صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۲۲۴۱۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آمریکایی‌ها به خیال خود علیه سپاه و در واقع علیه انقلاب و ایران نقشه می‌کشند و گربه‌رقصانی می‌کنند، البته این خباثت‌ها به جایی نخواهد رسید. (۱۳۹۸/۰۱/۲۰)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز           

رقابت براي خدمت

همه تلا‌ش‌ها و فعالیت‌های سياسي در ميان احزاب و گروه‌های سياسي آنگاه ارزشمند است که در خدمت تأمین منافع ملي و کارآمدسازي نظام سياسي باشد تا بتوان بر مشکلات فائق آمد و مسير دستيابي به اهداف هموار گردد. دراین‌بین نهادهاي سياسي نيز ابزارهايي براي کارآمدي نظام سياسي به حساب مي‌آيند که دستيابي به قدرت در اين مجموعه‌ها از طريق رقابت سياسي حاصل می‌آید. آخرين رقابت سياسي ميان احزاب کشور در اسفندماه 1398 بود که در آن تکليف نمايندگان مجلس يازدهم مشخص شد.

نکته تحلیلی: مجلس يازدهم در هشتم خردادماه آغاز به کار خواهد کرد و تا شروع به کار مجلس طبيعي است که بخشي از ذهن نمايندگان منتخب، به چينش تقسيمات داخلي مجلس مشغول شود. مهم‌ترین بحث در اين زمينه تعيين هیئت‌رئیسه و در صدر آن رئیس مجلس است که با توجه به اختياراتي که اين جايگاه دارد، همواره رقابتي جدي براي تکيه زدن بر اين صندلي بین منتخبين وجود داشته است. اين رقابت را بايد امري طبيعي دانست که همواره در ادوار مجلس وجود داشته و در ذات خود امر قبيحي به حساب نمي‌آيد، بالأخص آنکه با رعايت اصول و قوانين اخلاقي و مبتني بر شایسته‌سالاری و منافع ملي صورت گيرد و حاصل رقابت نيز واگرايي و چنددستگي و دلخوري در ميان منتخبان مردم نگردد؛ اما در اين ميان برخي جريان‌هاي سياسي که اتفاقاً موفقيت چنداني در انتخابات دوم اسفندماه سال گذشته نداشته‌اند، تلاش مي‌کنند که اين رقابت طبيعي را به‌مثابه رقابت سهم‌خواهانه فاتحان مجلس ترسيم نمايند و منتخبين مردم را قدرت‌طلبانی معرفي کنند که به جاي توجه به مشکلات کشور و مردم، مشغول تقسيم قدرت ميان خود هستند!

نکته راهبردی: باید دقت داشت که رقابت بر سر کرسی هیئت رئیسه مجلس یک امر طبيعي است که نبايد نگران آن بود. لیکن در پس اقدام رسانه‌اي مذکور از سوی جریان سیاسی خاص، نيت خيرخواهانه‌اي مشاهده نمي‌شود! از سوي ديگر بايد به منتخبان مردم، بالأخص آنان که خود را شايسته رياست بر مجلس مي‌بينند و يا حضور در هیئت‌رئیسه را فرصتي براي انجام بهتر وظايف مي‌دانند، يادآوري نمود که آنچه در پيش روي آنان است بايد به فرصتي براي خدمت بدل گردد. هرگونه انحراف از اين جهت‌گيري کلان، انحراف از پيمان نمايندگي مردم است. به‌واقع مشروعيت نمايندگان مجلس در حرکت مبتني بر منافع ملي و براي خدمت به مردم است و اگر نماينده‌اي مسير ديگري را در پيش گيرد، خيانت در امانت کرده و اعتبار نمايندگي خود را از دست داده است.

▼گزارش روز                            

تغییر تاکتیک

هم‌زمان با اینکه دولت لبنان به دنبال اصلاح اقتصادی است و تغییراتی گسترده در سیستم‌های مالی و پولی این کشور در تعامل با صندوق بین‌المللی پول در حال رقم خوردن است، فعالیت‌های جبهه غرب علیه حزب‌الله نیز به شکل گسترده‌ای افرایش پیدا کرده و به‌تازگی آلمان، حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و فعالیت‌های آن را در این کشور ممنوع کرده است. آیا میان این دو مسئله ارتباطی وجود دارد؟

گزاره خبری: منابع مطلع بر اساس اطلاعات متعدد خبر داده‌اند آمریکایی‌ها با سرعت و عجله زیادی به دنبال وارد شدن به فرایند اصلاحات در لبنان هستند؛ بر این اساس، واشنگتن درصدد است با مداخله مستقیم و هدایت اصلاحات اقتصادی، لبنان را به سمت اهداف خاص سیاسی ببرد، موضوعی که به وضوح می‌توان آن را در اظهارات مداخله‌جویانه «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه مشاهده کرد. او اعلام می‌کند طرح اصلاحات اقتصادی اولین گام تغییر در لبنان خواهد بود. تغییری که گام‌های بعدی آن را می‌توان در اقدام اخیر دولت آلمان مشاهده کرد.

نکته تحلیلی:

آمریکایی‌ها وضعیت نابسامانی در منطقه دارند و تمام راهبردهای امنیتی، نظامی، اقتصادی و سیاسی آن‌ها با شکست مواجه شده است. داعش شکست‌ خورده، اعتراضات سیاسی با وجود همه سرمایه‌گذاری‌های ترامپ، ناکام مانده، معامله قرن به اغما رفته، حضور نظامی آمریکا در کشورهای منطقه، هم از سوی افکار عمومی داخلی ایالات‌متحده و هم از سوی ملت‌های منطقه زیر سؤال رفته، طرح ترامپ برای بی‌نیاز کردن آمریکا از نفت خلیج‌فارس با سقوط قیمت نفت، با چالش روبه‌رو شده و اقدامات جنون‌آمیز مانند ترور بزدلانه سردار قاسم سلیمانی هم فعالیت‌های محور مقاومت را متوقف نکرده است و آمریکا اکنون به دنبال این است که با ورود از طریق نهادهایی چون صندوق بین‌المللی پول، اهداف خود را پیش ببرد که جلوگیری از این امر نیز نیازمند هوشمندی دولت‌ها و ملت‌های منطقه است.

▼ خبر ویژه                 

 رئیس سازمان محیط‌زیست دروغ می‌گوید!

حمید انصاری، قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در ارتباط با اظهارات اخیر عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست دولت دوازدهم درباره فتوا و درخواست امام راحل (ره) مبنی بر پخش آواز بانوان، بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «آنچه که در این اظهارات در رابطه با گفتگوی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی با امام خمینی و ادعای «دستور حضرت امام به ایشان در استفاده از آواز تک‌خوانی زن در برنامه‌های ارشاد»، بیان گردیده است، بنا به اسناد این مؤسسه و همچنین بنا به تکذیب جناب آقای خاتمی در پاسخ به استفسار موضوع از ایشان، صحیح نبوده و با واقعیت امر تفاوت فراوان دارد. به موجب تماس‌ها و بررسی دقیق به‌عمل‌آمده، واقعه بدین‌صورت بوده است؛ مدیرکل وقت ارشاد اسلامی استان فارس، در دیدار با وزیر ارشاد وقت، گزارش می‌دهد که طی استفتائی از حضرت امام خمینی (س)، نظر ایشان را در رابطه با «حکم شرعی همخوانی زن و همچنین حکم تک‌خوانی زن»، جویا شده است و حضرت امام در جواب مرقوم داشته‌اند: «اگر مفسده‌ای بر آن مترتب نباشد، بلامانع است». روشن است که آنچه حضرت امام در پاسخ به استفتای مذکور فرموده‌اند همان نظر فقهی حضرت امام – و جمعی دیگر از مراجع عظام است - که در موارد دیگر و استفتائات بیان شده است.

▼ اخبار

اشک حسرت از یک دیدار سالیانه

سردار مرتضی قربانی فرمانده لشکر 25 کربلا در دوران دفاع مقدس در یادداشتی نوشت: «برای نخستین بار مراسم افطاری ساده و صمیمی فرماندهان جنگ که هرساله در منزل سردار محسن رضایی برقرار بود، به‌علت شیوع ویروس کرونا، برگزار نمی‌شود و امسال از این اجتماع استثنایی و منحصربه‌فرد رفقای قدیمی در این ماه مهمانی خدا، اقامه نماز جماعت به امامت آیت‌الله موحدی کرمانی، شنیدن سخنان و خاطره گویی فرماندهان و پخش فیلم‌های واقعی قدیمی از جنگ و حال‌وهوای معنوی جبهه‌ها و تجدید میثاق با شهدا محرومیم.» او با یادآوری افطاری سال گذشته فرماندهان که در روزهای اخیر تصاویری از آن منتشر شد، تأکید کرد: «افطاری پارسال در کنار شهید قاسم سلیمانی و دیگر بچه‌های جنگ که همه با لباس شخصی و همراه فرزندان و خانواده‌شان در منزل آقا محسن حضور داشتند و نه روی صندلی که روی فرش و موکت کنار همدیگر نشسته بودند، چقدر صفا کردیم، چقدر بغض کردیم و خندیدیم از دیدار دوستان و اشک حسرت ریختیم به‌ یاد یاران سفرکرده.» این فرمانده ارشد سپاه پاسداران یادآور شد: «یاد همه یاران سفرکرده بخیر که سال‌های قبل در این افطاری ساده و صمیمی همدیگر را می‌دیدیم و در آغوش می‌گرفتیم و حالا از دیدارشان - برای تا نمی‌دانم‌ کی - محرومیم؛ شهید شوشتری، شهید همدانی، شهید کاظمی، شهید قاسم سلیمانی. امیدوارم به‌زودی دیدار تازه شود و سرنوشت ما در مسیر ولایت و همراه با شهادت رقم بخورد که سربلند و خندان به دیدار یاران سفرکرده بشتابیم.»

مجلس دردآشنا این‌گونه است؟

نمایندگان مجلس دهم در روزهای پایانی عمر این مجلس مصوباتی برای محدود کردن نقش نظارتی و تضعیف شورای نگهبان در قالب طرح اصلاح قانون انتخابات و تغییر نحوه انتخاب حقوقدانان این شورا داشتند. درحالی‌که بیماری کرونا زندگی مردم را در ابعاد اقتصادی تحت تأثیر قرار داده است، گویا نمایندگان مجلس با درد مردم آشنا نیستند و به سراغ انتقام‌گیری از شورای نگهبان رفته‌اند! طرح اصلاح قانون انتخابات در حالی به‌سرعت و شتاب‌زده به تصویب نمایندگان مجلس دهم رسید که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با بررسی جزئیات این طرح، مغایرت‌ها و ابهامات آن را به نمایندگان یادآوری و توصیه کرده بود: «با توجه به این نکات و وجود برخی ابهامات و نیز با توجه به احتمال مغایرت با برخی اصول مذکور از قانون اساسی، تصویب این طرح پیشنهاد نمی‌شود، همچنین انجام بررسی‌های بیشتر و اعمال برخی اصلاحات از طریق کمیسیون لازم به نظر می‌رسد.» طراحان طرح اخیر اصلاح قانون انتخابات عمدتاً نمایندگانی هستند که صلاحیت آن‌ها برای ورود دوباره به نهاد قانون‌گذاری تأیید نشده است و حالا به جای پاسخگویی درباره عملکرد خود و درست در شرایطی که کشور به دلیل تحریم و کرونا با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه است، سیاسی‌کاری را برگزیده‌اند.

رکورد بازدید از سایت‌های هسته‌ای ایران شکسته شد

بلومبرگ گزارش داد: «گروه 269 نفره‌ای از بازرسان و تحلیلگران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روی ایران تمرکز دارند، در سال گذشته میلادی 1103 نفرساعت را در خاک ایران سپری کرده‌ و در مدت حضور خود در ایران، از سایت‌های غنی‌سازی هسته‌ای و مراکز تولید انرژی هسته‌ای بازدید کرده‌اند و از این لحاظ یک رکورد بر جای گذاشته‌اند.» باوجود بازرسی‌های گسترده آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران و همکاری‌ بسیار نزدیک ایران با کارشناسان و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مقامات برخی کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا همچنان در راستای اعمال فشارهای بیشتر بر ایران برای دسترسی به اهداف خود، علیه برنامه هسته‌ای ایران تبلیغ می‌کنند و در رسانه‌ها وانمود می‌کنند که ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری لازم را ندارد.

▼ اخبار کوتاه

تشکل سیاسی دونبش!/ حمیدرضا جلایی‌پور، فعال اصلاح‌طلب نوشت: «کارگزاران یک تشکل سیاسی دونبش است. یک نبش این تشکل یا خواست اصلی این تشکل راه یافتن به قدرت به هر قیمت و در هر شرایطی است. حتی وقتی در راه رسیدن به این هدف کاندیدای اختصاصی‌شان در تهران چندمیلیونی سه هزار رأی می‌آورد، می‌گویند اتفاقی نیفتاده و شتر دیدی ندیدی! و نبش دوم این تشکل هم از جامعه با دفاع از راست‌ترین سیاست‌های اقتصادی دلربایی می‌کند.»

سرنوشت نامعلوم دانشمند ایرانی/ خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل از یک مقام ایرانی و آمریکایی گزارش داد که واشنگتن «سیروس عسگری» دانشمند ایرانی را آزاد خواهد کرد. رویترز مدعی شد که آزاد شدن عسگری احتمالاً بخشی از مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا باشد. «ابوالفضل مهرآبادی» از دیپلمات‌های ایران در بخش حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان در واشنگتن گفت: «ما در حال کار و همکاری با دفتر مهاجرت آمریکا هستیم تا هر چه سریع‌تر وی را به ایران بازگردانیم.» این دانشمند ایرانی با وجود تبرئه شدن در دادگاه، همچنان زندانی است و در زندان امریکا به بیماری کرونا نیز مبتلا شده است.

جلسه تقسیم غنائم نداشتیم/ علی نیکزاد منتخب مجلس یازدهم در پاسخ به حواشی ایجاد شده بر سر جلسه اخیر جمعی از منتخبان مجلس آینده، نوشت: «جلسه اخیر نامزدهای ریاست مجلس یازدهم، نشست تقسیم غنائم و مناصب نبود. گفتگویی انتقادی و البته سازنده بین طرفین بود. بر آن عهدی که بستم هستم. عزت ما در صداقت و نوکری مردم است و آن را با هیچ‌چیز عوض نمی‌کنم.»

پیشنهاد پست مدیریت به محکوم فتنه!/ خبرهای اعلامی حاکی از آن است که حسین نیک‌خواه عضو جوانان ستاد میرحسین موسوی و از محکومان فتنه ۸۸ به عنوان گزینه اصلی مدیرعاملی نفت پاسارگاد مطرح است. حسین نیک‌خواه در حالی با حمایت برخی عناصر مشکوک قرار است به عنوان مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد منصوب شود که این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده قیر خاورمیانه و دارای ۶ پالایشگاه تولید قیر در تهران، اراک، آبادان، تبریز، شیراز و بندرعباس است و سقف تولید سالانه آن بالغ بر چهار میلیون تن می‌شود.

عطر شهادت از کردستان به مشام می‌رسد/ قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) در خبری اعلام کرد: «در پی درگیری با ضد‌انقلاب، در منطقه عمومی دیواندره، سرهنگ پاسدار شکیبا سلیمی فرمانده شجاع و دلیر، ظهر امروز به همراه ۲ نفر از رزمندگان غیور اسلام «جعفر نظام‌پور و محمد شکری» پس از درگیری و به درک واصل نمودن تعدادی از عناصر ضدانقلاب، شهد شیرین شهادت را نوشیدند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات