صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۲۲۵۲۳

ادعای عضویت آمریکا در برجام مضحک است/ درباره تسلیحات شیمیایی در سوریه تحقیق می‌کنیم

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل بامداد چهارشنبه طی نشست خبری ویدئوکنفرانسی از ادعای آمریکا مبنی بر تداوم عضویت در برجام به شدت انتقاد کرد.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، نبنزیا در این نشست با «مضحک» خواندن تلاش‌های آمریکا برای اینکه خود را عضوی از توافق هسته‌ای ایران نشان دهد و تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند، گفت: «این مسخره است. آنها عضو [برجام] نیستند، آنها حقی برای اعمال مکانیسم ماشه ندارند».
وی با بیان اینکه آمریکا باید بررسی کند که آیا احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران ارزش آن را دارد یا نه، توضیح داد: «بازگشت [تحریم‌ها] قطعا پایان برجام خواهد بود... سرزده‌ترین بازرسی‌ها از یک کشور توسط آژانس بین‌المللی انرژی متوقف خواهد شد. آیا این اتفاق به نفع آمریکا است؟»
این دیپلمات روس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روسیه چنین قطعنامه‌ای را وتو می‌کند یا نه، گفت: «من هرگز به چنین سوالی تا وقتی که زمان آن نرسیده، پاسخ نمی‌دهم، اما شما می‌توانید حدسی غیرمنطقی داشته باشید... من دلیلی نمی‌بینم که چرا تحریم تسلیحاتی باید بر ایران اعمال شود».
دولت آمریکا در روزهای گذشته قطعنامه‌ای را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است. با این حال، تصویب این قطعنامه منوط به موافقت ۹ عضو شورای امنیت و عدم وتو از سوی روسیه و چین است. 
پیشتر «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی درباره عواقب خروج آمریکا از برجام گفته بود این امر منجر به افول امنیت در خلیج فارس شده است.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، نبنزیا در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع سوریه اشاره کرده و گفت روسیه در حال اجرای تحقیقات خود درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور است.
وی در این باره توضیح داد: «ما در حال انجام تحقیقات تخصصی خود در این باره هستیم و نتایج آن را در اختیار شما (اصحاب رسانه) و جامعه جهانی قرار خواهیم داد».
این مقام روس همچنین گزارش‌ها مبنی اعزام نیروی نظامی توسط مسکو به لیبی را تکذیب کرده و گفت دولت روسیه مسئول اقدامات شرکت‌های نظامی و امنیتی خصوصی نیست.
به نوشته اسپوتنیک، نبنزیا اظهار داشت: «روسیه، سوری‌ها را برای مبارزه در دیگر کشورها استخدام نمی‌کند. ما در هیچ جا، مسئول شرکت‌های خصوصی نیستیم. آنها به دلیلی خصوصی هستند. آنها زیر چتر حمایتی دولت نیستند».
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات