صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۲۳۹۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) همه برادران و خواهران عزیز نمازگزار را به رعایت و حفظ تقوای الهی توصیه و دعوت می‌کنم. ماه رمضان را که ماه رسیدن به تقوا و ماهی است که روزه آن وسیله‌ای است برای این‌که انسان به وادی تقوا قدم بگذارد، قدر بدانیم. (۱۳۷۲/۱۱/۲۹)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز    

مدیریت بحران به شیوه رهبر انقلاب

وزیر‌ بهداشت در مصاحبه‌ای با اعلام کمک‌های مقام معظم رهبری برای مقابله با کرونا، در خصوص مدیریت صحنه ایشان در ایام کرونایی گفت: «رهبر مملکت بلافاصله گزارش وزیر را در این عرصه به‌عنوان فرمانده عملیات می‌خوانند. این خیلی مهم است که من گزارشی که به رهبر انقلاب می‌نویسم را بلافاصله ایشان قرائت کنند یا اینکه بعداً سر حوصله آن را جواب بدهند. این برای من خیلی جالب بود» نگاهی به اتفاقات گذشته کشور نشان می‌دهد که امام خامنه‌ای فعالانه برای کاهش اثرات بحران، وارد شده و تا رسیدن به نتیجه هم‌زمان چند محور را مدنظر قرار داده است؛ 1- آرامش و روحیه به آسیب دیدگان؛ 2- انگیزه بخشی به مسئولان؛ 3- پای کار آوردن نیروها، جریان‌های انقلابی و مردم برای حل مشکلات؛ 4- پیگیری مطالبات مردمی

گزاره‌های تحلیلی: 1- در مدیریت بحران آنچه بیش از همه آسیب می‌بیند اعتماد مردم و یا اقشار آسیب‌دیده به حاکمیت است؛ ازاین‌رو رهبر معظم انقلاب در مقام یک استراتژیست در این شرایط خطیر به‌گونه‌ای وظایف هرکدام از بخش‌ها را یادآور می‌شوند که نه‌تنها مشکلات مردم حل شود، بلکه نوعی آموزش و هم‌افزایی برای بحران‌های بعدی نیز صورت می‌گیرد. 2- پاسخگو بودن یکی از ویژگی‌های مدیریتی رهبری است که در شرایط بحران همه دستگاه‌ها را وادار به پاسخگویی می‌کنند که هم وظایف خود را فراموش نکنند و هم انگیزه برای خدمت در آن‌ها وجود داشته باشد. 3- در بحران‌های اخیر مقام معظم رهبری نهادهای غیرمرتبط برای حل بحران مانند؛ بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام را وارد مصالح کردند تا بحران‌ها حل شود و یا اینکه طلاب علوم دینی و نمایندگی‌های منتسب را برای غسل و کفن‌ودفن اموات در بیمارستان‌ها فعال کردند تا حرمت اموات حفظ شود و خاطر بازماندگان تسلی یابد. 4- مقام معظم رهبری در این عرصه به تفکیک قوا و رعایت وظایف هرکدام از نهادها اهمیت می‌دهند، ایشان نه‌تنها به اصول تفکیک وظایف مقید هستند بلکه اجازه نمی‌دهند که وظایف نیروها به هم گره بخورد مثلاً در این بحران کرونا ایشان به نیروهای مسلح فرمان دادند که با وزارت بهداشت همکاری کنند و نیروهای مسلح دستورات کادرهای پزشکی را اجرا می‌کردند.

نکته راهبردی: هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای نظام نشان داد که انقلاب اسلامی دارای سرمایه‌های بی‌شماری است که در سایر کشورهای جهان وجود ندارد. رهبر معظم انقلاب ظرفیت‌های ملت ایران را شناخت و آن‌ها را فعال کرد و امید است که سایر مسئولان با شناخت این ظرفیت‌ها همواره در حل مشکلات مردم پیشگام باشند.

▼گزارش روز                        

سهام عدالت و منافع سرشار آن

 سهام عدالت تنها سهام دولتی است که با هدف مشارکت دادن مردم در اقتصاد کشور و محرومیت‌زدایی از اقشار کم برخوردار جامعه، از سال 1386 به مردم واگذار شد. در اجرای این طرح حدود 50 میلیون نفر از ایرانیان صاحب سهامی به ارزش اسمی یک‌میلیون تومان شدند و مقرر شد این سهام بعد از 10 سال به خود مردم واگذار شود. هرچند با گذشت بیش از 12 سال، این سهام به نام مردم زده نشده است، ولی طی روزهای اخیر خبرهای خوشی از عرضه آن به مردم شنیده می‌شود.

گزاره خبری: رهبر معظم انقلاب سه‌شنبه گذشته، ضمن ابراز گلایه از تأخیر در اجرای ابلاغیه قبلی ایشان که با هدف گســترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانوارهای کم‌درآمد، در سال 85 درباره سهام عدالت صادر شده بود، درخواست رئیس‌جمهور مبنی بر آزادسازی سهام عدالت را با سه شرط قبول کردند. ایشان در این جوابیه به تأخیر در تحقق اهداف این سهام اشاره کرده و بر ضرورت بهره‌مندی هرچه سریع‌تر مردم از منافع سهام خود تأکید کردند. پیرو اجازه رهبر انقلاب، دولت نحوه واگذاری سهام عدالت به مردم را اعلام کرد که بر اساس آن، مردم مختار خواهند بود، سهام خود را به‌صورت مستقیم و همانند سهام سایر شرکت‌های حاضر در بورس مدیریت کنند و یا با تفویض اختیار به صندوق‌های سرمایه‌گذاری استانی، سهام خود را به‌صورت غیرمستقیم مدیریت کنند.

نکته راهبردی: آزادسازی سهام عدالت و حضور آن در تالار شیشه‌ای بورس فی‌نفسه برکات زیادی هم برای مردم و هم بر اقتصاد کشور دارد؛ عمق‌بخشی به بازار بورس و افزایش نقش و جایگاه این بازار پاک در ثبات اقتصادی کشور؛ حمایت مالی از مردم در شرایط اقتصادی کنونی، بخصوص خانواده‌های آسیب‌دیده از شرایط کرونایی؛ توزیع منابع کشور میان صاحبان واقعی آن و گسترش عدالت اجتماعی، فراهم‌سازی مقدمات برای آشنایی و حضور بیش‌ازپیش مردم در بازار بورس و هدایت سرمایه‌های خرد و بلااستفاده مردمی به سمت اقتصاد و تولید کشور ازجمله برکات اجرای این طرح می‌باشد. به دلیل رونق بازار بورس، مردم به‌منظور بهره‌مندی حداکثری از منافع سهامشان، عجله‌ای در فروش نداشته باشند.

▼ اخبار ویژه                   

 پایان دادن به این رژیم صرفاً آغاز راه است!

نشریه آمریکایی آتلانتیک در یادداشتی به ناتوانی دولت آمریکا در مبارزه با کرونا پرداخت و نوشت: «هنگامی‌که ویروس به آمریکا رسید، کشور را دچار مشکلات جدی یافت و بی‌رحمانه فرصت را غنیمت شمرد. بیماری‌های مزمن ــ طبقه سیاسی فاسد، دیوانسالاری ریشه‌دار، اقتصاد عاری از احساس، مردم تفرقه‌زده و پریشان‌خاطر ــ سال‌ها پابرجا بودند، بی‌آنکه درمان شوند. یاد گرفته بودیم با علائم بیماری بسازیم و کنار بیاییم. همه‌گیری بیماری با چنین مقیاس و ژرفایی در واقع شدت و حدت علائم را برملا و آشکار ساخت و آمریکایی‌ها از اینکه می‌دیدند در دسته‌بندی کشورهای پرریسک قرار دارند، شوکه شدند.» در پایان این یادداشت آمده است: «تحت رهبریِ کنونی، هیچ‌چیز عوض نخواهد شد. بحران سال ۲۰۲۰ باید ما را از این ایده که ضدیت با سیاست راه رستگاری ماست، به‌کلی دور کند؛ اما پایان دادن به این رژیم که ضروری و منصفانه است، صرفاً آغاز راه است.»

مهمانی لاکچری برخی منتخبان مجلس یازدهم/ الیاس نادران منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در حساب توئیتری خود از برخی منتخبان این مجلس بابت یک مهمانی در هتل اسپیناس تهران انتقاد کرد و نوشت: «در این اوضاع اقتصادی ۱۶ اردیبهشت منتخبین زاگرسی مجلس یازدهم را به هتل اسپیناس دعوت کرده‌اند! کاری به مخدوش کردن مرزبندی‌های سیاسی ندارم ولی از موکلین خود خجالت نمی‌کشید؟ جواب مددجویان کمیته ‌امداد و نیازمندان را چه می‌دهید؟»

 

▼ اخبار

اصلاح‌طلبان: می‌خواهیم کن‌فیکون شویم!

پس از خروج چهره‌های حقیقی همچون رضا خاتمی، عبدالله ناصری، رسول منتجب نیا، محسن رهامی و… و همچنین احزاب کارگزاران، مردم‌سالاری، اراده ملت، مجمع نیروهای خط امام، مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، حزب وحدت و همکاری، انجمن اسلامی مهندسان و… از شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، به نظر می‌رسد که مسیر دشواری پیش روی این جریان سیاسی قرار گرفته است. کاسه صبر فراکسیون امید هم لبریز شده و در هفته جاری اعضای برجسته این فراکسیون نیز بر نحوه عملکرد اصلاح‌طلبان تاخته‌اند؛ محمدعلی وکیلی عضو فراکسیون امید از لزوم تجدیدنظر در راهبردها و سیاست‌های این جریان و از «نئو اصلاح‌طلبی» سخن گفت. پس از او نیز عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس این فراکسیون و عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان از سیاست اصلاح‌طلبان انتقاد کرد و گفت: «با توجه به آخرین وضعیت شورای عالی اصلاح‌طلبان می‌توان گفت که این مجموعه از چند محور و منظر دچار بحران شده است که بازسازی زیربنایی یا کنار گذاشتن آن به نفع یک ابزار کارآمدتر را ضروری می‌کند.» وی با برشمردن سه بحران عملکرد، هویت و مشروعیت برای این جریان سیاسی، تأکید کرد که «اصلاح‌طلبی نیازمند کن‌فیکون [شدن] است.»

اقتصاد الاکلنگی!

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی اداره اقتصاد را الاکلنگی توصیف کرد و نوشت: «اقتصادهای ملی ممکن است دچار تکانه‌های متعددی شوند، اما تأمل در وضعیت اقتصاد ایران نشان می‌دهد بیشترین آسیب بر این اقتصاد از ناحیه تکانه‌های سیاسی و تصمیم‌های ناآگاهانه دولت‌ها وارد شده است. برخی دولت‌ها در ایران، اقتصاد را الاکلنگی اداره کرده‌اند؛ به‌نحوی‌که کفه‌ای را روی زمین متوقف کرده و کفه دیگر را تقویت کرده‌اند و بدین ترتیب، تعادل اقتصاد را به هم زده‌اند؛ یک‌بار به امید کاذب گشایش بین‌المللی و ورود سرمایه خارجی از ناحیه مذاکرات برجام، روی تولید و سرمایه ملی می‌نشینند و متوقفش می‌کنند؛ و در آن سو با سد شدن مسیر نقدینگی به تولید، باهدف کنترل تورم، سرمایه ملی را با نرخ سود بالا در بانک‌ها حبس کرده، نظام بانکی را هوا می‌کنند. نتیجه این می‌شود که سیل نقدینگی سد بانک‌ها را شکسته، راهی بازارهای سوداگری و سفته‌بازی چون طلا، ارز، مسکن و... می‌شود، تورم افسار می‌گسلد، ارزش پول ملی به سبب تضعیف تولید، تضعیف می‌شود و سیلی به صورت اقتصاد می‌خورد. سال ۹۶ و ۹۷ این‌چنین شد... طی ماه‌های اخیر، با کاهش نرخ سود بانکی، بانک را هم به کفه تولید افزوده و زمین‌گیر می‌کنند تا کفه بورس به هوا رود و به سبب این موفقیت، برای خود کف می‌زنند؛ حال آنکه در حال تبدیل نقدینگی بدون پشتوانه به سرمایه بدون پشتوانه هستند.»

فرمول سخنگوها برای پاسخ به سؤالات

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که تاکنون چه سؤالی از وی پرسیده شده و او از جواب دادن طفره رفته، اظهار داشت: «همان‌گونه که گفته می‌شود جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت، برخی اوقات سؤالاتی پرسیده می‌شود که ما تشخیص می‌دهیم که مقطع خوبی برای پاسخ دادن به آن نیست. از همین رو و بر اساس فرمولی که سخنگوها دارند، می‌گوییم خبرنگاران محترم می‌توانند هر سؤالی را بپرسند؛ ولی ما هر جوابی را که صلاح دیدیم، می‌دهیم.» موسوی در مورد جمله مقام معظم رهبری که فرموده بودند، من دیپلمات نیستم و انقلابی هستم، افزود: «موضع‌گیری رهبر انقلاب بسیار دقیق بود. بنده اعتقاد دارم ایشان یکی از دیپلمات‌های برجسته دنیا و یک استراتژیست فوق‌العاده هستند که دنیا نیز به آن اذعان دارد. همه این موضوع را قبول دارند که رهبر انقلاب فردی است که دنیا، مناسبات، قدرت‌ها و نقاط ضعف کشورها و افراد را می‌شناسد و تصمیم‌گیری می‌کنند، ضمن اینکه ایشان دیپلماتی مبرز و فوق‌العاده هستند.»

▼ اخبار کوتاه

هم‌دستی دموکرات و جمهوری‌خواه برای تحریم ایران/ پایگاه خبری هیل گزارش داد که صدها نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات طی نامه‌ای به «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور خواستار افزایش اقدامات دیپلماتیک دولت برای تجدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شده‌اند. این پایگاه می‌افزاید؛ این نامه از سوی «الیوت انگل» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، «مایکل مک کول» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس سازمان‌دهی شده است و امضای ۳۸۴ نماینده را دارد. بااین‌وجود در داخل کشور هنوز عده‌ای به امید واهی رأی آوردن دموکرات‌ها و خوب شدن روابط ایران با امریکا نشسته‌اند!

خدمات ویژه یک نهاد برای مقابله با کرونا/ رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: «تاکنون 27 هزار میلیارد تومان برای مجموعه اقداماتی که این ستاد در جریان کرونا انجام داده، اختصاص داده شده است.» مخبر با بیان اینکه ظرفیت تولید ماسک در روز‌های ابتدایی شیوع کرونا در کشور روزانه چهار هزار عدد بود، افزود: «ستاد اجرایی در حال حاضر ظرفیت تولید چهار میلیون ماسک را در کشور دارد.» همچنین سلول درمانی و پلاسما درمانی، اقدامات دیگری است که در زمینه درمان کرونا در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام شده است.

اعتراف ارتشی رژیم صهیونیستی/ «امیر ابوالعافیه» رئیس بخش برنامه‌ریزی و راهبردی ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد: «اقدام ایران در پرتاب ماهواره نور ۱ یک حادثه کوچک محسوب نمی‌شود. این ماهواره از لایه‌هایی که پیش‌بینی‌شده بود با موفقیت عبور کرد.»

اهمیت استراتژیک بیانات رهبری/ "فرید طلایی" تحلیلگر سیاسی، در شبکه من‌وتو گفت: «اصولاً هر موضوعی که رهبر ایران درباره‌اش صحبت کند، اهمیت استراتژیک پیدا می‌کند. صدور فرمان مسکونی شدن جزایر خلیج‌فارس توسط آیت‌الله خامنه‌ای، پاسخی بود به توهین وزیر خارجه آمریکا به مردم و تاریخ ایران که خلیج‌فارس را "خلیج ع.ر.ب.ی" خواند.

راهکاری برای بی‌نیازی از درآمدهای نفتی/ محمدرضا یزدی، عضو کمیسیون اصلاح نظام مالیاتی گفت: «۱۷ میلیون نفر از جمعیت ۲ دهک بالای جامعه هستند. اگر سالانه ۱۰ میلیون تومان از سرمایه‌های غیرمولد این افراد، نظیر ملک و خودرو، مالیات گرفته شود، ۱۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که ۱/۴ برابر درآمد مالیاتی فعلی است. در این صورت بودجه از نفت مستقل خواهد شد.

هلی برد داعشی‌ها توسط بالگردهای آمریکایی!/ برخی منابع خبری با انتشار فیلمی از جابجایی تروریست‌های داعش از سوریه به عراق توسط بالگردهای آمریکایی به منظور حمله به نیروهای امنیتی عراق خبر دادند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات