بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۲۴۲۸
بررسی تهدیدهای اخیر آمریکا علیه ایران در گفتگو با دکترگوهری مقدم

تهدید ترامپ برای کشاندن ایران پای میزمذاکره است

در مجموع آن چیزی که برای خنثی‌سازی سیاست‌های کاخ سفید باید مدنظر قرار بگیرد احیاء و تقویت سیاست مقاومت فعال در برابر آمریکا است و پاسخ قاطع و همگام، تنها راهی است که می‌تواند سیاست‌های آمریکا را خنثی کند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / گفتگو با دکترگوهری مقدم
تهدید ترامپ برای کشاندن ایران پای میزمذاکره استدر کنار ویروس کرونا که نظم جهانی را به هم ریخته و بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و متحدانش را سردرگم کرده است، چندی پیش رئیس جمهور آمریکا در پیام توییتری در تلاش برای رهایی از موج انتقادات علیه خود در موضوعات مختلف و گرم کردن تنور انتخابات ریاست جمهوری سال جاری نوشت: به نیروی دریایی آمریکا دستور داده‌ام هر شناور ایرانی که به کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس متعترض شوند هدف قرار داده و نابود کنند. در همین راستای گروه بین الملل پایگاه خبری تحلیلی بصیرت گفتگویی را با دکتر ابوذر گوهری مقدم کارشناس ارشد مسائل آمریکا و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.
دکتر ابوذر گوهری مقدم کارشناس ارشد مسائل آمریکا در پاسخ به اینکه چرا ترامپ اخیراً در توئیتی ایران را به برخورد نظامی دریایی تهدید کرد، می‌گوید: اینکه رئیس جمهور آمریکا به نیروهای نظامی و ناوهای مستقر در خلیج فارس دستور داده است که اگر قایق‌های گشت زنی ایران در حوزه خلیج فارس به ناوهای آمریکایی نزدیک شوند و برای آن‌ها مشکلی ایجاد کنند به سمت این قایق‌ها تیراندازی کنند، برای بررسی تصمیم ترامپ در این شرایط باید به زمان قبل از برجام برگردیم، تصمیم ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا برای خروج از برجام، در مجمع بین المللی ونقض توافقات برجام و افزایش حجم تحریم های ظالمانه علیه ایران چهره‌ی خبیث و نکبت بار ترامپ را به این صورت برای دنیا آشکار نمود.
وی افزود: امروز مانند همیشه برای مقابله با آمریکا، مقاومتی فعال در تمامی حوزه‌ها در دستور کار جمهوری اسلامی قرار دارد. آمریکایی‌ها در منطقه، دنبال تغییر محاسبات ایران هستند وکماکان تلاش می‌کنند تا رویکرد مقاومت فعال ایران را به حالتی منفعل تبدیل کنند تا بتوانند موجب عقب نشینی ایران در منطقه گردند.
دکتر گوهری مقدم در ادامه افزود: آمریکا تلاش کرد با افزایش حداکثری تحریم‌ها، ایران را به گوشه رینگ برده و ضربات خود را به پیکره‌ نظام وارد کنند تا از این طریق نظام جمهوری ایران را تسلیم کنند و یا به تعبیر بهتر مقاومت فعال جمهوری اسلامی ایران را مهار یا خنثی کنند. شیطان بزرگ تمامی تلاش خود را انجام داد تا اگر بتواند تهدیدی بلامنازع را علیه جمهوری اسلامی ایران به میان آورد اما ایران عقب نشینی نکرد و با اقتدار در برابر آن ایستادگی کرد، در همین راستا سردار سلیمانی را ترور کردند تا جبهه مقاومت را تضعیف کنند و از طرف دیگر این پیام را به ایران مخابره کنند که آماده هرگونه درگیری با جمهوری اسلامی ایران هستند.
 امروزه با تشدید عملیات روانی از طریق رسانه‌های معاند این عملیات روانی مضحک را تشدید نموده‌اند تا چارچوب‌های ذهنی افکار عمومی، مسئولین و تصمیم گیران جمهوری اسلامی را نسبت به مسائل منطقه و همچنین شیوع بیماری کووید 19 تغییر دهند. در واقع آمریکایی ها، در نظر دارند فضای مربوط به روابط ایران را به اصطلاح خود مدیریت کنند. بنابراین، می کوشند با معتبرسازی بیشتر گزینه‌های نظامی خودشان و تهدیدهایی از جمله تهدید اخیر ترامپ علیه ایران کاملاً رفتار ایران را مورد کنترل قرار دهند تا بتوانند جلوی اقدامات آتی ایران را بگیرند.
نکته مهم دیگر این است که آنها تصور می کنند در شرایط شیوع کرونا، جمهوری اسلامی ایران، با کاهش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی و نیز نا کارآمدی ساختاری مواجه است و عدم مدیریت مناسب در موضوع کرونا به شکاف های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... جامعه دامن زده که این امر می تواند به شورش و آشوب احتمالی منجر شود. بر اساس این ارزیابی، آمریکا به دنبال آن است که با معتبرسازی گزینه نظامی، ایران را وادار به امتیازدهی و کشاندن پای میز مذاکره نماید. در این راستا تهدید نظامی ایران بخشی از عملیات روانی دشمن جهت تاثیرگذاری بر ذهنیات تصمیم گیرندگان و نیز همراه سازی افکار عمومی داخلی با این اهداف است. حتی واشنگتن در ماجرای اعطای وام از صندوق بین‌المللی پول کارشکنی کردند و بهتر است بدانیم این کارشکنی‌ها همگام با تهدیدات نظامی دیدگاه استراتژیک کاخ سفید محسوب می‌گردد ولی سرابی بیش نیست.
دکتر گوهری مقدم در تشریح منظور آمریکایی ها از مذاکره، عنوان کرد: آمریکایی‌ها دنبال مذاکره با جمهوری اسلامی نیستند و مذاکره از دید آن‌ها پذیرش مطلق شروط آنها برای تحقق اهداف خویش و مهار ایران در تمامی ابعاد از جمله نظامی و فناورانه است. از طرف دیگر به دنبال افزایش تنش نو و ایجاد عملیات روانی علیه ایران با هدف انحراف افکار عمومی در منطقه هستند.
وی در پایان افزود: در مجموع آن چیزی که برای خنثی‌سازی سیاست‌های کاخ سفید باید مدنظر قرار بگیرد تقویت سیاست مقاومت فعال در برابر آمریکا است و پاسخ قاطع و همگام علیه منافع آمریکا در منطقه و جلوگیری از ایجاد رویه های باطل، در کنار تقویت همبستگی و انسجام داخلی است. اینها مهم ترین راهکار مقابله با اقدامات آمریکا و تغییر محاسبات آنهاست.
 
گفتگو از وحید قاسمی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات