صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۲۲۵۸۲

محور مقاومت و  استیصال صهیونیسم

پایگاه بصیرت / محمدپارسا نجفی

از زمانی كه محور مقاومت در غرب آسیا شكل گرفت، بحرانی جدی برای اشغالگران قدس ایجاد شد كه تاكنون موجب عقب‌نشینی مستمر رژیم صهیونیستی شده است. تل‌آویو نه تنها راهكاری برای برون‌رفت از بحران نیافته است، بلكه هر روز در مقابل این روند رو به رشد، ضعیف‌تر دیده می‌شود. رژیمی كه در خیال امپراتوری از نیل تا فرات بود، مدت‌هاست توانی برای رویارویی با مقاومت غزه ندارد. روزگاری بود که مردم فلسطین فقط می‌گریختند یا با توسل به گروه‌های چپ، فقط می‌توانستند ضرباتی محدود به صهیونیست‌ها بزنند كه خود بهانه‌ای برای توجیه جنایات بی‌شمار رژیم تل‌آویو را فراهم می‌كرد. سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، انگیزه دینی به یاری جوانان فلسطینی آمد تا با ستمگران صهیونیست بجنگند.  سال‌های دو دهه قبل، در دست جوانان فلسطینی فقط سنگ بود؛ نه عقبه‌ای راهبردی داشتند و نه توانی برای بازدارندگی، چه رسد به پیش‌دستی عملیاتی. هنوز محور مقاومت شکل امروزی را نداشت؛ لبنان زیر چنگال تل‌آویو بود و ایران درگیر جنگ با صدام، این مزدور رژيم صهیونیستی.

انتفاضه اول با ترفند سازش و قراردادهای یک‌سویه مادریدـ اسلو خاموش شد؛ اما با پیروزی حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۰۰ و آزادسازی جنوب این كشور بود كه گروه‌های فلسطینی ‌توانستند از حزب‌الله لبنان به عنوان نمونه سازمان رزم موفق به صورت دقیق الگوبرداری كنند؛ درنتیجه شاخه‌های نظامی احزاب فلسطینی به آن سو گرایش یافتند. برای اولین بار در داخل مرزهای فلسطین اشغالی، موازنه وحشت به تل‌آویو تحمیل شد و صهیونیست‌ها مزه ترس از موج انفجار و عملیات استشهادی در شهرها را چشیدند و مهاجرت معکوس به خارج از فلسطین اشغالی آغاز شد.

انتفاضه دوم حفاری زیر مسجدالاقصی را متوقف کرد و غزه هم آزاد شد، اما تازه ماجرا برای محور مقاومت شروع شده بود.  بعد از آزادی غزه و موفقیت حماس در انتخابات ۲۰۰۵ بود که ریاست سازمان امنیت تشكیلات خودگردان در غزه به یک مزدور انگلیسی، موسوم به «محمد دحلان» رسید. بعد از مدتی، نیروهای این خائن با حماس درگیر شدند، اما مقاومت اسلامی به پیروزی رسید و سراسر غزه را تسخیر کرد. دحلان، این نورچشمی صهیونیست‌ها به امارات فرار کرد. غزه دیگر می‌توانست یكپارچه در اختیار مقاومت باشد. در این شرایط ضلع جنوبی محور مقاومت تکمیل شده بود، حزب‌الله از شمال و غزه از جنوب. از زمان آزادی غزه تاکنون چند جنگ خونین میان مقاومت و رژیم صهیونیستی روی داد که با شکست تل‌آویو به پایان رسید. فاصله جنگ‌ها با ارتش صهیونیست هر بار کوتاه‌تر شده و از ۲۲ روز به دو ساعت کاهش یافته است.  ضرب شست مقاومت از برد هزار متر تفنگی به برد صد كیلومتر و احتمالاً بیشتر موشكی ارتقا یافت؛ دیگر رژیم صهیونیستی گزینه‌ای در برابر حماس و جهاد اسلامی ندارد. عرض‌اندام صهیونیست‌ها به پرتاب چند بمب از راه دور خلاصه می‌شود که در ازای آن از طرف مقاومت موجی از کاتیوشا حتی موشک دریافت می‌کنند.

 

چشم‌انداز اجمالی مقاومت فلسطین

الف‌ـ از ۱۹۴۸ تا ۱۹۸۰، سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی كه همه امیدها به ارتش‌های فرتوت عربی بسته شده بود.

ب‌ـ دهه ۱۹۸۰ و انتفاضه اول كه به سنگ‌پرانی محدود بود و با ترفند سازش خاموش شد.

ج‌ـ دهه اول قرن بیست‌ویکم که با انتفاضه مسجدالاقصی شروع و به آزادی غزه منجر شد.

دـ دهه دوم قرن حاضر كه راكت، سپس موشک به یاری نیروهای مقاومت در غزه آمد.

ه‌ـ دهه سوم قرن بیست‌ویكم احتمالاً یكی از این گزینه‌ها روی می‌دهد: عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از مجاورت غزه؛ جنگ خونین و پیش‌روی نیروهای مقاومت در ساحل یا صحرا؛ انتفاضه سوم در كرانه غربی، این بار مسلحانه و بدون مخالفت نیروهای ساف و آزادی كامل شهرهای آن ناحیه؛ شروع عملیات آزادسازی جولان که بزرگ‌ترین وحشت تل‌آویو  است.

 

دستاوردهای محور مقاومت در فلسطین

موفقیت اول‌ـ جبهه مقاومت در آخرین درگیری در آبان ۱۳۹۸ نشان داد به توانایی تولید موشک‌هایی دست یافته است كه به‌راحتی می‌تواند فواصل دور، مانند بئرالسبع، تل‌آویو، قدس غربی و ایلات را هدف بگیرد؛ مضاف بر اینكه همه پرتاب‌هایش از سامانه‌های پدافندی تاد و پاتریوت نیز عبور می‌كنند، چه رسد به فلاخن داوود و گنبد آهنین.

موفقیت دوم‌ـ مقاومت اسلامی در لبنان، سپس غزه و اکنون در یمن در حمایت از معیشت مردم فعالیت خوبی داشت و زندگی‌های بسیاری را از معرض نابودی رهانید. این حمایت اجتماعی و اقتصادی بدنه مردمی مقاومت را در لبنان، یمن و غزه تقویت کرد. اکنون می‌توان گفت محور مقاومت در سه بخش توانست موفق عمل کند: اول نظامی، دوم عقیده و سیاست، سوم اقتصادی و اجتماعی. موفقیت سوم‌ـ خوددرگیری و تفرقه میان صهیونیست‌ها برای اولین بار است که روی می‌دهد. این رژیم در مدت یک سال گذشته سه بار انتخابات پارلمانی برگزار کرد و برای چند ماه در تشکیل کابینه ناموفق بود. در این شرایط رسمیت دادن به غصب زمین‌های بیشتر در کرانه غربی چه مشکل بنیادینی را از این رژیم حل خواهد کرد؟ تلاش تل‌آویو با حمایت واشنگتن در نمایش مضحک «معامله قرن» قطعاً به جایی نمی‌رسد و محور مقاومت دست برتر را در معادلات خواهد داشت. اکنون صهیونیست‌ها با بحران سیاسی داخلی، آتش‌باری از غزه، درگیری در کرانه غربی و بیم از یورش بزرگ در جولان و الجلیل روبه‌رو هستند.

موفقیت چهارم‌ـ مسلمانان فلسطین همه اهل سنت هستند، اما حامیان مقاومت و آزادی این سرزمین را ایران، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن تشکیل می‌دهند که همه شیعه هستند. ایجاد مقاومت اسلامی و رویکرد محور یکپارچه توانست همه تلاش انگلیس و آمریکا برای مرزبندی‌های تفرقه‌افکن، مانند هلال شیعی، هلال سلفی و اتحاد اخوانی را نقش بر آب کند. مقاومت اسلامی چه در لبنان، چه در فلسطین و چه در یمن برای نجات امت اسلامی تلاش می‌کند و این رویکرد ضد ظلم که موجب انقلاب اسلامی در ایران شد، نشان داد می‌تواند عاملی برای اتحاد امت اسلامی هم باشد. این در حالی است که دولت سعودی اعضای حماس را که سنی هستند، بازداشت و زیر شکنجه قرار می‌دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات