صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۲۲۴۹۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مسئله دعا و عبادت بخصوص در ماه رمضان، بخصوص در شب‌های قدر که در پیش است، یکی از نیاز‌های حتمی و اساسی مردم است؛ این با نیاز‌های مادّی از یک نظر تفاوتی ندارد، از یک نظر بالاتر از نیاز‌های مادّی مردم است. (۱۳۹۹/۰۲/۲۱)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

چرا رهبری دستور ندادند؟

مقام معظم رهبری دیروز در ارتباطی تصویری با ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد مراسم دعا و نماز و عبادت تأکید کردند: «مسئله دعا و عبادت بخصوص در ماه رمضان، بخصوص در شب‌های قدر که در پیش است، یکی از نیازهای حتمی و اساسی مردم است؛ این با نیازهای مادّی از یک نظر تفاوتی ندارد، از یک نظر بالاتر از نیازهای مادّی مردم است. مردم احتیاج دارند به اینکه بخصوص در مسائل مهم، در قضایا یا حوادث مهم بتوانند این توسّل و این توجّه و این ارتباط با خدا و خواستن از خدا را داشته باشند؛ یک فکری برای این بشود.»

گزاره‌های تحلیلی: 1- امام خامنه‌ای در این زمینه از مسئولان پزشکی خواستند که بررسی باز شدن مساجد را به کسانی بدهند که «اهمیت حضور دعا و توسّل و مسائل معنوی را به معنای واقعی کلمه درک کرده باشند» این موضوع نشان‌دهنده این است که ایشان تأکیددارند؛ افرادی می‌توانند نیاز جامعه به معنویت را درک کنند که در این زمینه خود، تشنگی و نیاز جامعه به عبادت را درک کرده باشند. 2- رهبر انقلاب بر قواعد سخت‌گیرانه برای عبادت جمعی هم اشاره کرده‌اند تا کسانی که کوچک‌ترین احتمالی در ذهنشان وجود دارد، آن شبهه هم پاک شود. مسئولین وزارت بهداشت توجه داشته باشند در دو ماه گذشته همین مساجد قرارگاه‌های مقابله با ویروس کرونا بوده‌اند و بسیجیان به‌صورت شبانه‌روز اقدامات ایمنی برای جامعه را از همین مکان‌ها مدیریت کرده‌اند. 3- یک نکته بسیار مهم در فرمایش‌های امام خامنه‌ای این است که ایشان از جایگاه رهبری خود دستور بازگشایی مساجد را نمی‌دهند و به نظر کارشناسی مسئولین بهداشتی اهمیت و احترام می‌نهند. این درخواست که «هر چه تصمیم‌گیری کردند، بر عهده من و همه مردم است که بر طبق آن تصمیم‌گیری‌ها ان‌شاءالله عمل بشود.» نشان‌دهنده حکمت ایشان در برخورد با مسائل است؛ نه‌تنها آن‌ها را تحت‌فشار نمی‌گذارد بلکه بازگشایی این اماکن را به ستاد ملی کرونا منوط می‌کند تا جامعه رشد و بلوغ نظام اسلامی و تفکیک وظایف را مشاهده کند و دورنمای یک جامعه مطلوب و ولایی در ذهن‌ها ترسیم گردد.

نکته راهبردی: جامعه اسلامی و ایمانی در مقابله با این ویروس منحوس دارای نمونه‌های ممتازی از ایثار، گذشت، فداکاری و انفاق بود که در سایر جوامع کمتر دیده شد و این موفقیت‌ها به خاطر نقش رهبر جامعه اسلامی در نزدیک کردن دل‌ها و قلوب در رزمایش مؤمنانه و مساوات حاصل شد که برای لحظه‌به‌لحظه این فعالیت‌ها در ایران اسلامی باید جبهه شکر بر زمین سائید و خداوند سبحان را شاکر بود.

▼گزارش روز          

 ورود دیرهنگام، اما تعیین‌کننده

نوسان شدید قیمت خودروهای تولید داخل طی هفته‌های اخیر موجب شد تا سازمان بازرسی کل کشور اعلام کند که به موضوع گرانی خودرو ورود خواهد کرد. به دنبال این خبر، وزارت صنعت، سازمان حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار در صدد کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو برآمدند، به‌طوری‌که طی همین هفته دستورالعمل جدید شورای رقابت در تعیین قیمت خودروها تنظیم شد و همچنین مقرر شد به‌زودی قیمت‌های جدید از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام شود.

گزاره‌های خبری: بر اساس اصل 174 قانون اساسی، قوه قضاييه بر اساس حق نظارتی خود نسبت به حسن جريان امور و اجراي صحيح قوانين در دستگاه‌هاي اداري، "سازمان بازرسي كل كشور" را ایجاد کرده است؛ بنابراین نقش و جایگاه نظارتی سازمان بازرسی کشور، بر کسی پوشیده نیست. رهبر معظم انقلاب اردیبهشت‌ماه 1380 با صدور فرمان هشت ماده‌ای به سران قوا، بر جایگاه دستگاه‌های نظارتی کشور، ازجمله سازمان بازرسی کل کشور در مبارزه با مفاسد اقتصادی تأکید می‌کنند: «بخش‌های مختلف نظارتی در سه قوه از قبیل سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و وزارت اطلاعات باید با همکاری صمیمانه، نقاط دچار آسیب در گردش مالی و اقتصادی کشور را به درستی شناسایی کنند و محاکم قضائی و نیز مسئولانِ آسیب‌زدایی در هر مورد را یاری رسانند.»

گزاره راهبردی: دستگاه‌های نظارتی فعال ازجمله ملزومات موردنیاز دولت‌های امروز برای مهار کج‌روی‌ها، تخلفات و سوءاستفاده‌ها به شمار می‌رود. کشور ما نیز به‌تناسب گستره سرزمینی و جمعیتی خود از ادارات و مراکز دولتی و خصوصی فراوانی برخوردار است؛ کنترل و نظارت بر این حجم عظیم اداری امری خطیر و مهم است و نیازمند دستگاه‌های چابک و کارآمد نظارتی است؛ دستگاه‌هایی که تشکیل آن‌ها در قانون پیش‌بینی شده است و از حیث عده و عده نیز کم نیستند. ازاین‌رو انتظار اجتماعی از این بازوهای نظارتی، بخصوص سازمان بازرسی کشور به‌عنوان سرسلسله دستگاه‌های نظارتی کشور، حضور فعال و مستمر در حوزه مأموریتی‌شان است تا سوء استفاده‌گران و آسیب‌زنندگان به اقتصاد کشور، حاشیه امنی برای اقدامات منفعت‌طلبانه خویش در جامعه پیدا نکنند. ورود هرچند دیرهنگام سازمان بازرسی به موضوع گرانی خودرو، تأثیر خود را با فعال شدن مجریان این حوزه، بر بازار خودرو خواهد گذاشت، اما علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد، سازمان بازرسی و سایر ارگان‌های نظارتی کشور می‌بایست مانع از سر باز کردن مفسده اقتصادی در موضوعات گوناگون شوند، نه این که مفسده‌ای ایجاد شود، سپس این سازمان‌ها به دنبال اصلاح یا حل آن برآیند.

▼ خبر ویژه                  

آفرین بر سپاه !

مسعود اسدی رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «تولید پیاز در منطقه کرمان به حدی است که به دلیل عدم برنامه‌ریزی از سوی دولت، به نازل‌ترین قیمت رسیده و درحالی‌که سازمان تعاون روستایی هر کیلو پیاز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 450 تومان خریداری می‌کند که پول هزینه‌های کشاورز هم درنمی‌آید، سپاه کرمان به‌تازگی ورود کرده و هر کیلو پیاز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هزار تومان خرید می‌کند و خودرو هم برای حمل در اختیار کشاورزان می‌گذارد.» جریان‌های ضدانقلاب مطمئناً سخنی برای این تاکتیک سپاه ندارند و هیچ منطق اقتصادی سودمحور این‌گونه اقدامی را تأیید نمی‌کند. اگر این خبر را در کنار اقدامات جهادی سپاه و بسیج در ایام کرونایی مانند ضدعفونی کردن منازل و پیاده‌روها بگذاریم و هزاران مورد دیگر که سپاه آن‌ها را رسانه‌ای نمی‌کند، برای این است که هدف سپاه افزایش کرامت ملت ایران است. سپاه خود را فدایی ملت می‌داند و به آن افتخار می‌کند.

▼ اخبار

پرداخت غرامت بعلاوه تشکر؟!

احمد مازنی در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس گفت: «در آذرماه سال ۹۱ افراد خودسر سفارت بریتانیا در تهران را تسخیر کردند و چند اثر هنری متعلق به دولت انگلیس تخریب شد.» وی ادامه داد: «گفته می‌شود این آثار هنری پس از ترمیم به سفارت بریتانیا در تهران برگردانده شدند و یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار پوند معادل ۲۷ میلیارد تومان هزینه خودسری عده‌ای خودسر از جیب مردم پرداخت شد.» نماینده مردم تهران، افزود: «ضمن قدردانی از وزیر امور خارجه و تلاش ایشان در عرصه دیپلماسی درخواست داریم که در این زمینه روشنگری کنند که آیا پرداخت چنین مبلغی صحت دارد و با چه منطقی چنین اتفاقی رخ داده است؟» هرچند حمله به سفارت مورد تأیید نیست، لیکن این سخنان در حالی مطرح شده است که حضور فعال سفارت انگلیس در اغتشاش‌های ایران به یک روند معمول تبدیل شده است که آخرین آن در سال گذشته اتفاق افتاد که به بازداشت آقای سفیر منجر شد. بااین‌حال، وزارت خارجه و نمایندگان مجلس بسیار عادی از کنار این موضوع گذشتند اما انگلیس از تخریب چند اثر هنری خود در سفارت نمی‌گذرد و ایران را جریمه می‌کند و نماینده مجلس از وزارت خارجه بابت این اقدام هم تشکر می‌کند.

سپاه به دنبال ارسال ماهواره به مدار ژئو

سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه در گفتگو با مجله اینترنتی نگار در خصوص برنامه‌های ماهواره‌ای کشورمان، اظهار داشت: «برنامه داریم که با دعای خیر رهبر انقلاب و مردم عزیزمان و کمک دانشمندانمان در سپاه پاسداران و وزارت دفاع، ارتفاع مداری را افزایش دهیم و در سال‌های آتی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری برسیم.» وی افزود: «این ارتفاع مداری یا مدار ژئو از آنجا مهم است که مختص ماهواره‌های مخابراتی و تلویزیونی است و یک مدار بسیار راهبردی است که ماهواره‌ها در آن، نسبت به یک ناظر زمینی، به شکل ثابت و ساکن هستند. رساندن ماهواره به این مدار هم از جنبه اقتصادی برای کشور عایدات دارد و هم ابزاری برای حفظ دارایی‌های فضایی کشور مثل نقاط مداری ژئو  است.» فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه گفت: «سرعت ۷۵۰۰ متر بر ثانیه که رهبر انقلاب اعلام کردند، معادل سرعت ۲۷ هزار کیلومتر بر ساعت است و به دلیل همین سرعت زیاد ماهواره می‌تواند ظرف ۱.۵ ساعت یک دور به دور کره زمین بزند؛ این سرعت یعنی ما مسافت تهران- مشهد را ظرف ۲ دقیقه طی کنیم.»

پشت پرده یک تماس مشکوک

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا درباره پشت پرده تماس تلفنی بن‌سلمان با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر جدید عراق اظهار داشت: «این تماس تلفنی مقدمه‌ای است برای اینکه دولت جدید عراق در اختیار عربستان قرار گیرد، تعاملی که عربستان در گذشته با دولت‌هایی مثل نوری المالکی، حیدر العبادی و عادل عبدالمهدی داشت یک تعامل منفی بود ولی اکنون عربستان به این نتیجه رسیده که باید در همان ابتدای تشکیل دولت مصطفی الکاظمی این دولت را در اختیار گرفته و زمینه برقراری رابطه گسترده بین ریاض و بغداد را فراهم و در نهایت نفوذ ایران در عراق کاسته شود.» وی در تشریح اهداف عربستان برای آینده سیاسی عراق، افزود: «هدف عربستان این است که دولت الکاظمی از مدار شیعه و تشیع‌گرایی خارج شود و به مدار قومیت‌گرایی عربی وارد شود تا بتواند با کشورهای عرب منطقه به‌دوراز نفوذ ایران تعامل داشته باشد.»

زیرساخت‌هایی متزلزل و دولتی ناکارآمد

نیویورک تایمز گزارش داد: «جهان برای مردم آمریکا که به‌خاطر نادانی مرگبار ترامپ به زانو درآمده‌اند، احساس تأسف می‌کند. هر ۴۹ ثانیه یک آمریکایی در اثر ابتلا به کرونا می‌میرد. آمریکا 5 درصد جمعیت جهان را در خود جای داده اما 33 درصد مبتلایان جهان در آمریکا هستند. واکنش آمریکا به شیوع کرونا مشابه کشورهایی بود که زیرساخت‌های متزلزل و دولتی ناکارآمد دارند. کشوری که در اوج جنگ جهانی دوم در هر ساعت ۸ هواپیمای جنگی تولید می‌کرد، به جایی رسیده که از تولید ماسک‌ یا ابزار تست کرونا عاجز است. آیا آمریکا هرگز وجهه خود را بازیابی خواهد کرد؟ تا مدتی خیر. بخش عمده‌ای از جهان اعتمادی به رهبری این رئیس جمهور ندارند. مردم آمریکا نیز همین احساس را دارند. به کابوس ما خوش آمدید.»

▼ اخبار کوتاه

التهاب‌آفرینی مجدد دست‌های مشکوک در عراق/ درحالی‌که تنها چند ساعت از تشکیل دولت عراق می‌گذرد، دست‌های مشکوک به دنبال آشوب‌های مجدد در عراق هستند. «السومریه نیوز» نوشت که ده‌ها معترض در شهر‌های بزرگ استان‌های جنوبی عراق با حضور در خیابان‌ها علیه آنچه «فساد و سرقت» در قدرت، پاسخگو نبودن مقام‌ها و اوضاع وخیم زندگی عنوان شده است، تظاهرات کردند. از سوی دیگر برخی خبر‌ها حاکی از آن بود که معترضان در شهر کوت، دفاتر چند حزب و خانه یکی از مقام‌های استان واسط را آتش زدند. این اعتراض‌ها پس از یک دوره سه‌ماهه آرامش نسبی در میدان‌ها و خیابان‌های مناطق مرکزی و جنوبی عراق آغاز شده است.

صادرات کیت به هشت کشور جهان/ مهدی قلعه‌نوی رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و فناوری؛ گفت: «نمونه کیت‌های تشخیصی تولید داخل به سایر کشورها ارسال شده و در صورت رفع برخی موانع، بازار این کیت‌ها را در دنیا توسعه می‌دهیم. کشورهای هند، نیجریه، ارمنستان، قطر، گرجستان، سوریه، فیلیپین و پاکستان از دیگر مقاصد صادراتی کیت‌های تشخیص کرونای ایرانی پس از آلمان هستند.» گفتنی است؛ تاکنون 60 کشور جهان درخواست کیت تشخیص از ایران داشته‌اند.

شناور ارتش دچار حادثه شد/ روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: «بعدازظهر روز گذشته در حین تمرین دریایی تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد که تاکنون شهادت یک نفر محرز و تعدادی نیز مجروح شده‌اند. ابعاد حادثه در دست بررسی دقیق کارشناسان فنی است.»

خبرپراکنی باهدف وارونه‌سازی واقعیت/ خبر برگزاری نشست محرمانه در رژیم صهیونیستی در ارتباط با حمله سایبری ایران به شبکه آب شهری، مورد توجه رسانه‌های ضدانقلاب قرار گرفته است. طبق ادعای رسانه‌های صهیونیستی این حمله در نخستین روزهای اردیبهشت امسال صورت گرفته است. رسانه آمریکایی فاکس نیوز نیز پنج‌شنبه هفته گذشته مدعی حمله هکرهای ایران به تأسیسات آب شهری رژیم صهیونیستی با استفاده از سرورهای آمریکایی شده بود. این خبر دروغ برای ادراک سازی افکار عمومی جهان از رفتارهای حقوق بشری ایران و با هدف وارونه جلوه دادن مسئله مظلومیت در آستانه روز قدس، ارزیابی می‌شود.

مکانیزم ماشه فعال شود، از ان‌پی‌تی خارج می‌شویم/ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ایران گزینه‌های زیادی در برابر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام برای فعال کردن مکانیزم ماشه دارد، یکی از گزینه‌های ایران در برابر بدعهدی‌های طرف غربی برجام، خروج از "ان‌پی‌تی" است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات