبران عقب‌ماندگی‌های کشور نیز همین توجه به علم و صورت‌بندی نقشه جامع علمی کشور در ابعاد مختلف است تا توسعه آینده کشور متوازن و همه‌جانبه و پیش برنده باشد.

▼گزارش روز                        

کرانه باختری را قوی کنید!

پس از برگزاری سه دوره انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی، بالأخره در ظاهر، بحران سیاسی رژیم صهیونیستی با کلیدواژه الحاق بخش‌های بزرگی از کرانه باختری به سرزمین اشغالی میان حزب نتانیاهو و حزب بنی گانتز پایان یافت.

گزاره خبری:

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین؛130 نفر از اعضای پارلمان انگلیس ازجمله وزرای سابق کابینه محافظه‌کار، با ارسال نامه‌ای از «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا درخواست کردند تا درصورتی‌که کابینه ائتلافی جدید «بنیامین نتانیاهو» طرح الحاق بخش‌‌های بزرگی از کرانه باختری رود اردن به سرزمین اشغالی را پیش ببرد، تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی وضع کند. این نامه که به امضای «لرد پاتن» رئیس سابق حزب محافظه‌کار و «اندرو میچل» وزیر سابق توسعه بین‌المللی انگلیس درآمده است، تأکید دارد که طبق قوانین بین‌المللی، الحاق کرانه باختری به سرزمین اشغالی کاملاً غیرقانونی است. امضاکنندگان این نامه که شامل دیپلمات‌ها و اعضای سرشناس کمپین‌های مخالف با ضد یهودیت در حزب کارگر ازجمله «مارگارت هاج» نیز می‌شوند، تأکید کردند که انگلیس در تحریم روسیه بعد از الحاق کریمه به مسکو هیچ تردیدی به خود راه نداده است و بنابراین هرگونه اقدام مشابه در الحاق کرانه باختری به فلسطین اشغالی، پاسخ مشابهی دریافت خواهد کرد.

نکته تحلیلی:

واقعیت آن است که انگلیس نقش اساسی در تشکیل این غده سرطانی در منطقه داشته است. این کشور استعماری به همراه آمریکا، تاکنون بیشترین حمایت را از فعالیت‌های نژادپرستانه این رژیم انجام داده‌اند. در آخرین اقدام اخیر، وزارت امور خارجه آمریکا در 9 اردیبهشت‌ماه اعلام کرد، آماده است تا حاکمیت رژیم صهیونیستی بر شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری را به رسمیت بشناسد! رهبر انقلاب با دوراندیشی مثال‌زدنی خود، سال‌ها پیش درباره قوی کردن و قرار گرفتن کرانه باختری در خط مقدم مقاومت را مطرح کردند که صحت این راهبرد منطقه‌ای، امروزه بیش‌ازپیش نمایان گشته است؛ کرانه باختری می‌بایست همچون حزب‌الله، قوی و منسجم در مقابل رژیم صهیونیستی بایستد تا دشمن هرگز چشم طمع به آن نداشته باشد.

▼ خبر ویژه                       

جنگ با ایران خونمان را می‌خشکاند!

مجله آمریکایی «نیوزویک» در مطلبی به نحوه مقابله آمریکا با ایران در منطقه پرداخته و نوشته است: «آمریکا باید از عراق، سوریه، یمن و دیگر درگیری‌های خاورمیانه که می‌تواند به افزایش نگرانی‌های منطقه‌ای و افزایش احتمال درگیری ناخواسته با ایران منتهی شود، کنار بکشد. همچنین به‌جای تهدید و اجبار، سیاست خارجی بر مبنای دیپلماسی را پیش بگیرد و به‌ جای برتری‌جویی، صلح را هدف خود قرار دهد. گزینه تغییر رژیم [ایران] هرگز نباید روی میز قرار می‌گرفت، تهاجم به خاک ایران مشابه جنگ عراق نخواهد بود و از هر نظر بدتر خواهد بود. خطر اصلی این نیست که تهران آمریکا را شکست دهد، بلکه خطر اصلی این است که به پرهزینه‌ترین و بزرگ‌ترین جنگی تبدیل شود که می‌تواند خون ما را بخشکاند. راهبرد فشار حداکثری در تغییر دادن موضع تهران شکست خورده است و به‌خصوص در برهه شیوع ویروس کرونا جامعه ایران را در نقطه تقابل با ما قرار داده است. همچنین این کار نیازمند ارزیابی مجدد اولویت‌های سیاست خارجی آمریکاست. پس از نزدیک به دو دهه درگیری در سطح منطقه که بیشتر ‌زیان داشته تا سود، زمان آن رسیده که این جنگ‌های طولانی و نسل به نسل، به‌ جای گسترش یافتن به ایران، کاملاً به پایان برسند.»

 

 ▼ اخبار

چرا شایعه شهادت فرماندهان سپاه را اعلام می‌کنند؟

برخی رسانه‌های عربی زبان نزدیک به عربستان سعودی با انتشار خبری مدعی شدند، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به ریف شرقی حمص در سوریه به شهادت رسیده‌ است. بامداد چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ نیز یک رسانه با نام «لبنان الجدید» مدعی شهادت سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به پایگاه الشعیرات در استان حمص سوریه شد. بدون استثناء تمام این شایعات در ساعات نخستین بامداد منتشر شده است. انتخاب چنین زمانی برای انتشار شایعات از سوی رسانه‌های معاند را می‌توان اقدامی هوشمندانه برشمرد، چراکه در چنین ساعاتی دسترسی اصحاب رسانه به منابع خبری برای پیگیری صحت‌وسقم اخبار محدود است و بدین ترتیب زمان بیشتری برای جولان شایعات مختلف در فضای افکار عمومی فراهم می‌شود. عموم مردم در برخورد با شایعات کمتر خود را برای بررسی درستی یا نادرستی محتوای آن به دردسر می‌اندازند و از سوی دیگر، منشأ انتشار شایعه نیز امروز با ابزار شبکه‌های اجتماعی که قابلیت نظارت بر محتوای منتشرشده در آن‌ها نیز وجود ندارد، شایعه را با رنگ و لعاب و قالب‌های جذاب برای مخاطبان مطرح می‌کنند. از سویی علاقه عمومی برای حضور فعال و پررنگ در فضای مجازی سبب شده که بسیاری از کاربران این فضا بدون توجه به صحت‌وسقم و راستی آزمایی شایعات، به انتشار بیشتر این اخبار جعلی اقدام کنند. گسترش یک شایعه در جامعه، تهدیدی جدی است که متوجه افراد آن جامعه می‌شود؛ در حقیقت تکرار مداوم یک شایعه در جامعه می‌تواند به عادی شدن آن اتفاق که در قالب شایعه مطرح شده است، دامن بزند.

در هر چهار مرحله خودکفا شده ایم!

امیر سرتیپ محمدحسن نامی درباره تأثیرگذاری پرتاب ماهواره نور ۱ به فضا بر افزایش عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: «کشورها را بر اساس وزن ژئوپلیتیک به کشورهای فروملی، کشورهای ملی، منطقه‌ای، کروی و فراکروی تقسیم‌بندی می‌کنند. برای رسیدن به فضا لازم است چهار مرحله در دستور کار قرار گیرد؛ مرحله اول ساخت ماهواره‌بر است که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خودکفایی دست‌یافته، مرحله دوم مربوط به ساخت ماهواره بوده که امروزه سازمان‌های دولتی، نظامی و دانشگاه‌ها با قدرت به این حوزه وارد شده‌اند و توانایی ساخت انواع ماهواره‌ها را دارند. مرحله سوم ایستگاه‌ها یا سایت‌های گیرنده و کنترل‌کننده است که خوشبختانه در این زمینه هم خودکفا هستیم و چهارمین مرحله که یکی از مراحل مهم محسوب می‌شود، ایستگاه‌های پرتاب است و در این زمینه هم جمهوری اسلامی ایران دارای توانایی و خوداتکاست.» وی افزود: «شاید در منطقه ما کشوری صاحب ماهواره باشد، اما باید توجه داشت که آن ماهواره را کشورهای دیگر برای آن‌ها ساخته‌اند، پرتاب آن ماهواره را کشور دیگری انجام داده و حتی کشور دارای آن ماهواره سایت دریافت یا کنترل هم ندارد؛ لذا چند کشور معدود در جهان هستند که توانایی انجام این چهار مرحله را دارند که جمهوری اسلامی ایران هم جزء این معدود کشورها محسوب می‌شود.»

پاسخ مکانیزم ماشه چیست؟

محمدجواد لاریجانی با اشاره به سناریوی خطرناک آمریکایی در زمزمه‌ بازگشت ظاهری به برجام برای استفاده از مکانیزم ماشه گفت که در این صورت باید ایران از NPT خارج شود.

وی در مورد علت مخالفت امریکا با لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: «آمریکایی‌ها می‌دانند که ما اشتهایی برای خرید حجم بالایی از سلاح نداریم، منتها آنچه آن‌ها از آن ناراحت هستند این است که کشورهای زیاد با بودجه‌های یک‌پنجم و یک‌ششم و یک‌دهم هزینه فعلی‌شان، می‌توانند از ایران سلاح بخرند و ایران هم کشوری نیست که زیر بار فشارهای این‌وآن برود، یعنی [ایران] یک محل خرید مطمئن و مستقل سلاح‌های متعارف [برای این کشورها] است.

▼ اخبار کوتاه

سرگیجه سیاسی!/ حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفتگو با تسنیم وضعیت فعلی اصلاح‌طلبان را «سرگیجه سیاسی» تعبیر کرد. وی معتقد است این جریان سیاسی با دو چالش اساسی مواجه است؛ «چالش اول به بن‌بست رسیدن تئوری این جریان برای مدیریت کشور و چالش دوم ناکارآمدی در پیاده‌سازی اهداف و برآورده کردن وعده‌های داده شده به افکار عمومی است. در شرایط فعلی اصلاح‌طلبان از یک‌سو حاضر به پذیرش مسئولیت عملکرد نمایندگان خود در دولت، مجلس و شورای شهر نیستند و از سوی دیگر توان پاسخگویی به بدنه اجتماعی خود به‌ویژه جوانان را ندارند.»

تغییر نگرش نسبت به کرد‌ها!/ مرکز تحقیقات رسانه ملی در جدیدترین نظرسنجی اعلام کرد: ۵۶ درصد در کل کشور و ۸۱.۵ درصد در مناطق کردنشین بیننده سریال «نون. خ ۲» بوده‌اند.۶۰ درصد بینندگان «نون. خ ۲» بعد از دیدن سریال، نگرششان به قوم کرد بهتر و مثبت‌تر شده است. ۸۱.۳ درصد از بینندگان در کل کشور و ۷۷.۳ درصد از بینندگان در مناطق کردنشین از فصل دوم سریال «نون. خ» در حد زیاد رضایت داشته‌اند. فصل دوم سریال «نون. خ» شبکه یک سیما در زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان بیشترین بیننده را داشته است.

مشی میرحسین اصلاح‌طلبانه نبود/ عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب تصمیم اصلاح‌طلبان در سال ۸۸ را محصول یک گفتگوی آزاد ندانسته و معتقد است؛ اصلاح‌طلبان در سال ۸۸ از مشی اصلاح‌طلبی دور شدند. وی می‌گوید: «انتقادم به مهندس موسوی این نیست که چرا کوتاه نیامد، ایراد من این است که اساساً خط‌مشی ایشان را اصلاح‌طلبانه نمی‌دانستم. وقتی اصلاح‌طلبان بخواهند توأمان درون نظام و اپوزیسیون نظام باشند، هزینه‌های هر دو نقش را می‌پردازند، بدون اینکه از منافع این نقش‌ها بهره‌مند شوند.»

خودمان سهاممان را مدیریت می‌کنیم!/ وزیر اقتصاد در گفتگوی تلویزیونی در خصوص روش‌های آزادسازی سهام عدالت توضیح داد و گفت: «روش مستقیم این است که مدیریت سهام را خود فرد عهده‌دار می‌شود، اما در روش واگذاری وکالتی به شرکت سرمایه‌گذاری استان، مدیریت سهام و سهام گردانی را به هر دلیلی به نهاد ایمن واگذار می‌شود.» وی افزود: «در حال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد [مردم] روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند.»

اجرای نیم‌بند یک مصوبه بانکی/ پس از شیوع کرونا و آسیب دیدن مشاغل و اخلال در روند درآمدزایی خانوارها، اعلام شد که پرداخت اقساط وام‌های قرض‌الحسنه برای مدت سه ماه به تعویق می‌افتد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که با وجود گذشت بیش از دو ماه، هنوز برخی بانک‌ها همچنان در اجرای این مصوبه مقاومت می‌کنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات