تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۲۲۵۱۹

کتاب نويسندگي براي تلويزيون، راديو و رسانه‌هاي جديد + PDF

تجديدنظري که در ويراست هفتم نويسندگي براي تلويزيون و راديو صورت گرفته، همچون ويراست‌هاي قبلي مبتني بر نظرها و پيشنهادهاي استفاده‌کنندگان اين کتاب، يعني عمدتاً استادان دانشگاه‌هاي امريکا و خارج از امريکا و دانشجويان و متخصصاني است که از اين کتاب به عنوان کتاب درسي يا مرجع استفاده کرده‌اند.
پایگاه بصیرت / رابرت ال. هيليارد

در اين ويراست کوشيده‌ام در مورد هريک از چارچوب‌هاي شنيداري و ديداري که در کتاب عرضه شده، همان ترکيب اوليه و کاربردهايي را که در ويراست‌هاي قبلي وجود داشته است، حفظ کنم؛ رويکردي که موجب شده است نويسندگي براي تلويزيون و راديو از نخستين چاپ آن در سال 1962 تاکنون همچنان کتابي اصلي در اين حوزه باشد.
يکي از تغييرات عمده در اين ويراست،‌ آن است که فصل تازه‌اي در مورد رسانه‌هاي جديد، عمدتاً اينترنت،‌ به کتاب افزوده شده است. متن‌نويسي براي اينترنت به سرعت رشد مي‌کند و در آينده‌اي نه‌چندان دور بسياري از دانشجوياني که خود را براي شغل نويسندگي و تهيه برنامه در تلويزيون، راديو و سينما آماده مي‌کنند، اين کار را براي فضاي سايبر انجام خواهند داد. در اينجا اصول و فنون نمايشنامه‌نويسي و نوشتن متن، مجموعه کمدي، اخبار و ساير برنامه‌ها بر اساس ويژگي‌هاي اينترنت ارائه شده است. اين کتاب به برنامه‌هاي نرم‌افزاري فضاي سايبر که اکنون عادي شده است،‌ نمي‌پردازد. فصل يازده با عنوان "رسانه‌هاي جديد"، به انطباق قالب تلويزيوني، راديويي و سينمايي با نيازمندي‌هاي ويژه اينترنت مي‌پردازد.
بعضي مطالب تشريحي و قديمي در اين ويراست حذف شده است؛ البته نه مطالبي که براي فراگيري فرايند نويسندگي براي رسانه‌ها ضروري تلقي مي‌شود. مطالب مربوط به نويسندگي براي مخاطب‌هاي خاص، از جمله گروه‌هاي نژادي و قومي، زنان و کودکان همچنان در اين ويراست حفظ شده است، به اين اميد که دانشجويان نسبت به جامعة چندفرهنگي‌اي که در آن زندگي مي‌کنند، آگاه‌تر شوند.
در اين کتاب همچنان هر فصل از لحاظ رويکرد و محتوا مستقل است تا مدرسان بتوانند فصل‌ها را به ترتيبي که با فصل‌هاي درسي آنها تناسب بيشتري دارد، براي مطالعه تعيين کنند.
در اينجا مي‌خواهم دليل اصلي تهيه اين کتاب را براي دانشجويان توضيح دهم. خلاقيت آموختني نيست. استعداد آموختني نيست، اما اصول و فنون آموختني است. اگر حاضر باشيد براي فراگيري رهيافت اصلي نويسندگي براي رسانه‌هاي مختلف و قالب‌هاي هريک وقت و نيرو صرف کنيد و زحمت بکشيد، آن وقت مي‌توانيد متني مناسب يا حتي خوب براي هر برنامه ديداري و شنيداري بنويسيد. به علاوه اگر استعداد نويسندگي داريد و مصمم هستيد اين استعداد را با اصول و فنون مؤثر، و بويژه، با زحمت خود در هم آميزيد، بي‌ترديد در آينده به مخاطب‌هاي خود و به صنعت رسانه‌ها خدمات مهمي ارائه خواهيد کرد، و حتي بعيد نيست به علت تلاش‌هايتان يک يا چند جايزه امي نصيبتان بشود، يا يک اتومبيل پورشه جايزه بگيريد.
تا آن موقع فراموش نکنيد که تلويزيون و راديو، به هر صورت که برنامه‌هاي خود را پخش کنند، مثلاً از طريق ايستگاه‌هاي خصوصي يا ماهواره يا اخيراً اينترنت، نيرومندترين عواملي در جهان هستند که بر ذهن، احساسات و حتي کنش‌هاي بشر تأثير مي‌گذارند. شما در مقام نويسنده رسانه‌اي، چه بخواهيد، چه نخواهيد، از قدرت فراواني برخورداريد. قدرت هم مسئوليت به دنبال دارد. با آن قدرت مي‌توانيد چنانکه در اکثر رسانه‌ها مرسوم است به تأمين منافع ناچيز اقتصادي خود اکتفا کنيد، يا ضمن حفظ شغل خود و حتي کسب جوايز و حتي آن اتومبيل پورشه، در خدمت رفاه و سلامت فردي و گروهي مخاطب‌هاي خود باشيد. مي‌توانيد با استفاده از نفوذ رسانه‌ها، جهان بهتري را براي تمامي مردمي که در آن زندگي مي‌کنند، بسازيد.
از ياري رايان اي. وسلي و ساير کارکنان انتشاراتي وادزورت2 در چاپ ويراست جديد اين کتاب متشکرم،‌ و از کمک‌هاي بکي هيدن3، ويراستار بازنشسته مؤسسه هم پيوسته سپاسگزارم. از رابين گولد4، کارمند نشر فوربس ميل5 براي ويرايش بسيار عالي‌اش متشکرم. همچنين از همکاري دانشجويم سيسيليا نورد6 در مورد فصل‌ رسانه‌هاي جديد،‌ و دستيارم در امور کارشناسي ارشد، توماس ديويسون7 در تدوين بخش تجديدنظر شدة کتاب‌هاي پيشنهادي بسيار سپاسگزارم.
از نظرها و پيشنهادهاي همکاران ديگر هم در مورد تجديدنظر در اين کتاب صميمانه تشکر مي‌کنم: پاتريشيا ترنر8، دانشگاه ايالتي آنجلو؛ تيم اينگلند9، دانشگاه ايالتي تگزاس؛ نيل گلدستاين10، دانشکده مونتگمري و سي. بنجامين هيل11، دانشگاه وسليان تگزاس.

رابرت ال. هيليارد12

کمبريج، ماساچوست

 

کتاب نويسندگي براي تلويزيون، راديو و رسانه‌هاي جديد + PDF

برای دریافت کتاب بروی این لینک یا آیکون زیر کلیک نمائید

کتاب نويسندگي براي تلويزيون، راديو و رسانه‌هاي جديد + PDF

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات