صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۲۲۵۲۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاة والسّلام، اعجوبه خلقت است. مسلمان درجه اوّل است. تالى‌تلوّ نبى‌اکرم است. مقامات او در آسمان‌ها معروف‌تر است تا در زمین. مریدان و محبین او در بین ملائکه آسمان‌ها بیشترند تا در بین انسان‌ها. (۱۳۷۲/۱۲/۱۳)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

دامی به نام مذاکره و گفت‌وگو

«حسین موسویان» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، روز دوشنبه (22 اردیبهشت) طی یادداشتی در روزنامه «آرمان» با تأکید بر اینکه «اگر با ترامپ سازش نکنیم، جنگ می‌شود»، نوشت: «اگر او‌[ترامپ] تسلیم فشار تندروها و تشنگان جنگ شود، ممکن است مسیر تخاصم فعلی او با ایران، منجر به درگیری نظامی هم بشود. چنین وضعیتی نه تنها موجب ویرانی بیشتر منطقه می‌شود، بلکه عواقب بحران کرونا را نیز تشدید خواهد کرد.»

نکات تحلیلی: 1ـ مذاکرات هسته‌ای که به هزینه‌ای به نام برجام برای کشور منتهی شد، یکی از نمونه‌های عینی مذاکره ایران با امریکا است؛ از این‌رو اینکه گفته شود ایران مخالف مذاکره با آمریکا یا اروپا یا هر کشور دیگری است، سخن درستی نیست. تنها استثنای ایران در حوزه مذاکره و روابط خارجی، رژیم ‌صهیونیستی است؛ به استثنای این رژیم که نامشروع و غاصب است، باب مذاکره و تعامل به روی هر کشوری که منافع ملت و تمامیت ایران را محترم شمارد، باز است. 2ـ تجربه نشان داده است، آمریکا رژیمی «غیر‌قابل اعتماد» و «زیاده‌خواه» است؛ لذا مذاکره با دولتی که مظهر بی‌اعتمادی و توسعه‌طلبی در دنیاست و به پیمان‌ها، تعهدات و مقررات بین‌المللی هیچ‌گونه اعتقاد و اعتنایی ندارد، کاری عبث و برخلاف منافع و امنیت ملی است؛ به بیانی ساده‌تر، مذاکره با آمریکا نه تنها به تأمین منافع و امنیت ملی نمی‌انجامد، بلکه در نقطه مقابل آن، موجب تضعیف قدرت، اقتدار و همچنین امنیت ملی می‌شود. 3ـ مذاکره، دام آمریکا برای به تور انداختن ایرانِ مقتدر و قوی است. آمریکا به مذاکره به‌عنوان ابزاری برای «مهار» و «خلع» ایران از تمام مؤلفه‌های قدرت خود می‌نگرد. آمریکا تحت هیچ شرایطی پای میز مذاکره‌ای که چارچوب‌ها و مختصات آن را ایران تعیین کند، نمی‌نشیند؛ بنابراین هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد با رژیمی که از مذاکره به عنوان ابزار فریب استفاده می‌کند، مذاکره کند.

نکته راهبردی: راهکار رهایی از مشکلات کشور، به‌ویژه در حوزه اقتصاد را نه در آمریکا، بلکه اساساً باید در راهبردهایی جست‌وجو کرد که با عناوین مختلف، اعم از اقتصاد مقاومتی، خوداتکایی و به طور خلاصه در «قوی شدن» از جانب رهبر معظم انقلاب ارائه شده است. این سخن رهبر حکیم، فرزانه و دوراندیش انقلاب اسلامی را باید بر سردر دستگاه سیاست خارجی و دیپلماسی کشور نوشت که بنا بر هزارویک دلیل، «سازش با آمریکا هزینه دارد».

 

▼گزارش روز                            

اراده جمعی

توسعه و پیشرفت اقتصادی یکی از اهداف مهم کشور و از ضرورت‌های جدی نظام اسلامی در این روزهاست؛ موضوعی که درجه اهمیت آن برای کشورمان را می‌توان از نام‌گذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب به‌خوبی سنجید و درک کرد؛ اما تحقق این مسئله نیازمند پیش‌شرط‌ها و گزاره‌های متعددی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مبارزه با مسئله قاچاق است.

گزاره خبری: اخبار و ابراز نگرانی‌ها درباره قاچاق مکرراً از سوی مسئولان و دستگاه‌های مختلف مطرح شده است؛ اما همچنان شاهد این هستیم که مسئله قاچاق و وارد شدن بدون ضابطه کالاهای خارجی به کشور وجود دارد؛ چنانکه در روزهای ابتدایی سال جاری، رئیس بانک مرکزی در گفت‌وگویی با ابراز نگرانی از ورود قاچاق اظهار داشت: «من چندی پیش مسئولان این کشور آسیایی را تهدید کردم که اگر به تعهدات خود در خرید نفت ایران پایبند نباشید، اجازه فروش محصولات شرکت‌های شما را در ایران نمی‌دهیم؛ اما در کمال تعجب شاهد بودم که نسبت به تهدید من کاملاً بی‌تفاوت بودند؛ اما بعدتر متوجه شدم که تمام کالاهای شرکت‌های آن کشور در بازار ایران به صورت قاچاق عرضه می‌شود و عملاً ما امکان استفاده از ابزارهای حاکمیتی را در این زمینه نداریم.» فراتر از این روایت «ناصر همتی»، حالا گزارش تحقیق و تفحصی است که دیروز در مجلس قرائت شد. این گزارش نشان می‌دهد سالانه ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود! حال سؤال اینجاست که آیا این شرایط با حمایت از تولید ملی و تقویت قدرت اقتصادی کشور قابل جمع است؟

گزاره تحلیلی:

حل مسئله قاچاق که بالاتر از آسیب‌های اقتصادی، در مواردی مانند آنچه رئیس بانک مرکزی عنوان کرد، تهدیدی برای امنیت ملی و حکمرانی ملی است، نیازمند اراده جمعی دستگاه‌های حاکمیتی و بدنه اجتماعی است. دستگاه‌های نظارتی و امنیتی با کنترل مرزها و جریان‌های قاچاق، دستگاه قضائی با برخورد با متخلفان، دستگاه‌های تقنینی با وضع قوانین ضد قاچاق و حمایت از تولیدات داخلی، دستگاه‌های اجرایی با اجرای دقیق قوانین موجود و البته در جایگاه ویژه، ما مردم به‌عنوان خریداران کالا و جامعه هدف کالای قاچاق، در ریشه‌کنی این پدیده شوم نقشی ویژه داریم.

▼ خبر ویژه                 

 پاسخ حیدرالعبادی به فرافکنی‌ها درباره سردار قاآنی

نخست‌وزیر اسبق و رئیس فراکسیون «النصر» در پارلمان عراق، ادعای دخالت سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی «سپاه قدس» در امور داخلی عراق را رد کرد. «حیدر العبادی» دوشنبه شب در گفت‌وگو با تلویزیون «الفرات» ارگان خبری «جریان حکمت ملی» (سید عمار حکیم) که تاکنون در منابع خبری مختلف عراقی نیز بازتاب داشته است، گفت که سردار قاآنی در امور داخلی عراق هیچ‌گونه دخالتی ندارد. وی به نقل از سردار قاآنی آورده است که از انتخاب‌های عراق هرچه باشد، حمایت می‌کند. العبادی در ادامه به جایگاه شهید «قاسم سلیمانی» در میان گروه‌های مختلف عراقی اشاره کرد و افزود که شهید سلیمانی به زبان عربی مسلط بود و روابط متینی با همه گروه‌های مقاومت و مجاهدین در جبهه‌های جنگ علیه گروه تروریستی «داعش» داشت. سردار شهید سلیمانی با همه سیاسیون عراق روابط خوب و گسترده‌ای داشت و این روابط به همین محدود نمی‌شد، بلکه در تماس مستقیم با مردم عراق بود و بسیاری به داشتن پیوندهای دوستی با شهید سلیمانی اذعان کرده‌اند.

 

▼ اخبار

این آشتی ملی بود یا آشتی با دشمن

روزنامه سازندگی ارگان حزب کارگزاران در گزارشی با اشاره به بخشی از اظهارات خاتمی که بار دیگر از لزوم آشتی ملی سخن گفته بود، عدم‌حمایت و ترویج شرکت در انتخابات از سوی خاتمی را موردنقد قرار داد و نوشت: «سخنان سید محمد خاتمی در باب ضرورت آشتی ملی در حالی بیان می‌شود که دو سه ماه پیش در آستانه انتخابات مجلس و درحالی‌که سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکاییان ترور شده بود و کشور به مانور همبستگی نیاز داشت شورای عالی سیاست‌گذاری که مدیریتش با محمدرضا عارف است، حاضر به شرکت در انتخابات مجلس نشد.» سازندگی در ادامه همان گزارش خطاب به خاتمی تأکید می‌کند: «آیا رهبر سیاسی یک جناح که منادی آشتی ملی است می‌تواند چشم بر انتخابات مجلس ببندد و از ضرورت حضور مردم در انتخابات سخن نگوید؟ آیا می‌تواند بر عوامل و افرادی که اصلاحات را به این روز نشاندند و کشاندند چشم ببندد؟ و مثلاً رفتار محمدعلی نجفی شهردار اصلاح‌طلب تهران را در شلیک به قلب همسر جوان خود تقبیح نکند؟ آیا می‌تواند بی‌تفاوت به حزب متبوع خود باشد که درصدد تحریم انتخابات است؟» سازندگی در پایان با اعلام نظر درباره طرح «آشتی ملیِ» خاتمی، می‌آورد: «به نظر می‌رسد که وضعیت جناح اصلاح‌طلب با آشتی ملی و همبستگی نیز بهبود نیابد و لازم است خود را برای جراحی بزرگ آماده کند.»

بان کی مون: اقدام تل‌آویو در کرانه باختری تجاوزی احمقانه است

 بان کی مون، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای با انتقاد از طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی، این اقدام را در تضاد با قوانین جهانی برشمرد و هشدار داد که الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به فلسطین اشغالی نه تنها یک تجاوز احمقانه است، بلکه تأثیر مخربی بر قوانین و معیار‌های جهانی خواهد داشت. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» «بان کی مون» دبیر کل سابق سازمان ملل متحد در این بیانیه بر ضرورت ایجاد برنامه جدید صلح خاورمیانه برای مقابله با «تهدید الحاق به اسرائیل» تأکید کرد. «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل نیز چندی قبل درباره تلاش رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی در فلسطین هشدار داد. گوترش تأکید کرد که شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی غیرقانونی است و الحاق برخی از مناطق در کرانه باختری، منجر به نابودی راهکار دو دولتی خواهد شد. راهکار دو دولتی راه‌حلی است که موردحمایت سازمان ملل متحد و برخی کشور‌های عضو این سازمان قرار دارد و از زمان کنفرانس مادرید در سال ۱۹۹۱ و پیمان‌های اسلو در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۵ میان سازمان آزادی‌بخش فلسطین و رژیم صهیونیستی مطرح شد.

حدود چهارصد حزب داریم

محمد هاشمی رفسنجانی گفت: معمولاً کشور‌هایی که به صورت حزبی اداره می‌شوند دو تا سه حزب عمده دارند که در رقابت با یکدیگر هستند و به صورت رقابتی قدرت را در نظر می‌گیرند، درحالی‌که در کشور ما چند صد حزب رسمی وجود دارد. با سیصد یا چهارصد حزب که نمی‌شود کشور را اداره کرد؛ بنابراین این حد از تکثر خود مخل کار حزبی است. وی همچنین گفت: البته این چند صد حزب در ایران در قالب دو یا سه جناح عمده تبلور یافته‌اند که به اصلاح‌طلب، اصولگرا و بین این‌ها یعنی اعتدال‌گرا تقسیم می‌شوند. در این جناح‌ها کادر برای اداره کشور وجود دارد؛ یعنی زمانی که رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب روی کار می‌آید مدیران او عموماً از همین تفکر هستند و زمانی که رئیس‌جمهور اصولگرا یا اعتدال‌گرا باشد هم ماجرا به همین ترتیب است. درواقع به نظر من جناح‌ها در ایران تقریباً کار حزب در کشور‌های با نظام حزبی را انجام می‌دهند.

 

▼ اخبار کوتاه

«شهید دیالمه» در مجلس زنده می‌شود/ مالک شریعتی منتخب مردم تهران در صفحه شخصی خود در توییتر از اعلام موجودیت فراکسیون شهید دیالمه خبر داد. او در صفحه شخصی خود نوشت: «ان‌شاءالله با استفاده از تجربه خوب نمایندگان آزاده‌ای، چون دکتر امیرآبادی که از مجلس ضعیف دهم به مجلس یازدهم آمده‌اند، بتوانیم مطالبات برحق مردم را دنبال کنیم. به ایشان پیشنهاد دادم پس از آغاز به کار مجلس، فراکسیون شهید دیالمه را با استفاده از ظرفیت جوانان در گام دوم انقلاب با اهداف محوری ذیل تأسیس کنیم: 1- ایجاد شفافیت حداکثری در همه ارکان کشور، 2- مبارزه با فقر، فساد و تبعیض،3- تقویت نظارت مردمی نسبت به مسئولان،4- همکاری با سمن‌های فعال در حوزه شفافیت و فساد ستیزی و ... تاکنون حدود ۲۰ منتخب مجلس یازدهم برای فراکسیون شهید دیالمه هم‌قسم شده‌اند.»

من آیت‌الله نیستم/ حجت‌الاسلام‌ احمد مروی، تولیت آستان مقدس رضوی(ع) در نامه‌ای به مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی نوشت: «جناب آقای نصرپور. مدیرکل محترم صداوسیمای استان خراسان رضوی. سلام‌علیکم. چند روز قبل در برنامه چهلمین روز وفات مرحوم آیت‌الله سید جعفر کریمی. ویژه‌برنامه‌ای پخش شد که مصاحبه‌ای با این‌جانب در آن بود و در زیرنویس برنامه عنوان آیت‌الله برای این‌جانب بکار رفته بود که جداً تعجب کردم. لذا از جناب‌عالی مؤکداً می‌خواهم از این واژه بزرگ که بنده لایق آن نیستم استفاده نشود. این تعارف نیست حقیقت است و حتماً رعایت شود.»

امضایش را به یک آپارتمان فروخت!/ عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در بخشی از گفتگوی خود با روزنامه شرق، درخصوص ردصلاحیت یکی از نمایندگان به دلیل دریافت یک دستگاه آپارتمان اظهار کرد: «یکی از همین نمایندگان در قبال پس گرفتن استیضاح، آپارتمانی را با قیمت غیرکارشناسی به ثمن بخس از وزیر مربوطه گرفته بود. خب این رانت بود. حالا پشت تریبون مجلس هم سروصدا می‌کنند که چرا حقوق‌دان نظر داد یا مهندسی شد. ما به شما این مطالب را گفته‌ایم. حتی آن‌هایی که مسائل اخلاقی داشتند همه موارد و اسناد را برایشان گفتیم که از طریق مراجع قانونی به ما رسیده بود. باز پشت تریبون اعتراض می‌کنند و زبان ما بسته است.

فراتر از سردرد چند سرباز!/ عطاالله مهاجرانی در توییتی با انتشار تصویر سند گزارش پنتاگون درباره تلفات حمله سپاه به عین‌الأسد، نوشت: «۱۳۹ کشته و ۱۴۶ مجروح، خسارت ارتش آمريكا در پايگاه عین‌الأسد، از سردرد چند سرباز بسيار فراتر است. حمله به عین‌الأسد نه‌تنها انتقام خون شهيدان سليمانى و ابومهندس و همراهان، مبتنى بر توانايى و اصول اخلاق نظامى بود، بلكه نقطه عطفى در حفظ اقتدار ملى ايران به شمار می‌آید. ترامپ ظاهراً دروغ گفته است. این گزارش مربوط به ۱۳ ژانویه(۲۳ دی ۱۳۹۸) است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات