بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۲۲۴۵۴

باجگیری جدید آمریکا از عربستان

قضیه از این قرار است که در سناریوی جدیدی که ترامپ برای عربستان ترسیم کرده است، سعودی ها باید در قبال تامین امنیت خود، هزینه ها و امتیازات بیشتری به آمریکا پرداخت کنند.
اخبار کاهش نیروهای آمریکایی و نیز جمع آوری سامانه موشکی «پاتریوت» از عربستان سعودی توجه محافل مختلف را به خود جلب کرده است. این خبر را نشریه «وال استریت ژورنال» به نقل از مقامات آمریکایی نقل کرده و نوشته است آمریکا چهار سامانه موشکی پاتریوت را به همراه ده ها نیروی نظامی از عربستان سعودی خارج می‌ کند.
سامانه ‌های پاتریوت پس ازهدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو در شرق عربستان سعودی در سال گذشته توسط انصارالله یمن، به این کشور ارسال شده بودند. در آن زمان عربستان و نیز آمریکا ایران را متهم به این حملات کردند.
این نشریه آمریکایی در باره دلیل تصمیم دولتمردان آمریکایی گفته اقدامات پنتاگون ناشی از این ارزیابی است که ایران در اثر ضعف ناشی از تحریم ها دیگر تهدیدی راهبردی برای آمریکا محسوب نمی شود.
اما این ادعا با تصریحات دیگر مقامات آمریکایی که گفته بودند ایران از ابتدای سال جاری میلادی بر حجم حملات به نیروهای امریکایی در عراق افزوده است، منافات دارد.
در راستای همین تهدیدات بود که آمریکا دو سامانه ضد موشکی پاتریوت را برای محافظت از نیروهای آمریکایی و متحدانش پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین الاسد در دی ماه 98 به عراق فرستاده است.
به همین دلیل ناظران غربی بر این باورند که عقب نشینی آمریکا از عربستان دلایل دیگری داشته و به طور خاص به مساله کاهش قیمت نفت اشاره کرده اند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در گفت وگو با محمد بن سلمان ولیعهد جوان عربستان سعودی او را تهدید کرده بود که اگر به کاهش تولید نفت روی نیاورد حمایت تسلیحاتی امریکا را از دست خواهد داد. پس از آن تهدید، ریاض به اجابت درخواست کاخ سفید پرداخت، اما باز هم ترامپ دستور به بازگرداندن تجهیزات نظامی این کشور از عربستان داد.
زمانی که عربستان تولید نفت خود را افزایش داد، قیمت نفت کاهش یافت که این موضوع باعث شد تا  آمریکا پادشاهی عربستان را متهم به تشدید بی‌ثباتی در بازار نفت کند؛ بازاری که پیش از آن به دلیل شیوع کرونا به شدت افت کرده بود.
البته ترامپ در مورد اقدام اخیر آمریکا دست به فرافکنی زده و گفته است این موضوع هیچ ارتباطی با عربستان سعودی ندارد، بلکه به سایر کشورها ربط دارد که احتمالا منظورش ایران بوده است. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا هم در اظهاراتی که ظاهرا به قصد دلداری دادن عربستان بیان شده گفت: این گام برای کاهش حمایت از عربستان نیست و آمریکا برای تضمین امنیت عربستان و دادن سامانه های دفاعی به آن برای مقابله با تهدید های ایران، تمام تلاش خود را می کند.
صرف نظر از اظهارات رسمی و غیرواقعی مقامات واشنگتن، می توان نتیجه گرفت اقدام اخیر کاخ سفید به منظور باجگیری بیشتر از مقامات سعودی انجام گرفته و نیز می توان حدس زد این موضوع محدود به بحث به کاهش قیمت نفت نخواهد بود.
قضیه از این قرار است که در سناریوی جدیدی که ترامپ برای عربستان ترسیم کرده است، سعودی ها باید در قبال تامین امنیت خود، هزینه ها و امتیازات بیشتری به آمریکا پرداخت کنند
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات